Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door - Judith -
#403708
Ik kwam vanmiddag bij de visboer om mijn wekelijkse dosis zalmkoppen te innen, en toen gaf hij me ook een hele zak schelvis mee. Sommige deels gefileerd (maar wel minstens 50/50 % graat/vlees) en een paar niet meer helemaal bloemetjesfris geurende exemplaren. Ik heb ze in dank aanvaard, maar ik vroeg me eigenlijk af of iemand ervaring heeft met het geven van deze vissoort? Ze vallen wel onder de vette vissoorten, toch??

Overigens zei hij dat je zalm slechts 48 uur hoeft in te vriezen vanwege de haringworm. En ook dat zalm uit de Pacific hier (in Nederland) eigenlijk alleen als filet verkocht wordt. Dus waarschijnlijk krijgen wij nooit met (de koppen dan hè) dit beest te maken.

Groeten, Judith
Door 202spots
#403724
Wanneer ik onherkenbare vis met graat krijg, dan maal ik alles in de molen...
Ik zou gewoon evengoed de zalmkoppen invriezen hoor.
Door Lizzy
#403956
Judith van Sam schreef: Ik kwam vanmiddag bij de visboer om mijn wekelijkse dosis zalmkoppen te innen, en toen gaf hij me ook een hele zak schelvis mee. Sommige deels gefileerd (maar wel minstens 50/50 % graat/vlees) en een paar niet meer helemaal bloemetjesfris geurende exemplaren. Ik heb ze in dank aanvaard, maar ik vroeg me eigenlijk af of iemand ervaring heeft met het geven van deze vissoort? Ze vallen wel onder de vette vissoorten, toch??
Nee hoor, volgens mij is schelvis zeeeeer magere vis! Het lijkt op kabeljauw. Schelvislever is wel heel vet en kun je in blikjes kopen.
Overigens zei hij dat je zalm slechts 48 uur hoeft in te vriezen vanwege de haringworm. En ook dat zalm uit de Pacific hier (in Nederland) eigenlijk alleen als filet verkocht wordt. Dus waarschijnlijk krijgen wij nooit met (de koppen dan hè) dit beest te maken.

Groeten, Judith
De reden van invriezen van zalm is niet de haringworm. Het is een parasiet:

"parasite called Nanophyetus salmincola. Overall, the parasite is relatively harmless. The danger occurs when the parasite itself is infected with a rickettsial organism called Neorickettsia helminthoeca. It's this microorganism that causes salmon poisoning".

Het zit niet alleen in de kop. Het kan in de hele vis zitten (niet waarschijnlijk dat wij hier aan zalm uit de Pacific kunnen komen overigens. Wij hebben meestal gekweekte exemplaren uit Scotland/Noorwegen in onze viswinkels). En bij mijn weten is 24 uur invriezen is niet voldoende om deze parasiet uit te schakelen.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#404514
Oh, dan was het vanwege die lever dat ik dacht dat het een vette vis is ::). Maarre: niet geven dus, of wel???

En dat invriezen doe ik ook gewoon drie weken hoor (just to be sure), maar ik dacht dat de visboer gewoon een goeie tip had...

Ik bedoelde ook niet dat het alleen in de kop zit, maar omdat wij de koppen voeren, zei ik dat we waarschijnlijk niet met die vis te maken krijgen. Ik voer tenminste geen zalmfilet aan de honden.... ;)
Door Lizzy
#404521
Judith van Sam schreef: Oh, dan was het vanwege die lever dat ik dacht dat het een vette vis is ::). Maarre: niet geven dus, of wel???

En dat invriezen doe ik ook gewoon drie weken hoor (just to be sure), maar ik dacht dat de visboer gewoon een goeie tip had...

Ik bedoelde ook niet dat het alleen in de kop zit, maar omdat wij de koppen voeren, zei ik dat we waarschijnlijk niet met die vis te maken krijgen. Ik voer tenminste geen zalmfilet aan de honden.... ;)
Tuurlijk, gewoon geven! Maar tis niet een vis die als nummero uno op mijn verlanglijstje staat. Staat een beetje in dezelfde categorie als wijting. Ik geef zoiets nooit vaker als 1 keer per week weken. Ongeveer.

Nee? Voer jij niet eens zalmfilet? Ahhh, zielig voor Sam en Bruin ;D!
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#404533
Lizzy schreef: Nee? Voer jij niet eens zalmfilet? Ahhh, zielig voor Sam en Bruin ;D!
Ja, ze komen enorrrrrrum te kort hier.... :P ::) 8)

Maar dan beschouw ik de gift van de visboer maar als een eenmalige en mag hij gewoon verder gaan met zalmkoppen sparen ;D ;D ;D
Door Lizzy
#405168
Wanda schreef: En b.v. scharretjes mogen ze dat ook?
Die zien er wel lekker uit.
Tineke
Dat zijn toch platvisjes? Ik zie niet in waarom niet! Het is alleen ook wel wit vis (magere vis) volgens mij, toch? Heeft niet zoveel voedingswaarde voor de hond als vette vis. Maar ja, voor zo af en toe: prima!
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 18 okt 2005, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door