Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door spanky
#406352
ik was net bij de dierenwinkel en zag daar kalfsbotten liggen. zijn deze geschikt om spanky te geven om gewoon lekker op te kauwen of niet? :-\
Door Mevroi Kruim
#406355
Zijn dat verse, onverhitte, ongekookte en ongerookte botten? Dan zijn ze geschikt om aan je hond te geven. Alles dat verhit of anderszins bewerkt is is gevaarlijk.
Zijn het botten van poten of zachte botten zoals ribben, ruggenmerg, schouderblad e.d.? Ribben en ruggenmerg kunnen de meeste honden wel opeten (mits van kalf), pootbotten daarentegen zijn te hard daarvoor. Die worden ook wel recreatiebotten genoemd. Ze zijn wel lekker voor de hond om de laatst restjes vlees eraf te knagen maar je loopt wel een risico dat ze hun gebit ermee beschadigen. De uiteinden bestaan deels uit kraakbeen en dat is wel lekker knagen voor de hond. Harde botten zou ik sowieso na enige tijd weghalen om schade en overmatige schade aan tanden en kiezen te voorkomen.
Gebruikersavatar
Door spanky
#406358
ze waren verpakt en er zat inderdaad nog een beetje vlees aan stond ook op dat er splinters vanaf konden komen.welke botten kan ik dan wel geven
Laatst gewijzigd door spanky op vr 21 okt 2005, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door spanky
#406364
al die berichten in de bieb ben ik al aan het lezen, maar het gaat om een bot gewoon voor de lol zeg maar.
hij krijgt nu 2 maanden cb en ik wil voorlopig dit blijven geven omdat het harstikke goed gaat met zijn spieren en urineverlie is ook over nu. maar ik zie dat hij wat tandsteen krijgt
Door Joshii
#406370
Hoi Spanky,

Ik denk dat jij een parmabot bedoelt, een bot met wat vlees eraan luchtdicht verpakt in plastic.
Dat zijn idd bewerkte botten ( gekookt oid, stinkt enorm), maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het kwaad kan als je je hond heel af en toe zo'n bot geeft. Naturlijk niet bedoeld als maaltijd , maar gewoon voor de lol. Ik zou er wel bij blijven als je het geeft.

Mijn hond krijgt ook af en toe een parmabot en vindt het heerlijk!! Zodra ze het vlees er af gekluift heeft haal ik het weg.
Laatst gewijzigd door Joshii op vr 21 okt 2005, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Joshii
#406373
Eigenlijk vind ik dat je er altijd bij moet blijven wanneer je je hond een bot geeft, je weet tenslotte maar nooit..

Als recreatiebot zou ik zo'n parmabot dus gewoon geven, wanneer het als maaltijd bedoelt is zou ik me houden aan de info onder de link die Lizzy gaf.
Laatst gewijzigd door Joshii op vr 21 okt 2005, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#406374
Ik vind zo'n dragend bot eerlijk gezegd helemaal niet geheel onschuldig... ook niet voor zo af en toe. En ook niet als 'recreatie-bot'. Dit zijn beruchte tanden en kiezen-killers en een hond krijgt maar 1 keer een volwassen gebit, waar hij dan de rest van z'n leven mee moet doen....
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 21 okt 2005, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door spanky
#406379
ik heb het ook niet gekocht maar ben dus wel op zoek naar een recreatiebot wat makkelijk te krijgen is. zoek nog even door. staat ook zoveel info hier ;D
Door Lizzy
#406381
spanky schreef: ik heb het ook niet gekocht maar ben dus wel op zoek naar een recreatiebot wat makkelijk te krijgen is. zoek nog even door. staat ook zoveel info hier ;D
Wat eet je hond? Is hij al gewend aan rauw/vers vlees of eet hij brokken?
Door Daisy75
#406385
Die botten zijn gerookt toch....volgens mij niet goed hoor, heb ook een keer zulke aan mijn honden gegeven, en die gingen HELEMAAL op, en bleef alleen een klein HEEEEL scherp stukje bot over...NIET doen hoor is beter van niet!
Vers botje van de slager is beter ;)
Laatst gewijzigd door Daisy75 op vr 21 okt 2005, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door spanky
#406391
hij carnibest natuur sinds 2 maanden, en heeft vorige week sardien gehad en net een rauw ei, hij vreet dus alles zo op zonder raar te kijken vandaar dat ik die botten ook eng vind om te geven
Door Lizzy
#406402
spanky schreef: hij carnibest natuur sinds 2 maanden, en heeft vorige week sardien gehad en net een rauw ei, hij vreet dus alles zo op zonder raar te kijken vandaar dat ik die botten ook eng vind om te geven
OK, nou als hij vers eet, dan kun je hem best eens een lekker vleesbot gaan geven. Ik zou zeggen: neem een bot van een kalf of lam. Neem een deel van het kalf of lam waar geen gewicht op gestaan heeft. Dus geen poten, maar wel kalfswervels of lamsheupen ofzo. Dit zijn botten die de hond op kan eten en waarbij je gewoon veel minder risico's loopt met het beschadigen van kiezen. Geef het bot om te beginnen maar wel na een versvlees maaltijd (dan is de ergste trek er even af en kluiven ze vaak rustiger). Als het een groot bot is, haal het dan na een tijdje kluiven weg. Je kunt het terug in de vriezer stoppen of in de koelkast en 1 of 2 dagen later weer geven.

Hier kun je foto's vinden van de diverse botten: http://www.barfclub.nl/BottenTEST.htm

Het beste ga je naar de Islamitische slager voor lamsbotten. Of vraag je slager een goed niet-dragend kalfsbot te bestellen. Of vraag je Carnibest verkooppunt wat zij heeft.

Wat je ook kan doen, in plaats van een versvlees maaltijd, is gewoon een keer een halve kip of eend of konijn of parelhoen geven (kijk even wat het gewicht is van een normale maaltijd en geef ook ongeveer zo'n deel van een hele kip of eend, etc. Mag ietsjes meer zijn, maar niet zoveel dat je hond ploft). Dat is goed voor de tandjes en een prima vervanger voor een versvleesmaaltijd!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door