Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sylvia
#412037
Nu valt mij ineens iets raars op, al vaker heb ik hier ; en dan vaak van BP leden met grote honden dat hun hond stukje bot uitpoept of op braakt. Ik had dit met mijn cockers nog nooit meegemaakt die eten botten en alles verteerd , nooit meer iets van terug te vinden. Nu is daar Pleunie, die eet dezelfde botten als mijn cockers, en die heeft dus al verschillende keren stukjes lam en geitenbot terug op gegeven terwijl mijn cockers het gewoon verteren ???

Wat ook nog een verschil is Pleunie drinkt op een dag meer dan mijn cockers (buiten het grootte verschil, in verhouding drinkt ze veel meer) Zou dat de reden zijn, dat haar maagzuur minder scherp is?
Door Lizzy
#412047
Ik denk dat de botten wat hard zijn voor Pleunie. Zoals je weet krijgt Linga ze niet eens weg....
Gebruikersavatar
Door sylvia
#412049
Lizzy schreef: Ik denk dat de botten wat hard zijn voor Pleunie. Zoals je weet krijgt Linga ze niet eens weg....
maar dat is toch vreemd, die kleintjes kauwen ze zo weg.
Door Lizzy
#412061
sylvia schreef: maar dat is toch vreemd, die kleintjes kauwen ze zo weg.

Wat is vreemd? Dat de Ami's ze wegkauwen en Ling nog niet? Nou nee, ik denk niet vreemd. Ze had haar halve serieuze kiesbezetting nog niet en ze heeft ook nog niet van die sterk ontwikkelde kaken/spieren. Zij eet ze dus nog niet (nou ja, nu krijgt ze sinds 'het incident' ook geen ribben meer) maar zou ze ze wel eten, is nog maar de vraag of ze ze optimaal kan verteren. Ik durf eigenlijk een wedje met je te leggen dat je binnen nu en 1 jaar nooit meer bot in de ontlasting van Pleunie ziet. Ongeacht hoeveel water ze drinkt.

Overigens ziet Donath wel problemen met het geven van water/bouillon tegelijkertijd met ander voedsel. Hij schrijft inderdaad dat het maagsap verdund wordt en daarom niet meer goed kan inwerken op de rest van het voedsel (whatever dat voedsel is). Maar goed, ik denk dus niet dat het de oorzaak is bij Pleun, hoewel je de proef op de som zou kunnen nemen!
Door Helen
#412090
Lizzy schreef: Wat is vreemd? Dat de Ami's ze wegkauwen en Ling nog niet? Nou nee, ik denk niet vreemd. Ze had haar halve serieuze kiesbezetting nog niet en ze heeft ook nog niet van die sterk ontwikkelde kaken/spieren. Zij eet ze dus nog niet (nou ja, nu krijgt ze sinds 'het incident' ook geen ribben meer) maar zou ze ze wel eten, is nog maar de vraag of ze ze optimaal kan verteren. Ik durf eigenlijk een wedje met je te leggen dat je binnen nu en 1 jaar nooit meer bot in de ontlasting van Pleunie ziet. Ongeacht hoeveel water ze drinkt.

Overigens ziet Donath wel problemen met het geven van water/bouillon tegelijkertijd met ander voedsel. Hij schrijft inderdaad dat het maagsap verdund wordt en daarom niet meer goed kan inwerken op de rest van het voedsel (whatever dat voedsel is). Maar goed, ik denk dus niet dat het de oorzaak is bij Pleun, hoewel je de proef op de som zou kunnen nemen!
Nou sinds ik het vak digestie heb gehad geloof ik dus niet meer in het verdunnen van het maagzuur.
ff kort samengevat. Alles wat vloeibaar is gaat nl heel snel de maag weer uit en de ph in de maag wordt in stand gehouden door een constante afgifte van oa maagzuur. Het is niet zo dat er een keer een hoop enzymen uitgescheiden worden en de uren daarna niet meer.
Laatst gewijzigd door Helen op zo 30 okt 2005, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#412097
Het zou best kunnen ik weet het niet.
Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat ze nu met wisselen tijdelijk minder goed botten kan kauwen en dat ze anders de botjes beter kluift en nu niet.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#412098
Helen schreef: Nou sinds ik het vak digestie heb gehad geloof ik dus niet meer in het verdunnen van het maagzuur.
ff kort samengevat. Alles wat vloeibaar is gaat nl heel snel de maag weer uit en de ph in de maag wordt in stand gehouden door een constante afgifte van oa maagzuur. Het is niet zo dat er een keer een hoop enzymen uitgescheiden worden en de uren daarna niet meer.
dan moet het er dus aan liggen dat ze nu minder goed kauwt op botjes
Door Truus
#412106
Heeft het ook niet met de gulzigheid te maken ? Mila kauwt, trekt en sleurt heel netjes in alle rust en Timo gaat als een gek tekeer. Hij weet niet hoe snel hij het naar binnen kan schrokken en eet daardoor grotere stukken tegelijk.
Laatst had hij ook last van zijn ontlasting terwijl Mila altijd netjes poept...ik zeg ook maar wat hoor :-\ ;D
Door Lizzy
#412122
Helen schreef: Nou sinds ik het vak digestie heb gehad geloof ik dus niet meer in het verdunnen van het maagzuur.
ff kort samengevat. Alles wat vloeibaar is gaat nl heel snel de maag weer uit en de ph in de maag wordt in stand gehouden door een constante afgifte van oa maagzuur. Het is niet zo dat er een keer een hoop enzymen uitgescheiden worden en de uren daarna niet meer.
Wel 'grappig' om te weten dan is dat alle drie de dierenartsen die wij gebeld hebben toen Linga dat ribbot in 1 keer in slikte (voor een 1st, 2nd en 3rd opinion ;D) alle drie direct zeiden "laat haar gEEn water drinken". Waarom zouden ze dat advies dan gegeven hebben denk je?
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 30 okt 2005, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#412190
Lizzy schreef: Wel 'grappig' om te weten dan is dat alle drie de dierenartsen die wij gebeld hebben toen Linga dat ribbot in 1 keer in slikte (voor een 1st, 2nd en 3rd opinion ;D) alle drie direct zeiden "laat haar gEEn water drinken". Waarom zouden ze dat advies dan gegeven hebben denk je?
Omdat de kleine deeltjes wel meegespoeld worden met het vocht in de maag denk ik. En juist in zo'n cruciale situatie is het heel belangrijk om alles wat in de maag kan blijven in de maag te houden als buffer om het ribje heen.


Trouwens, bij Kuma heb ik nog nooit stukken bot in de ontlasting gevonden (voor zover ik me dat kan herinneren). Toch ging het mis met de betreffende rib.
Door Lizzy
#412191
Helen schreef: Omdat de kleine deeltjes wel meegespoeld worden met het vocht in de maag denk ik. En juist in zo'n cruciale situatie is het heel belangrijk om alles wat in de maag kan blijven in de maag te houden als buffer om het ribje heen.
Nou, er waren geen kleine deeltjes. Er zat 1 rib van 20 cm in haar maag....
Trouwens, bij Kuma heb ik nog nooit stukken bot in de ontlasting gevonden (voor zover ik me dat kan herinneren). Toch ging het mis met de betreffende rib.
Waar denk jij dan dat het aan ligt dat Pleunie wel stukjes bot in haar ontlasting heeft?
Door geer
#412192
Zou het niet kunnen dat kleine hondjes, met kleine kaakjes en kleine keelgaatjes, hun botjes automatisch fijner kauwen dan grote honden, met grote gebitten en een keelgat waar een tennisbal doorheen past?
En dat het al dan niet kunnen verteren van een iets te groot bot niets te maken heeft met de verhouding bot/maag, maar puur met de grootte van het bot? Ik denk niet dat een grotere maag ook grotere stukken bot kan verteren dan een kleine maag. Ik kan me zo voorstellen dat de maag, groot of klein, moeite heeft met alle botten die groter zijn dan, zeg, vier centimeter. Alleen een grote hond kan zo'n groot stuk ook daadwerkelijk zonder problemen doorslikken, terwijl een kleinere hond dat niet kan. En dus hebben grotere honden hier vaker last van...
Door Lizzy
#412193
Maar mijn (middel)grote honden hebben nergens last van... die hebben nooit stukjes bot in de ontlasting.
Door Nelly
#412221
Toch denk ik dat Geer wel een beetje gelijk kan hebben; als je een (middel)grote gulzige hond hebt, dan kan het gebeuren dat die grote stukken bot ineens naar binnen werkt en daarna uitkotst of half verteerd uitpoept. Hier heb ik dat met Andor, die vreet echt een enorm stuk bot ineens op, Angel is veel rustiger, zij kauwt goed. Overigens zet ik wel altijd het water weg voor zo'n uurtje of 2, als ze botten krijgen.
Door Lizzy
#412223
Nelly schreef: Toch denk ik dat Geer wel een beetje gelijk kan hebben; als je een (middel)grote gulzige hond hebt, dan kan het gebeuren dat die grote stukken bot ineens naar binnen werkt en daarna uitkotst of half verteerd uitpoept. Hier heb ik dat met Andor, die vreet echt een enorm stuk bot ineens op, Angel is veel rustiger, zij kauwt goed. Overigens zet ik wel altijd het water weg voor zo'n uurtje of 2, als ze botten krijgen.
Maar dat zegt dan toch niks over de grote van de hond? Eerder over de gulzigheid van de hond.... Kijk, in verhouding is een stukje bot van 5 cm net zo groot voor een klein hondje als een stukje bot van 10 cm voor een middelgrote (ik noem nu maar even wat lengtes natuurlijk). En nogmaals, ik begrijp dan ook nog steeds niet waarom grote honden hier vaker last van zouden hebben? Mijn honden hebben hier nooit last van en ik zie niet vaker grote honden op dit forum met deze problemen....
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 30 okt 2005, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door