Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Twanneke
#4068
Hoi Twanneke, zou jij ons kunnen vertellen waarom niet te vaak fruit/fruitsuikers?

Groetjes, Lizzy
In fruit zitten meer suikers als in groenten en ik heb het idee dat veel fruitsuikers de lever en andere organen overbelast, net zoals granen dat doen. Ik heb er volgens mij een keer iets over gelezen, ik zal eens zoeken.

Om even in termen van Donath te blijven:

" Komt er te veel suiker in het bloed, dan zet het insuline het teveel weer om in glycogeen, dat i de bloedbaan niet oplosbaar is. Een te hoog gehalte aan suikers in het bloed leidt tot suikerziekte, diabetes."
Door Twanneke
#4069
Heee Twanneke, heb jij het boek van Donath al? Zo ja, ik ben benieuwd wat jij van bladzijde 146 vind ;D (in het kader van wel of geen fruit geven).
Ik was er nog niet, maar ik heb even gekeken.

Ik weet het niet hoor, maar ik zie niet echt iets bijzonders over groenten en fruit staan. Behalve dat hij het voornamelijk over groenten heeft en alleen bij pups over fruit.

Groenten vind ik ook noodzaak (liever maaginhoud), mijn bezwaar gaat alleen over veel fruit. (niet over zo nu en dan een appeltje, maar over dagelijks een mix met fruit erin)

P.S Ik heb het boek van Donath nu 3 keer. Die ene oude versie uit 1932 'Aanteekeningen over de voeding van de hond' ofzo... die is heel erg mooi. De tekeningen die in ' wat moet mijn hond eten' staan staan daar als foto's in. Ook een foto van een hond met Rachitis (erg schokkend om te zien). Echt een hebber! Qua tekts bijna gelijk aan 'wat moet mijn hond eten'. De andere is een eerste druk van ' wat moet mijn hond eten' ..... ook erg leuk en mischien in de toekomst wel waarde vol ;-). Ook de 4de herziene druk heb ik nu uit Maastricht gekregen :P .......dus nu ben ik wel compleet wat betreft mijn Donath verzameling ;D
Door mayohi
#4070
Hi,

ik geef mijn hond wél GF-mix. Voordat ik met haar Barfte stond ze dagelijks te 'grazen' in het park.
Nu geef ik haar elke ochtend 2 'ijsblokjes' GX-mix met wat gehakt/poulet of lever en ze laat de graspollen met rust.
Het gras gebruikte ze niet om te kunnen braken (dat doet ze zónder ook wel ;D), het kwam er echt in de poep weer uit. Blijkbaar heeft ze toch behoefte aan groenten(vezels).
Of het verder in het lichaam opgenomen wordt of ergens anders goed voor is: géén idee.

Bella doet het er goed op, dus waarom niet. ;)

groetjes,
Marjolein & Bella
Door Admin
#4071
Hoi Twanneke, ik ben jaloers op jouwverzameling Donath!!!! Grrrr ;D

OK, mag ik vragen wat jouw bezwaar is met fruit?

Groetjes, Lizzy

Oh Marolein, ik geef ook iedere dag groentemix. Ze vinden het heerlijk!
Door cattystyle
#4072
Wat ik niemand hoor noemen is dat wolven in de natuur ook bepaalde bessen en noten zouden eten als ze die tegenkomen (Paul weet dit beter te verwoorden!!!). Kan het niet zijn dat daar bepaalde vitamines in zitten die ze dus blijkbaar zelf wel nodig denken te hebben (anders aten ze het niet).

Voor een hond die te dik is lijkt fruit mij geen goed idee. Het bananenverhaal is onzin als je de groentenboer mag geloven ("van bananen word je dik"), want er zitten ook bijzonder veel mineralen in. Maar weet iemand hoeveel calorieën en fruitsuikers er in een appel zitten? Dat is niet niks, hoor! Dus daarmee zou ik persoonlijk oppassen bij een dikke(re) hond.

Ik geef Nikki anti-oxidanten uit een potje, omdat dat uitzaaiingen van kanker zou voorkomen. Maar anti-oxidanten zijn ook rijkelijk aanwezig in groenten en fruit. En in zo'n geval denk ik: ja! Dan heeft dat wel zin!
Door cattystyle
#4073
P.s. Twanneke, waarom heb jij zo'n mooie grote hond....eh...foto bedoel ik, bij mij e.a. is ie klein!!!
Door Twanneke
#4076
P.s. Twanneke, waarom heb jij zo'n mooie grote hond....eh...foto bedoel ik, bij mij e.a. is ie klein!!!
hahaha

Als je een foto ergens op internet hebt staan [img ] url van de foto [/img ] ....dat invullen in je profiel bij handtekening...dan heb je je hond er ook onderstaan.

bv:

[ img ]http://pic4.picturetrail.com/VOL54/9641 ... "width=200[ /img ]

en dan zonder de spatie's
Laatst gewijzigd door Twanneke op zo 06 apr 2003, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door