Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door tvs
#402221
mijn hond heeft een lintworm,
ontlasting is bekeken , ik weet werkelijk niet hoe hij er aan gekomen is want hij heeft geen vlooien en het versvoer komt uit de vriezer, wat kun je buiten de normale dingen nog meer doen (knoflook) enzo
kuur heeft ie gehad, net
volgens mij heeft hij ook geen muizen gegeten in het veld

oja en hoe lang kan hij hem al hebben, ik raap poep op dit was de eerste keer dat ik wat zag
Laatst gewijzigd door tvs op do 13 okt 2005, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#402241
Lintwormen krijgen ze bij mijn weten via vlooien.

Rauwe gemalen pompoenpitten hebben ook een wormafdrijvende werking. Je kunt een paar keer per week een paar gemalen pompoenpitjes geven. En tja verder toch gewoon gezond blijven voeren met rauwe verse voeding. Af en toe een goed/geschikt bot, vlooienkammen en eventueel een kuurtje probiotica (gezonde/gunstige bacterieen. Deze versterken de darm).
Door conleeuw
#402251
Lizzy schreef: Lintwormen krijgen ze bij mijn weten via vlooien.

Rauwe gemalen pompoenpitten hebben ook een wormafdrijvende werking. Je kunt een paar keer per week een paar gemalen pompoenpitjes geven. En tja verder toch gewoon gezond blijven voeren met rauwe verse voeding. Af en toe een goed/geschikt bot, vlooienkammen en eventueel een kuurtje probiotica (gezonde/gunstige bacterieen. Deze versterken de darm).
er zijn verschillende soorten lintworm, de meest voorkomende bij onze huisdieren komen inderdaad van vlooien, maar er zijn ook andere mogelijkheden... bijvoorbeeld:
Name Final host Intermediate host
Taenia ovis Dog Sheep
Taenia multiceps Dog Sheep
Taenia serialis Dog Rabbit
Taenia hydatigena Dog Sheep, ox, pig
Taenia pisiformis Dog /Cat Rabbit
Taenia taeniaeformis Cat Mouse / Rat.

Dus als jou hond een muis heb gegeten kan het ook, of een besmette konijn..... dan hoeven ze niet de hele karkas op te eten, al proeven ze even aan een karkas kunnen ze zo'n besmetting oplopen.
Maar de meest voorkomende is zeker van vlooien. Pompoen pitten heb ik zelf nog nooit gebruikt, maar ik heb wel van verschillende mensen gehoord dat het goed werkt tegen een wormbesmetting, er zijn ook worm middelen die effectief zijn in de bestrijding van lintwormen.
success ermee.
Oh ja, de lijstje boven wil niet zeggen dat de dieren die erop staan die in onze voedsel keten komen besmet zijn met lintwormen, ik wilden alleen laten zien dat er andere gastheren zijn dan alleen maar vlooien. Onze vlees wordt goed gecontrolleerd !!!
Door Lizzy
#402275
Ik dacht dat hier bij de hond alleen de Taenia Cucumerina voor kwam? (oftewel de Dipylidium caninum). Klopt niet?
Door conleeuw
#402289
Lizzy schreef: Ik dacht dat hier bij de hond alleen de Taenia Cucumerina voor kwam? (oftewel de Dipylidium caninum). Klopt niet?
Dat is wat de meeste voorkomt, ik weet niet wat precies de statestieken zijn, maar de overgrote meerderheid is inderdaad Dipylidium caninum, vooral in europa (en ik neem aan America) waar de keuring van vleeswaar zo zorgvuldig gebeurt. Maar om feitelijk correct te zijn kan je niet zeggen dat alleen deze ooit voorkomt, hoewel bijna alleen ja. Sterker nog, ik heb in Nederland zelfs nog nooit een besmetting van lintworm bij een hond gehad.
Toch is de behandeling volgens mij voor alle lintwormbesmettingen dezelfde.
Ik heb het niet zo op dit soort wormen dus ga ik voor chemische bestrijding, maar schijnt dat er ook andere mogelijkheden zijn.
Door tvs
#403480
zo , en ontwormd is ie , aan de schijterij, eten komt er uit, geen eetlust. en dat voor Leffert de etende hond.
over een tijdje herhalen. ik denk dat ik weet ook hoe hij eraan is gekomen, was het vergeten.
laatst op grote afstand in het veld dachten we hem met een staart uit z'n bek te zien lopen en even later kwam ie vrij voldaan het veld uit.
kan een rat of ander dier geweest zijn. erg kieskeurig is ie niet wanneer het om rotte en dooie beesten gaat. wie zal het zeggen.
wel zonde van een konijnkarkas gisteren want dat kwam er dus helemaal uit . ik kon wel een keer zien hoe goed hij kauwt. en dat was netjes hij wilde het alleen niet meer opeten en bewaren vond ik ook een beetje overdreven.
Door conleeuw
#403491
tvs schreef: zo , en ontwormd is ie , aan de schijterij, eten komt er uit, geen eetlust. en dat voor Leffert de etende hond.
over een tijdje herhalen. ik denk dat ik weet ook hoe hij eraan is gekomen, was het vergeten.
laatst op grote afstand in het veld dachten we hem met een staart uit z'n bek te zien lopen en even later kwam ie vrij voldaan het veld uit.
kan een rat of ander dier geweest zijn.
Nou jammer van die diaree, maar een nodige euvel...
Zo zie je maar, die vreetwolven, je houdt het toch niet altijd tegen.
Bij mij zijn het niet van die vreters, en wij hebben weinig of geen last van wormen. ;D
Ik hou het altijd wel goed in de gaten.
Een buurman vroeg ooit eens, wat ik allemaal zo van de drol van mijn hond kon lezen. Want ik maak er af en toe echt een studie van... drollen gluren ha ha ha.
Door tvs
#403492
je moet ook een beetje opletten waar je het doet, mijn dochter gruwt ervan,
voor die wormen drol ben ik zelfs nog teruggefietst naar de bak waar ik hem in had gegooid om hem er weer uit te vissen en er vervolgens mee naar de dierenarts te gaan.
het moet echt niet gekker worden
Door conleeuw
#403495
tvs schreef: je moet ook een beetje opletten waar je het doet, mijn dochter gruwt ervan,
voor die wormen drol ben ik zelfs nog teruggefietst naar de bak waar ik hem in had gegooid om hem er weer uit te vissen en er vervolgens mee naar de dierenarts te gaan.
het moet echt niet gekker worden

What we wont do for our dogs ;D ;D
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door