Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Borke
#410941
Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar van een echte Champion Juicer ;D
Ik had alle opties om groentemix te maken aan Leo voorgelegd en noemde daarbij de Champion Juicer "de mercedes".
Leo zei "waarom niet direct starten met een mercedes als je begint met autorijden".
Ik ben nu al blij dat ik het gedaan heb, als ik zie hoe degelijk het apparaat is.

Na al die lofzang heb ik toch een probleempje: na ca. 1 komkommer, 1 kg winterpeen en ca 200 gr. gemengde sla lijkt het wel of hij steeds verstopt zat.
Voer ik het te snel of te langzaam door of hebben jullie andere tips voor me.
Moet ik met de volgorde rekening houden?

Voor degenen die niet weten waar ik het over heb, de Champion Juicer is het apparaat wat bij de fotorapportage op Barfclub staat.
Door 202spots
#410943
Welke "filter" heb je er in gedaan?
Wanneer er sap van onderen uit komt, dan heb je de verkeerde.
Je moet de dichte hebben,wat 't afsluit, zodat de sap MET de pulp er aan 't einde van de tuit uitkomt.
Gebruik je dat stampertje om de groentes/fruit naar beneden te duwen?

(Persoonlijk vind ik sla en andere bladgroentes dus niet zo geweldig om te sappen...Lizzy doet 't wel goed, maar ik zit ook altijd te etteren om 't erin te krijgen)
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 28 okt 2005, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#410994
Een vastloper? Ik heb het apparaat nu al jaren en gebruik het vrijwel dagelijks (ook voor mezelf) maar heb nog nooit een vastloper gehad ???. En nee, ook met sla heb ik totaal geen moeite..... Gebruik inderdaad wel het dichte plaatje. En dan neem ik plukje voor plukje sla en dat prop ik in de machine en deze stamp ik voorzichtig door de machine (en geloof me, ik heb stuk of drie sap-centrifuges gehad en die konden niks met bladgroente dus voor mij was de CJ een verademing!).
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 28 okt 2005, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#411254
Aha, het dichte plaatje gebruiken, dat had ik dus niet gedaan.
Ik wilde pulp en sap scheiden, het meeste sap voor ons en de pulp voor Borke.

Nu snap ik waarom ze er een fijne zeef bij gedaan hebben, om de pulp/sap te zeven?
Is dat wat jullie doen als je voor jezelf sap maakt?
Door Lizzy
#411267
AstridStraver schreef: Aha, het dichte plaatje gebruiken, dat had ik dus niet gedaan.
Ik wilde pulp en sap scheiden, het meeste sap voor ons en de pulp voor Borke.

Nu snap ik waarom ze er een fijne zeef bij gedaan hebben, om de pulp/sap te zeven?
Is dat wat jullie doen als je voor jezelf sap maakt?
Ik vergat je gisteren nog te feliciteren met je Mercedes-juicer ;D! Dus allereerst : nog van harte ;D! (ach joh, sommige mensen nemen in een Mercedes rijlessen).

Op zich moet je ook met het zeefje kunnen werken en het sap voor jezelf bewaren en de pulp aan de honden geven. Ik doe dat dus niet. Ik zet 1 langwerpige bak onder de twee openingen en met het dichte plaatje komt het sap + pulp vooral uit de voorkant. Maar, omdat het ding niet 'sap dicht' is, moet je ook wat onder de sap-uitgang zetten.

http://www.barfclub.nl/groentenz.htm

Op een van de foto's, die met die pluk bladgroentes, kun je goed zien wat ik bedoel (op die foto kun je ook goed zien hoe het apparaat fantastisch sap + pulp maakt van sla!).

Als je nou sap voor jezelf wilt hebben en de pulp voor de honden wilt bewaren: neem dat twee aparte bakken, zet het zeefje in de machine, zet jouw sapbak onder dat vierkante uitgangetje en je pulpbak onder de tuut.

Nu moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat het ding van banaan en kiwi geen sap weet te maken met het zeefje. De hele banaan + kiwi komt zowat door de pulp uitgang naar buiten.... En dat terwijl je dit toch echt zelf wilt opdrinken en niet aan je hond wilt geven ;D. De bananen en kiwi pulp kap ik zelf dus weer terug in de sapbak.

Maar goed OK, je hebt dus een vastloper gehad op de sla. Right? Hoe krijg je het voor elkaar ;D. Heb je teveel sla tegelijkertijd geprobeerd naar binnen te proppen? Liep de motor vast of kreeg je het groen niet verder naar beneden gepropt?
Door Borke
#411296
Bedankt voor je felicitaties Lizzy, het is inderdaad en machtig mooi apparaat ;D
Lizzy schreef: je hebt dus een vastloper gehad op de sla. Right? Hoe krijg je het voor elkaar ;D. Heb je teveel sla tegelijkertijd geprobeerd naar binnen te proppen? Liep de motor vast of kreeg je het groen niet verder naar beneden gepropt?
Wat ik gedaan heb (inderdaad met de 'zeef' in het appraat) is eerst 1 komkommer, toen 1 kg winterpeen, toen ca 200 gram bladgroente en daarna wilde die komkommer niet meer. Met die bladgroente liep hij 'vast' er gebeurde gewoon niets meer, en er zijn grenzen aan hoe hard je met zo'n stamper doorduwt. Toen heb ik hem gedemonteerd (dat was dus minder fijn) schoongeschept en afgespoeld en weer in elkaar gezet. Toen wilde hij de rest van de bladgroente en nog een komkommer niet meer doen.
Ik denk dat met die bladgroente ik teveel in het apparaat gepropt had, als ik jouw commentaar en dat van Dory lees, ik had de blaadjes er niet losjes in gedaan.
Waarom hij het de tweede keer niet wilde doen is me een raadsel, wellicht omdat die bladgroente de boel blokkeerde?

Ik ga nu eens met dat plaatje aan de slag om wat tomaten/appelsap voor mezelf te maken.
Alles goed schoongemaakt, kroontjes en klokhuizen eruit en dan denk ik dat de pulp ook drinkbaar moet zijn?
Zo niet dan kan ik het altijd nog zeven.
Ik wil het appraat nameljk toch ook graag voor onszelf gebruiken, alleen voor Borke is het een beetje een te dure aanschaf en die worteltjessap smaakte me heel goed gisteren.
Nu nog op zoek naar goede recepten om groente en fruit drankjes te maken.
Door Lizzy
#411303
AstridStraver schreef: Bedankt voor je felicitaties Lizzy, het is inderdaad en machtig mooi apparaat ;DWat ik gedaan heb (inderdaad met de 'zeef' in het appraat) is eerst 1 komkommer, toen 1 kg winterpeen, toen ca 200 gram bladgroente en daarna wilde die komkommer niet meer. Met die bladgroente liep hij 'vast' er gebeurde gewoon niets meer, en er zijn grenzen aan hoe hard je met zo'n stamper doorduwt. Toen heb ik hem gedemonteerd (dat was dus minder fijn) schoongeschept en afgespoeld en weer in elkaar gezet. Toen wilde hij de rest van de bladgroente en nog een komkommer niet meer doen.
Ik denk dat met die bladgroente ik teveel in het apparaat gepropt had, als ik jouw commentaar en dat van Dory lees, ik had de blaadjes er niet losjes in gedaan.
Waarom hij het de tweede keer niet wilde doen is me een raadsel, wellicht omdat die bladgroente de boel blokkeerde?

Ik ga nu eens met dat plaatje aan de slag om wat tomaten/appelsap voor mezelf te maken.
Alles goed schoongemaakt, kroontjes en klokhuizen eruit en dan denk ik dat de pulp ook drinkbaar moet zijn?
Zo niet dan kan ik het altijd nog zeven.
Ik wil het appraat nameljk toch ook graag voor onszelf gebruiken, alleen voor Borke is het een beetje een te dure aanschaf en die worteltjessap smaakte me heel goed gisteren.
Nu nog op zoek naar goede recepten om groente en fruit drankjes te maken.
Vreemd dat hij het een 2de keer niet meer deed ???. Nou ja, ik hoop dat hij het nu wel weer doet dan! Anders wil ik best eens bij je langskomen voor een demo hoor ;D. Of jij komt naar mij, kan ook!

Voor tomaat en appel kun je het zeefje erin zetten. Het sap kun je zelf drinken en de pulp is lekker voor Borke!

Maar tomaat/appel...? Ehhhh, ik krijg niet direct zin in een sapje, als ik eerlijk ben ;D. Ik vind zelf de combinatie tomaat met wortel, bleekselderij en een klein stukje gember lekker. Beetje peper en zout erbij (bij de sap) en drinken maar! Alleen tomaat is trouwens ook lekker, met een beetje peper en zout (en tabasco). Ik vind alleen wortel met bleekselderij ook smakelijk. Appel met wortel en bleekselderij is wel weer lekker. Appel, wortel, bleekselderij en bietje is ook lekker.

Gisteren heb ik sinasappelsap gemengd met ananas. Mjammie. Voor vandaag heb ik banaan, kiwi en sinasappel op het menu staan.

Eerlijk gezegd he.... ik vind de meeste vuchtensappen heerlijk en pletter alles door elkaar. Ik vind heel veel groentesappen niet lekker.... Lust eigenlijk alleen wortel, bleekselderij, tomaat, komkommer, peterselie, gember, bietjes.... Ik vind de meeste groentes met fruit gecombineerd ook niet lekker (zonde van het fruit ;D), behalve appel.

De honden vinden alles lekker, gelukkig ;D!
Door Borke
#411336
N.a.v. jullie adviezen vandaag een tweede ronde gedaan.

Eerst 2 tomaten, een teentje knoflook en 2 appels - zonder de zeef. Nu heb ik dus een soort pittige moes, lijkt me heerlijk vanavond bij het vlees, maar om te drinken is het veel te dik met die pulp erbij.

Hoe doen jij dat Lizzy als je alles in een bak opvangt en je maakt sap voor jezelf?
Schep je de pulp eruit en lepel je dat zelf op, of mix je het door het sap en doe je er dan water bij. Nu had ik een soort 'appelmoes' en dat is niet echt drinkbaar.

Daarna de zeef erop gezet en perensap en daarna tomatensap gemaakt. De pulp heb ik opgevangen voor Borke.

Toen nog wat citroensap voor Leo (G#$# zuur), die het gemixt heeft met wat kwark.

Tussen de verschillende smaken door de pulp uit het apparaat geschept en in de bak voor Borke gedaan (niet de citroenpulp, want daar zaten pitten bij).

Toen nog even proef op de som en de zeef eruit gehaald en het plaatje er weer in gezet, om het toch nog even te proberen waar het gisteren mis ging.
Eerst wat losse spinazie gedaan en dat ging nu prima, ik heb gisteren te veel te snel erin gestopt denk ik, in combinatie met de zeef die hier niet handig voor is.
Toen de rest van de komkommer van gisteren, maar dat ging niet goed. De komkommer overlengs in 3 stukken gesneden en toen ging hij er als een zonnetje doorheen.

Nu ben ik nog blijer met mijn apparaat en heb ik alweer een week groentmix voor Borke in de vriezer liggen ;D
Door 202spots
#411366
Hey, zo te horen gaat het lekker he? ;D
Ik snijd ook de gourgettes of komkommer in de lengte zodat 't makkelijk in de opening past, dan gebruikt ik ze ook als stamper om de volgende groentes naar beneden te duwen, (wortels zijn ook stampers)
Veel plezier met je CJ hoor!
Door Lizzy
#411377
AstridStraver schreef: N.a.v. jullie adviezen vandaag een tweede ronde gedaan.

Eerst 2 tomaten, een teentje knoflook en 2 appels - zonder de zeef. Nu heb ik dus een soort pittige moes, lijkt me heerlijk vanavond bij het vlees, maar om te drinken is het veel te dik met die pulp erbij.

Hoe doen jij dat Lizzy als je alles in een bak opvangt en je maakt sap voor jezelf?
Dat doe ik dus nooit... ik maak of groente voor de honden en dat doe ik op de manier zoals jij nu beschreven hebt, of ik maak sap voor mezelf waarbij ik er twee bakken onder zet, 1 voor het sap en 1 voor de pulp. Als ik iets uitpers waarbij ik het pulp ook voor mezelf wil hebben voor door de sap (banaan en kiwi bijv), dan pers ik dat uit, zet de machine stil, kieper het pulp over van de pulp naar de sapbak en pers ik weer verder. Dit is echt 1 seconde werk.

De pulp gaat naar de honden en het sap drink ik zelf.

Van groentes is er geen enkel pulp dat ik ook wil drinken, dus dat gaat linearecta naar de honden ;D.
Schep je de pulp eruit en lepel je dat zelf op, of mix je het door het sap en doe je er dan water bij. Nu had ik een soort 'appelmoes' en dat is niet echt drinkbaar.
Zie boven dus. Als ik sap voor mezelf wil, dan gebruik ik de zeef en gebruik ik het sap voor mezelf en de pulp voor de honden.
Daarna de zeef erop gezet en perensap en daarna tomatensap gemaakt. De pulp heb ik opgevangen voor Borke.
Kijk! Now you are talking ;D! Heel goed!
Toen nog wat citroensap voor Leo (G#$# zuur), die het gemixt heeft met wat kwark.
Brrrr, ik zou deze pulp niet aan Borke geven ;D.
Tussen de verschillende smaken door de pulp uit het apparaat geschept en in de bak voor Borke gedaan (niet de citroenpulp, want daar zaten pitten bij).
Klinkt goed!
Toen nog even proef op de som en de zeef eruit gehaald en het plaatje er weer in gezet, om het toch nog even te proberen waar het gisteren mis ging.
Eerst wat losse spinazie gedaan en dat ging nu prima, ik heb gisteren te veel te snel erin gestopt denk ik, in combinatie met de zeef die hier niet handig voor is.
Toen de rest van de komkommer van gisteren, maar dat ging niet goed. De komkommer overlengs in 3 stukken gesneden en toen ging hij er als een zonnetje doorheen.

Nu ben ik nog blijer met mijn apparaat en heb ik alweer een week groentmix voor Borke in de vriezer liggen ;D
Kijk, DIT klinkt goed! Joh, je wordt er echt steeds handiger in, ik zweer het! In het begin stond ik ook wel eens te klooien hoor. Had ik een appel uitgeperst (met de zeef dus het sap en de pulp apart opgevangen), deed ik daarna de banaan, spuugde dat apparaat de hele banaan in mijn pulpbak uit. Stond ik toch echt ff raar te kijken! Nu weet ik dat, doe ik eerst de banaan en kiwi en schep ik die pulp even in de sapbak en daarna doe ik bijv. de appel (die pulp vind ik goor dus dat mag in de pulpbak).

Nou ja, als je dus tomatensaus voor je pasta wil hebben, dan gebruik je dus het dichte plaatje, zet je er 1 langwerpige bak onder en gebruik je sap en pulp.

Ik denk dat bladgroentes met het dichte plaatje inderdaad beter gaat. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd om bladgroentes met de zeef uit te persen.... dat komt, ik lust eigenlijk geen sap van bladgroentes..... Ik heb wel een keer iets van peterselie eerdoor gedaan, maar ik denk zelf dat ik daarna een wortel erachteraan heb gegooid.
Door Borke
#411398
Bedankt voor al jullie tips en aanmoedigingen.
Ik weet nu wat er mankeert aan de CJ en dat is de gebruiksaanwijzing.
Maar zoals bij vele andere vragen, zijn de antwoorden hier op BP te vinden ;D

Ik vind het wel lekker hoor, ik denk niet dat ik het volhoud om iedere dag vers iets voor mezelf uit te persen, maar het is wel heel erg lekker. Zo is het ook minder gedoe om groentemix te maken, als ik de helft van de keren zelf het sap ervan heb en ik het 'afval' aan Borke geef. Het enige wat ik daar dan voor moet doen is alles goed schoon boenen, de klokhuizen verwijderen en een beetje knoflook en wat andere groente erbij gooien :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door