Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door herder_lover
#419359
Even een vraagje: ik lees hier op het forum veel over vasten maar nog geen echte regels of voordelen gelezen. Ik vraag me af of je je hond moet late nvasten zo nu en dan. Geregeld? Eens per week? Eens per maand? Afhankelijk van het eten van de vorige dag?
Geef je dan echt niets? Ja water uiteraard....

Ik heb Dara gister best wel wat gegeven (groetenmix, kalfshersenen, kippenvleugels, geitentongen, sardines). Vandaag maar niets geven?
Door tieneke
#419363
Er zijn mensen op dit forum die hun hond geregeld laten vasten.
Ik zelf zie daar absoluut het nut niet van in,waarom zou ik ze een maaltijd onthouden :-\
Buiten het feit dat Leonbergers grote jongens zijn met een grotere kans op maagtorsies,nee ik hou het lekker bij 2 maal daags voeren.
Door hiram
#419411
vasten kan bij een hond die in goede conditie/niet ziek is echt geen kwaad.
in de natuur eten wolven ook niet ieder dag en een dagje vasten geeft het lichaam de tijd om energie te steken in andere zaken dan het verteren van voedsel.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#419415
Hier vasten ze standaard op de zaterdag, een hele goeie reden daarvoor is dat ze anders doordeweek nog minder moeten eten als wat ze nu al krijgen. Dus nu hebben ze 6 dagen een volle buik en 1 vastendag, en als het wel eens voorkomt dat ze teveel hebben gegeten op de ene dag dat ze de andere dag dan ook niks krijgen maar dat gebeurd maar zelden.
Door Lizzy
#419438
Men zegt dat vasten ook een reinigende werking heeft op het lichaam van de hond. Het lichaam heeft die dag rust (en dus moet je op zo'n dag ook niet gaan sporten of werken met je hond).

Mogens Eliasen en Juliette de Bairacli Levy hebben veel geschreven over vasten. Juliette is voorstander van 1 maal per week vasten waarbij de hond wel water krijgt natuurlijk.

Ik zou zoiets langzaam opbouwen trouwens. Niet van de een op de andere dag gewoon 2 maaltijden onthouden op een dag want dat is voor sommige honden vragen om problemen. Er zijn honden die al misselijk worden als ze 1 uur te laat eten krijgen....
Door Dtje
#419470
herder_lover schreef: Even een vraagje: ik lees hier op het forum veel over vasten maar nog geen echte regels of voordelen gelezen. Ik vraag me af of je je hond moet late nvasten zo nu en dan. Geregeld? Eens per week? Eens per maand? Afhankelijk van het eten van de vorige dag?
Geef je dan echt niets? Ja water uiteraard....

Ik heb Dara gister best wel wat gegeven (groetenmix, kalfshersenen, kippenvleugels, geitentongen, sardines). Vandaag maar niets geven?
Eehh...kan ze nog lopen?????????? ;D ;D
Door Mevroi Kruim
#419507
Mijn hondjes vasten tegenwoordig 2x per week en eten op de overige dagen grote maaltijden. Mij bevalt het prima en de honden ook. Met name Tara verteert haar eten beter en ze zijn na zo'n grote maatlijd echt voldaan. Dan moeten ze natuurlijk wel ruim de tijd krijgen voor uitbuiken.
Door Borke
#419520
Borke die vast noodgedwongen een dag als hij iets nieuws weigert te eten.
Dan bied ik het de dag daarna nog een keer aan (meestal ergens mee vermengd).
Planmatig vasten doe ik niet, ik zie er de voordelen niet van in.
Door herder_lover
#419590
ik heb Dara niets gegeven tot nu toe. Ik heb haar vis voorgehouden, maar ze had geen trek! Ze stinkt wel de hele dag (is flink aan de winderij zeg maar), dus ik geef haar alleen maar water. Ze vraagt ook nergens om dus ik laat het maar zo ;D
Door tom
#419641
hiram schreef: een dagje vasten geeft het lichaam de tijd om energie te steken in andere zaken dan het verteren van voedsel.
Klopt ! Mijn honden steken dan al hun energie in het zoeken en stelen van voedsel ;D Nu ja, voedsel is soms een groot woord, vandaag nog de voorraad tupperware aangevallen ::)
Door tieneke
#419648
tom schreef: Klopt ! Mijn honden steken dan al hun energie in het zoeken en stelen van voedsel ;D Nu ja, voedsel is soms een groot woord, vandaag nog de voorraad tupperware aangevallen ::)
Hoeft Tinus helemaal geen honger voor te hebben ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door