Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Spanielgek
#399938
Ik heb sinds een week een rond plekje in mijn hals,en nou vertelde een vriendin mij dat dit Ringworm is[schrikken dus ,ik dacht dat ik last van wormen had hahah]maar ze vertelde me gelukkig dat het een schimmel is.

Ik heb het waarschijnlijk van mijn kitten Guusje,want die mag graag in mijn nek liggen en dan maar knuffelen.

Nu is mijn vraag ,ik moet morgen even naar de huisarts bellen voor een zalfje ,maar ik wilde vragen of er ook iets anders gegeven kan worden [homeopatisch bv] en wat moet ik aan Guusje geven ,ik verneem niet dat hij jeuk heeft of zo.
Wat een vragen he,maar ik ben er nog nooit mee in aanraking geweest of het gehad van andere katten,dus help ;D
Door karin2
#399945
Ringworm is inderdaad een erg besmettelijke vorm van schimmel (de paarden op onze manege hebben het vroeger wel eens gehad )en het kan dus ook overgaan op de mens .hoe het nu juist behandeld werd weet ik niet meer ,maar voor mensen is er wel een cortisonenhoudende zalf voor .ook alle mandjes en borstels goed ontsmetten !!!
is er bij je kat niks te zien van plekken ?
ik zou ff naar de Da bellen voor een ontmettingsprodukt want Dettol was niet sterk genoeg meen ik mij te herinneren .
groetjes Karin
Door Spanielgek
#399948
Nee echt niet ,heb hem helemaal nagekeken.Nou denk ik net mijn buurvrouw heeft ook 2 jonge katjes ,lopen ook al buiten en die heb ik ook wel eens geknuffeld.
Mischien hebben die het ,omdat ik ook helemaal niets bij Guusje kan vinden.
Maar ik ben er mooi klaar mee,dus morgen maar even naar de huisarts ,en even de da bellen hoe of wat.
Heb ik weer hoor :P
Door Helen
#399956
Spanielgek schreef: Nee echt niet ,heb hem helemaal nagekeken.Nou denk ik net mijn buurvrouw heeft ook 2 jonge katjes ,lopen ook al buiten en die heb ik ook wel eens geknuffeld.
Mischien hebben die het ,omdat ik ook helemaal niets bij Guusje kan vinden.
Maar ik ben er mooi klaar mee,dus morgen maar even naar de huisarts ,en even de da bellen hoe of wat.
Heb ik weer hoor :P
Ringworm is super besmettelijk en hardnekkig. Vaak niet te verhelpen met een lokaal zalfje.....Zwaarder geschut is vaak nodig. Ik zou zelf naar de huisarts gaan en met de beestenboel naar de DA. Verder idd tips vragen om je huis te ontsmetten.
Ik weet dat als paarden het gehad hebben en je laat het vanzelf overgaan, dat ze er resistent tegen worden. Als je ze behandeld kunnen ze het nog een keer krijgen. Dus als je je dieren behandeld, lijkt het me handig dat ook de katjes van de buuf, als die het hebben, behandeld worden. Anders stuit je over een paar weken op hetzelfde probleem.
Door Nelly
#399967
Ik zou zeker even naar de HA gaan, zo'n anderhalf jaar geleden had ik ook - meerdere - van die plekken en dacht ook dat het ringworm was. De jeuk was niet te harden. Dus ik HA gebeld, die wilde dat ik langskwam en maar goed ook, het bleek helemaal geen ringworm te zijn, maar een of andere agressieve vorm van eczeem (ben de naam vergeten). Volgens HA was het iets zeldzaams (had ik weer! ::)), hij heeft er zelfs foto's van gemaakt. Heb toen hormoonzalf en vaselinecreme gekregen. Dat hielp erg goed, hoewel het eczeem nog wel een paar keer, steeds in mildere vorm, terug is gekomen. Dus ga ff op zeker, zou ik zeggen ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#400031
Direct naar de da en de huisarts gaan, ringworm is zeer besmettelijk. Wij hebben vroeger een pers gekocht die het had, die zat apart ,mijn moeder kreeg het ook (die verzorgde haar en knuffelde met haar) Mirjam mijn oudste heeft het een keer van de koeien van de buren ( toen we op de betuwe woonde) gekregen en dat was nog hardnekkig weg te krijgen.
Door Borke
#400073
Ringworm is een ramp, je komt er heel moeilijk van af.
Op zich wordt jijzelf of je dieren er niet echt ziek van, maar het is een huisirritatie die zich steeds opnieuw herbesmet en het is de grote vrees onder de kattenfokkers.

Voordat wij katten fokten hebben wij het ook gehad, toen hadden we 2 huiskatten die vrij naar buiten gingen en waarschijnlijk heb ik (en later mijn schoonmoeder die kwam logeren) het van hetn gehad. Het duurde maanden eer het voorbij was en toen kwam het later ook nog een keer terug.
Het is zeer besmettelijk, dus zorg dat niemand de kat aanraakt en ontsmetten, ontsmetten etc.
Onze toenmalige dierenarts zei: eigenlijk moet je alles heel heet wassen en wat je niet heet kunt wassen kan je het beste verbranden (dit was 20 jaar geleden).

Onderstaand wat links met informatie over ringworm:

Van de site van de Rasclub Maine Coon een verhaal van een Maine Coon fokker die het in haar huis had:
http://www.carton.nl/rmc/rmc43.htm

Van de site van de Stichting Felissana, met stappenplan om het probleem op te lossen:
http://www.felissana.nl/dutch/text/fold ... 3-2002.pdf

Ik wens je heel veel sterkte met het oplossen van dit probleem!

Oh ja nog even dit: ga morgen eerst zsm naar huisarts en dierenarts, wellicht is het paniek om niets en heb je gewoon iets anders - het kan ook gewoon meezittten nietwaar ;D
Laatst gewijzigd door Borke op zo 09 okt 2005, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Doedels
#402156
Ringworm is bij mensen heel goed te behandelen met jodium. Gewoon 2x daags ruim insmeren. Wel goed de hygiëne in de gatenhouden. Alles en iedereen kan het krijgen. Hoe je er bij katten vanaf komt weet ik niet.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#402398
Doedels schreef: Ringworm is bij mensen heel goed te behandelen met jodium. Gewoon 2x daags ruim insmeren. Wel goed de hygiëne in de gatenhouden. Alles en iedereen kan het krijgen. Hoe je er bij katten vanaf komt weet ik niet.
Voor mijn dochter kregen we een tube zalf en zo simpel was het echt niet weg hoor, je hebt ook nog dat je je zelf herbesmet zeker als het op een plek zit waar je kledig tegenaan komt.
Door Borke
#402510
sylvia schreef: Voor mijn dochter kregen we een tube zalf en zo simpel was het echt niet weg hoor, je hebt ook nog dat je je zelf herbesmet zeker als het op een plek zit waar je kledig tegenaan komt.
Dat was ook mijn ervaring ermee.

Om het bij de katten weg te krijgen is een ramp, te meer daar je ze moet wassen en als je niet showkatten hebt die daaraan gewend zijn, dan is het een hele klus...
Door Doedels
#402684
sylvia schreef: Voor mijn dochter kregen we een tube zalf en zo simpel was het echt niet weg hoor, je hebt ook nog dat je je zelf herbesmet zeker als het op een plek zit waar je kledig tegenaan komt.
Echt waar? Ik heb het zelf een keer gehad en het was zo weg. In de kennisenkring heb ik het meegemaakt en het was zo weg. Op de manege hebben we eens een enorme uitbraak gehad. Zowat alle paarden liepen er mee en een heleboel mensen. Ik had nergens last van. Misschien vorm ik geen goede voedingsbodem 8)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#402970
Doedels schreef: Echt waar? Ik heb het zelf een keer gehad en het was zo weg. In de kennisenkring heb ik het meegemaakt en het was zo weg. Op de manege hebben we eens een enorme uitbraak gehad. Zowat alle paarden liepen er mee en een heleboel mensen. Ik had nergens last van. Misschien vorm ik geen goede voedingsbodem 8)
Hahaha wie weet ben je gewoon niet te vr*t*n ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door