Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Daisy75
#399332
Kan iemand voor mij alles op een rijtje zetten als jeblieft, wat betreft...wat is spiervlees, kopvlees, orgaanvlees....dus wat valt waar onder en hoe zit het met verdeling over de week hoe voer je precies...want ik heb zooooveel gelezen en ik kom er niet echt meer uit.
Dus kan iemand mij dit nogmaals vertellen of een linkje geven waar ik het vinden kan?
Graaaaaaggg ;D (ik blond ik extra uitleg nodig hihihi)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#399339
KayleighShanden schreef: Kan iemand voor mij alles op een rijtje zetten als jeblieft, wat betreft...wat is spiervlees, kopvlees, orgaanvlees....dus wat valt waar onder en hoe zit het met verdeling over de week hoe voer je precies...want ik heb zooooveel gelezen en ik kom er niet echt meer uit.
Dus kan iemand mij dit nogmaals vertellen of een linkje geven waar ik het vinden kan?
Graaaaaaggg ;D (ik blond ik extra uitleg nodig hihihi)
Al eens van Barfclub gehoord. http://www.barfclub.nl

Daar staan er plaatjes bij, dan is het allemaal wat makkelijker ;D
Door Lizzy
#399353
KayleighShanden schreef: Kan iemand voor mij alles op een rijtje zetten als jeblieft, wat betreft...wat is spiervlees, kopvlees, orgaanvlees....dus wat valt waar onder en hoe zit het met verdeling over de week hoe voer je precies...want ik heb zooooveel gelezen en ik kom er niet echt meer uit.
Dus kan iemand mij dit nogmaals vertellen of een linkje geven waar ik het vinden kan?
Graaaaaaggg ;D (ik blond ik extra uitleg nodig hihihi)
Spiervlees is gewoon vlees. Zoals je het koopt in de supermarkt of bij de slager. Een lapje vlees. Ik noem alle vlees die het skelet bij elkaar houdt spiervlees. Hoeveel spiervlees je voert is afhankelijk welke methode je gebruikt.... Als je 10% bot (kaal) voert en 15% orgaanvlees kom je op een ander percentage spiervlees uit als dat je 30% bot voer (kaal) en 15% orgaanvlees.

Orgaanvlees = orgaanvlees. Alle organen. Lever, hart, pens, nieren, etc. zijn allemaal organen. Ze houden het skelet niet bij elkaar dus ik noem het orgaan. Als je zelf samenstelt voer je ongeveer 15% orgaanvlees.

Kopvlees houdt de kop bij elkaar ;D dus is spiervlees.

En inderdaad, op BarfClub hebben we ook leuke plaatjes gemaakt van de diverse vleessoorten! Misschien leuk om eens te bestuderen, de handleiding:

http://www.barfclub.nl/een_handleiding_tot_barf2.htm
Door Daisy75
#399684
Dank je wel....tof.
Wat ik nu alleen nog wil weten, ik voer nu natuurlijk om en om ...dus ene dag CB en andere dag barf...en ik let nog niet erg op verhoudingen zeg maar, van wat ik precies geef...in hoeverre is dit belangrijk?
Ik begrijp daar nameloijk nog niet zoveel van van die percentages....stom he..
Door Doedels
#399758
KayleighShanden schreef: Dank je wel....tof.
Wat ik nu alleen nog wil weten, ik voer nu natuurlijk om en om ...dus ene dag CB en andere dag barf...en ik let nog niet erg op verhoudingen zeg maar, van wat ik precies geef...in hoeverre is dit belangrijk?
Ik begrijp daar nameloijk nog niet zoveel van van die percentages....stom he..
Je geeft nu dus 50% kvv. Dan hoef je je nog niet druk te maken om percentages. Heb je nog mooi de tijd om rustig een en ander uit te zoeken. Het is wel handig om nu juist dingen te voeren die niet zo veel in cb zitten. Dus vis, ei, yoghurt, eend, konijn enz. En in kvv zit vrij veel orgaan. Dus die hoef je niet echt bij te voeren. Richt je vooral op vlees en zachte botten. Zodra je meer zelf samenstelt dan kvv geeft worden de percentages belangrijk.
Door Lizzy
#399805
Nee, ik zou me daar niet druk om maken. Waar ik wel rekening mee zou houden als ik jou was is dat alle kvv's rijkelijk orgaanvlees bevatten. Ik zou dus zelf niet teveel orgaanvlees gebruiken in de zelf samengestelde maaltijden. Ik zou me dus voornamelijk richten op spiervlees en zachte botten (zoals Doedels al aan gaf) en dan bijvoorkeur ook van dieren die niet in het versvlees zitten. Dus af en toe eens een ander vleessoort als rund of lam of kip. En geef ook eens een maaltijdje vette vis (sardientjes ofzo).
Door Daisy75
#399903
Lizzy schreef: Nee, ik zou me daar niet druk om maken. Waar ik wel rekening mee zou houden als ik jou was is dat alle kvv's rijkelijk orgaanvlees bevatten. Ik zou dus zelf niet teveel orgaanvlees gebruiken in de zelf samengestelde maaltijden. Ik zou me dus voornamelijk richten op spiervlees en zachte botten (zoals Doedels al aan gaf) en dan bijvoorkeur ook van dieren die niet in het versvlees zitten. Dus af en toe eens een ander vleessoort als rund of lam of kip. En geef ook eens een maaltijdje vette vis (sardientjes ofzo).
Oke mooi, ik heb ze vanochtend een runderstrot gegeven van elke 650 gram(was eentje van 1300gram haha) met veel vlees eraan, en zit kraakbeen in.
vanavond worden het sardientjes met wat groente dan.
Ik begrijp dus dat als je Cb voert enzo om en om de dag dat het percentage niet uitmaakt maar wel dat je niet TE veel orgaan geeft...oke begrijp ik.
dan ga ik eens verder zien waar ik al dat soort vlees haal....bij bob kan ik konijn, rund en lam halen dus das al een heel eind, vis haal ik overal wel...nou dat schiet al op he...
Verder krijgen ze idd rauw ei, groente, zuivel..zoals kwark..., ik wissel zoveel mogelijk af.
Laatst gewijzigd door Daisy75 op zo 09 okt 2005, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Doedels
#400302
KayleighShanden schreef: bij bob kan ik konijn, rund en lam halen dus das al een heel eind, vis haal ik overal wel...nou dat schiet al op he...
Verder krijgen ze idd rauw ei, groente, zuivel..zoals kwark..., ik wissel zoveel mogelijk af.
Dat ziet er prima uit :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door