Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ursula.v.gelder
#416389
Ik had in een ander draadje antwoord gekregen over de inhoud van de brokken die jet kreeg.
Lizzy antwoorde dit.....



Ik sluit me voor 200% bij Dory aan. Deze Hill's brokken = troep. En buiten dat het veel troep bevat, bevat het vier dingen waardoor jouw hond beter kan lopen:

glucosamine hydrochloride
chondroitin sulfate
L-tryptophan
L-carnitine
Omega 3 vetzuren (EPA)

Oftewel Glucosamine + Chondroitine: dat zit dus in ieder Glucosamine/Chondroitine preparaat en daar zijn er talloze van te koop bij de drogist.

Verder bevat het visolie (EPA/omega 3 vetzuren). Ook visolie capsules koop je op iedere hoek van de straat bij drogist als Etos en zelfs de HEMA.

Carnitine en dat is een eiwittype.

Meer over carnitine: "Carnitine wordt beschouwd als een aminozuur dat echter niet als bouwstof dient voor lichaamsweefsel, zoals andere aminozuren, maar een belangrijke rol speelt in de vetstofwisseling. Tevens fungeert carnitine als antioxidant. De dagelijkse inname via de voeding varieert sterk, n.l. van 5mg tot 100mg per dag. Rood vlees is de belangrijkste voedingsbron. Het lichaam maakt deze voedingsstof voornamelijk zelf met het aminozuur lysine. Hiervoor zijn tevens het aminozuur methionine, de vitamines C, B3 en B6 en het mineraal ijzer nodig. Een tekort aan één van deze voedingsstoffen zal tevens een carnitinetekort veroorzaken".

Met andere woorden: als je nou een paar keer per week een lekker stuk kopvlees voert, ben je er ook voor je carnitine.

Dus in feite voer je je hond deze troep omdat hij drie dingen binnen krijgt die je gewoon kunt supplementeren door 1 ritje naar de drogist en voor de rest 'm normaal natuurlijk (en dus vers) eten te geven. Maar goed, het is jouw hond en jouw portomonee




** nu is mijn vraag, jet wil ik nu energique gaan voeren en dan een preparaat van visolie en Glucosamine + Chondroitine toevoegen, als ik naar de drogist ga weet ze ook wat ik moet hebben als ik dit laatste noem, of is er een andere bekende naam voor.

** ten 2de schrijft ze dat ik voor de carnitine regelmatig kopvlees moet geven, maar zit het ook al in energique?? of moet ik naast de energique dan toch nog vlees gaan geven, en raak ik dan de balans van de voeding niet kwijt. (energique lijkt mij namelijk al helemaal gebalanseerd samen gesteld.)

PS. jet heeft geen tanden en kiezen meer, dus barf is voor haar gewoon geen goeie optie, vandaar dat ik voor energique heb gekozen.
ik wou haar wel af en toe iets geven zoals kippenekjes enz.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#416395
ursula.v.gelder schreef:
** nu is mijn vraag, jet wil ik nu energique gaan voeren en dan een preparaat van visolie en Glucosamine + Chondroitine toevoegen, als ik naar de drogist ga weet ze ook wat ik moet hebben als ik dit laatste noem, of is er een andere bekende naam voor.


Nope, als je daarom vraagt weten ze wel er bedoelt wordt

** ten 2de schrijft ze dat ik voor de carnitine regelmatig kopvlees moet geven, maar zit het ook al in energique?? of moet ik naast de energique dan toch nog vlees gaan geven, en raak ik dan de balans van de voeding niet kwijt. (energique lijkt mij namelijk al helemaal gebalanseerd samen gesteld.)

E. is compleet, er zullen dan ook geen tekorten optreden. Maar omdat de meeste kvv's weinig spiervlees bevatten is het wel goed om dat af en toe extra te geven

PS. jet heeft geen tanden en kiezen meer, dus barf is voor haar gewoon geen goeie optie, vandaar dat ik voor energique heb gekozen.
ik wou haar wel af en toe iets geven zoals kippenekjes enz.

Kan, maar ik denk dat je dat nekje dan wel een paar klappen met een hamer moet geven omdat ze er anders dan wel heel lang mee doet.
Je kunt ook Barfen met behulp van een vleesmolen zodat je voor deze hond b.v. alles kan malen.

Laatst gewijzigd door Angelique op vr 04 nov 2005, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#416397
** nu is mijn vraag, jet wil ik nu energique gaan voeren en dan een preparaat van visolie en Glucosamine + Chondroitine toevoegen, als ik naar de drogist ga weet ze ook wat ik moet hebben als ik dit laatste noem, of is er een andere bekende naam voor.
Wauw, ik vind het geweldig dat je Energique gaat voeren! Super! Ik ben zo benieuwd wat Jet er van vindt!

Als je naar de drogist gaat, dan weten ze absoluut wat je moet hebben als je hier om vraagt! Je kunt ook meer voorbereid naar de drogist gaan. Bij de ETOS en de HEMA hebben ze visolie-capsules van hun eigen merk. Die van de HEMA heet "krachtige visolie". Als je een De Tuinen in je buurt hebt, dan hebben ze daar ook visolie van hun eigen merk. Dat is de "omega 3" olie. Laat je niet verleiden tot het kopen van een omega 3 + 6 of 3 + 6 + 9 preparaat. Je kunt ook hele dure visolie van SOLGAR kopen (niet iedere drogist heeft deze). Ik vind het superspul maar gewoon simpelweg te duur.....

Bij de Tuinen hebben ze ook een Glucosamine + Chondroitine van hun eigen merk. Vooral de "Glucosamine & Chondroitine Extra Sterk" is prima. Je kunt ook Glucosamine van Glucobest kopen (http://www.glucobest.nl). Die heb ik ook en bevalt mij goed en daar zit ook Chondroitine en MSM en vitamine C in. Je kunt ook Glucosamine + Chondoitine van de Groene Os kopen (http://www.edera.nl). Daar zit ook MSM in. Die is ook goed! Ik heb ook een keer bij de Kruidvat hun eigen merk gekocht maar die beviel mij niet.
** ten 2de schrijft ze dat ik voor de carnitine regelmatig kopvlees moet geven, maar zit het ook al in energique?? of moet ik naast de energique dan toch nog vlees gaan geven, en raak ik dan de balans van de voeding niet kwijt. (energique lijkt mij namelijk al helemaal gebalanseerd samen gesteld.)
Energique nummer 1 bevat ook rundvlees en dat bevat carnitine. Je kunt overigens best 1 a 2 keer per week een maaltijdje maken van alleen kopvlees met bijv een groentemix of de restjes groente van je eigen maaltijd en een eitje! Dat zal ze ook goed kunnen eten zonder tandjes. En dat vult wel lekker aan, denk ik.

Succes! Ik vind echt echt leuk en hoor graag hoe het met Jet gaat!
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 04 nov 2005, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ursula.v.gelder
#416423
Bedankt voor het compliment, tja alles voor mijn schatjes hé ;D nu ik weet dat het wel kan zonder brokken is voor mij de keus makkelijk. en eerst maar even zien hoe ze dit doet, en als ik zelf wat meer ervaring heb met barf kan ik ook daar wel wat meer mee doen.
Maar het is nu nog allemaal nieuw voor me, en moet eerst nog even warm draaien ;D

de visolie had ik een tijdje geleden al gekocht bij de hema (krachtige visolie) en dan rij ik zo wel even naar de drogist voor de glucosamine.

hoe vaak moet ik jet dat geven gewoon 1x per dag een capsule visolie? en de glucosamine ook?

Ik heb gisteren voor het eerst de energique gegeven en had gisteren bij de poulier ook al kippemaagjes gehaald en die gingen er bij Lodewijk en Jetteke ook in als koek ;D. helemaal geen last gehad met de ontlasting die was super.

Lodewijk eet even een paar dagen energique mee, en wen ik langzaam ook aan de rest, en ik wil volgende week dan met hem aan barfen beginnen.
Ik moet nu nog even wachten op een vriezen die ik dit weekeind krijg.

hoe zit het eigenlijk met toevoegingen voor hem??
Ik lees van alles over kelp enz. wat wordt er standaard bij jullie toegevoegt?
Door Lizzy
#416467
Graag gedaan maar ik vind het toch knap van je!

Hoeveel weegt Jet ook alweer? (voor de dosering gluco en visolie).

Toevoegingen voor een hond die niks mankeert: bij versvlees zou ik zelf niks supplementeren. Eventueel een paar keer visolie per week kan geen kwaad, maar hoeft niet.

Bij het zelf samenstellen kun je best 2 tot 4 keer visolie geven. Als je heel gevarieerd en goed voert, dan hoef je op zich verder niks extra's te geven. Ik zelf geef mijn honden toch een paar keer per week visolie en een paar keer per week tarwekiemolie (voor de vitamine E). Soms gooi ik door de groentemix wat zeewier (niet veel en niet zo vaak) en ik doe er wel altijd wat knoflook doorheen (meestal een teen of 7 voor 3 weken groentemix voor 3 honden). Verder voer ik ze gewoon afwisselend.
Door Lizzy
#416713
ursula.v.gelder schreef: jet weegt 19 kilo. de tabletten gluco bevat 500mg glucosamine en 100 mg chondrotine per tablet.
Ik denk dat 1 tablet van deze Gluco (iedere tablet heeft een andere hoeveelheid glucosamine) voor jouw hond genoeg is. Ik zou ook 1 visolie capsule geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door