Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Angelique
#4179
Oftewel Paardebloem :D
Door de G/F mix. Doen we dan de hele plant met wortel en bloemetje, of alleen de plant en geven we de wortel alleen gedroogt?
Wie o wie?
Tot nu toe heb ik alleen de bladeren gebruikt. Bloempje ging naar nijn. :D
Door sylvia
#4180
jeetje angelique ga me nou niet vertellen dat ik nou ook voor de honden op de fiets hier de kanten af moet naar melkwiet (zeeuws voor paardebloem) ik fiets hier al langs de weg voor paardebloem en zaden (vogels en cavia's) maar dan mag ik wel een karretje achter de fiets gaan hangen
Oftewel Paardebloem :D
Door de G/F mix. Doen we dan de hele plant met wortel en bloemetje, of alleen de plant en geven we de wortel alleen gedroogt?
Wie o wie?
Tot nu toe heb ik alleen de bladeren gebruikt. Bloempje ging naar nijn. :D
Door Angelique
#4181
Eén polletje....ik heb het over misschien 1 of hooguit 2 polletjes door het G/F mixje van 6 bobtails. :P
Dan geef je die Cavia een keer een wortel (of een botje LOL) en draai je de pol door de g/fmix.

En trouwens, staan ze bij jou niet gewoon in de tuin ???
Door roger
#4182
<<. Doen we dan de hele plant met wortel en bloemetje, of alleen de plant en geven we de wortel alleen gedroogt?<<

Ik gebruik alleen de bladeren door de gf mix, hoeft niet veel te zijn.
Gedroogde en fijngesneden wortel van paardebloem gemeng met zemelen is voor de paarden.
werkt bloedzuiverend, bloedsterkend en lymfe zuiverend.
Wortels drogen , en fijnmalen kan je ook verwerken in koffie zoals een geroosterde chicoreiwortel.
Door sylvia
#4183
OOOOOOO ja één polletje heb ik wel in de tuin ;D
maar heb je een idee hoeveel paardebloem je moet zoeken voor 10 cavia's :-/ stoppen zo'n pol zo in hun holle kies :P dus gaat syl de paden op en de lanen in,ben ook niet te beschroomd om mensen hun tuin van enig onkruid te ontdoen ;D en als ik nog even wacht kan ik hier (voor ze gaan spuiten :-Xgif dan) onderhand hele struiken paardebloem oogsten ;D ;D ;D ;D



Eén polletje....ik heb het over misschien 1 of hooguit 2 polletjes door het G/F mixje van 6 bobtails.  :P
Dan geef je die Cavia een keer een wortel (of een botje LOL) en draai je de pol door de g/fmix.

En trouwens, staan ze bij jou niet gewoon in de tuin ???
Door sylvia
#4184
nou ik hoop niet dat jij de koffie zet in de bar hier ;D
paardebloem in je koffie :-X lust er geen eens melk en suiker in .....maar paardebloem ??? ;D ;D ;D ;D ;D


[quote author=roger l
Wortels drogen ,  en fijnmalen kan je ook verwerken in koffie  zoals een geroosterde chicoreiwortel.
Door wieke
#4185
Grappig, Willem graast zelf zijn paardebloemen bij elkaar.
Tijdens de wandeling loopt hij lekker te eten, wat klaver, wat paardebloemen, een patatje met(oh, geen barf)
Door Angelique
#4186
Sorry Sylvia, ik ging weer uit van het gemiddelde bezit van 1, hooguit 2 cavia's :-[ :-X :-/ :P ;D
OOOOOOO ja één polletje heb ik wel in de tuin  ;D
maar heb je een idee hoeveel paardebloem je moet zoeken voor 10 cavia's  :-/ stoppen zo'n pol zo in hun holle kies  :P dus gaat syl de paden op en de lanen in,ben ook niet te beschroomd om mensen hun tuin van enig onkruid te ontdoen  ;D en als ik nog even wacht kan ik hier (voor ze gaan spuiten  :-Xgif dan) onderhand hele struiken paardebloem oogsten  ;D  ;D  ;D  ;D



Door sylvia
#4187
ja hier gebeurd op beesten gebied weinig met mate,het bestand vergroot zichzelf hier ;D ;D ;D
Sorry Sylvia, ik ging weer uit van het gemiddelde bezit van 1, hooguit 2 cavia's :-[ :-X :-/ :P ;D
Door Angelique
#4188
En geef je die blaadjes in deze tijd continu door de g/fmix, of b.v. maar een keer in de week.
En waarom geef je de wortel wel aan de paarden en niet aan de honden. (dit begrijp ik hier tenminste uit)
<<. Doen we dan de hele plant met wortel en bloemetje, of alleen de plant en geven we de wortel alleen gedroogt?<<

Ik gebruik alleen de bladeren door de gf mix, hoeft niet veel te zijn.
Gedroogde en fijngesneden wortel van paardebloem gemeng  met zemelen is voor de paarden.
werkt bloedzuiverend, bloedsterkend en lymfe zuiverend.
Wortels drogen ,  en fijnmalen kan je ook verwerken in koffie  zoals een geroosterde chicoreiwortel.

Door Angelique
#4189
Hoezo geen Barf, volgens mij is bijna alles wat je noemt (patatje niet he) biologisch verantwoord rauw voedsel.....toch ::)
Grappig, Willem graast zelf zijn paardebloemen bij elkaar.
Tijdens de wandeling loopt hij lekker te eten, wat klaver, wat paardebloemen, een patatje met(oh, geen barf)
Door Nelly
#4190
Ik geef de paardebloemen altijd aan m'n (land)schildpadden, zijn ze dol op net als op wegbree :). Pluk het spul alleen nooit langs de kant van weg, maar in eigen tuin of langs achteraf paadjes. Dit omdat er langs de weg misschien uitlaatgassen op kunnen neerslaan :(.
Nou, dan moeten de turtles in de toekomst maar een 'n paardebloemetje minder eten, want die gaat dan naar de hondjes in hun g/fmixje :D. O, Roger mag ik ook weegbree door de g/fmixjes doen ???.
Door roger
#4191
[O, Roger mag ik ook weegbree door de g/fmixjes doen ???.[/quote]<<


Ja Nelly, zeker weten, en ik doe dat ook , net zoals vogelmuur, schapezuring, blaadjes van bramen,bosaardbeien, de bramen zelf, wat munt, wat lavendel, klaver, wijnruit,wat..... noem maar op maar steeds met mondjesmaat.

Je moet de gf mix voorstellen als de inhoud van een schapepens op boekmaag.

Een schaap vreet ook al die zaken als het graast op de hei of op de polderdijken en daar staan die spullen ook allemaal.


Om die reden verkies ik trouwens als ik vuile pens geef schapepens boven runderpens omdat een schaap een nog meer natuurlijker grazer is , ik bedoel tegenwoordig toch, omwille van die bio-industrie.

Angelique, die gedroogde wortels van die paardebloem kan je ook versnipperen en aan je hond geven , geen probleem.
Door Sylvie
#4192
Hoi Roger,

Staat het in dat beroemde Julietteboek, wat voor planten/kruiden je kunt geven en wat precies de werking ervan is?
Door roger
#4193
Hoi Sylvie.

Ja, die vorige posting heb ik uit haar "kruidengeneeskunde voor dieren" de Nederlandse vertaling van "the complete herbal handbook for farm and stable" waar ook een klein hoofdstukje gewijd is aan kat en hond.
De nederlandse vertaling ga je niet meer bij de boekhandel vinden, tenzij in een tweedhands.
Dan heb je nog "the complete herbal handbook for the dog and cat" die is nog we te verkijgen en dan heb je nog haar "common herbs for natural healing" dat nog wel in het Engels verkrijgbaar is maar niet meer in het Nederlands, tenzij weer in een of andere tweedehands.

Ze heeft er nog wel wat meer geschreven maar dat zijn de voornaanste voor de hondenliefhebber.

Gr.
Roger.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door