Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door labranwk
#405945
Met groot genoegen kon ik altijd bij een slachter in de buurt schapen-luchtpijpen krijgen. Een heerlijke delicatesse voor de honden dacht ik zo :D
Maar nu kwam ik er dus vanmorgen om er weer een stuk of 10 te halen en toen vertelde de eigenaar mij een verhaal wat ik nog niet eerder had gehoord:
vanaf 2006 is het verboden om verse dan wel gedroogde luchtpijpen te verkopen ivm parasieten. Volgens de wet moeten die direct weggegooid worden. Momenteel mag hij ze vers niet meer meegeven, alleen gedroogd (heb er gelukkig nog wel twee gekregen van hem). Hoe zit dit? Is het nog wel veilig dan om ze te geven? Kent iemand het verhaal?
oftewel: beetje verwarring hier nu!

dan nog een vraagje: ik meende ergens gelezen te hebben dat een pup (nu 6 mnd) in principe niet teveel calcium kan binnenkrijgen met vers voeren. Klopt dat? Kan ik hem ook gewoon een extra bot laten kauwen af en toe?
Door Lizzy
#406098
labranwk schreef: Met groot genoegen kon ik altijd bij een slachter in de buurt schapen-luchtpijpen krijgen. Een heerlijke delicatesse voor de honden dacht ik zo :D
Maar nu kwam ik er dus vanmorgen om er weer een stuk of 10 te halen en toen vertelde de eigenaar mij een verhaal wat ik nog niet eerder had gehoord:
vanaf 2006 is het verboden om verse dan wel gedroogde luchtpijpen te verkopen ivm parasieten. Volgens de wet moeten die direct weggegooid worden. Momenteel mag hij ze vers niet meer meegeven, alleen gedroogd (heb er gelukkig nog wel twee gekregen van hem). Hoe zit dit? Is het nog wel veilig dan om ze te geven? Kent iemand het verhaal?
oftewel: beetje verwarring hier nu!
Ik heb nooit luchtpijp gevoerd, maar ik heb niet eerder gehoord dat dit verboden is of gaat worden.
dan nog een vraagje: ik meende ergens gelezen te hebben dat een pup (nu 6 mnd) in principe niet teveel calcium kan binnenkrijgen met vers voeren. Klopt dat? Kan ik hem ook gewoon een extra bot laten kauwen af en toe?
Geef je hem vers/rauw? Ik denk dat er zeker wel een maximum zit aan de hoeveelheid botten (en dus ook calcium) die kunt voeren. Ja, als het goed is scheidt de hond een teveel aan calcium (als dat inderdaad calcium uit botten is) uit, maar toch denk ik dat je bepaalde percentages niet moet overschrijden. Dus als ik vragen mag, wat voer je? (in principe moet af en toe een rauw bot dus kunnen, maar wat bedoel je met 'extra'?).
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 20 okt 2005, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door labranwk
#406133
Hoi Lizzy,

bedankt voor je antwoord! Ik voer momenteel weer KVV omdat ik te lui (zal maar eerlijk zijn :P ) ben om steeds weer alles uit te rekenen en alles klaar te maken. Daarnaast ben ik abng dat ik bepaalde dingen mis. Ik heb het met mijn oudste hond toen ik hier twee jaar geleden begon op het forum wel een tijdje gedaan. Nu wil ik straks weer 1 a 2 dagen Barf gaan invoeren.

Maar goed, wat ik dus voer: Energique en Duck, afgewisseld met Smuldier en/of AHV (voornamelijk om de kosten te drukken). De botten wil ik dan geven als extraatje, en daarnaast omdat er in de meeste KVV weinig spiervlees/bot schijnt te zitten.
Als ik de pup (6 mnd. Herder) nu eens in de week een bot voorschotel, overschrijd ik dan teveel calcium?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door