Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#4087
Hoi allemaal, zoals belooft: wel of geen graan. That's the question!

De hoeveelheid granen bij de mensen die (b)arf voeren, kan nooit zo hoog zijn als dat in brokken verwerkt zit. Maar wie (b)arft er met en zonder graan en waarom?

Sommige vinden graan een absolute: don't en sommige vinden dat een beetje graan moet kunnen.

Wat is jullie mening? Goede ervaringen MET graan? Slechte ervaringen MET graan? En, wie graan voert: wat voor granen en waarom?

Groetjes, Lizzy
Door Charlotte
#4088
Ik voer wel een beetje graan, niet zo heel veel hoor.
1 keer in de twee weken krijgen ze allebei een klein beetje havermout pap of 1 snee brood.
En waarom ik graan voer?
Ik barf nu bijna 5 maanden en ben soms nog onzeker of ik wel alles voer wat ze nodig hebben.
Er wordt idd gezegd dat honden geen graan nodig hebben maar ik ben er niet helemaal van overtuigd.
Door Admin
#4089
Nu ik het boekje "Gezonde jonge Honden" van Juliette de Bairacli Levy gelezen heb, heb ik besloten toch een kleine hoeveelheid granen te blijven voeren.

Ik citeer even uit haar werkje:

"Graanproducten zijn voor de hond van veel minder belang dan vlees, maar desondanks belangrijk genoeg want de carnivoo is op graanproducten aangewezen voor het merendeel van de onontbeerlijke mineralen, en eveneens voor het merendeel van de niet minder onontbeerlijke vitaminen, met inbegrip van het uiterst belangrijke vruchtbaarheidsvitamine E, dat aanwezig is in graankiemen, vooral in de tarwe en haverkiemen. De enorme voedingswaarde van graan springt duidelijk in het oog, als men denkt aan de stralende-gezonde dekstieren en dekhengsten, die op een uitsluitend plantaardig dieet staan, en de kracht in aanmerking neemt van de eveneens herbivore olifant! Fokkers die uitsluitend vlees voeren, en graanproducten achterwege laten, begaan een ernstige fout, omdat ze de natuurlijke balans uit evenwicht brengen: ze voeren een eenzijdig dieet, dat uiteraard slechts een eenzijdige gezondheid kan geven. Even verkeerd is het voeren van de populaire meelspijzen die gemaakt zijn van uitgemalen en uitgebuild z.g. wit meel, want de voedingswaarde daarvan is nihil: alle essentiele mineralen, vitaminen en kosmische elementen waaraan de hond behoefte heeft zijn volkomen verdwenen uit het witte meel, dat slechts een kleverige pasta in de maag vormt, en de oorzaak is van de zo veel voorkomende maagaandoeningen en deficientieziekten (gebreksziekten) met inbegrip van rachitis.
Het meeste gebruikte - en tevens de beste - granen voor de hond zijn tarwe en haver, ofschoon gerst zeer geschikt is voor het spenen van welpen en als ziekenkostje. Rogge eigent zich uitstekend voor drachtige teven en voor dekreuen waarop vaak een beroep wordt gedaan, alsmede voor de allerkleinste rassen die een bepaald maximum maten gebonden zijn. Ik ben een tegenstander van een overmatig gebruik van mais, ofschoon deze graansoort, in de vorm van vlokken gevoerd, voor de oorlog een van de meest populaire meelspijzen vormde, waarbij de populariteit wellicht bepaald werd door de goedkoopte.

Zoals ik alreeds heb opgemerkt, krijgen het carnivore dier in zijn natuurlijke staat zijn zetmeel uit de ingewanden van zijn prooi. Dat zetmeelhoudende voedsel verkeert dan in half-verteerde toestand; het is door het prooidier voor zijn dood in die toestand gebracht, want planteneters kauwen en bespeekselen hun voedsel, zodat de digestie niet alleen in de ingewanden doch ook in de mondholte plaats vindt; ze slikken hun voedsel niet in zijn geheel of in grote brokken naar binnen, zoals carnivoren. Het is derhalve begrijpelijk dat de hond niet in staat is graankorrels in hun natuurlijk rauwe staat op dezelfde wijze te verteren als vlees; ze passeren, eenmaal ingeslikt, de ingewanden van de hond vrijwel onaangetast. Daarom dienen ze enigzins te worden toebereid. Voor zover het haver of gerst betreft, kan dit geschieden door de korrel te pletten op verhitte rollen, die de buitenkant van de korrel doen opensplijten; daarna worden ze dan de avond tevoren in de week gezet in karnemelk of groentenat. Bij de toebereiding van meelsijzen mag nooit of te nimmer vleesaftreksel worden gebruikt! Daardoor zou de meelspijs ranzig worden, en de inhoud van maag en darmkanaal verzuren. Tarwe moet gemalen worden, en licht gekookt, om het voor de hond verteerbaar te maken. Rogge eveneens".
Door Paul_Barte
#4090
Hoi Lizzy,

Prachtige zin:
De enorme voedingswaarde van graan springt duidelijk in het oog, als men denkt aan de stralende-gezonde dekstieren en dekhengsten, die op een uitsluitend plantaardig dieet staan, en de kracht in aanmerking neemt van de eveneens herbivore olifant!

Jammer dat de hond geen herbivoor is maar een carnivoor die een klein beetje tegen omnivoor aanligt.

In de vrije natuur komt niet eens graan voor!! Hooguit wat wilde haver die kwa structuur niet te vergelijken is met de door ons (genetisch) geteelde graansoorten.
Door Lupa
#4091
Hoi de hond van een collega van mijn man is allergies voor granen, ze is naar een speciale arts geweest(iest met Bio..en nog wat) deze arts is eigenlijk een mensen arts maar hij behandeld ook dieren en hij heeft gekonstateert via een machine (golf of zoiest) dat de hond allergies is voor granen, deze hond heeft last van jeuk, ze geeft al carnibest maar ze wil overgaan naar energique is dat wel verstandig? de arts heeft ook gezegd dat de allergie te behandelen is met homeopathiesche middelen weet iemand iets hier over? er zijn maar 2 van zulke arsten in nederland.
lekker vaag he? ;D
Door Lizzy
#4092
Hoi Paul, ik ben het met je eens dat de vergelijking tussen herbivoren en carnivoren een beetje krom is. Er is geen overeenkomst, dus er valt ook niet te vergelijken..... Maar, ik vond het wel interessant dat er in graan mineralen en vitamine zitten die in andere voeding niet in deze mate voorkomen.

Overigens: ik haal wel granen uit de bio-winkel he! ;D. Die is niet genetische gemanipuleerd nog bespoten!

Maar Paul, jij bent het er nie mee eens?
Groetjes, Lizzy
oh, p.s., ik wou maar heeeeeel weinig granen gaan geven. Af en toe een theelepeltje over de kippenvleugels (tarwe-zemelen of haver of tarwekiemen).
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 07 apr 2003, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#4094
Hoi Lizzy,

Een hond heeft natuurlijk wat koolhydraten nodig voor de verbranding en de makkelijkste bron voor koolhydraten is nu eenmaal een graanproduct.

Ze schrijft:
want de carnivoo is op graanproducten aangewezen voor het merendeel van de onontbeerlijke mineralen, en eveneens voor het merendeel van de niet minder onontbeerlijke vitaminen, met inbegrip van het uiterst belangrijke vruchtbaarheidsvitamine E

Mijn eerste vraag is natuurlijk...welke mineralen en vitaminen zitten er wel in graan die niet aanwezig zijn in bot/vlees/organen??
Vruchtbaarheidsvitamine E, hoppa weer een nieuwe uitdrukking het is maar goed dat Godschalk dit niet hoort ;D
Door Paul_Barte
#4095
To Feed or Not to Feed...Grains
The following is a reprint from HEALTHY PETS - NATURALLY
by Russell Swift, DVM
At the recent American Holistic Veterinary Medical Association Conference, I
discovered that I am not the only one questioning the use of grains in
commercial and home-prepared pet foods. Grains, such as oats, wheat, rice,
barley, etc, are composed mostly of complex carbohydrates. They also contain
some protein, fiber, B-vitamins and trace minerals.
However, they are NOT part of the natural diet of wild dogs and cats. In the
true natural setting, grains hardly exist at all. Wild grains are much
smaller than our hybridized domestic varieties. This means that even a mouse
or other prey animal is not going to find much of its nutrition from grains.
Therefore, the argument that "dogs and cats eat animals that have grains in
their digestive tracts" doesn't hold up to scrutiny. Prey animals that live
near farms or other "civilized" areas are likely to have access to grains.
This is not a truly wild diet.
What other clues do we have that grains are not necessary for carnivores?
1) Dogs and cats do not have dietary requirements for complex carbohydrates.
2) Grains must be cooked or sprouted and thoroughly chewed to be digested
Carnivores do not chew much at all.
3) The other nutrients in grains are readily available from other dietary
ingredients. For example, B-vitamins are found in organ meats and trace
minerals come from bones and vegetables. (Unfortunately, modern farming has
striped many trace minerals from produce and supplementation is usually best
)
Why have grains become so "ingrained" in pet feeding? To the best of my
knowledge, grains were mainly introduced by the pet food industry. The high
carbohydrate content provides CHEAP calories. In addition, grains assist in
binding ingredients. We have become so used to feeding grains to dogs and
cats that most of us get nervous when we decide not to use them. I know
people who have been "grain-free" feeding and doing very well. My own cat is
one example.
What are the negative effects? I believe that carnivores cannot maintain
long term production of the quantity of amylase enzyme necessary to properly
digest and utilize the carbohydrates. In addition, the proteins in grains
are less digestive than animal proteins. As a result, the immune system
becomes irritated and weakened by the invasion of foreign, non-nutritive
protein and carbohydrate particles. Allergies and other chronic immune
problems may develop. The pet's pancreas will do its best to keep up with
the demand for amylase. What does this pancreatic stress do over a long
time? I don't know, but it cannot be good. I suspect that dental calculus
may be another problem promoted by grain consumption.
Currently, I am making grains optional in my general feeding recipes. I am
going "grainless" in more pets as I explore this area. I recommend trying to
feed without grains if your pet is not improving on your current protocol
The following is an excerpt from the 1996 revised edition of
The following is an excerpt from the 1996 revised edition of
REIGNING CATS & DOGS by Pat McKay
For the past several months my own two dogs and two cats have been eating
their fresh, raw food meals without grains, and I see a decided improvement
in their overall healthy, especially, digestion and stools.
The interesting part is that they are eating considerably less in volume
which more than makes up for the higher cost of meat and vegetables as
compared to grain.
The reason I continued to search for another formula was because my
cocker-mix had a chronic yeast infection (Candida albicans) which was
exacerbated by grains containing gluten.
The problem improved 50 percent in the first few months and continues to
improve by discontinuing the grains. She was not even able to tolerate rice,
millet and legumes which are ordinarily acceptable.
Symptoms of Candida albicans are excessive scratching, licking, chronic eye
and/or ear infections, rashes, hot spots, colitis, chronic cough, vaginitis,
kidney and bladder infections, arthritis, hypothyroidism and even diabetes.
Celiac disease is another intestinal disorder (although more rare) that is
caused by the intolerance of some animals to gluten, a protein that is in
barley, oats, rye and wheat. Malnutrition often accompanies this disorder
because of the greatly reduced absorption of nutrients.
Symptoms of celiac disease include nausea, diarrhea, abdominal swelling,
foul-smelling stools, weight loss, anemia and skin rashes.
All in all, I believe for most cats and dogs, grains should not be a regular part of their fresh, raw food program.
Door Lupa
#4096
Ja dat is de naam! bio en nog wat, maar hoe kunnen ze zoiest opmeten?
en moet ze nu dan voer geven zonder graan en is energique zonder graan?of is carnibest zonder graan?
Door Lizzy
#4097
Hoi Lupa, Paul is wel goed he! Wie kent hij nou niet!

Zeg Paul, jouw stuk tekst zegt mij genoeg ;) :D ;D!
Door Paul_Barte
#4099
Hoi Lizzy,

De bedoeling van een discussie is natuurlijk wel dat JIJ mij nu mij gaat overtuigen waarom graan zo goed is enz. Ik bedoel die vitaminen en mineralen enzo!!
(iemand anders mag ook natuurlijk)........
anders loopt dit geweldige onderwerp dood en dat is natuurlijk niet de bedoeling!! Je weet dat ik graag knuppeltjes in het hoenderhok gooi!!!

Lupa, in alle versvleesvoeders zit graan, geen enkele uitgezonderd!!
Zit in brok soms wel 50% graan bij vleesvoer is dat gereduceerd tot een procent of 8 of 10.
Het meest wordt gepofte rijst gebruikt maar het kan ook een andere voorbewerkte cerial zijn.
Door roger
#4100
Lizzy,

Die vergelijking met die hengst en fokstier moet je zo niet zien.
Zij wil niet de voeding van een planteneter vergelijken met die van een vleeseter maar wel degelijk de kracht van cerealen onderstrepen in de voeding.

Een hond is geen pure carnivoor maar een omnivoor met een carnivore basis.


Het belang van granen, onder vorm van kiemen of cerealen , wel opneembaar door de hond onderschat ze niet en daarom verwijst ze ook regelmatig naar collies in Schotland die hun hoofdvoeding cerealen hebben.


Haar standpunt is duidelijk 75 % van de voeding dient te bestaan uit rauw vlees en botten van verschillende soorten prooidieren, granen zijn héél duidelijk van minder belang maar een prima toevoeging met belangrijke mineralen en vitamines (incl.vit E) onder voorbehoud dat ze gegeven worden onder de vorm van kiemen of cerealen en dus wel opneembaar zijn.
Door Lizzy
#4101
OK Paul, ik ga jou nu overtuigen! 8) ;)

Om te beginnen vind ik eigenlijk dat we een hond te vaak met een wolf vergelijken. OK, van binnen ziet de hond er *bijna* hetzelfde uit, maar dankzij evolutie is de hond wel iets veranderd ten opzichte van de wolf.

Voorbeelden: de darmen van een hond zijn, na al die jaren met de mens samen geleefd te hebben, ietsjes langer geworden dan die van de wolf. Waarschijnlijk veroorzaakt doordat de hond plantaardige voeding van de mens te eten kreeg. Tevens kan de hond beta-caroteen omzetten in vitamine A (Retinol) en dat kan de wolf niet.

Goed, de voeding van de hond moet voor het grootste deel bestaan uit vlees (en rauwe, zachte botten). Volgens mij zijn we het daar allemaal wel over eens. Want, een hond blijft een carnivoor. Maar, zijn vlees en botten voldoende om een gezond leven te lijden in de huidige maatschappij? Volgens mij niet....

In granen zitten vitamine E. (natuurlijke bronnen van vitamine E zijn: tarwekiemen, soja, kool, onbewerkte granen, groene bladgroente, tomanten, plantaardige olie). Tja, misschien heeft de wolf, door het leven dat hij heeft (in een natuurlijke en schone omgeving), geen vitamine E nodig, ik denk dat een hond wel wat vitamine E kan gebruiken. Tenslotte vertraagt het verouderen van de cellen, beschermt het lichaam tegen vervuiling(!), versterkt het immuunsysteem, vertraagt het verouderingsproces, etc. Gezien de omstandigheden waar honden vandaag de dag in leven, kan het mijnsinziens geen kwaad om extra vitamine E aan de hond te geven, bijv. in de vorm van tarwekiemen of plantaardige olie of groene bladgroente.

Granen bevatten vitamine B's:

B1: zit ook in vlees, maar ook in havermout, volkorenbrood en bruine rijst. Het houdt het zenuwstelsel gezond, bevordert de celgroei. OK, deze zou de hond alleen uit vlees kunnen halen.

B2: zit in lever, eieren, zuivel en vis. Dus deze vitamine haalt de hond vanzelf niet uit granen.

B3: zit in tarwekiemen, biergist, volkorenbrood, lever, wit vlees, eieren, dadels, vijgen, etc. Het verbetert de bloedsomloop. OK, deze zou de hond alleen uit vlees kunnen halen.

B5: zit in tarwekiemen, granen, volkorenbrood, orgaanvlees, vlees, groene groenten. Het werkt stressverlagend(!), geeft energie, bevordert de productie van antilichamen.

B6: zit in tarwekiemen, kool, orgaanvlees, vlees, gevogelte. Zorgt voor de verwerking van eiwitten en vetten, remt de productie van histamine af, etc.

B8: zit in biergist, melk, zilvervliesrijst, orgaanvlees, fruit, walnoten. Het bevordert haargroei, vermindert spierpijn, etc.

B9: zit in groene bladgroente, wortelen, avocado, bonen, volkorenmeel, eieren. Helpt bepaalde precancereuze aandoeningen voorkomen.

B12: zit alleen in dierlijke producten.

B15: volkorenbrood, biergist, zilvervliesrijst. Vergroot het uithoudingsvermogen, reinigt het lichaam van vervuilde stoffen.

CHOLINE: zit in groene bladgroente, tarwekiemen, lecitine. Bevordert het goed functioneren van de neurotransmitters.

Dus, ik denk dat granen een welkome en gezonde afwisseling kunnen zijn voor de hond. Niet in te grote mate, want een hond blijft natuurlijk wel een carnivoor. Voeding die voor 70% uit granen bestaan = geen hondenvoer.

Kijk ik dan even naar mijn eigen ervaring. Als ik groentemix maak voor mijn honden, dan moet ik er iets doorheen gooien, willen ze het opeten. Ze vinden het dus niet echt lekker... Voor een boterham doen ze hier een moord. Ik denk dat ze weinig dingen (naast vlees en botten) zo lekker vinden als brood. Ik zeg natuurlijk niet dat ik ze dan iedere dag maar brood ga geven, maar ik vind het dus opvallend hoe lekker honden granen vinden. Mijn basset struint de hele slootrand af naar brood (die mensen aan de eendjes voeren). Er ligt werkelijk genoeg te vreten in de slootrand, want het is tevens fietsroute naar de scholen. En, ze gaat voor het brood. Altijd maar weer het brood.

Nou, het is weinig wetenschappelijk onderbouwt, maar hierom denk ik dus dat granen, met mate, gevoerd kunnen worden!

Wat denk je ervan Paul?
Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door