Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#407054
In het artikel over botten in de bibliotheek staat het volgende:
"Vaak hebben honden enorme dorst na het kluiven op een (groot/kaal) recreatiebot. Geef de hond alleen niet direct te drinken. Stukjes bot kunnen door naar de darm terwijl het bot eerst goed verteerd moet worden in de maag. Ook wordt het maagzuur door grote hoeveelheden water verdund terwijl dat maagzuur nodig is om dat grote/kale recreatiebot te verteren. Laat de hond anders gewoon minder lang op het bot kluiven of geef een goed 'bevleest' bot en voorkom dus erge dorst. Of geef hem een paar slokjes te drinken, dat mag wel, maar geef hem niet de hele bak."

Mijn eerste vraag is, na hoeveel tijd mag je je hond weer zoveel laten drinken als hij wil?
Borke wilde net gaan staan te 'zuipen' uit zijn waterbak en na een paar slokken heb ik de bak weggehaald.
Hij had daarvoor 2 kipkarkassen en een dubbel lamsrib (vrij groot) weggeknaagd.

Tweede vraag: wanneer noem je een maag nuchter?
Hoe lang moet de hond dan niet gegeten hebben?
Is dat de 12 uur die de dierenarts aanhoudt voor een narcose?
#407063
AstridStraver schreef: In het artikel over botten in de bibliotheek staat het volgende:
"Vaak hebben honden enorme dorst na het kluiven op een (groot/kaal) recreatiebot. Geef de hond alleen niet direct te drinken. Stukjes bot kunnen door naar de darm terwijl het bot eerst goed verteerd moet worden in de maag. Ook wordt het maagzuur door grote hoeveelheden water verdund terwijl dat maagzuur nodig is om dat grote/kale recreatiebot te verteren. Laat de hond anders gewoon minder lang op het bot kluiven of geef een goed 'bevleest' bot en voorkom dus erge dorst. Of geef hem een paar slokjes te drinken, dat mag wel, maar geef hem niet de hele bak."

Mijn eerste vraag is, na hoeveel tijd mag je je hond weer zoveel laten drinken als hij wil?
Borke wilde net gaan staan te 'zuipen' uit zijn waterbak en na een paar slokken heb ik de bak weggehaald.
Hij had daarvoor 2 kipkarkassen en een dubbel lamsrib (vrij groot) weggeknaagd.

Tweede vraag: wanneer noem je een maag nuchter?
Hoe lang moet de hond dan niet gegeten hebben?
Is dat de 12 uur die de dierenarts aanhoudt voor een narcose?
2 kippenkarkassen en een dubbele lamsrib vind ik eigenlijk geen grote kale botten.... Ik had de waterbak niet eens weggehaald.

Dit over het verteren van vlees:

Na 2 tot 4 uur is ongeveer 1/3 deel van het vlees nog terug te vinden in de maag.
Na 6 uur was dat nog 1/4 deel.
Na 9 uur was dat nog maar 1/10 deel terwijl na 12 uur niets meer was terug te vinden

Maar als je doelt op "geef geen kale botten op nuchtere maag" dan bedoel ik daar eigenlijk: geef geen kale botten of geef geen kale botten zonder niet eerst een flinke hap vlees te hebben gegeven.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 22 okt 2005, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#407074
OK, dan ben ik wat te voorzichtig geweest met die waterbak. Die dubbele lamsrib vond ik nogal flijnk, maar er zat wel vlees tussen en een klodder vet bij.
Nou ja, maar beter voorzichtig te zijn, ik zal hem weer water gaan geven.
Maar als het nou een bot was met eigenlijk geen vlees eraan, hoe lang had je het water dan weggehaald, een uur of 2 ervan uitgaan dat dan de helft al verteerd is?
Lizzy schreef:
Maar als je doelt op "geef geen kale botten op nuchtere maag" dan bedoel ik daar eigenlijk: geef geen kale botten of geef geen kale botten zonder niet eerst een flinke hap vlees te hebben gegeven.
Zo bedoelde ik mijn vraag inderdaad.
Eigenlijk heb ik tot nog toe steeds voor de botten wat pens gegeven, maar dat was toen ik dat ca 2 dagen per week deed. Nu eet hij bijna iedere dag (bevleesde) botten, vandaar mijn vraag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door