Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tobyke
#413178
Hallo,

Het is al een tijd geleden dat ik hier geweest ben. Ik heb nu echter een vraag en ben weer flink aan het lezen geweest. Wij hebben 3 honden, 2 boxers en een labrador. Ik Barf niet helemaal, meestal eten de honden complete versvleesmaaltijden. Nu heeft onze Labrador de laatste tijd 'last' van haar vacht. Ze heeft een likgranuloom, door het knabbelen aan de voorpoten. We hebben haar sinds ze 2,5 jaar is en ze doet het al jaren. Ze heeft nooit echt vachtproblemen gehad. Nu wel. Ze heeft een tijdje een halsband omgehad die we uit gemak lieten zitten. Dat irriteerde haar en ze is erdoor gaan krabben. Halsband af, maar mevrouw bleef krabben. De huid in haar nek is nu dikker en grijzig geworden. Ze krabt daar niet meer zoveel, maar heeft haar missie verplaatst naar haar oksels, knieen en achterin de flanken. Waar ze makkelijk bijkan. De vacht is daar erg dun nu. OP de rest van het lichaam is ie gewoon heel dik, zoals altijd. Het lijkt in onze ogen een vervelende gewoonte, maarrr. We hebben nu bedacht dat ze zich waarschijnlijk ook erg verveelt. Het is een slimme hond, ze leert snel en wil graag werken. Ik train met alle honden, maar met de labrador het minst. Sinds afgelopen week ben ik met haar weer meer aan de slag gegaan om die gewoonte te proberen doorbreken. Nu wil ik als aanvulling haar weer helemaal op BARF zetten, ze heeft haar versvleesmaaltijden binnen 30 seconden weggewerkt namelijk. Dus dan doen we ze allemaal maar weer helemaal op BARF. En daarover mijn vraag:

Ik kan heel makkelijk aan kipprodukten komen, maar dit mag maar 50% van de maaltijden aan vleesbotten zijn. Als ik het goed begrijp zullen ze dus die andere 50% van niet-kippenbotten moeten krijgen? Kippennekken vallen ook onder botten? (omdat het vooral kraakbeen is nl.)

Valt pens ook onder de 10 tot 15% orgaanvlees? Ik las ergens een uitzondering voor pens namelijk. Aan orgaanvlees kan ik ook makkelijk komen.

Ik zag dat hier vlakbij een konijnenslachterij zit. Mijn honden hebben al veel gehad, maar konijn nog nooit. Eten ze zo'n kop, of karkas helemaal op? Is zo'n karkas vergelijkbaar met een kipkarkas (50/50 bot/vlees?). Dit omdat tegenwoordig van bot in slachterijen nog veel vlees verwijderd wordt. Dat heet dan separatorvlees, ik kan me dus indenken dat karkassen tegenwoordig veel minder dan 50% vlees bevatten.

Ik zou graag weer zelf gaan beginnen met 'prutsen' Zou iemand me een voorbeeld in gewichten kunnen laten zien van een menu voor een hond van ± 30 kilo (zonder overgewicht en verder gezond). Als ik naar de dierenarts ga krijg ik naar alle waarschijnlijkheid een zak Hills mee naar huis, omdat de wachtkamer daar tegenwoordig helemaal vol mee staat en ik denk niet dat er een medische oorzaak is van het vachtprobleem van onze labrador.

Alvast bedankt!
Door pup
#413202
Ik heb voorheen ook een labrador gehad die ook aan haar voorpoten likte. In haar geval was het een soort verveling. Ik had haar van een fokker overgenomen op 6 jarige leeftijd. Daar waren altijd mensen, geluiden en honden natuurlijk. Toen haar laatste pup de deur uitging mocht ik haar meenemen naar huis. Ze was ontzettend aanhankelijk. Maar omdat ik dus werkte (fokker zei dat dat absoluut geen probleem was) was ze veel alleen. Eigenlijk heel zielig, maar ze was bij die fokker nog zieliger want die liet haar honden nooit uit en kregen Bonzobrokken te eten >:( Ik heb al mijn vrije tijd met haar doorgebracht en het likken is overgegaan.
Mijn advies is dus inderdaad met haar/hem gaan trainen, over iets dergelijks. Suc6
Antwoord op de andere vragen laat ik aan de meer ervaren Barfers over.
Door pup
#413207
Baai de weej: " Prutsen" :o Niet doen hoor ;) Gewoon BARFEN :D
En wat betreft de berekeningen: je kunt "The Dude Barfhulp" gebruiken hiervoor.
Even de zoekhulp gebruiken. Mocht je 'm niet vinden dan stuur ik je die wel.
Door Lizzy
#413213
tobyke schreef: Hallo,

Het is al een tijd geleden dat ik hier geweest ben. Ik heb nu echter een vraag en ben weer flink aan het lezen geweest. Wij hebben 3 honden, 2 boxers en een labrador. Ik Barf niet helemaal, meestal eten de honden complete versvleesmaaltijden. Nu heeft onze Labrador de laatste tijd 'last' van haar vacht. Ze heeft een likgranuloom, door het knabbelen aan de voorpoten. We hebben haar sinds ze 2,5 jaar is en ze doet het al jaren. Ze heeft nooit echt vachtproblemen gehad. Nu wel. Ze heeft een tijdje een halsband omgehad die we uit gemak lieten zitten. Dat irriteerde haar en ze is erdoor gaan krabben. Halsband af, maar mevrouw bleef krabben. De huid in haar nek is nu dikker en grijzig geworden. Ze krabt daar niet meer zoveel, maar heeft haar missie verplaatst naar haar oksels, knieen en achterin de flanken. Waar ze makkelijk bijkan. De vacht is daar erg dun nu. OP de rest van het lichaam is ie gewoon heel dik, zoals altijd. Het lijkt in onze ogen een vervelende gewoonte, maarrr. We hebben nu bedacht dat ze zich waarschijnlijk ook erg verveelt. Het is een slimme hond, ze leert snel en wil graag werken. Ik train met alle honden, maar met de labrador het minst. Sinds afgelopen week ben ik met haar weer meer aan de slag gegaan om die gewoonte te proberen doorbreken. Nu wil ik als aanvulling haar weer helemaal op BARF zetten, ze heeft haar versvleesmaaltijden binnen 30 seconden weggewerkt namelijk. Dus dan doen we ze allemaal maar weer helemaal op BARF.
Vervelend zeg! Maar je hebt al een hoop onderzoek gedaan en goede beslissingen genomen!
En daarover mijn vraag:

Ik kan heel makkelijk aan kipprodukten komen, maar dit mag maar 50% van de maaltijden aan vleesbotten zijn. Als ik het goed begrijp zullen ze dus die andere 50% van niet-kippenbotten moeten krijgen? Kippennekken vallen ook onder botten? (omdat het vooral kraakbeen is nl.)
Ja, dat is correct. Voor het mooie gebruik je inderdaad ook 50% andere vleesbotten. Kippennekken vallen ook onder botten.
Valt pens ook onder de 10 tot 15% orgaanvlees? Ik las ergens een uitzondering voor pens namelijk. Aan orgaanvlees kan ik ook makkelijk komen.
Ik vind dat pens onder orgaanvlees valt. Nu snap ik dat veel mensen pens een beetje apart rekenen (ik doe dat dus niet), maar samen met pens zou ik toch ook niet graag de 20% a 25% overstijgen. Ik zou dan ook wel zeggen: 10% a 15% orgaanvlees zoals lever, nier, hart, etc. en 10% pens.
Ik zag dat hier vlakbij een konijnenslachterij zit. Mijn honden hebben al veel gehad, maar konijn nog nooit. Eten ze zo'n kop, of karkas helemaal op? Is zo'n karkas vergelijkbaar met een kipkarkas (50/50 bot/vlees?). Dit omdat tegenwoordig van bot in slachterijen nog veel vlees verwijderd wordt. Dat heet dan separatorvlees, ik kan me dus indenken dat karkassen tegenwoordig veel minder dan 50% vlees bevatten.
Ik heb geen idee.... De koppen zijn kaal, dat weet ik wel. Als je de hond eerst een lekkere lap pens of kopvlees geeft en daarna een konijnenkop: dan is dat een prima maaltijd. Maar met de karkassen heb ik ook geen ervaring...
Ik zou graag weer zelf gaan beginnen met 'prutsen' Zou iemand me een voorbeeld in gewichten kunnen laten zien van een menu voor een hond van ± 30 kilo (zonder overgewicht en verder gezond).
Een hond van 30 kilo zal meestal rond de 2% van zijn lichaamsgewicht eten. Bij 2% kom je op een hoeveelheid voeding per dag van 600 gram. Bij 3% van het lichaamsgewicht kom je tot een 900 gram per dag.

Zal ik je anders de rekenhulp van The Dude sturen? Het is een excelsheet. Je kunt daar in opgeven hoeveel % lichaamsgewicht je wilt voeren, het gewicht van je hond en de percentages zoals jij ze wilt voeren (qua hoeveelheid bot, gepureerde groentes, vlees, etc). Als je mij je email adres geeft, stuur ik het je op.
Als ik naar de dierenarts ga krijg ik naar alle waarschijnlijkheid een zak Hills mee naar huis, omdat de wachtkamer daar tegenwoordig helemaal vol mee staat en ik denk niet dat er een medische oorzaak is van het vachtprobleem van onze labrador.

Alvast bedankt!
Die kans is niet ondenkbaar, tenzij je naar een holistische dierenarts gaat!
Door Lil
#413264
Mijn karkassen zijn erg kaal. Ik geef dan bijvoorbeeld 's morgens spiervlees (kopvlees of iets dergelijks) zonder bot en dan 's avonds een kippen of konijnenkarkas. Aan de konijnenkarkassen zit meer vlees als aan de kip en daar zitten ook de nieren nog aan, heeft hij metteen zijn orgaanvlees voor die dag gehad.
Door tobyke
#413803
Lizzy schreef:
Zal ik je anders de rekenhulp van The Dude sturen? Het is een excelsheet. Je kunt daar in opgeven hoeveel % lichaamsgewicht je wilt voeren, het gewicht van je hond en de percentages zoals jij ze wilt voeren (qua hoeveelheid bot, gepureerde groentes, vlees, etc). Als je mij je email adres geeft, stuur ik het je op.Die kans is niet ondenkbaar, tenzij je naar een holistische dierenarts gaat!
Graag, ik heb ernaar gezocht, maar kan hem zo snel niet vinden. Mijn mailadres is: [email protected]

Bedankt voor de antwoorden.
Door Lizzy
#413843
tobyke schreef: Graag, ik heb ernaar gezocht, maar kan hem zo snel niet vinden. Mijn mailadres is: [email protected]

Bedankt voor de antwoorden.
Gestuurd!
Door tobyke
#415206
Hartstikke bedankt. Reuze handig. Ik weet nu dat ik in het verleden veel te veel groente en orgaanvlees heb gegeven..oepsie. Nu ja, kan ik nu dus een betere start maken. Ze liggen nu aan een bot te knauwen.

Nog 1 vraagje: Runderstrot, waar valt dat onder? Bot, of.....watvoor vlees??

Bedankt weer
Door Doedels
#415325
tobyke schreef: Nog 1 vraagje: Runderstrot, waar valt dat onder? Bot, of.....watvoor vlees??
RMB dus vleesbot. Het vlees wordt tot spiervlees gerekend.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door