Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Filou
#400721
Ik heb een kruising Border Collie-Bearded Collie die in december dit jaar 13 jaartjes zal tellen. Hij woog bij mijn laatste check thuis ong. 22kg. Alhoewel bij dierenarts 18.5kg... (volgens mij klopt dat niet, want hij ziet er niet echt vermagerd uit).

Hij beweegt niet veel, want wij gaan alle dagen werken (was vroeger niet het geval, ik was 4 dagen thuis en ging die dagen naar het strand).

Hoeveel zou de totaal voeding zijn die ik hem kan geven??

Alvast bedankt voor de raad.
Isabelle
Door Lizzy
#400724
Als je uit gaat van 22 kilo waarbij je 2% van het lichaamsgewicht voert, dan kom je uit op 440 gram per dag. Tenminste, ik neem aan dat je het over verse/rauwe voeding hebt? Zo ja, ja, dan kom je op 440 gram per dag en dat zou je als uitgangspunt kunnen nemen. Maar verder moet je vooral met de ogen voeren!
(Als hij te dik wordt moet hij minder voer en als hij te dun wordt moet hij meer voer).

Moet hij het qua beweging met zo weinig stellen? En wat noem jij weinig beweging?
Door Filou
#400742
van maandag tot zaterdag wordt hij 2 a 3 keer buitengelaten. Dat zijn wandelingetjes van ong. 10 minuten. De zondag maken we er wel een langere wandeling mee.

Dit noem ik dus weinig beweging. Ik zou wel wat meer willen wandelen met hem, maar heb er nu niet echt de tijd voor. Wij vertrekken 's morgens rond 9u en komen 's avonds terug thuis om 9u.
Door Lizzy
#400762
Ja, dat is inderdaad erg weinig beweging. En zit hij al die uren ook alleen thuis? Zou een uitlaatdienst of creche of oppas niks voor jullie zijn?
Door bowie
#400836
Filou schreef: van maandag tot zaterdag wordt hij 2 a 3 keer buitengelaten. Dat zijn wandelingetjes van ong. 10 minuten. De zondag maken we er wel een langere wandeling mee.

Dit noem ik dus weinig beweging. Ik zou wel wat meer willen wandelen met hem, maar heb er nu niet echt de tijd voor. Wij vertrekken 's morgens rond 9u en komen 's avonds terug thuis om 9u.
Das zielig zeg :(
of word hij tussen door uitgelaten .
Door Filou
#401732
Ik vraag mijn schoonmoeder constant om hem overdag even buiten te laten, maar die is er wat bang van. Ze ziet filou heel graag, maar dezelfde tijd ook bang. Ze is ook bang, dat als ze hem buitenlaat, en hij een poes of hond ziet, dat ze hem dan niet kan houden en hij achter de beestjes aan zal lopen. Ik kan hem nog terugroepen, maar zij niet. Zij reageert dan met een schelle stem, terwijl ik al 100x gezegd heb dat ze een zware stem moet opzetten.

Ik vind het ook heel zielig voor hem. In de zomer was ik een maand thuis, en toen ben ik veel met hem gaan wandelen. Maar nu dus niet meer. Hij is het wel gewoon. Toen ie pup was tot ongeveer 4-5 jaar, was er de hele dag ook niemand thuis.

En een oppas en creche... dat ga je hier niet vinden. Ik woon nl. sinds vorig jaar oktober in Turkije. Ik denk dat 75% van de bevolking de straat oversteekt als ze een hond zien. Echt waar... zonder overdrijven... Ze steken gewoonweg de straat over. Zelfs als hij aan de leiband is. Ik laat filou hier zelfden los rondlopen.
Door Filou
#401734
Oh... en nog een laatste vraagje. Ik lees dat de botten van jonge dieren moeten afkomstig zijn. Wat is jong?? Een kalf, lam?? Of is 2-3 jaar ook nog jong??? Mijn schoonfamilie zou binnenkort nl. een schaap slachten. Dan kan ik hen zeggen, liefst niet ouder dan die leeftijd, dan kan filou er mee van genieten.

Bedankt voor jullie hulp.
isabelle
Door conleeuw
#401747
Filou schreef: Ik vraag mijn schoonmoeder constant om hem overdag even buiten te laten, maar die is er wat bang van. Ze ziet filou heel graag, maar dezelfde tijd ook bang. Ze is ook bang, dat als ze hem buitenlaat, en hij een poes of hond ziet, dat ze hem dan niet kan houden en hij achter de beestjes aan zal lopen. Ik kan hem nog terugroepen, maar zij niet. Zij reageert dan met een schelle stem, terwijl ik al 100x gezegd heb dat ze een zware stem moet opzetten.

Ik vind het ook heel zielig voor hem. In de zomer was ik een maand thuis, en toen ben ik veel met hem gaan wandelen. Maar nu dus niet meer. Hij is het wel gewoon. Toen ie pup was tot ongeveer 4-5 jaar, was er de hele dag ook niemand thuis.

En een oppas en creche... dat ga je hier niet vinden. Ik woon nl. sinds vorig jaar oktober in Turkije. Ik denk dat 75% van de bevolking de straat oversteekt als ze een hond zien. Echt waar... zonder overdrijven... Ze steken gewoonweg de straat over. Zelfs als hij aan de leiband is. Ik laat filou hier zelfden los rondlopen.
ik vindt het een grote opdracht voor iemand die bang is van een hond, of liever dat zij de hond niet kan houden als hij wat zie, om dan deze hond te moeten uitlaten. Diepe stem of schril stem doet er dan niet zoveel aan toe.
Ik werkten ook lange dagen, maar stond ruim een uur eerder op om een uur met mijn hond te gaan wandelen/ rennen smorgens (om 5 uur) nou zeg ik niet dat jij dat moet doen, maar overweeg dan in ieder geval om zelf smorgens voor werk even de tijd te nemen om je hond een beetje uit te laten, en anders savonds bij thuiskomst, dit kan heerlijk ontstressend werken ;D
Door Filou
#401758
ik vindt het een grote opdracht voor iemand die bang is van een hond, of liever dat zij de hond niet kan houden als hij wat zie, om dan deze hond te moeten uitlaten. Diepe stem of schril stem doet er dan niet zoveel aan toe.
Ik werkten ook lange dagen, maar stond ruim een uur eerder op om een uur met mijn hond te gaan wandelen/ rennen smorgens (om 5 uur) nou zeg ik niet dat jij dat moet doen, maar overweeg dan in ieder geval om zelf smorgens voor werk even de tijd te nemen om je hond een beetje uit te laten, en anders savonds bij thuiskomst, dit kan heerlijk ontstressend werken ;D
Ja, wil ik wel... maar mn ventje wil niet altijd... Die is dan doodmoe... en alleen mag ik niet... is 's avonds beetje gevaarlijk hier... Maar ik ben wel van plan het te vragen aan mijn schoonma, of die nie mee wil 's avonds, maar als ik dan 's avonds thuis ben, vergeet ik het haar te vragen... :-[
Door conleeuw
#401772
Filou schreef: Ja, wil ik wel... maar mn ventje wil niet altijd... Die is dan doodmoe... en alleen mag ik niet... is 's avonds beetje gevaarlijk hier... Maar ik ben wel van plan het te vragen aan mijn schoonma, of die nie mee wil 's avonds, maar als ik dan 's avonds thuis ben, vergeet ik het haar te vragen... :-[
ik vindt het al heel wat dat jij een hond houdt in Turkije, volgens mij is dat niet altijd gewardeerd, of ik zit er naast.
Blijf proberen, want als jou hond meer beweegt blijft hij gezond en zit hij beter in zijn vel.
Schoonmoeder lief aankijken. moet lukken, is mischien zelfs goed voor je relatie met je schoonmoeder?? ;D ;D
Door Filou
#401825
ik vindt het al heel wat dat jij een hond houdt in Turkije, volgens mij is dat niet altijd gewardeerd, of ik zit er naast.
Blijf proberen, want als jou hond meer beweegt blijft hij gezond en zit hij beter in zijn vel.
Schoonmoeder lief aankijken. moet lukken, is mischien zelfs goed voor je relatie met je schoonmoeder?? ;D ;D
ja, ik weet het... maar ik kon mijn beestje daar niet achterlaten. Ik heb hem al sinds ie pup was, en toen ik alleen ben gaan wonen, nam ik hem mee. Hij was mijn trouwe vriend. Want van een hond kan je pas zeggen dat je onvoorwaardelijke liefde en vriendschap krijgt. Hij is trouw tot het eind zijner dagen bij wijze van spreken. Ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen zonder hem naar hier te moeten verhuizen. Hij is mijn knuffeldiertje, en mijn houvast als ik mij hier soms alleen voer, zo zonder mijn familie en vrienden. Ik mag van geluk spreken dat zijn familie niet zo bang van honden is dat ze er de straat voor oversteken, en dat mijn ventje Filou van beginsafaan graag zag. :)
Door conleeuw
#401828
Filou schreef: ja, ik weet het... maar ik kon mijn beestje daar niet achterlaten. Ik heb hem al sinds ie pup was, en toen ik alleen ben gaan wonen, nam ik hem mee. Hij was mijn trouwe vriend. Want van een hond kan je pas zeggen dat je onvoorwaardelijke liefde en vriendschap krijgt. Hij is trouw tot het eind zijner dagen bij wijze van spreken. Ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen zonder hem naar hier te moeten verhuizen. Hij is mijn knuffeldiertje, en mijn houvast als ik mij hier soms alleen voer, zo zonder mijn familie en vrienden. Ik mag van geluk spreken dat zijn familie niet zo bang van honden is dat ze er de straat voor oversteken, en dat mijn ventje Filou van beginsafaan graag zag. :)
Woon jij nu in Turkije of in Nederland, ik ben het een beetje kwijt?
Waar is deze hond geboren, trouwens leuke naam Filou. Jij heb het mischien al gezegd maar wat voor ras is hij?
Ja zeker goed voor jou dat je schoonfamilie je hond wilt aanvaarden, ze moeten dan toch wel van jou houden ;D ;D
Door Filou
#401829
Ik ben 100% Belgische, en heb Filou in Belgie gekocht. Ik heb er gewoond tot vorig jaar oktober. Dan ben ik naar Turkije, Izmir, verhuisd.
En ja, voor mijn schoonfamilie ben ik als een dochter. :D
Door conleeuw
#401831
Filou schreef: Ik ben 100% Belgische, en heb Filou in Belgie gekocht. Ik heb er gewoond tot vorig jaar oktober. Dan ben ik naar Turkije, Izmir, verhuisd.
En ja, voor mijn schoonfamilie ben ik als een dochter. :D
Jeetje wat zal dat voor jou een aanpassing geweest zijn. Verhuizen en je vrienden achter laten is toch altijd erg moeilijk hoor, vooral als je zo ver weg zit.
Gelukkig heb jij je beste vriend Filou wel mee kunnen nemen ;D
Door Filou
#401835
Ja, maar goed dat Filou er was... Kben met de wagen naar hier gekomen... 24u rijden naar Italie, en dan 2.5 dagen moederziel alleen op de boot. :)

En, mocht je het niet gelezen hebben, Filou is een kruising Border Collie-Bearded Collie. ;)

Weet iemand trouwens hoe oud een dier mag zijn voor de botten? De botten mogen alleen afkomstig zijn van jonge dieren... maar ik vind nergens een max leeftijd. ???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door