Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Borke
#398949
Op de foto's van Barfclub zie ik een blender en een apparaat wat mij doet denken aan de gehaktmolen die wij vroeger hadden.

Ik zag op tv een 'juicer' waar je hele appels met klokhuis en al in kunt doen, hele komkommers etc. en terwijl ik aan mijn eigen vitamientjes dacht, bedacht ik ook dat met zo'n apparaat het wellicht niet zo'n gedoe is om groentemixen te maken.

Waar doen jullie het mee en hoe bevalt dat?
Waar moet je rekening mee houden?

Ik weet in ieder geval dat ik geen zin heb om alles in kleine stukken te moeten snijden, daar ben ik te lui voor ;D
Door 202spots
#398967
AstridStraver schreef: Ik zag op tv een 'juicer' waar je hele appels met klokhuis en al in kunt doen, hele komkommers etc. en terwijl ik aan mijn eigen vitamientjes dacht, bedacht ik ook dat met zo'n apparaat het wellicht niet zo'n gedoe is om groentemixen te maken.
Waar doen jullie het mee en hoe bevalt dat?
Waar moet je rekening mee houden?
Ik weet in ieder geval dat ik geen zin heb om alles in kleine stukken te moeten snijden, daar ben ik te lui voor ;D
Lizzy en ik hebben de Champion juicer hier rechts boven, op de foto
Afbeelding

Je kan er heel makkelijk alle fruit en de "hardere" groentes mee pureren.
Houd er wel rekening mee dat de "pulp" dan ook door de sap word geroerd.Wanneer je appels met klokhuis en al gaat juicen, dan kan je dus niet die pulp gebruiken om door de rest van de mix te doen.
't zelfde voor ananas of kiwi's of andere vruchten waarvan je zelf normaal gesproken zelf ook de schil niet van eet.
De bladgroentes is eigenlijk onmogelijk om in 'n juicer/sapcentrifuge gepureerd te krijgen, dat gaat veel makkelijker in 'n keukenmachien,staafmixer of desnoods 'n blender.

Of je er wel of geen zin in hebt maakt niet uit...wanneer je zelf iets wil samenstellen dan moet je het op kunnen brengen om er 'n beetje moeite voor te doen, en tenzij er 'n super de luxe mega groente fruit verwerker op de handel komt waar je alleen maar je boodschappentas met groentes en fruit in leeg hoeft te kieperen en 'n knoppie in drukt.....
kom je er niet onder uit om wat met de hand klein te snijden zodat het in de machine van je keus past.
Success
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 07 okt 2005, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
#398970
202Spots schreef: en tenzij er 'n super de luxe mega groente fruit verwerker op de handel komt waar je alleen maar je boodschappentas met groentes en fruit in leeg hoeft te kieperen en 'n knoppie in drukt.....
Dan sta ik eerst in de rij om hem te kopen.
#398979
Ha, ha Dory... tja een machine die alles vanzelf doet en zelfreinigend is - maar ja die bestaat nog niet ;D

Nadeel van een machine waar alles heel in kan, is natuurlijk ook weer dat hij heel groot is.
Die Champion Juicer ziet er goed uit, ik heb hem op internet opgezocht, maar het is een hele andere manier van fijnmaken.
Hij kost echter iets van 499 Euro en dat is iets duurder dan ik in gedachten had.

Ik dacht eigenlijk aan een sapcentrifuge omdat ik daar voor mezelf lekkere sapjes mee kan maken en als bonus voor Borke ook mixjes mee kan maken. Daarnaast heb ik nog zo'n klein elektrisch 'hakmachinetje' van Tefal met een opvangbakje van ca. 500 ml dus daar kan ik m'n bladgroente wel mee doen om te beginnen.

Maar alle tips zijn welkom ;)
Door 202spots
#398989
Blender, staafmixer of mini hakmachientje is okay wanneer je hele kleine hoeveelheid tegelijk maakt.
Maar als ik moest kiezen dan zou ik niet zonder keukenmachine willen doen want die gebruik ik 't meeste.
De juicer is makkelijk voor bepaald dingen, maar je kan er niet ALLES in doen.
De keukenmachine maakt ook heerlijke fruit "smoothie's" hoor :P
en je kan er dus echt alles mee klein maken (geen botten)
Dus als ik maar 1 machien zou kopen, dan zou het 'n keukenmachien wezen... ;)
#399047
Als ik het overnieuw mocht doen, dan kocht ik geen blender, geen keukenmachine, geen staafmixer, geen sapcentrifuge (hahaha, die heb ik allemaal gehad!) maar acuut de Champion Juicer. Dory heeft al vaker geschreven dat zij er hardere groentesoorten en fruit mee doet en geen bladgroen, maar ik vind juist bladgroen ook zo vreselijke goed gaan! Ik ben werkelijk weg van dit apparaat hoewel ik 'm schandalig duur vind.....
#399088
Lizzy schreef:Ik ben werkelijk weg van dit apparaat hoewel ik 'm schandalig duur vind.....
Tja, het lijkt mij een geweldig apparaat, maar ik vind het wel heel erg duur.
Daar komt bij dat wij maar een hond hebben, wellicht ooit twee maar meer worden het zeker niet.
Ik vraag me af of het dan wel een goede investering is, te meer daar ik nog nooit een groente mixje heb gemaakt, dus ik weet ook eigenlijk niet waar ik het over heb ???
#399108
Ik denk dat als ik 1 hond zou hebben ik zeker de moeite niet zou doen om zo'n duur apparaat te kopen! Ik geloof dat ik dan ging voor het apparaat waar ik zelf dan ook nog het meest profijt van zou hebben (in een blender kun je de heerlijkste tapas en shakes maken ;D).
#399119
Lizzy schreef: Ik denk dat als ik 1 hond zou hebben ik zeker de moeite niet zou doen om zo'n duur apparaat te kopen! Ik geloof dat ik dan ging voor het apparaat waar ik zelf dan ook nog het meest profijt van zou hebben (in een blender kun je de heerlijkste tapas en shakes maken ;D).
Om te beginnen is dat wellicht een verstandiger investering.
Vroeger hadden we een blender, maar die is uiteindeljik doorgebrand.

Waarom zou je dan voor een blender kiezen en niet voor een sapcentrifuge?
Omdat je in een blender wel bladgroente kunt doen?
#399125
AstridStraver schreef: Om te beginnen is dat wellicht een verstandiger investering.
Vroeger hadden we een blender, maar die is uiteindeljik doorgebrand.

Waarom zou je dan voor een blender kiezen en niet voor een sapcentrifuge?
Omdat je in een blender wel bladgroente kunt doen?
Ik heb een sapcentrifuge van Braun en Magimix gehad en ik vond dat deze op bladgroente buitengewoon slecht scoorde. De machines liepen er zelfs op vast (en de zeefjes zaten direct verstopt). Met een blender ging dat wel wat beter hoewel ik het nadeel van de blender vind dat je er weer extra vocht aan toe moet voegen (laatst las ik de tip om er wortelsap aan toe te voegen: vond ik wel een goeie want yoghurt en ei werkt wel goed maar vriest weer slecht in). De keukenmachine kan ik me eerlijk gezegd niet meer herinneren.... (dat was het eerste apparaat). Vaag herinner ik me dat de messen niet alle mix 'raakte'...?
#399131
Lizzy schreef: Ik heb een sapcentrifuge van Braun en Magimix gehad en ik vond dat deze op bladgroente buitengewoon slecht scoorde. De machines liepen er zelfs op vast (en de zeefjes zaten direct verstopt). Met een blender ging dat wel wat beter hoewel ik het nadeel van de blender vind dat je er weer extra vocht aan toe moet voegen
Als ik volledig zelf zou gaan samenstellen dan heeft Borke per week ca. 530 gram groente nodig, dat is niet zo veel eigenlijk.
Dan kan ik misschien net zo goed een sapcentrifuge nemen waar ik lekker komkommers en appels in kan doen voor mezelf en wortels enz. voor Borke en dan de bladgroente in mijn kleine elektrische Tefal machinetje?

Ik kan niet zo goed inschatten wat voor 'menseljik gebruik' het verschil is tussen een blender en een sapcentrifuge? Kan ik voor mezelf alles met een blender doen wat een sapcentrifuge ook kan? Dan is een blender slimmer, ook voor Borke - waar je al geen rekening mee moet houden...
Volgens mij is een blender wel gemakkelijker schoon te maken en hij neemt minder plek in.
#403149
Nou ik heb het geprobeerd hoor: mijn eerste groentemix gemaakt :'(

Tijdens het inkopen was ik vergeten dat we nog erg veel groente hadden liggen en heb weer flink ingeslagen, veel te veel dus.
Om te voorkomen dat het weggegooid werd, heb ik met de lijst uit de bibliotheek erbij een groentemix gemaakt van ruim 1 kg., dat is voor Borke voor 2 weken genoeg.

Met mijn mini machientje alles fijngemaakt en in een klein emmertje gestort en daarna met de staafmixer de boel nog verder gepureerd (bedankt voor de tip Henneke!).

Wat een ellende, ik ben er een uur mee bezig geweest, staafmixer oververhit en ik eigenljik ook wel.

Gelukkig hebben we aan Borke een dankbare hond die ruim 200 gram groentemix met een eitje en een onsje lamsgehakt met smaak op at.
Dat gaf me in ieder geval een tevreden gevoel.

Dus al purerend en mixend - terwijl naast me de droogmachine ook aan het werk was met geitenvlees - bedacht ik dat zowel Borke als ikzelf toch eigenlijk wel een superapparaat verdienen, wat dit werk een stuk gemakkeljiker maakt ;D

Dus snel op zoek naar mijn nieuwe supermachine, want over 2 weken moeten we weer een groentemixje maken....

Ik geloof dat het nu dus echt zal gaan gebeuren: ik ga proberen om volledig samen te stellen en voor luie dagen of als we weg zijn heb ik nog een voorraadje BIBI liggen.
#403196
AstridStraver schreef: Dus al purerend en mixend - terwijl naast me de droogmachine ook aan het werk was met geitenvlees - bedacht ik dat zowel Borke als ikzelf toch eigenlijk wel een superapparaat verdienen, wat dit werk een stuk gemakkeljiker maakt ;D
;D ;D De moderne Barfer heeft 2,5 vrieskist, een vleesmolen, een droogmachiene en supersonische foodprocesor, enz. Maar bespaart op een blikopener en vooral op da kosten :D
#403209
Doedels schreef: ;D ;D De moderne Barfer heeft 2,5 vrieskist, een vleesmolen, een droogmachiene en supersonische foodprocesor, enz. Maar bespaart op een blikopener en vooral op da kosten :D
En niet te vergeten: genieten van smullende, tevreden hondjes!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door