Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#4053
Goed, het discussie-item is dus "wel of geen groente puree voor de hond".

De reden voor mij om dit discussie item te deponeren is de volgende:

Binnen de (b)arf-wereld zijn er inmiddels diverse stromingen.

De een beweerd (Ian Billinghurst) dat gepureerde groentes absoluut noodzakelijk zijn voor de hond.

De andere stroming (Tom Lonsdale en vooral gesteund door Raw Feeding) zegt dat een hond een pure carnivoor is en derhalve geen groente nodig heeft, alleen karkassen. Deze laatste groep is er dan nogal fel op, dat het geven van groente onzin is.

Lees ik dan het boek van Donath, daar staat in dat een hond in staat is om Beta-Caroteen (de voorloper van vitamine A) om te zetten in vitamine A. De wolf is dat niet. Blijkbaar heeft de evolutie toch iets veranderd aan het spijsverteringssysteem van de hond?! Met andere woorden: is een hond nog wel 100% wolf? Blijkbaar niet. De darmen van de wolf schijnen ook iets korter te zijn dan die van de hond (volgens Donath).

Goed, wat vinden jullie? Wel of geen groentepuree voor de hond? En waarom?
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 29 mar 2003, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#4054
Ha die Ordell! Hahahaha, omdat jij geen zin hebt om groentemixen te maken, mag ik het doen? Zeg, hoe moet ik zoiets bij jou krijgen dan?? STEL DAT IK HET AL ZOU DOEN ;D
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 29 mar 2003, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#4055
En tegen de tijd dat je thuis bent, is het weer ontdooid... Toch? Ehhh, Max mag in de auto blijven hoor Ordell! Ik heb namelijk zowel een kat als een konijn. Nu ik gelezen heb wat jouw Maxie met hazen doet, vertrouw ik hem niet met mijn bunny... Stel dus dat ik het al doe he.... Hoe graag wil je dat eigenlijk? :-*
Door Lizzy
#4056
Ha die Ordell, ik woon in Zoetermeer. En, voor jou wil ik wel wat groentemixjes maken hoor! :-[ Nou ja, eigenlijk voor mijn Maxie-manneke he...! Is dat te ver?

Zeg, zet jij die foto's maar op de ARF Lijst. Dat lijkt me een goed plan. Maar, zet er wel even bij "Niet geschikt voor jeugdige kijkers of mensen met een zwakke maag". Ik val onder beide categorieen ;D ;)
Door Nelly
#4057
Persoonlijk ben ik wel vòòr het geven van g/fmix, en denk ook niet dat een hond 100% carnivoor is, zoals bijv. een kat. Het eten van de maaginhoud van bepaalde prooidieren door wolven wijst hier eigenlijk al op. Doordat het prooidier de planten heeft voorverteerd is de celstructuur vernietigd, en daarom kan de wolf/hond de voedingsstoffen die erin zitten wel opnemen. Met licht koken of pureren doe je in feite hetzelfde. En hoewel ik (nog) niet echt (b)arf, maar gewoon versvlees voer , krijgen m'n honden vrijwel iedere morgen een g/f mixje, soms met een eitje, soms met sardientjes en/of wat biogarde door een klein kleddertje B*B* geroerd. En dat wordt lekker opgeslobberd. ;D Natuurlijk kun je zoals Ordell ook fyto voor dat doel gebruiken, maar ik denk dat je dan wel duurder uit bent. Immers vrijwel iedereen heeft altijd wel wat verse groente en fruit in huis. En bovendien, Ordell, het is zo leuk om te doen joh! :D Het bedenken, van wat zullen we vandaag eens mixen, het mixen zelf, de voorpret over hoe de honden weer zullen smullen en niet te vergeten de honden zelf, die nieuwsgierig afwachtend naast je zitten toe te kijken! ::)

Groetjes, Nelly. ;)
Door Lizzy
#4058
Hoi Ordell, ik spreek je!

Nelly, hoewel ik onlangs gehoord heb dat niet alle wolven de maaginhoud opeten, sluit ik me bij jou aan. Ik denk dat groentes gezond zijn, een waardevolle bijdrage leveren de zure/basisch verhouding in het lichaam op pijl te houden (vlees = zuur), het is lollig om te maken (ECHT WAAR ORDELL) en het is lekker slobberen voor de jongens. Daarnaast voer ik weinig tot geen granen en leveren de groentes ook ruw vezel.

Ik vind het ook interessant dat een hond z'n spijsvertering (volgens Donath) niet 100% gelijk is aan die van de wolf. Evolutie?

Oh Ordell, vraagje, kijkend naar jouw theorie, dan hoeft een hond dus ook geen granen te eten, right?
Door Lizzy
#4059
Nou Ordell, laten we het zo zeggen: een goede vertering van vetten kan alleen geschieden, wanneer gelijktijdig voldoende koolhydraten aanwezig zijn (volgens Donath). Kijken we dan naar koolhydraten:

De vaste substantie van de meeste planten bestaan voor 3/4 uit koolhydraten. Zo dus...

Ook in dierlijk organisme komen trouwens koolhydraten voor, zij het ook in lang niet zulke grote hoeveelheden. In de vorm van bloedsuiker stroomt het met het bloed door het lichaam. In de lever en de spieren worden de suikers, die niet direct door het organisme verbruikt worden, in een zodanige vorm omgezet, dat ze niet meer oplosbaar zijn en dan als glycogeen in reserve worden gehouden. Men noemt dit glycogeen daarom ook wel "dierlijk zetmeel".

Ik ga dus uit van koolhydraten middels groentes. De fanatieke Raw Feeders die geen groente EN geen graan voeren, gaan waarschijnlijk uit van het "dierlijk zetmeel"?

Oh, even een laatste quote uit Donath "omtrent de behoefte aan koolhydraat in de hondenvoeding is men het nog steeds niet eens. Zelf zien we in de koolhydraatvoeding van de tamme hond meer een buikvulling. De hondenmaag wordt gevuld, het hondenlichaam heeft er niet zo heel veel aan. Dit treft nog te meer omdat immers uit eiwitten door de hond ook vetten en koolhydraat gemaakt kunnen worden".
Door Nelly
#4060
Hey LIzzy! Nou gaat me ineens een licht op!!! Weet je nog dat CJ op doggy grote problemen heeft met haar/zijn kruising Malamute/wolf? :( Dat die wolfhond bijna niks kan verdragen? :'(Zou de oplossing van het raadsel zijn dat dier misschien het ingewandenstelsel van z'n vader (de wolf) heeft geërfd en daarom zulke problemen heeft? :o Dan zou ze in feite aan een wolvenverzorger in een dierentuin kunnen vragen wat zij de wolven voeren en hetzelfde proberen! ::) Stel je voor dat dat zou helpen! Dat zou fijn zijn! ;D
Groetjes, Nelly. 8)
Door Twanneke
#4061
Ik vind dat een hond wel plantaardige bestanden nodig heeft, het ideaalste zou zijn een maaginhoud van een slachtdier. Groenten pureren vind ik tot daar aan toe, maar ik vind dat je met fruit niet te gretig moet zijn. Ik heb het idee dat je niet teveel fruitsuikers moet geven aan je hond, vandaar liever groenten en het liefst maaginhoud.
Door Charlotte
#4062
Kun je ipv van een gf mixje ook ongeboren mest geven??? Of pens??
Ik vraag me soms wel eens af of de pensinhoud of ongeboren mest wel zo goed is.
Koeien van tegenwoordig krijgen ook krachtvoer waar allerlei rotzooi in zit, gras in de weide is vaak bemest met van alles en nog wat.
Ik heb een tijd in een chocolade fabriek gewerkt, al de chocolaatjes die op de grond vielen of kapot waren werden verzameld. Eens in de week kwam een vrachtwagen van een voederfabrikant de hele zooi ophalen (en dat was veeell) Dit werd verwerkt in veevoer.
Door mahuni
#4063
Ok Ordell het is me gelukt de bewuste foto's staan op de Arf-lijst. ;)
Dus voor de meeste wel te vinden denk ik zo ;D
Grtjss, Mahuni :P
Door Lizzy
#4064
Hoi Twanneke, zou jij ons kunnen vertellen waarom niet te vaak fruit/fruitsuikers?

Charlotte, ongeboren mest of maaginhoud kan gegeven worden, maar volgens mij doe je er inderdaad goed aan een beetje kritisch te zijn waar je deze vandaan haalt..., je hebt wel gelijk, veel koeien eten tegenwoordig nogal "raar". Volgens mij is het met schapen/lammeren beter gesteld. Vraag dit anders eens aan Roger! Roger komt ook op dit forum en ik weet dat hij maaginhoud aan zijn honden geeft.

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#4065
Heee Twanneke, heb jij het boek van Donath al? Zo ja, ik ben benieuwd wat jij van bladzijde 146 vind ;D (in het kader van wel of geen fruit geven).
Door wieke
#4066
Eigenlijk wordt het weer steeds makkelijker voor mij, ;D de zuivel kan weg, de groente kan weg, fruit laat maar aan de boom!

nee hoor, ik heb de hele dag zitten lezen en werken aan mijn schema, mijn hond gaat gewoon alles krijgen.

Groetjes Wieke
Door Lizzy
#4067
Hahahaha Wieke, jij hebt wel humor zeg! :D :D :D!

Ik zou de groente al helemaaaal niet weglaten hoor!

De zuivel hoef je niet overdadig te voeren, maar ik denk dat de hoeveelheid yoghurt in jouw mixje perfect is!

Groetjes, Lizzy
p.s., houd je hart alvast maar vast! Binnenkort ga ik een nieuwe discussie openen over graan ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door