Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door herder_lover
#408792
Binnenkort krijg ik waarschijnlijk een Mechel pup. Ongeveer 7 weken oud als hij bij ons komt. Hoe kan ik nu het beste ermee straten? Hij krijgt dan bij zijn fokker brokken. Hij is nog niet eens geboren hoor...

Elaine
Door karin2
#408827
herder_lover schreef: Binnenkort krijg ik waarschijnlijk een Mechel pup. Ongeveer 7 weken oud als hij bij ons komt. Hoe kan ik nu het beste ermee straten? Hij krijgt dan bij zijn fokker brokken. Hij is nog niet eens geboren hoor...

Elaine
hoi Elaine,
je kan hem gewoon ineens over zetten op vers hoor ,geeft meestal geen enkel probleem.
als hij het niet lust of hij krijgt er te erg of te lang diaree van (wat meestal wel meevalt) kan je het de eerste tijd met heet water overgieten en dan steeds minder .
Door Lizzy
#408845
herder_lover schreef: Binnenkort krijg ik waarschijnlijk een Mechel pup. Ongeveer 7 weken oud als hij bij ons komt. Hoe kan ik nu het beste ermee straten? Hij krijgt dan bij zijn fokker brokken. Hij is nog niet eens geboren hoor...

Elaine
Hoi Elaine, ik neem aan dat je zelf wilt gaan samenstellen met je pup? Leuk! Ik denk dat je het beste kunt beginnen met lezen in de Barfplaats bibliotheek.

Ik zou de eerste dagen gewoon even brokken blijven geven. De veranderingen zijn voor zo'n kleine uk toch al aanzienlijk. Na een paar dagen kun je beginnen met stukjes rauw vlees en platgeslagen kippennekken. Die kunnen ze vanaf de leeftijd van 7 weken prima aan! (eerder zelfs nog). Je kunt de vleessoorten en rauwe vleesbotsoorten langzaam maar zeker uitbreiden (eendennekken zijn ook super voor een pup! Maar ook parelhoenkarkassen en platgeslagen kippenvleugels gaan er na een paar weken ook goed in!). Ik weet niet volgens welke methode je precies wilt gaan samenstellen? Wil je ook groentemix gaan voeren? Ik zou dat namelijk direct mengen met het vlees en orgaanvlees.
Door herder_lover
#409179
Ja ik wil zelf het een en ander samenstellen, moet alleen hier kijken wat er mogelijk is. Ik woon in de tropen en hier is veel te halen (dode geiten genoeg ;D) maar of dat voor een pup geschikt is. Hele hertenruggen zie ik hier liggen (niet echt goedkoop hoor) en veel kippen. Super veel kippen, maar een hond kan niet op kippen alleen leven neem ik aan. En ja mengen met groenten. Ik ga wel pureren hoor ;).
Biefstuk is heel goedkoop hier, kan ik dat ook veel geven met bv kip? En kan je dan de botten voor de pup beter eerst vermalen of gelijk er langzaam aan wennen (vast houden). Mijn oudere hond, ze wordt morgen 3, krijgt brokken en ook regelmatig vlees. Gaat prima bij haar, maar die vreet werkelijk alles. Helemaal Barfen komt misschien nog, nu alleen kip (vlees en vleugels, poten), biefstuk en andere ribben enzo die ik hier vind. Varkensvlees hebben ze hier niet echt, wel geitenvlees. Vis moet ook lukken, komt iedere dag hier vers aan in de haven. Red snapper mag toch ook? Ook voor puppen?
Ik lees me al rot hier hoor ;D, maar kan niet veel vinden over pups (en ja ik heb over linga gelezen). Vind het ook wel eng hoor, zo'n pup die rauw eet, maar ik merk dat mijn oudere hond er goed op reageert en ook veel weerstand heeft. De pup die deze maand is overleden (nouja hij was 9 maanden) kon weinig hebben. Ik wil de oudere hond ook meer barf-en, maar ik ben hier nog maar net en dus hadden we haar voleldig overgezet op brokken (ook omdat ze nog een tijdje in NL was, toen wij al hier waren). Maar ik ga er weer voor, wil alleen met name weten hoe ik dat het beste kan doen met de pup...
Door Lizzy
#409209
herder_lover schreef: Ja ik wil zelf het een en ander samenstellen, moet alleen hier kijken wat er mogelijk is. Ik woon in de tropen en hier is veel te halen (dode geiten genoeg ;D) maar of dat voor een pup geschikt is. Hele hertenruggen zie ik hier liggen (niet echt goedkoop hoor) en veel kippen. Super veel kippen, maar een hond kan niet op kippen alleen leven neem ik aan. En ja mengen met groenten. Ik ga wel pureren hoor ;).
Biefstuk is heel goedkoop hier, kan ik dat ook veel geven met bv kip? En kan je dan de botten voor de pup beter eerst vermalen of gelijk er langzaam aan wennen (vast houden). Mijn oudere hond, ze wordt morgen 3, krijgt brokken en ook regelmatig vlees. Gaat prima bij haar, maar die vreet werkelijk alles. Helemaal Barfen komt misschien nog, nu alleen kip (vlees en vleugels, poten), biefstuk en andere ribben enzo die ik hier vind. Varkensvlees hebben ze hier niet echt, wel geitenvlees. Vis moet ook lukken, komt iedere dag hier vers aan in de haven. Red snapper mag toch ook? Ook voor puppen?
Ik lees me al rot hier hoor ;D, maar kan niet veel vinden over pups (en ja ik heb over linga gelezen). Vind het ook wel eng hoor, zo'n pup die rauw eet, maar ik merk dat mijn oudere hond er goed op reageert en ook veel weerstand heeft. De pup die deze maand is overleden (nouja hij was 9 maanden) kon weinig hebben. Ik wil de oudere hond ook meer barf-en, maar ik ben hier nog maar net en dus hadden we haar voleldig overgezet op brokken (ook omdat ze nog een tijdje in NL was, toen wij al hier waren). Maar ik ga er weer voor, wil alleen met name weten hoe ik dat het beste kan doen met de pup...
Aha, in de tropen nog wel! Jeetje, wat gaaf, waar woon je?

Kun je ook aan kippennekken, kippenkarkassen, kippenorganen (zoals hart en lever), geitenbotten (kijk uit met enkele ribben!), geitenorganen komen? En je kunt dus ook aan rundvlees komen (biefstuk). Kun je ook aan rundvlees komen dat wat vetter is? En runderhart? En runder of geitenlever? En aan vuile pens? (bij een slachterij misschien?). Kun je goed aan eieren komen?

In eerste instantie zou ik zelf beginnen met kippenbotten (liefst nekken) en deze goed fijn slaan met een hamertje. Als je kunt malen: prima, maar echt nodig is het niet. Een pup heeft al hele scherpe tandjes en kan best geplette kippenbotjes eten. De geitenbotten zijn leuk om lekker aan te kluiven, maar niet alle pups kunnen daar in de eerste maanden wat vanaf krijgen. Als je diverse onderdelen van kip, geit, rund en aan vis kunt komen (ik weet niet eens wat red snapper is maar ik veronderstel dat je dit gewoon kunt voeren. Ik ken eigenlijk geen vissen die je niet kunt voeren) en groente: ben je echt al een heel end natuurlijk! Het mooiste zou natuurlijk zijn als je nog aan een zacht botsoort kan komen. Konijn bijv. Geen idee of je dat kunt krijgen? Of eend?

Maar goed, als de pup bij jullie is en alles gaat hoe en hij is lekker gewend, dan kun je bijv. 1 maaltijd per dag gaan vervangen voor rauw vlees met bijv. groentemix. En als dat goed gaat, dan kun je de 2de maaltijd gaan vervangen door geplette kippennekken (dus 1 maaltijd brokjes, 1 maaltijd vlees + groente en 1 maaltijd kippennekken). En als dat ook goed gaat: verder uitbouwen. Je kunt je ongeveer aan de percentages van Ian Billinghurst. Bij de overschakeling is dat natuurlijk wat moeilijk, maar daar kun je het gewoon simpel houden. Als je begint met kippennekken, dan geef je ongeveer per dag 50% kippennekken en de rest vlees, orgaanvlees en groentes. Als je helemaal overgeschakelt bent, dan kun je gewoon 40% a 60% vleesbotten blijven voeren, 15% groentes, 15% orgaanvlees en de rest spiervlees en bijv. 5% tafelrestjes.
Door herder_lover
#409560
Ik woon op Curacao. En ik kan denk ik wel aan lever en nieren komen. Die zie ik hier wel liggen.Ook schijnen we hier een kippenfarm te hebben, ga daar binnenkort kijken en vragen.
Volgens mij moet geit ook lukken en vetter rundvlees ook. Hier kan je niets kopen bij de slager van restafval, maar wat ze wel hebben is hun afval, die vermalen e, en die wordt diepgevroren en dat kun je daar gewoon in de vriezer bij de diervoer kopen. Cool he 8)?

Pens en konijn wordt moeilijker denk ik maar eieren zat... Red Snapper is een rood/witte vis. Maar ik ga wel binnenkort naar een vismarkt (die is dan 's middags als de boten met de vis binnenkomen). Verser dan dat kan echt niet! Dus dat is er wel, groenten uiteraard ook. En die kan ik wel in de keukenmachine gooien. Moet wel lukken denk ik.
In ieder geval alvast bedankt voor de info :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door