Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Yari
#405594
Ik geef Yaartje regelmatig fijngemalen noten/zaden, zoals bijv. hazelnoten, walnoten, pijnboompitten en zonnebloempitten.
Ik weet dat Macadamia noten niet goed zijn om te geven, maar walnoten was dacht ik ook iets mee of niet?
Ik geef haar maar 2 walnoten per week ofzo hoor als ik een fijngemalen mengsel maak, maar kan iemand me wat meer vertellen over noten en zaden? Welke het beste zijn om te geven en welke ik beter niet kan geven?
Alvast bedankt in ieder geval. ;)
Door Lizzy
#406325
Over die walnoten: soms zijn walnoten erg beschimmelt en die schimmel wil nog wel eens problemen opleveren. Meestal gaan ze schimmelen als ze nog in de dop zitten. Ik geef al jaren gewoon walnoten en ze vinden ze hier heerlijk! Het bevat ook veel vetzuren ;)!
Door Yari
#406357
Lizzy schreef: Over die walnoten: soms zijn walnoten erg beschimmelt en die schimmel wil nog wel eens problemen opleveren. Meestal gaan ze schimmelen als ze nog in de dop zitten. Ik geef al jaren gewoon walnoten en ze vinden ze hier heerlijk! Het bevat ook veel vetzuren ;)!


Oké, ook duidelijk! ;)
Door hiram
#406637
hazelnoten (Rauwe natuurlijk) bevatten erg veel ijzer.
per 100 gram nog meer als spinazi!
en je kunt ze overal vinden rond de ze tijd van t jaar ;D
Laatst gewijzigd door hiram op vr 21 okt 2005, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#406642
hiram schreef: hazelnoten (Rauwe natuurlijk) bevatten erg veel ijzer.
per 100 gram nog meer als spinazi!
en je kunt ze overal vinden rond de ze tijd van t jaar ;D
Voor de vergelijking per 100 gram ;):

Spinazie, rauw
Calcium, Ca mg 99
Iron, Fe mg 2.71
Potassium, K mg 558

hazelnoot
Calcium, Ca mg 114
Iron, Fe mg 4.70
Potassium, K mg 680

zonnebloemzaad
Calcium, Ca mg 116
Iron, Fe mg 6.77
Potassium, K mg 689

amandels
Calcium, Ca mg 248
Iron, Fe mg 4.30
Potassium, K mg 728

sesame zaad
Calcium, Ca mg 975
Iron, Fe mg 14.55
Potassium, K mg 468

walnuts
Calcium, Ca mg 61
Iron, Fe mg 3.12
Potassium, K mg 523
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 21 okt 2005, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#406653
hiram schreef: hazelnoten (Rauwe natuurlijk) bevatten erg veel ijzer.
per 100 gram nog meer als spinazi!
en je kunt ze overal vinden rond de ze tijd van t jaar ;D
nou ga ik zelf aan de hazelnoten, bedankt voor de info, kan je het geloven, wist ik niet ;D
Door Yari
#406706
Hé hartstikke bedankt zeg!! ;)
Dat wist ik echt niet dat diverse noten/zaden zoveel ijzer bevatten!! Goed om te weten zeg!!
Ga ik zelf dan ook maar eens wat vaker eten; mijn Hb is ook niet altijd even hoog namelijk. :D
Door Sofie
#406802
Yari schreef: Hé hartstikke bedankt zeg!! ;)
Dat wist ik echt niet dat diverse noten/zaden zoveel ijzer bevatten!! Goed om te weten zeg!!
Daarom dat ze aan vegetariërs altijd zeggen van veel noten te eten...omwille van het ijzergehalte...
Hmmm, zou Lady noten ook lekker vinden... ;D
Door conleeuw
#406805
Ik ben gek op zonnebloemzaad, amandels, sesame zaad, en niet zo op hazelnoten en walnuts, dus ik zit goed, hoef ik de "vieze" hazelnootjes niet naar binnen te werken.
Ik wist wel dat sesam en zonnebloem goed waren maar zo goed, dat heb ik niet durven dromen. ;D
#406809
Ik wistut wel *neusindeluchtsmilie* ;D ;D
Ik weet alleen niet meer hoe goed opneembaar al dat ijzer nou echt is. Want dat maakt wel uit, plantaardig ijzer is volgens mij vele minder goed opneembaar dan 'dierlijk' ijzer.
En ik vind walnoten en hazelnoten en amandelen hartstikke lekker, maar ik ben er allergisch voor (dikke keel enzo) :-X :-X
Dus eet ik zonnebloempitten en sesamzaad (tahin! ook lekker) en pompoenpitten, jammie!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door