Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Filou
#418607
Zo, ik heb mijn eerste lamsribben te pakken gekregen. Het zijn wel ribben zonder vlees aan, of heel heel weinig. Ik heb dit paket gratis gekregen van de beenhouwer. Hij heeft het zelf voorgesteld, omdat we anders 7.5€/kg moesten betalen voor been met vlees.

Vraag 1: Nu, dit kan toch geen kwaad he? Ik kan het toch aanvullen met ander vlees he? Hoe kan ik dit dan berekenen? Hoeveel gr. vlees, hoeveel gr. bot? Filou zou per week 1kg botvlees moeten hebben. En hoeveel betalen jullie eigenlijk voor lamsribben? Puur curieusiteit die laatste vraag. ;D


Vraag 2: Gisteren hebben we in de supermarkt kippebillen gekocht (het onderste deel). Dit mag ik toch ook aan Filou geven he?


Vraag 3: Op de markt hadden we vis gekocht. De naam van de vis is Palamut (turks) en in't nederlands zou dat Bonito zijn. Mag ik Filou daar de koppen van geven? Op de markt sneden ze er ook terplaatse de organen uit. Kan ik de volgende keer vragen om die organen apart in een zakje te doen en kan ik die dan ook aan Filou geven?


Vraag 4: Ik geef Filou een volledig ei, maar bij zijn stoelgang zitten er nog stukjes eischaal. Kan dit kwaad??



Alvast bedankt voor jullie hulp.
:)
Door Lizzy
#418611
Filou schreef: Zo, ik heb mijn eerste lamsribben te pakken gekregen. Het zijn wel ribben zonder vlees aan, of heel heel weinig. Ik heb dit paket gratis gekregen van de beenhouwer. Hij heeft het zelf voorgesteld, omdat we anders 7.5€/kg moesten betalen voor been met vlees.
Nou, echt ideaal zijn kale botten natuurlijk niet.... Zorg in ieder geval dat je voldoende vlees in grote stukken vooraf geeft. En zorg ook dat je hond niet 1 rib inslikt.
Vraag 1: Nu, dit kan toch geen kwaad he? Ik kan het toch aanvullen met ander vlees he? Hoe kan ik dit dan berekenen? Hoeveel gr. vlees, hoeveel gr. bot? Filou zou per week 1kg botvlees moeten hebben. En hoeveel betalen jullie eigenlijk voor lamsribben? Puur curieusiteit die laatste vraag. ;D
Zie hierboven. En ja, je kunt dat dus aanvullen met ander vlees. Je kunt eerst een lap pens of kopvlees geven en daarna dit kale bot. Probeer meer vlees als bot te geven.
Vraag 2: Gisteren hebben we in de supermarkt kippebillen gekocht (het onderste deel). Dit mag ik toch ook aan Filou geven he?
Tuurlijk.
Vraag 3: Op de markt hadden we vis gekocht. De naam van de vis is Palamut (turks) en in't nederlands zou dat Bonito zijn. Mag ik Filou daar de koppen van geven? Op de markt sneden ze er ook terplaatse de organen uit. Kan ik de volgende keer vragen om die organen apart in een zakje te doen en kan ik die dan ook aan Filou geven?
Ik ken de vis niet, maar ik zie geen reden waarom je de koppen niet zou kunnen geven. Dus ik zou het zeker proberen. De organen bederven echt heel snel dus je moet ze wel snel invriezen. Ik zou niet vaker als 1 keer per week orgaan van vis geven en je doet er goed aan het wel op te tellen bij het totaal aan orgaanvlees.
Vraag 4: Ik geef Filou een volledig ei, maar bij zijn stoelgang zitten er nog stukjes eischaal. Kan dit kwaad??

Alvast bedankt voor jullie hulp.
:)
Nee, dit kan geen kwaad. Alleen zou ik verwachten dat het schaaltje zou moeten verteren. Je hond eet nog niet zo lang vers?
Door Filou
#418616
1. De beenhouwer had de ribbetjes in (mijn eerste gedacht) veel te kleine stukjes gesneden (max. 5cm.) Maar ik heb het toch geprobeerd. Het eerste beentje heb ik vastgehouden, en da was van knap, kauw, nog eens knap, ondertussen het beentje uit mijn vingers proberen te trekken, hihi, maar het ging goed. De andere paar beentjes (heb er niet teveel gegeven om te beginnen) heb ik gewoon laten liggen, en hij beet en kauwde er wel redelijk goed op. Het waren hele dunne beentjes die hij gemakkellijk in stukjes kreeg. Ik ben de hele tijd bij hem gebleven om hem in't oog te houden.

2. Wat die vis betreft, die ligt niet in ijs, maar ze besprenkelen de vis wel regelmatig met koud water. Nu, als je denkt dat die vis zijn organen al bedorven zijn, dan geef ik die niet, maar dan geef ik gewoon de koppen. :)

3. En neen, mijn hond eet nog niet zo lang vers. Ik denk dat ik nu ong. 3 weken bezig ben, en ik doe het heel kalmpjes. Ik geef hem nog zijn brokken, en daar meng ik dan wat groentenmix bij. Hij heeft al sardientjes en kippelevertjes binnen en een paar eieren ook. Tot nu toe alles goed. Ik hou zijn stoelgang goed in het oog, en ik heb geen problemen ontdekt. Het was maar 1 keer slapkes, maar daarna niet meer. Vanavond staan er kippevleugels en een sardientje op het menu.

:D
Door Filou
#418887
Moet ik eigenlijk verschillende soorten vlees geven? Of is kip goed genoeg? Voor andere vleessoorten betaal je hier gemakkellijk 5.50€/kg (wat voor jullie mss goedkoop klinkt, maar voor mij ietsje meer dan goedkoop ;) ) En kip en kalkoen zijn hier heel goedkoop. Dat ligt rond de 2€. Ik kan dan bv. 4kg600gr gevogelte kopen en 1kg500gr ander vlees. Dat is dan 3/4 gevogelte, en 1/4 ander vlees.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#419329
Doe botjes van 5cm. zijn echt te klein om zo te geven, die zul je dan echt vast moeten houden anders slikken ze ze zo door.
Je kunt ze beter aan 1 stuk hebben en als dat teveel is voor 1 keer na eeen poosje afpakken.
Door Thunder
#419449
3/4 kip is toch echt teveel kip denk ik. Ik gaf vroeger 50% kip. Heb toen bij Twister een bloedonderzoek laten doen. Alles was goed behalve de eiwitten zaten wat laag. Ik heb toen tegen m'n Da voorgesteld van minder kip en meer rood vlees te geven (max 1/3 kip) en die vond dat een heel goed idee,omdat de eiwitten in kip van iets mindere kwaliteit en minder goed opneembaar zijn dan van rood vlees voor een hond. Ik zou dus niet veel meer dan 1/3 van al het vlees aan kip geven.
Door 202spots
#419462
Filou schreef: Vraag 3: Op de markt hadden we vis gekocht. De naam van de vis is Palamut (turks) en in't nederlands zou dat Bonito zijn. Mag ik Filou daar de koppen van geven? Op de markt sneden ze er ook terplaatse de organen uit. Kan ik de volgende keer vragen om die organen apart in een zakje te doen en kan ik die dan ook aan Filou geven?
Bonito is 'n klein soort tonijn.
Wanneer de organen nog in de vis zitten en ze eten de hele vis,dan geef ik ze wel.
Maar ik vind 't TE veel van 't goeie om de visorganen er als extra bij te geven.
En om als "vlees" bij kale botten te geven vind ik ook niet zo geslaagd. :-\
Door ursula.v.gelder
#419606
Miischien kun je daar eesn met een van de slagers een deal maken om wat groter in te kopen....in turkije valt altijd wel te onderhandelen ;D.
En wie weet wat hij verder weggooid als afval zoals hersenen koppen (kopvlees) testikels enz.
Misschien is er wel ergens een konijnen fokker in de buurt??? lijkt mij dat ze dat daar ook eten, als is het volgens mij niet zo populair.... maar rund moet je ook in turkije te pakken kunnen krijgen, en daar zullen ze als afval misschien wel kopvlees hebben waar ze niets mee doen....ook paard en ezel en geiten vlees hebben ze er genoeg....het gewone vlees zal misschien duur zijn, maar aan elk beest zit genoeg wat ze niet gebruiken.


succes.
Door Filou
#423458
Sorry voor mijn late reactie :-[


@ Ursula > paardenvlees wordt hier niet gegeten. En ik heb al geprobeerd te 'dealen' maar dat is niet echt gelukt. Voor lamsribben met vlees, voor normale klant, is het 9.40€/kg. Voor ons (en wij zijn familie van de buurwinkel van de beenhouwer) is hij gezakt tot 7.5€/kg. Het goedkoopste vlees dat ik zou kunnen krijgen is 5.60€kg. Nu, op zich niet veel, maar wij hebben voorlopig maar 1 loon, en daar moeten wij winkelhuur, huishuur, elektriciteit en dergelijke mee betalen. Onze eigen voeding, niet zoveel omdat wij 6/7 bij mijn schoonouders gaan eten... ;D
Maar dat afval, toeme dak er nie aan gedacht heb (blond he ;D ). Ik zal mijn ventje es sturen se... ;)
Bedankt voor je raad alleszins.


@ 202 Spots > Dat het niet geslaagd is om vlees bij kale botten te doen, daar ben ik mij bewust van... maar ik heb voorlopig geen andere keuze. En als Filou zo zijn bot/vlees verhouding binnen krijgt, waarom dan niet? ;)


@ Thunder > Bedankt voor je uitleg. Ik wist dat dus niet. In mijn ogen is vlees vlees... of het nu kip, kalkoen of rund is. ;D


@ Angélique > Ik heb Filou al redelijk wat van die botjes gegeven de voorbije weken... en dat ging heel goed hoor. Hij beet ze in stukjes, maar slikte ze niet in 1 stuk door. Alleen met de kippevleugels heb ik wat last. Die zou hij wel in 1 keer binnenslikken. :) Met die bonito-viskoppen, dat ging ook niet soepel... Bij het kauwen maakte hij een heel raar geluid. Misschien wat te groot voor hem om te beginnen. De volgende snij ik in 2 of 4. :)


Nog een laatste minuscule vraagje. Daar die lamsribben praktisch kaal zijn, hangt echt heel weinig vlees aan, is het dan eigenlijk nodig dat ik die nog invries? Kan ik die niet gewoon bewaren in het bovenste vak van mijn koelkast? Het weinige vlees dat er aan hangt, droogt uit heb ik de indruk.

Bedankt voor al jullie hulp, raad, en reacties. En nogmaals mijn excuses voor het late antwoord.
Door Lizzy
#423463
Nee, ook bot moet je wel invriezen want dat bederft ook (tenminste, als je het voor langere tijd wil bewaren). Als je het in een plastic zak doet, dan droogt het niet zo uit.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 16 nov 2005, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Filou
#423471
Hier hebben ze het eerst in krantenpapier gewikkeld, en dan in een plastiekzak. En ik steek het ook gewoon zo in de diepvries. :)

maar ik was niet echt zeker of het ging bederven of niet. Dus, nogmaals bedankt Lizzy. :-*
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door