Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Dtje
#417590
Mien krijgt nu nog brok, maar ik ben me nu druk aan het voorbereiden om haar over te laten stappen op Barf. Maar voor ik dat doe wil ik echt goed voor bereid zijn, dus hier komen mijn eerste vragen:
??? Wat is rauwe honing???? Honing is toch altijd "rauw"?
??? Het is het echt noodzakelijk om een vleesmolen aan te schaffen? (Heb niet zoveel centen)
???Is het voor het verteren van groenten fijnmalen echt voldoende?
???Leveren rauwe eieren geen risico op ivm salmonella?
???Waarom wordt het toevoegen van zonnebloem en mais olie afgeraden??? Mij is het juist aangeraden door een docent/DA om 1xpd een klein scheutje over de brok te doen?
Hoop dat ik niet teveel vragen stel die ik makkelijk had ik kunnen opzoeken, maar de hoeveelheid informatie is groot ;D
Vast bedankt voor reacties en :-* van Mien.
Door Borke
#417604
Je stelt hier nooit teveel vragen :-)

Een vleesmolen heb je niet nodig hoor, heb ik ook niet. Volgens mij worden die vooral gebruikt door mensen die vlees/botten malen voor hun katten, pups of honden met gebirsproblemen.

Groente fijnmalen is voldoende, daar moet je dus wel een apparaat voor hebben.
In de bibliotheek en op www.barfclub.nl staat goede informatie over groente verwerken (welke wel en niet). Ik meen zo uit mijn hoofd dat alleen boontjes even kort gekookt worden.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#417606
Mien schreef: Mien krijgt nu nog brok, maar ik ben me nu druk aan het voorbereiden om haar over te laten stappen op Barf. Maar voor ik dat doe wil ik echt goed voor bereid zijn, dus hier komen mijn eerste vragen:
??? Wat is rauwe honing???? Honing is toch altijd "rauw"?

Nee niet altijd. Het beste en zuiverste is honing die direkt van de imker komt


??? Het is het echt noodzakelijk om een vleesmolen aan te schaffen? (Heb niet zoveel centen)

Nope, als je hond een normaal gebit heeft kan hij alles zo eten. Vleesmolens worden alleen ingezet bij hele jonge pups, hele oude honden (zonder tanden)en soms bij honden die te lui zijn om botten te eten.


???Is het voor het verteren van groenten fijnmalen echt voldoende?

Fijngemalen in een keukenmachine is prima. Indien je geen keukenmachine hebt kun je er ook voor kiezen de groente licht te blancheren, dan zijn de celwanden ook kapot. Ik geef dan wel het kookwater erbij om het vitamineverlies zovele mogelijk te beperken.

???Leveren rauwe eieren geen risico op ivm salmonella?

Nee, niet voor de hond. Maar als je met rauwe kip en ei in je keuken aan de slag gaat moet je wel de normale hygiënische regels in acht nemen daar kleine kinderen en oudere mensen wel gevoelig ervoor zijn.

???Waarom wordt het toevoegen van zonnebloem en mais olie afgeraden??? Mij is het juist aangeraden door een docent/DA om 1xpd een klein scheutje over de brok te doen?

Honden die uitsluitend brokken eten krijgen in de regel te weinig vetten en essentiële vetzuren binnen. Een scheutje olie over de brok wil dan nog wel eens gunstig zijn voor de hond. Zonnebloemolie en maisolie zijn dan niet de beste (vaak wel de goedkoopste) olie om toe te voegen. Dat zou beter een zalm/visolie kunnen zijn.
Wanneer je barft met je hond en deze geen of weinig vis eet is de toevoeging van een goede visolie ook nodig


Hoop dat ik niet teveel vragen stel die ik makkelijk had ik kunnen opzoeken, maar de hoeveelheid informatie is groot ;D
Vast bedankt voor reacties en :-* van Mien.


Nope, je hebt niet teveel te vragen, Vraag wat je wilt, des te kleiner is de kans op fouten c.q teleurstellingen :D
Door hiram
#417673
Mien schreef:
??? Wat is rauwe honing???? Honing is toch altijd "rauw"???

Leveren rauwe eieren geen risico op ivm salmonella?
Hoop dat ik niet teveel vragen stel die ik makkelijk had ik kunnen opzoeken, maar de hoeveelheid informatie is groot ;D
Vast bedankt voor reacties en :-* van Mien.
rauwe honing is honing die niet verhit is zoals de meeste honing in een potje.
meestal is honing in een reformwinkel dit niet maar vraag er even na.
het maagzuur van honden ligt veel lager dan die van de mens dus ze hebben geen problemen met samonella ;D

suc6 :)
Door Lizzy
#417679
Olijfolie levert omega 9 vetzuren en er zijn geen wetenschappelijke bewijzen dat de hond daar profijt van heeft (van omega 9). Het is wel bewezen dat een hond profijt heeft van omega 3 vetzuren (visolie).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door