Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Angelique
#415479
Naar aanleiding van het zojuist door Lizzy geplaatse artikel in de bieb.

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=16164

Zijn hier mensen die hun teef volgens deze methode gevoed hebben tijdens de dracht en wat is de ervaring.

Zelf stuit mij het gebruik van zoveel supplementen wat tegen de borst en ik vraag me dan ook af wat er mis zou kunnen zijn met "het normaal doorvoeren met wat je altijd al voerde" dat deden we tenslotte met brok en kvv ook, alleen de hoeveelheid werd soms wat meer.

Wat is wijsheid?
Laatst gewijzigd door Angelique op do 03 nov 2005, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#415497
Ik zou eigenlijk uit dit topic moeten blijven want ik heb zelf nog nooit een nest gefokt. Maar ik wil toch wat zeggen over die supplementen. Ian B. raadt veel supplementen aan voor alle honden. Zwanger, zogend, pups, volwassen honden: ze krijgen bij hem allemaal vitamine C en B's en kelp en levertraan en lijnzaadolie en de hele mikmak. Dus zo ook raad hij dat aan bij de zwangere teef. Ik vind zelf dat hij teveel supplementeert. Ik ga er vanuit dat als je veel voedingsstoffen afwisselt en de juiste dingen voert (vleesbot, vlees, orgaanvlees, eitje, groente/kruiden, etc.), dat al deze supplementen niet standaard nodig zijn. Ik zou dat dus ook veel van de supplementen niet aan mijn zwangere teef geven.....

Ik zou overigens wel zijn raad opvolgen om aan het eind van de zwangerschap wat koolhydraten te voeren (ik zou kiezen voor pompoen en bataat en misschien wat geweekte graanvlokken). Ik zou ook zeker de eerste 6 weken geen levertraan geven. Ik zou ook minder botten aan het eind van de zwangerschap voeren en meer vlees/orgaanvlees e.d. geven. Ik zou de hoeveelheid botten weer direct verhogen na de bevalling. En ik denk dat ik ook levertraanolie zou geven na de bevalling.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 03 nov 2005, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#415503
Lizzy schreef: Ik zou eigenlijk uit dit topic moeten blijven want ik heb zelf nog nooit een nest gefokt. Maar ik wil toch wat zeggen over die supplementen. Ian B. raadt veel supplementen aan voor alle honden. Zwanger, zogend, pups, volwassen honden: ze krijgen bij hem allemaal vitamine C en B's en kelp en levertraan en lijnzaadolie en de hele mikmak. Dus zo ook raad hij dat aan bij de zwangere teef. Ik vind zelf dat hij teveel supplementeert. Ik ga er vanuit dat als je veel voedingsstoffen afwisselt, dat al deze supplementen niet standaard nodig zijn. Ik zou dat dus ook veel van de supplementen niet aan mijn zwangere teef geven.....

Ik zou overigens wel zijn raad opvolgen om aan het eind van de zwangerschap wat koolhydraten te voeren (ik zou kiezen voor pompoen en bataat en misschien wat geweekte graanvlokken). Ik zou ook zeker de eerste 6 weken geen levertraan geven. Ik zou ook minder botten aan het eind van de zwangerschap voeren en meer vlees/orgaanvlees e.d. geven. Ik zou de hoeveelheid botten weer direct verhogen na de bevalling. En ik denk dat ik ook levertraanolie zou geven na de bevalling.
Nou, WAT zou je doen en/of zie je als fokker dit zitten is voor mij ook een positieve bijdrage aan het topic.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#415506
Lizzy schreef: (ik zou kiezen voor pompoen en bataat
Nu zit de N bij mij een behoorlijk end van de T vandaan. ::) zal dan wel geen banaan moeten zijn ???

Wat is bataat? :-[
Door Lizzy
#415518
Angelique schreef: Nu zit de N bij mij een behoorlijk end van de T vandaan. ::) zal dan wel geen banaan moeten zijn ???

Wat is bataat? :-[
Zoete aardappel ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#415688
Ik heb gewoon barf gevoerd aan Donna niet gesupplementeerd (extra) precies omwat jij ook zegt , gewoon meer geven, ik heb wel iets koolhydraat gegeven op het eind maar ook niet veel.Verder heb ik niets extra erbij gegeven alleen wat ik altijd geef, zalm olie en levertraan.
Nu met het zogen en omdat ze natuurlijk geen lever wilde eten (wat nu met kunst en vliegwerk wel lukt) geef ik een multivit voor kinderen en levertraan.

Gaat perfect, nou je kunt het zien aan hoe de pups groeien en Donna ziet er ook goed uit.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#415876
Angelique schreef: Maar als je honden wel gewoon lever eten, zou dan toch die levertraan er ook bij moeten?
Nee dan niet , ik had speciaal levertraan gehaald omdat ze geen lever eten. Maar toen las ik weer dat het met zwangere teven niet mag die levertraan dus geen levertraan voor Donna , maar ja dat is natuurlijk uitgaande van een teef die lever eet ::) (BlonT he ::) )
Gebruikersavatar
Door sylvia
#415977
Ik geef nu trouwens ook nog levertraan , ze krijgt 60 gram lever in de week en op de dagen dat ze geen lever krijgt geef ik 1 ml levertraan
Gebruikersavatar
Door Angelique
#511608
Even over die koolhydraten in de laatste weken. Hoe vul ik dat het gezonds in. Ik zie al pompoen, bataat, havervlokken.
Ik zat ook te denken aan b.v. banaan, zilvervliesrijst en wat graansoorten genoemd in JdBL.
Is dat ook wat, of heeft iemand nog andere ideeën?

Het leek me zowieso slimmer om dit in een aparte maaltijd (ontbijtje ) te geven i.v.m gisten en/of een wat verstoorde vertering van de vleesmaaltijd. Of denk ik nu krom en kan het beter verdeeld over de dag gegeven worden?
Door Elvira
#512083
De fokster van Nelson gaf 's-morgens roerei (scrambled egg) aan de zogende teef, verder kreeg ze 3 x de normale hoeveelheid voer. Ze had 11 pups.
Door Lizzy
#512094
Angelique schreef: Even over die koolhydraten in de laatste weken. Hoe vul ik dat het gezonds in. Ik zie al pompoen, bataat, havervlokken.
Ik zat ook te denken aan b.v. banaan, zilvervliesrijst en wat graansoorten genoemd in JdBL.
Is dat ook wat, of heeft iemand nog andere ideeën?

Het leek me zowieso slimmer om dit in een aparte maaltijd (ontbijtje ) te geven i.v.m gisten en/of een wat verstoorde vertering van de vleesmaaltijd. Of denk ik nu krom en kan het beter verdeeld over de dag gegeven worden?
Ik denk dat ik 's morgens lekker wat banaan zou geven. En af en toe 's morgens geweekte granen (havervlokken, speltvlokken, etc. Bij de reformwinkel hebben ze zakken met geplette 4-granenvlokken en 5-granenvlokken. Zit rijst, haver, spelt, rogge, etc. in. Dit moet 8 uur weken in water. Dat kun je geven me wat yoghurt/kwark. En eventueel een geprakte banaan. Of een schepje rauwe honing. Ik zweer je, dat ziet er zo lekker uit dat je je moet beheersen om het niet zelf op te eten ;D!). Of ik zou door het vlees groentemixen geven waaraan je pompoen/bataat hebt toegevoegd. Dat gaat goed, met vlees, heb ik zelf ervaren. Volgens mij is het percentage koolhydraat dat ze nodig hebben behoorlijk klein hoor!
Door Mevroi Kruim
#512096
Nou, ik ben dus ook geen fokker en weet er dus uit ervaring de ballen van. Dus als je denkt dat ik onzin klets dan leg je het gewoon naast je neer.
Ik ben het met Lizzy eens dat Billinghurst wel erg rijkelijk met supplementen strooit. Met name de levertraan zou ik persoonlijk heel voorzichtig mee zijn, vit A en D kun je makkelijk overdoseren.
Over het bijvoeren van koolhydraten zijn de meningen verdeeld, en veranderlijk. Mogens Eliasen vond eerst dat het moest maar is inmiddels van mening veranderd, dit naar zijn zeggen door informatie die hij van veel barf-voerende fokkers had gekregen. Die zeiden volgens hem dat het prima zonder ging en dat ook de pups niet zoals hij in de eerdere versie van zijn boek meldde pap en brinta hoeven te krijgen in de afspeenperiode.

Als je toch koolydraten wilt voeren zou ik persoonlijk voor de lichtverteerbare gaan, dus havermout en rijst. Kan volgens mij zilvervlies of bruin zijn voor de vit. B, maar als het puur om het koolhydraat gaat is witte rijst ook prima. Andere granen zijn veel zwaarder te verteren (probeer zelf maar eens gekookte tarwe of rogge, dat zit na een week nog in je darmen :-X). Gepelde gerst (gort) kan weer wel.
En pompoen is prima evenals bataat (lekker!)
In bietjes en winterpeen zit ook vrij veel koolhydraat.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op wo 15 mar 2006, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#512269
De supplementen zie ik ook niet zo zitten hoor, tis wel erg veel wat er genoemd wordt en ze eet gewoon alles, dus dat zou dan toch voldoende moeten zijn.

tja, of het wel of niet noodzakelijk is om koolhydraat te geven, ikke niet weten, maar ik moet me ergens aan vast houden, dus dan maar een beetje aan dit IB-verhaal.

Vanmorgen heeft ze al een banaan/vlok/zeewier/honinghapje gehad en dat vond ze heerlijk. Zal vandeweek even kijken of ik die 4/5granenvlokken hier ergens kan scoren en dan geef ik dat voorlopig als ontbijtje, eventueel met wat vlees zodat ze sávonds wat minder weg hoeft te zetten (we kunnen der nu al rollen :-X ).
Door Hilde
#512299
Ik heb ook geen supplementen toegevoegd. Ik heb het boek van Biilinghurst gelezen en heb me toen ook afgevraagd of dat nu echt nodig was. Donna krijgt bijna alles biologisch, ook de groenten. Daar geloof ik meer in als al die supplementen.
Ik gebruik voor mezelf ook geen supplementen en dat heb ik tijdens mijn eigen zwangerschap ook nooit gedaan.
Donna heeft tijdens de zwangerschap vrij lang gewoon haar normale eten gegeten. Waar ik wel lijnzaadolie en zeewier door de groente deed. Ik heb haar in verhouding iets meer vlees (en ei en sardientjes)gegeven. In verhouding tot de groente en de botten dan.
En ze was zelf helemaal stapel op lever. Ik was daar eerst een beetje voorzichtig mee, maar omdat het ook biologische lever was heeft ze dat toch wel bijna dagelijks een beetje door haar eten gegeten. Toen ze zelf ophield met de botten heeft ze nog even kippenekken gehad en toen ze dat ook niet meer wilde ben ik KVV gaan geven. Dat waren de laatste dagen en daar zit een beetje rijst in. Dus kreeg ze vanzelf iets meer koolhydraten als anders.

Maar ja, dit is mijn eerste nestje. Maar ik zie bij Donna wel dat het heel goed gaat. De bevalling is goed verlopen en ze heeft heel veel melk. En ze ziet er zelf ook goed uit en is heel levendig en gezond.
Hilde
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door