Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Filou
#405999
Ik heb vorige dinsdag, 11/10/05, 500gr kippelevertjes gekocht. Natuurlijk, niet stilstaand bij het feit dat er vogelgriep was. Ik heb hem er al ongeveer 50gr van gegeven, die hij heel gretig opat. De overschot heb ik in de diepvriezer gelegd. Van de lever die hij gegeten heeft, heeft hij geen symptomen van ziekte getoond. hij heeft nog verder goed gegeten. Ik heb hem wel geen levertjes meer gegeven, omdat ik enorm twijfelde.

Wat raden jullie mij aan? Kan geen kwaad? Of maar best wegsmijten??

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Isabelle
Door Daisy75
#406001
De kip die verkocht word in de winkel kan je gerust eten, of geven hoor...
Door Audrina
#406004
Er zijn vooralsnog geen aanwijzingen dat vogelgriep ook besmettelijk is voor honden en ik meen ergens gelezen te hebben (op de site van het PVE of 1 of ander ministerie) dat vogelgriep wordt overgebracht via de ontlasting of via de lucht en niet via het eten van een besmet dier.
In NL is nog geen vogelgriep, dus daar hoef je je iig geen zorgen over te maken en ook al zou er wel vogelgriep zijn, dan komen besmette dieren niet in de voedselketen terecht. ;)

* edit: Oh, ff niet gezien dat je in Turkije zat....
Laatst gewijzigd door Audrina op do 20 okt 2005, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Daisy75
#406009
Audrina schreef: Er zijn vooralsnog geen aanwijzingen dat vogelgriep ook besmettelijk is voor honden en ik meen ergens gelezen te hebben (op de site van het PVE of 1 of ander ministerie) dat vogelgriep wordt overgebracht via de ontlasting of via de lucht en niet via het eten van een besmet dier.
In NL is nog geen vogelgriep, dus daar hoef je je iig geen zorgen over te maken en ook al zou er wel vogelgriep zijn, dan komen besmette dieren niet in de voedselketen terecht. ;)

* edit: Oh, ff niet gezien dat je in Turkije zat....
Oeps sorry ik dacht ook nederland...sorry...
Door conleeuw
#406046
Ik denk niet dat jij je al te druk moet maken, hij is niet ziek geworden van de levertjes, maar ik geloof ook dat honden geen gevaar lopen. Nergens staat beschreven dat honden besmet kunnen raken met vogelgriep. Mensen wel, vooral als ze intesief contact hebben met besmet pluimvee, met name door de ontlasting en de deeltjes van de ontlasting in de lucht....
De levertjes in de vriezer zou ik ook gewoon voeren, maar als jij twijfel, doe het dan lekker niet, voer dan wat anders dan pluimvee, Ik zou de levertjes nog in de vriezer bewaren je kan ze ongeveer 3 maanden in de vriezer goed houden, wie weet durf jij het later toch te voeren? ;D
Door Filou
#406060
Hoe langer in de vriezer... hoe meer kans dat de microben misschien afsterven... :)
Door Mevroi Kruim
#406126
Volgens mij is het virus idd niet bestand tegen invriezen. Dus als je het een paar weken in de vriezer bewaart moet het zeker veilig zijn.
Door 202spots
#406130
De virus word wel onschadelijk gemaakt door te koken, maar niet met invriezen...

Q: Is it safe to eat poultry? Does freezing/cooking destroy the bird flu virus?
A: Eating properly handled and cooked poultry is safe. The U.S. government has banned imported poultry from countries affected by bird flu, including H5N1. In addition, European health officials say cooking kills the virus and they are assuring Europeans it is safe to eat chicken.
http://www.ktvu.com/news/5104569/detail.html

~~~
The virus is not killed by freezing the chicken or bird
so there is the potential to catch bird virus from chickens purchased from infected countries prior to January 1st. A number of countries are therefore banning exports of them until the outbreak is contained.
http://menshealth.about.com/cs/diseases ... lu_faq.htm
Door Filou
#406340
wat moet ik nu dan doen?? Eerst goe doorbakken voordat ik het Filou geef, of toch wegsmijten???

Alleszins bedankt

Isabelle
Door Lizzy
#406341
Filou schreef: wat moet ik nu dan doen?? Eerst goe doorbakken voordat ik het Filou geef, of toch wegsmijten???

Alleszins bedankt

Isabelle
Je kunt beide doen. Ik denk dat als mensen gebakken kippenlevertjes kunnen eten in Turkije dat de hond dat zeker kan (aangezien er nog geen enkele aanwijzing is dat het besmettelijk is voor honden. Bij mijn weten is er ooit 1 maal 1 tijger overleden in een Asiatisch land, een paar jaar geleden).
Door Filou
#406351
okidoki

bedankt voor jullie hulp.

Groetjes uit het aardbeverig Turkije,

Isabelle
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door