Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pup
#400100
Heb vorige week bij Super de Boer een hele kip gekocht, 2 zelfs ;D
Kan ik nu zo'n kip in tweeen hakken en de helft voeren aan mijn pup (7 maanden) of zijn de poten nog te hard. Hij eet al wel lamsribben, karkassen en nekken en dat gaat prima. Ben een beetje bang dat ie zo'n pootje heel inslikt, alhoewel het geen schrokker is. Maar na het Lingaverhaal ben ik wat nerveuzer geworden.
Door Borke
#400111
Kippenbotten zijn zachter dan lamsribben, maar ik kan me goed voorstellen dat je voorzichtig wilt zijn.

Tone onze Borke nog en pup was, hakte ik botten soms een aantal malen. Dan leek het wel een geheel te zijn, maar dat was het niet. Als de pup het dan in een keer zou inslikken, dan heb je minder problemen.
Door tieneke
#400146
Zeker de kippenpoten vind ik persoonlijk te groot en te hard,zelf knip ik de poten(snoeischaar) om de zoveel cm in voor ons verschrikkelijke barfvarken ;)
Door Mevroi Kruim
#400594
Hier eten ze de braadkippeng gewoon zo, niks knippen/pletten/hakken. Maar ze knagen allebei zeer zorgvuldig en kraken alle botjes zelf een aantal keren alvorens te slikken. En het zijn geen grote honden, dat scheelt. Soepkip voer ik ze hier ook heel, dat zijn veel hardere botten, maar omdat ze lekker in de bouten ingebed zitten moeten ze er toch goed op knauwen.
Door Lizzy
#400663
Ik denk dat een hele poot, met vlees, toch wat lastig wordt om in 1 keer in te slikken.... Linga krijgt overigens wel halve parelhoenen en halve eenden en halve kippen en dat gaat eigenlijk meer dan uitstekend! Juist omdat het 1 groot stuk is kunnen ze het niet in 1 keer naar binnen laten floepen.
Door tieneke
#400975
Lizzy schreef: Ik denk dat een hele poot, met vlees, toch wat lastig wordt om in 1 keer in te slikken....
Met Tinus durf ik dat echt niet uit te proberen :-\
Ik geef ook komplete halve eenden,kippen etc maar de kippenpoten knip ik nog steeds in.
Door pup
#401049
Voor de zekerheid zal ik die poten effe voorverwerken. Gaat dit goed, dan de volgende keer gewoon zo. Inderdaad, zoals Lizzy zegt: met al dat vlees kan het eigenlijk niet mis gaan. :P
Door 202spots
#401054
pup schreef: Voor de zekerheid zal ik die poten effe voorverwerken. Gaat dit goed, dan de volgende keer gewoon zo. Inderdaad, zoals Lizzy zegt: met al dat vlees kan het eigenlijk niet mis gaan. :P
Als je wil bewerken dan moet je de poot gewrichtjes met 'n X inknippen, die "ronde" dingen zijn moeilijker te verteren wanneer ze in 1 stuk naar binnen gaan, maar ingeknipt gaat 't wel goed.
Door pup
#401366
202Spots schreef: Als je wil bewerken dan moet je de poot gewrichtjes met 'n X inknippen, die "ronde" dingen zijn moeilijker te verteren wanneer ze in 1 stuk naar binnen gaan, maar ingeknipt gaat 't wel goed.
Sorry, maar dit begrijp ik niet goed....wat bedoel je met X ? En de gewrichtjes zijn toch kraakbeen, dat moet toch geen problemen geven. Die " ronde dingen" bedoel je daarmee de kop van een pootje, net als bij de mens een kop en een kom. Jeetje wat een verhaal zeg ;D
Wat ik normaal doe met vleugeltjes is met een hakbijl erop meppen, kan ik dat dan ook doen met die kippenpootjes?
Door 202spots
#401399
pup schreef: Sorry, maar dit begrijp ik niet goed....wat bedoel je met X ? En de gewrichtjes zijn toch kraakbeen, dat moet toch geen problemen geven. Die " ronde dingen" bedoel je daarmee de kop van een pootje, net als bij de mens een kop en een kom. Jeetje wat een verhaal zeg ;D
Wat ik normaal doe met vleugeltjes is met een hakbijl erop meppen, kan ik dat dan ook doen met die kippenpootjes?
Wervels zijn meer kraakbeen, gewrichten zijn geen kraakbeen maar hebben wel de gladde buitenkant.
Met gewrichten bedoel ik de kop van de bot.
Hier kan je de poot einde zien met de zwarte X en de rode lijn is doorknippen voorbij de kop bent, de uiteinde van de poot heeft dan 4 loshangende stukjes.
Afbeelding
Als jij met de bijl wil meppen en alles al verbrijzeld dan moet je er wel rekening mee houden dat er dan niet veel meer te kraken valt.
Door pup
#401675
Oke, dat is me duidelijk, bedankt. Als ik met de bijl hak, dan hak ik de dikke stukken bot in, dus niet door. Alles blijft dus een geheel, zodat Buck nog veel moet kraken, wat ie dan ook doet.
Heb net een konijnebout gegeven voor de eerste keer en die ook op die manier gehakt. Het ging er goed in :D en heeft het netjes gekraakt.
De volgende keer zal ik er een Xje in maken. Bedankt voor jullie uitleg.
Door Nelly
#401689
Als ik het niet vertrouw, d.w.z. bang ben dat m'n lieffies een te groot stuk bot of gewricht in 1 keer naar binnen werken, dan mep ik het bewuste stuk gewoon helemaal
aan gruzels met een hamer (heb zo'n vierkant geval, waar tegelzetters mee werken, ideaal). Zo kunnen ze zonder gevaar vlees en bot opeten, voor de katten werkt dit overigens ook.
Door Mevroi Kruim
#402368
Nelly schreef: Als ik het niet vertrouw, d.w.z. bang ben dat m'n lieffies een te groot stuk bot of gewricht in 1 keer naar binnen werken, dan mep ik het bewuste stuk gewoon helemaal
aan gruzels met een hamer (heb zo'n vierkant geval, waar tegelzetters mee werken, ideaal). Zo kunnen ze zonder gevaar vlees en bot opeten, voor de katten werkt dit overigens ook.
Een vuistje dus ;D ;D tenminste als het geen rubberen is, maar ik neem aan van niet want daar kun je niet echt botten mee pletten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door