Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jelle
#40530
Hallo,

komende maandag mag ik bij de islamitische slager hier spullen komen halen. Dan hebben ze als het goed is net rund/kalf en schaap/lam uitgebeend. Ze zullen hopelijk van allerlei botten hebben en voor zover ik begrepen heb alles wat er aan orgaanvlees te bedenken is. Wat moet ik vooral willen?

Ribbenkasten, wervels (van schaap dan, van de runderen zou ik die niet moeten kunnen krijgen toch qua BSEgebeuren?), hart en pens snap ik. Paar leuke stevige recreatiebotten misschien erbij.

Lever en nieren ook, al begrijp ik dat met name lever niet in extreem grote hoeveelheden ineens gegeven moet worden en liefst van zo jong mogelijke dieren. Geldt datzelfde voor de nieren, of slaan die geen afvalstoffen op?

Wat moet ik willen aan longen, slokdarmen en weet ik wat meer? Meneer de slager had het ook over de kop, is dat wel of niet verstandig? Nog andere exotischere onderdelen waar ik nu nog niet aan gedacht heb?

Ik ga van het weekend de vriezer maar eens zo leeg mogelijk proberen te krijgen...
hoe lang zijn diverse onderdelen eigenlijk zonder vriezer (wel met koelkast natuurlijk) houdbaar? Het een nog langer dan het ander of maakt dat niet uit?
Laatst gewijzigd door jelle op do 15 jan 2004, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
#40809
Nou ik denk dat je zo'n beetje alles al hebt genoemd aan onderdelen, je zou misschien alleen de milt er nog bij kunnen doen.

Wat stevige recreatiebotten betreft, daar zou ik een beetje voorzichtig mee zijn, die zijn nl. te hard om op te eten of te verteren en de tanden kunnen ervan slijten.

Kijk anders hier even bij informatie (B)ARF, naar het bottendocument van Lizzy (beheerder)
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Van lever mag je idd niet teveel voeren, van nieren dacht ik ietsje meer maar ook niet teveel geloof ik.
Ik hoop dat er nog antwoorden op je andere vragen komen, want ik weet het ook niet allemaal precies. ???

Succes! :D
Door sharpie
#41064
hoe lang zijn diverse onderdelen eigenlijk zonder vriezer (wel met koelkast natuurlijk) houdbaar? Het een nog langer dan het ander of maakt dat niet uit?
Ik neem aan dat voor kant-en-klaar maaltijden dezelfde houdbaarheid geldt als voor losse organen.
Dus dat betekent dat het ±48 uur houdbaar is in de koelkast.
Door roger
#41094
<<Ik neem aan dat voor kant-en-klaar maaltijden dezelfde houdbaarheid geldt als voor losse organen.
Dus dat betekent dat het ±48 uur houdbaar is in de koelkast.<<


Voor vlees voor honden is er geen enkel probleem om dat langer te laten liggen dan 48 uur, wel te verstaan droog gedept en op een koele temperatuur en vrij van vliegen.

Als je vreest voor salmonella , die overigens geen problemen inhouden voor een gezonde , natuurlijk gevoerde hond met een normaal maagzuur, dan kan je hele stukken vlees langer bewaren dan gemalen.
De salmonella bacterie zet zich op de oppervlakte van het vlees.
Gemalen vlees heeft veel meer oppervlakte dan één grote lap, en is ook minder goed droog te houden.
Om die reden tref je sneller salmonella aan in gehakt dan in een hele lap vlees.
Lappen vlees, droog gedept, koel bewaard en vrij van vliegen kunnen veel langer bewaard worden zondere het minste risico, eigenlijk zijn er heel veel honden die echt houden van een stuk overrijp vlees.

Hou wel rekening met hygiene naar jezelf of je gezin toe na het verwerken van zulk afgestorven of gerijpt vlees.

Gr.
Roger.
Laatst gewijzigd door roger op vr 16 jan 2004, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
#41103
Goed zo Roger,
dan weet ik dat ook gelijk.
Bedankt voor de correctie, mijn honden vinden vlees wat een beetje langer gelegen heeft ook vaak heerlijk!
Maar ik dacht, laat ik op safe spelen. ;D
Door tieneke
#41113
Kobus haalde (waar vandaan?)een oud bot tevoorschijn van minstens een maand oud!
Hij liep er mee in zijn bek en kluifde eraan toen ik het zag.
Ik heb het meteen weggegooid,het bot liep uit zichzelf al weg!
Kobus leeft nog steeds hoor ;) ;D
Door jelle
#42132
Hoi

hij had niet alles wat beloofd was maar woensdag mag ik terug komen, dan is er kalf en lam uitgebeend en zijn de botten er ook.

Ik heb nu schapenpens (2x) en 2x een redelijk compleet setje organen (slokdarm, hart, lever, longen). Allemaal vers en het zit nog aan elkaar, ik ga dat denk ik maar in gemengde porties in de vriezer mikken.
Door Lizzy
#42135
jelle schreef: Hoi

hij had niet alles wat beloofd was maar woensdag mag ik terug komen, dan is er kalf en lam uitgebeend en zijn de botten er ook.

Ik heb nu schapenpens (2x) en 2x een redelijk compleet setje organen (slokdarm, hart, lever, longen). Allemaal vers en het zit nog aan elkaar, ik ga dat denk ik maar in gemengde porties in de vriezer mikken.





Nou, dit is al een goeie score!! Deze slager moet je in ere houden!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door