Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door "inge"
#419334
Als je net als ik s'morgens KVV voert en sávonds zelf samenstelt is een groentemix dan een must? Of volstaat het om nu en dan wat komkommer te raspen. Ik heb nl. geen keukenmachine.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#419346
Ligt er ook maar aan welke KVV, want ze bevatten niet allemaal groenten.

Alleen een gerapste komkommer vind ik niet zo geweldig. Er zit niet zoveel in qua nutriënten en het is ook erg eenzijdig.
Als een keukenmachine niet in het verschiet ligt kun je de groenten eventueel ook licht blancheren en dat (met kooknat) geven.
Sommige mensen geven helemaal geen groentes, maar hoe dat bevalt moet je per hond bekijken.
Door tieneke
#419355
Met de staafmixer lukt het ook hoor ;)
Men neme(bijv) een rode paprika,komkommer,bosje peterselie,radijsjes,wat gemengde sla,worteltjes,knoflook en je hebt na wat mixen al een eenvoudige groentenmix!
Door Borke
#419517
Niks "moet" laat ik dat voorop stellen.
ik snap je vraag goed, want ik heb een hele tijd tegen het maken van groentemixen aan zitten hikken.
Feit is echter wel dat je hond er veel vitaminen en mineralen uit haalt en daar komt bij, dat het ook een hulpmiddel is om de stoelgang te reguleren, net als orgaanvlees dat is, je kunt echter niet onbeperkt orgaanvlees geven.

Vroeger voerde ik BIBI en daar zit helemaal geen groente in, dus "moet" groente perse, ik denk het niet.

Ik doe het echter wel en nu ik het doe, merk ik dat het helemaal niet zo'n gedoe is als ik aanvankelijk dacht. Ik heb er wel een apparaat voor gekocht, maar dat kan ik voor mezelf ook goed gebruiken :-)
Door Dtje
#419542
garicha schreef: Als je net als ik s'morgens KVV voert en sávonds zelf samenstelt is een groentemix dan een must? Of volstaat het om nu en dan wat komkommer te raspen. Ik heb nl. geen keukenmachine.
Voor 25 euri's heb je bij de HEMA eeb hakmolen, staamixer, klopper en meng beker; vandaag gekocht voor Mien voldoet prima ;D
Door ursula.v.gelder
#419589
Ik pak gewoon de groente van de dag ervoor, en geef het zo...ik had gisteren een bloemkoolroos over en gewoon in 4en gesneden...hap slik weg, en bietjes idem dito... (wel gekookt)
Door tieneke
#419611
ursula.v.gelder schreef: Ik pak gewoon de groente van de dag ervoor, en geef het zo...ik had gisteren een bloemkoolroos over en gewoon in 4en gesneden...hap slik weg, en bietjes idem dito... (wel gekookt)
Als je het niet pureert neemt de hond het niet volledig op ;)
Door 202spots
#419656
garicha schreef: Als je net als ik s'morgens KVV voert en sávonds zelf samenstelt is een groentemix dan een must? Of volstaat het om nu en dan wat komkommer te raspen. Ik heb nl. geen keukenmachine.
Inplaats van 'n komkommer kan je dan beter 'n geraspte wortel geven, daar zit nog iets van voedingswaarde in.

Wanneer de groente van de dag ervoor gekookt is, (of gewoon alle gekookte tafelresten) dan hoeft 't niet gepureerd, want 't koken heeft de celwand al doorbroken en de hond kan de gekookte groentes dus in grotere stukken verwerken.
Door tom
#420260
202Spots schreef: Wanneer de groente van de dag ervoor gekookt is, (of gewoon alle gekookte tafelresten) dan hoeft 't niet gepureerd, want 't koken heeft de celwand al doorbroken en de hond kan de gekookte groentes dus in grotere stukken verwerken.
Hierin volg ik haar volledig. Verder ook :
Groentenmixen zijn de top edoch in de praktijk stond dit voor mij gelijk aan veel geklieder, 2 mixers naar de knoppen, tijdrovend, ... enfin, het nam mij de vreugde voor barfen een stuk weg.
Wat wilde ik bereiken met een groentemix ? Maximale vitamines & maximale opname van die vitamines ed.
Met gekookte groentes heb je misschien ietwat minder vitamines (als je je daarover zorgen maakt geef je gewoon wat meer hé). De opname is hetzelfde of zelfs beter imho. Voordeel : gemakkelijk, je kookt gewoon een portie meer mee in de pot- in mijn geval 3 porties -, de honden zijn er zot van, geen overschotjes, variatie genoeg etc etc. Wat krijgen ze rauw en in zijn geheel: vlees en botten natuurlijk ;D, fruit, overschotjes uit de frigo die niet op tijd op tafel zijn geraakt.
Hopelijk heb je hier iets aan en nog veel plezier gewenst in het zoeken naar jouw ideale situatie :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door