Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Daisy75
#399740
Ik vind het allemaal best ingewikkeld en voel me af en toe best blond.
Ik geef om de dag Carnibest en de andere dagen wil ik dan barf geven..
Maar nu kom ik er nog steeds niet uit wat ik nou moet geven aan hoeveel heden.
Dus het is 3a 4 dagen CB en 3 a 4 dagen barf.
Hoe moet de verhouding liggen..??
Ik bedoel ik lees dat orgaan vlees niet te veel mag, mag ik vragen hoe dat komt, waarom is dat?
Wil iemand mij wegwijs maken , want tot nu toe heb ik meer over KVV gelezen dan barf maar wil dit gewoon paar keer per week doen...dus helluuupp!!!
Door Lizzy
#399809
Ik heb in je andere topic hierover al antwoord gegeven. Maar ik ga toch wat uitgebreider antwoorden.

Er is geen enkel kvv dat een normaal/laag percentage orgaanvlees en een hoog percentage spiervlees bevat. En weten we de exacte percentages van de merken niet exact (behalve voor 1 merk - jammer genoeg. Ik blijf het heel erg jammer vinden dat fabrikanten daar geen openheid in geven) maar ook Carnibest zal daar geen uitzondering op vormen. Reden daarvoor? Kosten. Het voer zou onbetaalbaar worden. Wij in NL eten weinig orgaanvlees en orgaanvlees is goedkoper als spiervlees. Om je een voorbeeldje te geven: mijn slager is weer dolletjes blij als ik alle longen, milt en strotten meeneem want hij krijgt er niks meer voor, ergo: hij moet betalen om het zooitje af te laten voeren. Dus hij heeft wel graag dat ik het mee neem. Nou, als je nou long, pens, milt en kippenbotten voor weinig of niks op kan komen halen, dan ben je als kvv producent al een heel end, voor weinig. Moet er nog hart en lever en spiervlees bij natuurlijk en dat kost weer goed geld en zo kom je op de prijzen uit die ze er voor vragen (en ze maken natuurlijk dik winst op de producten want anders zaten ze niet in deze business. Maar dat lijkt me logisch).

OK, Bibi diervoeding is de enige fabrikant die inzicht heeft gegeven in de verhoudingen:

-Spiervlees; 30-35%
-Orgaanvlees; 30-35%
-Gemalen bot; 20-25%
-Overige ingredienten (olien-vezels ed.); 15%

Nou, orgaanvlees 30% - 35% is niet misselijk. En dan doet Bibi er nog niet eens echt veel orgaanvlees in, er zijn kvv producten die voor 85% uit orgaavlees bestaan. Maar goed, ook 30% a 35% is vrij veel, als je bedenkt dat een gemiddeld prooidier voor zo'n 15% uit orgaanvlees bestaat. De gemiddelde zelf samensteller houdt ook zo'n beetje dit percentage aan, 15%. Nou, nu zou ik het dus jammer vinden als je in je eigengemaakte maaltijden ook nog eens veel long, pens en milt maar ook andere organen gaat zitten verwerken. Daarmee verhoog je het percentage op het totaal alleen maar en dat lijkt mij niet de bedoeling. Als je nou versvlees geeft in de smaken natuur, dan voer je dus kip en rund. Kippenbotten en runderorganen/vlees. Is het dan een goed idee om op je zelf samengestelde dagen ook nog eens alleen maar kip en rund te voeren? Ja, handig is het wel want er is goedkoop aan te komen. Maar is het een goed idee? Ik vind zelf van niet. Ik vind het wel erg weinig afwisseling.... Vandaar dat ik zeg: geef dan vooral eens wat anders. Geef eens vette vis. Geef eens kalkoen of konijn of eend of geit.

Nou even terug komen op de percentages. Het is namelijk allemaal niet zo moeilijk. Ik weet niet hoe je wilt gaan samenstellen? Wil je kiezen voor een "prooi-dier-model-methode" of wil je gaan voor een methode ala Ian Billinghurst, Kymythy Schultze, Mogens Eliasen oftewel: iets meer bot en ook groentemix. Of weet je het niet? In dat laatste geval doe je er goed aan om er eens over na te denken en boeken over te lezen.

Maar goed, als je dus volgens de prooidiermodel methode wilt gaan samenstellen, dan neem je een denkbeeldig prooidier. Die bestaat voor zo'n 15% uit botten (kaal). En voor zo'n 15% uit organen. En voor een % uit haar en huid en hoornen en hoeven/klauwen. De rest is spiervlees. Je kunt ook hele prooidieren nemen en je honden dus bijv. ieder een halve eend geven (met organen). Je hoeft hier natuurlijk niet iedere dag 15% orgaan en 15% bot en spiervlees te geven. Je kunt gewoon een maaltijd spiervlees of een maaltijd vleesbotten geven (veel vlees en relatief weinig bot). Als je op deze manier wilt voeren, vind ik het zelf wel erg belangrijk dat je vooral op de afwisseling van diersoorten let. Dus geen kip kip rund en kip ;D

Als je volgens de percentages van Ian B. werkt, dan neem je:

60% vleesbotten die voor 50% uit bot en 50% uit vlees bestaan. Maar joh, dat moet je niet te krap nemen. Je neemt gewoon een geschikt bot met veel vlees. Ik vind 60% vleesbotten zelf ook erg veel en voer zelf liever 40% a 50% vleesbotten (dat is dus 20% a 25% kaal bot).

15% orgaanvlees (en als je dus veel kvv geeft, dan zou ik zelf eerder maximaal 10% aanhouden).

15% groente/fruit mix

5% tafelrestjes

Houd je een 20% over voor spiervlees.

Je kunt natuurlijk prima de percentages uitrekenen (eenmalig) voor de 50% dat je barft. Je neemt de barfrekenhulp van The Dude, je voert daar het gewicht van je hond in + het percentage voedsel dat je hem wilt geven (ongeveer 2% a 3% van het lichaamsgewicht). Dan voer je de bovenstaande percentages in. En van de uitkomt neem je de helft. Als je de rekenhulp nog niet hebt en je wilt deze wel hebben: stuur me dan een PB met je email adres, dan stuur ik 'm je door.

Je kunt ook wat meer natte vingerwerk doen en gewoon kiezen voor maaltijden die voornamelijk bestaan uit spiervlees met wat groentemix, vleesbotten, vleesbotten met wat groentemix, vis met of zonder groentemix, orgaanmaaltijdje met wat groentemix en een botje erna en wat tafelrestjes en een keer een rauw eitje (heel). Dan ben je ook al een heel end. Het is ook maar net wat je fijn vindt. Ik vond het in het begin prettig om de boel uit te rekenen. Ik heb dat 1 keer gedaan en daarna nooit weer. En ik voer dus "ongeveer" die percentages (je krijgt ook steeds mer handigheid in het inschatten).
Door Borke
#399844
Fijn Lizzy dat je de tijd genomen hebt om dit zo duidelijk uit te leggen.

Wil je het ook in de bibliotheek plaatsen, want voor mensen die informatie zoeken over 'deels kvv, deels zelf zelf samenstellen' is dit een harstikke goed stuk!
Door Lizzy
#399879
AstridStraver schreef: Fijn Lizzy dat je de tijd genomen hebt om dit zo duidelijk uit te leggen.

Wil je het ook in de bibliotheek plaatsen, want voor mensen die informatie zoeken over 'deels kvv, deels zelf zelf samenstellen' is dit een harstikke goed stuk!
Dank je en graag gedaan. Ik heb een stuk in de bieb geplaatst. Tis een heel verhaal geworden, maar vooruut (ik heb het iets herschreven).
Door Daisy75
#399899
Lizzy heel erg bedankt voor alle uitleg ben nu iets wijzer geworden.
Ik wil dus niet precies gaan rekenen he...ik ga liever voor de natte vinger werk, want ik vind dat een groot gedoe dat rekenen.
Bedankt ik ga druk verder met lezen nu hihi
Door Borke
#400067
Lizzy schreef: Dank je en graag gedaan. Ik heb een stuk in de bieb geplaatst. Tis een heel verhaal geworden, maar vooruut (ik heb het iets herschreven).
Goed stuk zo Lizzy, bespaart je ook om het meermalen uit te leggen denk ik ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door