Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door isabelle
#40009
Ik ben net twee dagen geleden begonnen met versmaaltijden. Mijn Boerboel, Juama, heeft in Afrika ook altijd verse maaltijden gehad, waar veel struisvogel in zat. Zij had de eerste keer haar bak dan ook meteen op. Mijn Field Spaniel, Hercules, zat echt te kijken van wat geef je me nou en at het een beetje met bedenking op. Nu heeft hij er gelukkig geen problemen meer mee.
Nu is mij op dit forum verteld dat het verstandig is om 1 keer per week een kalfsbot te geven voor het reiningen van het gebit. Bijna elke week haalde ik al behoorlijke grote botten op met vlees eraan voor de honden. Dit zijn botten van een rund. Zijn deze botten ook geschikt of niet? ZIjn er ook botten van een rund die beter niet gegeven kunnen worden?

Gr. Isabelle
Door Jolly
#40012
ik weet niet of ze in Zwolle en omgeving en islamietische slagerij hebben, maar misschien kan je daar kijken voor kalfribben, die eten ze zelf als dat wij sapribs eten, dus er zit lekker veel vlees aan. Dan weet je zeker dat het geen dragende delen zijn geweest en dat het van een jong dier is, dus dat dat botten lekker eetbaar zijn voor je honden. Chasey heeft er 1 gehad en is er toen maar 20 minuten mee bezig geweest, maar toen zat hij wel vol ;D
Door Lizzy
#40013
Ik vind botten van een rund te hard. Buiten het feit dat honden ze meestal niet opeten (mijn honden eten geen bot van rund) kunnen de tanden er versnelt van slijten. Ik weet niet of het kwaad kan om er bijv. 1 keer in de twee weken 1 te geven? Iemand anders? (tenslotte zijn er ook mensen die mergpijpjes geven en die zijn ook van rund).
Groetjes, Lizzy
Door Jolly
#40016
Lizzy; geef jij ook geen kalfsrib dan? is dat ook te hard, ik kon ze wel een beetje buigen zonder dat ik meteen superkracht moest gebruiken
Door isabelle
#40019
Als je bv kalfribben geeft vervang je dan daarmee ook een maaltijd, of geef je dat 1 maal per week extra voor gebitsreiniging?

Gr. isabelle
Door Jolly
#40020
een kalfsrib met vlees eraan, krijgt tie op woensdagavond als vervanging van een maaltijd, soms een beetje fytomix( 250 gram) erna om te doen denken dat hij toch iets uit zijn bak heeft gehad ;D

Meestal op zaterdag of zondag(soms allebei de dagen ligt aan mijn humeur) krijgt tie een kale rib(nou ja bijna kaal dan, zit nog hier en daar een fiedertje vlees) na het eten 's ochtends.
Door isabelle
#40026
Allemaal van een kalf neem ik aan? Mijn honden hebben ook bijna alleen maar brok gehad. Kan ik ze dan zo een kalfsrib geven?
Laatst gewijzigd door isabelle op wo 14 jan 2004, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#40027
Jolly schreef: Lizzy; geef jij ook geen kalfsrib dan? is dat ook te hard, ik kon ze wel een beetje buigen zonder dat ik meteen superkracht moest gebruiken
Of ik geen kalfsrib geef? Ja hoor, ik geef ook kalfsribben. Meestal de ribben die nog vastzitten aan de wervels.
Groetjes, Lizzy
Door Jolly
#40029
als je honden alleen op brokken hebben gestaan, dan zou ik persoonlijk eerst een complete vers vlees voeding voeren, mijn hond Chasey krijgt sinds ruim 1,5 jaar geen brokken meer alleen maar compleet vers vlees en dus botten. Als je namelijk botten geeft terwijl ze alleen nog maar brokken gewend zijn, dan heb je kan dat de maagsappen niet zuur genoeg zijn en dus de bortten niet kunnen verteren wat kan lijden tot verstopping.

Je kan buiten kalfs ribben ook kippenekke'/karkassen enzo geven hoor hoeft niet alleen maar kalf te zijn, maar geen varken das linke soep. Als het maar geen dragende botten zijn gewest en het liefste van dieren die jong zijn , want hoe ouder de dieren hoe harder de botten
Door Jolly
#40036
hum denk denk, ( hoor je het kraken ;D )

gaf zo'n maand of 3-4 Bibi, voordat ik de eerste kale rib durfde te geven
Door isabelle
#40063
Ik heb net een slager gebeld gewoon voor info. Hij kan aan alles komen, behalve nekwervels. Echter hij slacht dieren van 1 jaar tot 1,5 jaar. Zijn dit in jullie ogen nog kalveren? In zijn ogen namelijk wel.......
Hij vertelde mij ook dat bv heupgewrichten heel erg hard zijn en dus niet opgegeten kunnen worden.

Isabelle
Door Jolly
#40067
van de heupgewrichten heeft tie gelijk, maar een kalf is kalfd tot ongeveer 9-10 maand, dan wordt het pink tot een maand of 15 als ze dan gedekt wordt heet het vaars, zodra ze der eerste kalf heeft eghad is het 1stekalf koe, daana 2de kalsfkoe, 3 dekalfskoe en dan koe.
Maar goed dat hoef je dus allemaal niet te weten, maar kalf is in mijn ouden tot 9-10 maanden en niet ouder. :-\
Kweet niet hoe andere barfers daar over denken
Door Lizzy
#40073
Jolly schreef: van de heupgewrichten heeft tie gelijk, maar een kalf is kalfd tot ongeveer 9-10 maand, dan wordt het pink tot een maand of 15 als ze dan gedekt wordt heet het vaars, zodra ze der eerste kalf heeft eghad is het 1stekalf koe, daana 2de kalsfkoe, 3 dekalfskoe en dan koe.
Maar goed dat hoef je dus allemaal niet te weten, maar kalf is in mijn ouden tot 9-10 maanden en niet ouder. :-\
Kweet niet hoe andere barfers daar over denken
Hetzelfde als jij Jolly. Voor mij zijn dit geen kalveren.

Misschien dat je die botten van die pinken wel een keertje kunt proberen. Meestal laten honden te harde botten gewoon liggen. Sommige gaan er wel even op "recreeren". Je kunt dit wel toestaan. De eerste keren zou ik niet langer dan 10 minuten laten kluiven. En daarna maximaal een minuut of 20. Daarna niet gelijk water laten drinken. Lees ook het bottendocument in de bieb even.

Als je botten wilt gaan geven als maaltijden (rauw vleesbot), dan vind ik deze sowieso ongeschikt. Als het is om 1 keer per week te recreeren, dan denk ik dat je het wel kunt proberen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 14 jan 2004, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jolly
#40359
ik zal even een paar foto's van Chasey met kalfsrib met vlees eraan( ruim 400 gram) laten zien.
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

ook een halswervel gaat er wel in bij hem
Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door