Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hiram
#412791
ik zat nog eens na te lezen hoeveel vit c (om maar een voorbeeld te noemen) een hond nodig heeft.
volgens dillinghurst is dit minimaal 100 mg/kilo hond/dag.
ik snap wel dat een hond dit met een uitgebalanceerde & gevarieerde voeding dit binnenkrijgt maar...
dit zou betekenen dat mn honden die 33 kilo wegen 3300 mg vit c per dag nodig hebben.
dit betekend dat ze bv 4714 gram paprika per dag zouden moeten eten :o (paprika bevat 70 mg vit c /100 gram eetbaar gedeelt) of 6600 gram sinaasappels per dag :o want die bevatten 50 gram vitc per 100 gram eetbaar gedeelte og 660 gram rozenbottels per dag of enz enz.
hebben jullie ook wel eens dat je je afvraagt of ie nou wel genoeg binnen krijgt en is het nou de bedoeling dat je alles op deze manier gat narekenen ??? want ik geef liever geenvit/min tabletten want das minder natuurlijk dan dat de hond het via zn dieet binnen krijgt.

ik zou alleen graag de bevestiging krijgen dat een afwisselend dieet zorgt dat de hond alles binnen krijgt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#412820
Tja, die ga je van mij niet krijgen. Ik supplementeer wel extra vit. en dus ook vit. c. Weliswaar lang niet zoveel als wat Billinghurst voor zou schrijven. Ik geef alle honden 'zo 1 x per week een 1000mg vit. C en verhoog dit naar dagelijks indien zich een situatie voordoet waarbij ik denk/weet dat extra vit. c nuttig kan zijn. Voor de rest krijgen ze hier een redelijk afwisselend dieet, maar door de snelle opfok van dieren en de snelle opkweek van groenten twijfel ik er sterk aan of ze deze nog voldoenden vitamines bevatten. Om niet achter de feiten aan te hoeven lopen denk ik op voorhand eventuele tekorten uit te sluiten door regelmatig wat extra vitaminen toe te voegen. Dit geldt overigens ook voor mezelf.
Door hiram
#412837
maar het is toch wel mogenlijk om honden de vitaminen tegeven zonder 6,5 kilo sinaasappels te moeten voeren?
of moet je echt supplementeren? :-\ :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#412860
hiram schreef: maar het is toch wel mogenlijk om honden de vitaminen tegeven zonder 6,5 kilo sinaasappels te moeten voeren?
of moet je echt supplementeren? :-\ :-\
Nou, er zijn wel meer voedingsmiddelen naast sinasappelen en paprika's die vit. c bevatten, maar ik ben er helemaal niet van overtuigt dat mijn hond zoveel nodig zou hebben als wat billinghurst dan zegt. Een hond maakt natuurlijk ook altijd zelf nog vit. c aan, dus een tekort zoals wij die kunnen oplopen zal bij een hond niet voorkomen. De meeste mensen (zoals ik ook) geven vit. c bij voor de gewrichten, de weerstand enz.
Er zijn mensen genoeg die niks supplementeren en ook de voedingsleermeesters verschillen hierover nogal van mening.
De beste leermeester blijft dan ook om een goed gevarieerd dieet te geven en daarbij goed naar je hond te kijken.
Door Lizzy
#412931
Vergeet ook niet dat een hond zelf vitamine C aan maakt!! En dit is de mening van Billinghurst... Als je de mening van Mogens Eliasen en Tom Lonsdale ernaast legt, dan supplementeer je alleen vitamine C tabletten in gevallen dat je hond wat extra's goed kan gebruiken. Ergo, Mogens Eliasen beweert zelfs dat een hond die altijd vitamine C supplementen krijgt stopt met het zelf aanmaken van vitamine C.

Ik geef hier dus standaard nooit vitamine C. Ze eten een beetje fruit, wat groentes en vleessoorten als hart (waar ook wat vitamine C in zit) en dat moet genoeg zijn.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 31 okt 2005, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hiram
#412953
tanx :)
ik was gewoon wat bezorgt omdat ik dacht dat ik van alle vitaminen en mineralen moest gaan narekenen hoeveel ze nodig hadden en dat vetalen naar x gram vlees en x gram groenten enz enz.
maar als je gewoon gevarieerd voert dan krijgen ze dus alles binnen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door