Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sofie
#409736
Hey!

Ik had zo eens gedacht: zou ik gehakte kunnen rollen tot kleine balletjes en dit dan in de over drogen? Zo heb ik gedroogde gehaktsnoepjes voor Lady...zou dat kunnen?
Door Solange
#409793
Ik heb deze week stukjes lever gedroogd in de oven tot harde snoepjes. ( de lever heb ik wel eerst gekookt- tegen de barfprincipes- en in kleine stukjes op de bakplaat ,150°) Dit werkt perfect. Met gehakt vraag ik me af of dit niet uit elkaar gaat vallen.
Laatst gewijzigd door Solange op wo 26 okt 2005, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#409799
Sofie schreef: Ik had zo eens gedacht: zou ik gehakte kunnen rollen tot kleine balletjes en dit dan in de over drogen? Zo heb ik gedroogde gehaktsnoepjes voor Lady...zou dat kunnen?
Alles kan...het is wel zeker dat de gedroogde gehakt uit elkaar valt, dus wanneer je hele kleine krummeltjes wil gaan voeren is 't prima.
Maar ik denk dat je meer succes hebt met grotere stukjes vlees/pens of lever.
Door conleeuw
#409800
ik heb al eens gehakt in de oven gedroogd, maar dat was erg bros, nu is het mischien niet te vergelijken met zo'n fancy droogoventje, maar ik heb toen ei door de rauwe gehakt gedaan, als bindmiddel en toen gedroogd, ging een stuk beter, ik doe dit al jaren..... zelf snoepjes maken, maar heb heeeel lang geen gehakt meer gedaan, goed idee van jou, gehakt drogen ;D breng mij op een idee ;)
Door conleeuw
#410087
Sofie schreef: Dus misschien dan maar best een eitje ertussen..... ;D

Nog een vraagje: wanneer weet ik wanneer het gehakt voldoende gedroogd is?
hangt een beetje van jezelf af, de een wil het droog genoeg hebben dat het niet meer nat aanvoelt maar nog "sponsig" aanvoelt, de ander wil het bijna bikkelhard hebben, hoe langer je droog hoe harder het wordt, maar volgens mij, hoe droger, hoe langer houdbaar buiten de vriezer, ik gebruik het als knaagstukjse, dus bij mij bikkelhard. Je kan de snoepjes in de vriezer bewaren en dan in porties ontdooien om te gebruiken. Lizzy is hier een expert in, ;D mischien dat zij nog reageer :)
Door millyckk
#1490179
Kwam via de zoekfunctie op dit topic ;)
Ben benieuwd of iemand al heeft geprobeerd of  gehakt, aangemaakt met ei, NIET uit elkaar valt?
Had gisteren ook een probeersel gemaakt ( zonder ei) en dat viel idd uit elkaar.

Edit: lees net in een ander topic iets over lamsvlees dat te vet is om te drogen: ik heb lamsgehakt, zou het daar aan kunnen liggen :-\
Laatst gewijzigd door millyckk op wo 20 jan 2010, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Alba
#1490200
Heb je een oven of een droger? Op de droger gaat 't nl prima, ook zonder eitje erdoor. Volgens mij zijn er ook mensen die het in de koekenpan doen op laag vuur.
Door millyckk
#1490202
Alba schreef: Heb je een oven of een droger? Op de droger gaat 't nl prima, ook zonder eitje erdoor. Volgens mij zijn er ook mensen die het in de koekenpan doen op laag vuur.
Ik heb de droger gebruikt, maar misschien kwam het doordat de balletjes te groot waren ( of het lamsgehakt te vet?)

Off topic: zie net je onderschrift, wat mooi!!!!!
Door Alba
#1490207
Ik heb toen kleine balletjes gedaan, omdat ik ze wilde gebruiken voor de training. 1,5 - 2 cm doorsnee denk ik. Er kwam wel veel vet uit, maar de balletjes zelf waren vielen niet uit elkaar. Ideaal, ik brak ze in 4-en zonder dat ze gingen kruimelen! Ik had rundergehakt, dus het kan idd aan het lam liggen misschien.

Off-topic: dank je 8). Oude foto van Alba (ze was daar 17 weken en nu al 10 maanden!) maar ik heb net ontdekt dat je op Photobucket ook een edit-knop hebt!
Door millyckk
#1490276
Alba schreef: Ik heb toen kleine balletjes gedaan, omdat ik ze wilde gebruiken voor de training. 1,5 - 2 cm doorsnee denk ik. Er kwam wel veel vet uit, maar de balletjes zelf waren vielen niet uit elkaar. Ideaal, ik brak ze in 4-en zonder dat ze gingen kruimelen! Ik had rundergehakt, dus het kan idd aan het lam liggen misschien.

Off-topic: dank je 8). Oude foto van Alba (ze was daar 17 weken en nu al 10 maanden!) maar ik heb net ontdekt dat je op Photobucket ook een edit-knop hebt!
Hihi, da's de enige knop die ik ooit heb ontdekt om foto's te plaatsen, zou niet weten hoe het anders moest :D

OT: heb net het gehakt MET ei in de droger gedaan, althans,een gedeelte want ongeveer een kwart is daarnet van het aanrecht gejat :o ! Heeft-ie nog nooit gedaan dus het moet wel bijzonder lekker zijn......
Door Alba
#1490297
*milik* schreef: Hihi, da's de enige knop die ik ooit heb ontdekt om foto's te plaatsen, zou niet weten hoe het anders moest :D

OT: heb net het gehakt MET ei in de droger gedaan, althans,een gedeelte want ongeveer een kwart is daarnet van het aanrecht gejat :o ! Heeft-ie nog nooit gedaan dus het moet wel bijzonder lekker zijn......
Tot nu toe deed ik alleen maar uploaden en vanuit daar 't linkje gebruiken, maar je kan onder edit een heleboel leuke dingetjes ermee, effectjes enzo. Nooit eerder op gelet :-[.

On topic: je weet in elk geval dat 'ie lekker vind! Alba haalt 't niet in 'r hoofd wat te jatten nadat ze ooit een lamskotelet pikte en toen achterna gezeten is door een héél boze vriendlief (ik stond opvoedkundig in m'n broek te piesen van de lach om een hoekje :)).
Ik ben benieuwd hoe je ballen worden. We krijgen nog wel eens lamsgehakt van mijn schoonouders maar de laatste lading was denk ik al schaap ipv lam dus ik vind 't zelf niet zo lekker dus ik denk dat Alba mazzel gaat hebben.
Door millyckk
#1490298
Alba schreef: Tot nu toe deed ik alleen maar uploaden en vanuit daar 't linkje gebruiken, maar je kan onder edit een heleboel leuke dingetjes ermee, effectjes enzo. Nooit eerder op gelet :-[.

On topic: je weet in elk geval dat 'ie lekker vind! Alba haalt 't niet in 'r hoofd wat te jatten nadat ze ooit een lamskotelet pikte en toen achterna gezeten is door een héél boze vriendlief (ik stond opvoedkundig in m'n broek te piesen van de lach om een hoekje :)).
Ik ben benieuwd hoe je ballen worden. We krijgen nog wel eens lamsgehakt van mijn schoonouders maar de laatste lading was denk ik al schaap ipv lam dus ik vind 't zelf niet zo lekker dus ik denk dat Alba mazzel gaat hebben.
Wacht even, dat bedoel ik met de editknop :-[ Heb net even gekeken in Photobucket: wat jij bedoelt had ik nog niet ontdekt, bedankt!
Gebruikersavatar
Door pike
#1490333
Ik heb ook een paar keer ienieminie gehaktballetjes gemaakt om mee te trainen. Niets erdoor heen gedaan. De eerste twee keren ging dat super, mooi droog, niet uit elkaar vallen, niet kruimelen. En ze vielen reuze in de smaak. De derde keer was het echter een en al vet wat er uit kwam. De roosters zaten onder het vet. De balletjes waren helemaal vet, je kon ze niet in je jaszak stoppen. Ik heb ze nooit meer gemaakt. Het was alle drie de keren precies hetzelfde (biologische) rundergehakt. Maar als het vetgehalte dus zo enorm wisselt ga ik het risico niet meer nemen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door