Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door conleeuw
#404322
Ik ben al lang bezig met mijn magere hond een beetje meer gewicht te geven, nu heb ik een tijd terug satin balls gemaakt, om wat extra te geven bij de maaltijd, je weet wel, een soort "slagroomgebakje" voor de magere barfende hond. Eerst wilden ze het niet hebben, maar inmiddels vindt ze het heerlijk.
Nu loop en ren zij veel (ruim 2 uur per dag dollen) en aan de eind van de wandeling heb zij echt honger. Ik heb nu bedacht dat ik haar aan de eind van de wandeling meteen een paar satin balls naar binnen zou werken. Nauwelijks bedacht of de nieuwe werk methode wordt geimplimenteerd, vandaag gedaan, ging er in als zoet koek.
Nou ben ik benieuwd, zijn er nog argumente waarom ik dit niet zouden moeten doen?
Zo ja, waarom, en wat zou ik anders kunnen geven. ???
Door tvs
#404331
ik gaf vroeger mijn veel te magere hond olijfolie door z'n eten, werd ie in ieder geval niet nog dunner.
wat zit er in satin balls?? en kun je dat niet beter een tijdje voor de wandeling geven.
gewoon meer geven zul je ook wel eens geprobeerd hebben.
Door 202spots
#404332
Geef je ze ook al als extra eten bij de gewone maaltijd?
Wanneer ze de satinballs lekker vind en ze moet wat aankomen.....dan zou ik ze nog meer geven dan alleen maar na de wandeling.
Geef ze ook als tussendoortje of (als je dat nog niet doet ) als extra toetje na de gewone maaltijd.
Door conleeuw
#404362
202Spots schreef: Geef je ze ook al als extra eten bij de gewone maaltijd?
Wanneer ze de satinballs lekker vind en ze moet wat aankomen.....dan zou ik ze nog meer geven dan alleen maar na de wandeling.
Geef ze ook als tussendoortje of (als je dat nog niet doet ) als extra toetje na de gewone maaltijd.
oh ze krijgt ze na de maaltijd, en gewoon tussendoor, ze verorbert ongeveer 6 gehaktbal formaat per dag.
Door conleeuw
#404363
Jolly schreef: ik zou het niet zo direct na een drukke dollende wandeling geven, eerst even half uurtje rust en dan pas.
We lopen altijd de laatste 10 minuten rustig, dan in de auto aangekomen wordt er gedronken, toen pas kreeg ze de satin balls
Door conleeuw
#404368
tvs schreef: ik gaf vroeger mijn veel te magere hond olijfolie door z'n eten, werd ie in ieder geval niet nog dunner.
wat zit er in satin balls?? en kun je dat niet beter een tijdje voor de wandeling geven.
gewoon meer geven zul je ook wel eens geprobeerd hebben.
van barfplaats geplukt:

De Orgineel Satin Balls
Ingredients:
10 pounds hamburger meat [the cheapest kind]
1 lg. box of Total cereal [or comparable natural brand]
1 lg. box oatmeal
1 jar of wheat germ
1 1/4 cup veg oil
1 1/4 cup of unsulfured molasses
10 raw eggs
10 envelopes of unflavored gelatin
pinch of salt
Mix all ingredients together, much like you would a meatloaf.
Divide into 10 quart freezer bags and freeze.

ik maak ongeveer 5 kilo per keer, draai ballen en vries maar in, dan neem ik uit wat ik per dag nodig heb. Ik heb precies dit recept gevolgd, zelfs de molasse siroop.
Door conleeuw
#404461
Bink schreef: wel eens gedacht aan wat schapenvet toevoegen aan de maaltijd? Werkt hier als een tierelier als Bink wat magerder wordt.
doen we ook wel, niet dagelijks, maar zéker een keer ter week. hoe vaak doe jij schapen vet geven?
Door Lizzy
#404466
Het grote nadeel van Satinball vind ik de grote hoeveelheden koolhydraat. Ga je rauw/vers voeren (of voer je vers), voer je geen ongeschik hondenvoer (koolhydraat), ga je koolhydraat geven middels Satinballs.... Ja, ik ben er niet kapot van, eerlijk gezegd. Persoonlijk zou ik kiezen voor de vettere vlees en vissoorten. Ik weet niet of je vlees gemalen geeft? Ik zou alle vlees in ieder geval in zo groot mogelijke stukken geven.
Door Viv
#404483
doen we ook wel, niet dagelijks, maar zéker een keer ter week. hoe vaak doe jij schapen vet geven?

(ben even vergeten hoe te quoten, sorry)

..ik geef haar een of twee dagen schapen vet door haar voer heen. Dan komt ze echt goed aan binnen twee dagen. Wanneer ik dan zie dat ze weer magerder wordt, voeg ik weer toe. Maar hoeveel? Ik voer met m;n ogen.. :)
Door conleeuw
#404495
Lizzy schreef: Het grote nadeel van Satinball vind ik de grote hoeveelheden koolhydraat. Ga je rauw/vers voeren (of voer je vers), voer je geen ongeschik hondenvoer (koolhydraat), ga je koolhydraat geven middels Satinballs.... Ja, ik ben er niet kapot van, eerlijk gezegd. Persoonlijk zou ik kiezen voor de vettere vlees en vissoorten. Ik weet niet of je vlees gemalen geeft? Ik zou alle vlees in ieder geval in zo groot mogelijke stukken geven.
ik geef niet gemalen, ik wil heus wel koolhydraat "vrij" voeren, maar dan moet ze wel op gewicht blijven. Ze krijgt ook niet meer dan ongeveer 1,2 kg aan eten maximaal per dag weg. Meestal komt ze net boven de 1 kg, aangezien haar gewicht 38 kg hoort te zijn (ze is nu ongeveer 35)..... moet ik toch enig kunst en vlieg werk verrichten om op haar huidige gewicht te blijven. Ook voordat ik satin balls begon te geven wilden ze niet meer spelen of hollen ze sjokten achter mij aan als een oud hond, voor een deerhound om niet te willen rennen is niet echt goed hoor. Sinds ik de satinballs geef is er een merkbare verandering. Ze holt en dolt weer en speel ook weer, heerlijk.
Ik ben meer dan bereid om het op de proef te nemen en een paar weken geen satin balls geven en kijken of het een verschil maakt wat betereft haar energie, maar gezien dat ze al niet zo goed eet, duurt het dan erg lang eer ze weer een beetje conditie terug heb. We eten vet vlees, en vis, ik geef iedere dag olie extra (visolie) ik geef extra schapen vet, runder vet. Ze eet vette schaap, extra kippen vellen en vet.
Ik heb daarvoor al geprobeerd om haar vaker kleine hoeveelheden eten per dag te geven, meer dan 4 - 5 keer per dag kom ik niet. en zelfs dan kwam ze niet boven 1.3 kg per dag, maar dan bestaat haar dag bijna uitsluitend uit rusten na eten en eten. En ik vindt het ook geen werkbare situatie. Ik heb honden voor mijn plezier, als ik zo vaak per dag moet voeren dan ben ik alleen maar bezig met voeren en uitkijken dat ze niet druk rondspringt als mensen naar binnen komen, wat ik wil toch echt geen trosie meemaken.
Toen ik in duitsland was heb ik met deerhound eigenaren gesproken die ook rauw voeren, allen voeren ze ook een of ander vorm van koolhydraten erbij, hoewel ze het groente noemen, meestal is het de granen mix die in diner zit, dus mais en gepofte rijst (zonder de brokken). verder alleen maar vlees en vis. Ik geloof dat ik ze gek heb gemaakt met allen vragen over voer, dus ik had het idee dat ik het niet slecht deed.
Ik was erug blij met de satin balls. Maar goed ik ga dit week nog satin balls voeren dan wil ik wel een paar weken niet doen.
Dan doe ik wel verslag. ;)
#404543
Mijn ervaring is dat bij meer keer per dag voeren de hond magerder blijft dan bij 1x per dag of minder. Nu ik de honden vaker laat vasten merk ik dat Tara zelfs met minder toe kan dan voorheen, wat er vlgs mij op wijst dat ze haar voedsel beter verteert als ze grote maaltijden krijgt met grotere intervallen. En meneer de muts Kátur eet veel beter (en dus ook meer en ook zaken die bleh blah zijn) als hij vaker vast.
Door Borke
#404569
Wat bij mensen goed werkt is slagroom, als je hond daar geen dunne ontlasting van krijgt, dan zou je wellicht ook wekelijks een paar eetlepels slagroom kunnen geven.
Naast vette vis en wat vetter vlees, lekkere grote lappen zodat het met weinig moeite gemakkelijk naar binnen gaat.
Door conleeuw
#404574
Kruimel schreef: Mijn ervaring is dat bij meer keer per dag voeren de hond magerder blijft dan bij 1x per dag of minder. Nu ik de honden vaker laat vasten merk ik dat Tara zelfs met minder toe kan dan voorheen, wat er vlgs mij op wijst dat ze haar voedsel beter verteert als ze grote maaltijden krijgt met grotere intervallen. En meneer de muts Kátur eet veel beter (en dus ook meer en ook zaken die bleh blah zijn) als hij vaker vast.
ja bij meerdere keren eten werd ze ook niet dikker, dus zijn we nu gewoon op twee keer per dag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door