Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door sheela
#401632
Ik ben 2 weken met verlof geweest. Een goede kennis van ons is bij ons komen inwonen.
Zondag merkte ik op dat er 2 katten waren die wel wilden eten (hadden honger) maar na een tijdje snuffelen en uitproberen de zaak maar lieten staan.
Gisteren bij DA geweest en op hun tongetje stonden rode bultjes. Te vergelijken met aften.
Het kon door stress komen, of iets anders.
Het zou viraal of bacterieel kunnen zijn.
Een poesje (Tiblanche) die niet wilde eten kreeg een AB-spuit, en een pijnstiller en na de rekening vereffend te hebben een klein spuitje met Valium om haar eetlust op te wekken omdat zij niet te lang mocht zonder eten mocht blijven. De spuit AB werkt 24 uur en dan begin ik ook met pilletjes AB.
De andere (Sheela) kreeg AB mee omdat zij nog wat wilde eten.
Toen we thuis kwamen begon Tiblanche dadelijk te eten en veel. Zij had in 2 dagen niet willen eten.
Maar deze ochtend wilden ze beiden weer niet eten.
Ik heb er totaal geen ervaring mee.
Bij mensen kan men nog wat gorgelen met salie of ecchinacea maar hoe ik dat aan boord moet leggen voor katten :-\
En zeker met Tiblanche, wat een sinecure. Met 3 mensen moeten we haar stilhouden om haar een pilletje te geven of een spuitje in de bek te doen.
Een kuurtje ecchinacea naast de AB-kuur?

Alvast bedankt,
Sheela
Door Femke
#402206
Als het puur door stress komt (en dat kan heel goed!) dan zou ik bach remedies in gaan zetten. Evt Bach Rescue, je kunt dit gewoon door het eten doen. Zo heb je ook geen stress met het toedienen. Dat ze niet willen eten: is het een oorzaak van de aften of juist een gevolg ervan? Daar kom je denk ik niet gemakkelijk achter....

Na die Ab spuit zou ik zeker probiotica geven (ook door het eten) en een kuurtje echinacea kan ook zeker geen kwaad.

Ik krijg altijd aften van vermoeidheid in combinatie met slecht eten (meestal in drukke periodes), dus het heeft ook met weerstand te maken.

Sterkte ermee!
Door Femke
#402208
overigens vraag ik me af of aften - net als een koortslip - door een virus veroorzaakt wordt dat je bij je draagt, en dat in periodes dat de weerstand slecht is de kop op steekt?

Er zijn mensen die vaak aften/koortslip hebben, en mensen die het nooit hebben......
Gebruikersavatar
Door Hitam
#402245
Dat kan een eosinofiel granuloom maar het zou wel bijzonder zijn als dat bij twee katten tegelijk optreedt. Een eosinofiel granuloom is een allergische reactie en de voeding heeft daar veel invloed op.

Wat mij waarschijnlijker lijkt is een Herpesvirus infectie. Katten kunnen inderdaad, zoals Femke zei, drager zijn van dat virus en als ze stress hebben steekt het de kop op. Daar kunnen de blaasjes bij passen, vaak gaan ze ook niezen.
Dan is het zaak de weerstand te verhogen met bijvoorbeeld Echinacea of Cat´s claw.
Door Mevroi Kruim
#402405
Een van mijn katten heeft ook ooit zoiets gehad en de da noemde het toen niesziekte 8)
Ze wilde idd ook niet eten en het scheelde maar een haar of ze had het niet gered.
Maar herpes klinkt mij veel logischer in de oren.
Door sheela
#402644
Hallo allemaal,

Dank je voor de bezorgdheid rond mijn katjes.
Sheela gaat beter, maar zij had het veel minder dan Tiblanche. Zij eet vlot natvoer en nu sinds vandaag ook droogvoer.
Daar Sheela ook last had van een vervelende hotspot, kreeg zij nog eens een injectie met cortisone.
Dat werkt dan ook weer eens ontstekingswerend.
Tiblanche heeft het erger zitten, tot vanachter in de keel en in het gehemelte en zij produceert wat speeksel. Voor haar is het heel pijnlijk om te slikken.
Ik zie geen witte stipjes op de tong alleen dat het gehemelte rood is, de rand van de tong rood en achteraan in de keel. Met haar pootje doet ze niets speciaals.
Ik ben gaan kijken naar het eosinofiel granuloom maar daar lijkt het niet op. Gewoon gezwollen rode rand van tong, bij Sheela een grotere rode gezwollen plek.

Gisteren wilde ze niet eten.
Vandaag weer naar DA en die gaf haar weer een klein spuitje Valium en een pijnstiller (heel weinig omdat ze daar niet zo voor te vinden is. Zij laat een dag tussen 2 pijnstillers tussen en een 3e geeft ze niet, of het zou moeten zijn dat het dier verschrikkelijk pijn heeft).
Doordat Tiblanche moeilijk kan slikken heeft ze een injectie van AB gegeven die 24 uur werkt zodat ik haar niet moet lastig vallen om te slikken.
Toen ik thuis kwam heeft ze gegeten (moet snel gebeuren want na een uur is de Valium uitgewerkt) en liep ze zorgeloos de tuin in.
Ik genoot ervan dat ze eventjes geen pijn had.
Ik heb beide katten Borax K30 gegeven (1 korreltje per dag gedurende 3 dagen), morgen de laatste dag. Zien wat het geeft.

De AB werd gegeven preventief tegen secundaire bacterlële infecties.

Ik was mijn licht gaan opsteken bij een andere DA en die zei dat ze de kat laten uitzieken omdat ze het virus zelf moeten overwinnen. AB kan geen kwaad zei hij tegen secundaire infecties (het bekje van een kat zit vol bacterieën) maar het geneest niet zei hij.
Hij zei dat katten dit virus al meekrijgen van bij de geboorte en dat afhankelijk van stress en andere omstandigheden dit de kop kan opsteken.

Ik vermoed dat het mijn verlof is geweest of dat de vriend die de katten verzorgde wat pikant en heet eten heeft gegeven, zoals gegrilde kippenbouten die ze verkopen kant en klaar in de grootwarenhuizen (tot mijn grote ontsteltenis zag ik Sheela gebakken kippenbeenderen eten. Meteen weggenomen). Hij gaf ook fishsticks met worcestersaus op en gaf nog andere zaken waarop hij peper en zout deed. Wie weet wat hij nog allemaal gegeven heeft. Het is iemand die heel graag van pikant eten houdt. Als hij dat regelmatig aan de katten gaf....
Toevallig behoorden zij tot de katten die het lustten. Een andere kattin heeft dagen met diarree gezeten en bewoog bijna de ganse dag niet. Nu is ze aan de betere hand.
Het probleem is nu dat bijna geen enkel van mijn katten nog CB wil. Ze trekken er hun neus voor op. Het enige dat ze (een 5-tal) willen zijn rauwe kipfilets. De rest kan ik op mijn buik schrijven (geen rundsvlees,-hart)


Mocht Tiblanche nog langs last hebben dan stelde de DA voor een cortisone-injectie te geven, maar alleen op voorwaarde dat de ulcus, of herpes of aften (zij sprak zich daarover niet uit, zij kwam het veelvuldig tegen en behandelde de dieren op die manier) verminderd waren. Dit zou het genezingsproces versnellen.

Hoop dat alles goed en snel werkt. 't Is niet om aan te zien.

Ik las ook dat dit een variant van de niesziekte kan zijn.
Zij hebben het allemaal gehad in de maand april.
Sheela en Tigri waren ook weer aan het niezen. Het is natuurlijk niet zo erg als de eerste keer. Nog een geluk.
Ik heb ze beiden Allium Cepa 30K gegeven (1 korreltje per dag gedurende 3 dagen).
Als het een variant is van de niesziekte kan ik het haar misschien ook geven.

Zoals je zegt kan ik Bachrescue geven. Hoeveel druppels doe ik in hun eten? En hoe lang? Beide kattinnen zijn nogal gestresseerde beestjes. Trouwens Tiblanche zit met ideopatische blaasontsteking, door de stress.

De probioticakuur start ik dan na de AB-behandeling?

Hartelijk dank jullie voor jullie steun en advies :-)

Chantall
Laatst gewijzigd door sheela op do 13 okt 2005, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sheela
#402652
Wat op internet gesurft en vond dit :
Al bij de eerste ziekteverschijnselen wordt speekselvloed opgemerkt, als teken van een beschadiging van het mondslijmvlies. Deze kan aanzienlijk zijn: bij ongeveer elk vijfde geval ziet men een vuurrode verkleuring van tong (zo zien de tongetjes van beide katten eruit), wang- en lipslijmvlies waarop blaasvorming volgt. De blaasjes vloeien samen tot blaren, springen open waardoor zwerende wondoppervlaktes ontstaan.


Niesziekte is een ziekte die door meerdere kiemen wordt veroorzaakt. De belangrijkste zijn het Calicivirus (FCV), het Herpesvirus(FHV) en Chlamydiae (bacterie). De ziekteverschijnselen die deze verwekkers veroorzaken lijken zo sterk op elkaar, dat ze samengevat worden onder de noemer niesziekte. Vaak is sprake van een menginfectie met meerdere ziektekiemen.
Beide virussen worden voornamelijk door nauw en direct kontakt tussen katten overgedragen. Druppelinfecties uitgaande van niezende en hoestende dieren spelen een geringere rol, in tochtvrije lucht werd een sproeiafstand van 1,3 meter gemeten. Hoewel het neus- en keelslijm van akuut zieke dieren ongeveer evenveel virus bevat als van gezond lijkende dragerkatten, gaat van de eerstgenoemde groep een groter gevaar uit. Dit ligt gewoon aan de grote hoeveelheden van uitgescheiden materiaal die het virus in de omgeving verspreidt. Gezonde katten worden daarom eerder door klinisch zieke dieren geïnfecteerd dan door gezondlijkende virusdragers. Het uitbreken van epidemieën in een kleine ruimte waar veel katten zitten, een cattery, pension, asiel is zeker niet onmogelijk. De ziekte kan eventueel ook overgedragen worden door kleding, kooien, manden, via onze handen enz..

Ik vermoed dat het toch een onderdeel van de niesziekte si.
Door Mevroi Kruim
#402941
Dat klinkt idd precies als wat Kruimel had. Bij haar is het vanzelf overgegaan en nooit meer teruggekomen. Was het waarschijnlijk niet de Herpes-variant.

Ik wens je veel sterkte met de zieken joh!
Door sheela
#403295
Vandaag naar een vrouw gebeld die heel veel over verzorging van katten en honden kent.
Zij zei me van de firma Fytobell 'Mond- en keelspray' te gebruiken (www.fytobell.be).Bestaat uit kruiden. Is ook goed tegen aften. Het wordt ook veelvuldig voor dieren gebruikt en met succes. Daar katten niet tegen een spray kunnen raadde ze mij aan het op hun voorpootjes te doen, ze likken het toch af. Ik heb het bij één kattin (de gemakkelijkste) in haar bekje gespoten. Viel mee.
En dan nog druppeltjes, ik ben de naam vergeten, maar als iemand geïnteresseerd is, geef ik het door. Helpt de bacterieën en virussen te doden en helpt ook tegen aften of herpes.. Een consument had dit ingenomen om zijn weerstand te verhogen en zag dat zijn aften ermee verdwenen.
Tiblanche die het ergst gearrangeerd was eet al wat.
Ik gaf haar hesp in kleine stukjes, maar toen grabbelde ze naar een groter onversneden snede en stak het in haar bekje. Straf... en ik mijn best doen om het in kleine stukjes te versnijden. Katten toch...
Ik ga hen ook yaourt met wat probiotica erin geven.

Ik hoop dat het niet meer terugkomt. Je geeft mij moed Kruimel ;-) Bedankt
Door sheela
#404217
Tigri is al een hele tijd aan het niezen, zelf met wat bloed, niet veel hoor. Droge neus. Toen bekeek ik hem beter, en ja hoor, ook rode puntjes op het tandvlees en wat op de tong.
Vermoedelijk toch een vorm van niesziekte. Met Sheela was het ook zo begonnen. Of is Herpes het gevolg?
Vandaag begonnen met Borax 30K tegen de aften en dan wat siroop van Heel tegen zijn niezen en Technomin om de virussen en bacterieën te doden.
Af en toe een spray in het bekje tegen de aften.
Hier zijn 3 katten die mij niet graag zien afkomen. Soms hebben ze het door en lopen ze ver van mij weg. ::)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door