Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Angela
#39701
Mag een hond eigenlijk spinazie? ( uit de vriezer )

Roan vind het ontzettend lekker, maar ik weet niet of het wel echt goed is en hoeveel hij ervan mag hebben.

Ik zit eraan te denken om , als hij vlees krijgt een beetje spinazie gemengd met andere groenten of rijst , erbij te gaan geven.
Goed id of toch niet ?
Door DimmChaya
#39768
Beste Angela

je kunt je hond prima spinazie geven is het verse spinazie dit is altijd beter natuurlijk zelf haal ik altijd spinazie op de markt dan ff in de blender met inderdaad nog wat andere rauwe groenten een beetje olie erdoor en smullen maar ;D oja ik zag ook rijst staan op je lijstje dit mag je achterwege laten of je moet een duidelijke rede hebben waarom je dit je hond wil geven echt veel heeft hij er niet aan ;D
Laatst gewijzigd door DimmChaya op di 13 jan 2004, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
#39955
Volgens Pat Mckay is spinazie o.a. moeilijk verteerbaar, ik gebruik het daarom liever niet voor mijn honden.
Pat heeft trouwens nog meer groenten die ze afraad, namelijk:
De hele familie van de nachtschade groentes, zoals:
tomaat
paprika
aardappels
aubergine
Omdat deze volgens haar ontstekingen kunnen veroorzaken.
ijsbergsla
radijsjes
komkommer
spinazie
uien
verse knoflook
Omdat deze o.a. moeilijk verteerbaar zouden zijn.

Maar er blijven nog genoeg groentes over, die je volgens Pat wel kunt gebruiken, namelijk:
wortel
zoete aardappels
kool
pompoem
selderij
broccoli
bloemkool
(romaine) sla
boerenkool
peterselie
Je kan haar e-book hier gratis downloaden (engelstalig): http://www.patmckay.com/
Door Janet
#39962
Bij het kopje Vegetable Exceptions zegt ze:
Vegetables that are not recommended are ones from the nightshade family: white potatoes, tomatoes, peppers and eggplant, which can cause inflammation. Iceberg lettuce, radishes, cucumbers, spinach, onions and fresh garlic are all difficult to digest, and for other various reasons are best not to be given.
Er zijn een paar dingen die ik niet helemaal begrijp:
paprika & tomaat: vitamine C. Bovendien heeft ze het over peppers. Ik vraag me af of dat 'sweet' of 'hot' peppers zijn. Aardappels kunnen idd giftig zijn (met name de uitlopers), maar kunnen gekookt niet zoveel kwaad, afgezien van dat ze zetmeelbommen zijn.
Als je het eerste rijtje met mate geeft kan de hond daar volgens mij best tegen (tenzij er medische zaken in het spel zijn).
Van de rest vraag ik me af wat ze bedoelt met 'moeilijk verteerbaar'; de groenten kunnen immers worden gepureerd? Daar vang je al een heleboel moeilijkheden mee op ???.
Ik zou graag willen weten wat de 'various reason' zijn waar ze naar verwijst maar niet nader uitlegt :-\.
Door Lizzy
#39979
Ik ben het best wel helemaal niet eens met het lijstje van Pat. Komkommer is perfect verteerbaar en verse knoflook ook. Spinazie en vooral wilde spinazie is heel gezond en goed verteerbaar. Paprika en tomaat kunnen inderdaad problemen geven. Maar geven ze dat niet, gewoon geven want het is erg gezond.

Haar lijstje met aanbevolen groentes...... nou liever niet! Het zijn bijna allemaal zetmeelhouders. En daar geef ik niet de voorkeur aan. OK, wortel geef ik wel. Maar juist van zoete aardappel en pompoen (ik geef dat heeeeel soms) krijgen mijn honden giga darmgassen! Ook van kool, broccoli, bloemkool en boerenkool.

Volgens mij zijn er nog talloze andere groentes te verzinen die vele malen makkelijker te verteren zijn en veel voedingsstoffen bevatten! Ik denk aan andijvie en paksoi (niet teveel natuurlijk vanwege nitriet), courgettes, waterkers (erg gezond, bevat ook veel calcium en jodium), kruiden als munt, salie, tijm, etc., rucola-sla, alfalfa (heel erg gezond), andere spruitgroentes, enzovoorts.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 14 jan 2004, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
#40048
Bovendien heeft ze het over peppers. Ik vraag me af of dat 'sweet' of 'hot' peppers zijn
Peppers is Engels voor: pepers en paprika's.
Ik zou graag willen weten wat de 'various reason' zijn waar ze naar verwijst maar niet nader uitlegt
Ik ook weer met me Pat McKay ;D

Ik denk dat ze in haar (gewone) boek verder ingaat op dit soort dingen.
Ik zou ook graag willen weten wat ze hiermee bedoeld.
Ik ga het misschien binnenkort wel een keer bestellen.
Dan laat ik wel het wel ff weten.
Door Janet
#40053
sharpie schreef: Peppers is Engels voor: pepers en paprika's.
Ja, dat snap ik :P. Daarom vraag ik me af of ze sweet of hot peppers bedoelt ;D.
Door roger
#40064
<<Ik zou graag willen weten wat de 'various reason' zijn waar ze naar verwijst maar niet nader uitlegt :-\.<<


Janet,


Pat Mackay geeft een gratis email boek uit maar verkoopt voedingssuplementen, nl. Calcium plus en Animal Life !

Dat zou er wel eens iets mee kunnen te maken hebben volgens mij.

Gr.
Roger.
Door roger
#40072
plus blijkbaar nog een hele hoop andere rommel die waarschijnlijk voor niks dient bij een goed gevoerde, gezonde hond.
Surf eens naar PMK organics.


Gr.
Roger.
Laatst gewijzigd door roger op wo 14 jan 2004, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#40081
Janet schreef: Er zijn een paar dingen die ik niet helemaal begrijp:
paprika & tomaat: vitamine C. Bovendien heeft ze het over peppers. Ik vraag me af of dat 'sweet' of 'hot' peppers zijn.
Paprika's is Hollands voor Bell Pepper,deze:
Afbeelding
hier kan je lezen hoe gezond het is.
http://www.foodreference.com/html/artbellpepper.html
(Ian B.noemt het capsicum)
Rauwe spinazie kan wel in hele kleine hoeveelheid worden toegevoegd aan 'n groentemix,maar ik zou niet alleen spinazie als de enige groente geven.
Is niet alleen laxerend,maar spinazie bevat oxalates,en dat kan de calcium opname verhinderen wanneer je TEveel geeft,maar 'n paar blaadjes door de mix is okay.
In andere topics staat al genoeg over de rest van de groentes. :-\
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 14 jan 2004, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door