Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3980
Naar aanleiding van de discussie die we gekregen hebben onder "reken ik zo goed", zit ik me het volgende af te vragen:

Volgens Ian B moet een hond zo'n 60% RMB's. Ongeveer 60% van deze RMB's mag bestaan uit kip en de rest uit lamsribben, kalfsnekken, etc.

Maar goed, er even vanuitgaande dat 60% RMB's die bestaan uit 50% vlees en 50% bot aan de hoge kant is en ook mee rekenend (in mijn overweging) dat versvlees alleen gemalen bot van KIP gebruikt voor de calcium, vraag ik me af of het werkelijk noodzakelijk is om ook RMB's te geven van bijv. lamsrib en kalfsnek.

Want, het calcium uit de kippenbotten is toch gewoon calcium. Punt? Dan zouden een aantal kippenvleugels, karkassen en nekken toch eigenlijk al voldoende kunnen zijn om de calcium behoefte te vullen? Dan zou je toch, naast de kippen RMB's (vleugels, karkassen en nekken) gewoon spier en orgaanvlees kunnen geven van andere dieren? (en eventueel kalkoennek)?

Of mis ik nu iets?

Ja, aan de kauwbehoefte van de hond wordt natuurlijk niet of nauwelijks gehoorgegeven wanneer je alleen maar kippenbotten voert...

Groetjes, Lizzy
Door wieke
#3981
Naar aanleiding van de discussie die we gekregen hebben onder "reken ik zo goed", zit ik me het volgende af te vragen:

Volgens Ian B moet een hond zo'n 60% RMB's. Ongeveer 60% van deze RMB's mag bestaan uit kip en de rest uit lamsribben, kalfsnekken, etc.

Maar goed, er even vanuitgaande dat 60% RMB's die bestaan uit 50% vlees en 50% bot aan de hoge kant is en ook mee rekenend (in mijn overweging) dat versvlees alleen gemalen bot van KIP gebruikt voor de calcium, vraag ik me af of het werkelijk noodzakelijk is om ook RMB's te geven van bijv. lamsrib en kalfsnek.

Want, het calcium uit de kippenbotten is toch gewoon calcium. Punt? Dan zouden een aantal kippenvleugels, karkassen en nekken toch eigenlijk al voldoende kunnen zijn om de calcium behoefte te vullen? Dan zou je toch, naast de kippen RMB's (vleugels, karkassen en nekken) gewoon spier en orgaanvlees kunnen geven van andere dieren? (en eventueel kalkoennek)?

Of mis ik nu iets?

Ja, aan de kauwbehoefte van de hond wordt natuurlijk niet of nauwelijks gehoorgegeven wanneer je alleen maar kippenbotten voert...

Groetjes, Lizzy
Even voor de duidelijkheid, je hebt het over 60% RMB, waarvan 60% uit kip mag bestaan, en de rest(ik vraag me af welke rest) uit andere botten.
Volgens mij lees ik niet goed of snap ik iets niet :-[

Groetjes Wieke
Door Lizzy
#3982
Hoi Wieke, ik geloof dat ik jouw vraag niet helemaal snap.... ::)

Ik bedoel: volgens Ian B. dien je een hond 60% RMB's te geven (op de totale voeding). Van die 60% RMB's mag 60% bestaan uit RMB's van kippen (nekken, vleugels, karkassen). De resterende 40% RMB's zouden dus kalfs RMB's, lams RMB's, konijn RMB's, kalkoen RMB's, hert RMB's, etc. kunnen zijn.

Ben ik zo duidelijker?

Groetjes, Lizzy
Door Ayra
#3983
Volgens mij maakt het ook weinig uit waar de calcium nou vandaan komt hoor.... Ik voer eigenlijk alleen maar kippenkarkasjes als "eetbotten" zeg maar. Daarnaast krijgen ze dus runderbotten, maar dat is puur voor de tanden eigenlijk, dat eten ze nauwelijks op.
Door wieke
#3984
Hoi Wieke, ik geloof dat ik jouw vraag niet helemaal snap.... ::)

Ik bedoel: volgens Ian B. dien je een hond 60% RMB's te geven (op de totale voeding). Van die 60% RMB's mag 60% bestaan uit RMB's van kippen (nekken, vleugels, karkassen). De resterende 40% RMB's zouden dus kalfs RMB's, lams RMB's, konijn RMB's, kalkoen RMB's, hert RMB's, etc. kunnen zijn.

Het kwartje valt, dank je ;)
Ik zat met die 60% te worstelen. Ga rustig verder en trek je van mij niets aan, ben wel heel benieuwd naar de reacties, want ik vind die kippen wel makkelijk aan te komen.

Groetjes Wieke

Ben ik zo duidelijker?

Groetjes, Lizzy
Door Paul_Barte
#3986
Want, het calcium uit de kippenbotten is toch gewoon calcium. Punt? Dan zouden een aantal kippenvleugels, karkassen en nekken toch eigenlijk al voldoende kunnen zijn om de calcium behoefte te vullen? Dan zou je toch, naast de kippen RMB's (vleugels, karkassen en nekken) gewoon spier en orgaanvlees kunnen geven van andere dieren? (en eventueel kalkoennek)?


Lizzy.......volgens mij heb je nu versvleesvoer uitgevonden!!!!! :o
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op zo 06 apr 2003, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3987
Hoi Paul, nou, niet helemaal natuurlijk ;D

Met andere woorden: het kan wel, maar waarom zou je het doen?
Door Sylvie
#3988
Je geeft de botten toch zeker niet alleen voor de calcium? ???In botten zitten nog veel meer dingen, denk ook aan vlees, merg, vetgehalte, bloedresten, dat soort dingen. Ook het gehalte aan ijzer en allerlei (sporen) elementen zal varieren, denk ik zo.
Dus ook bij RMB's wil ik zo veel mogelijk varieteit.
En inderdaad, bij kip valt er ook niet zo veel te kauwen. Wel genoeg voor een mooi gebitje, maar ik mag mijn honden toch graag eens lekker zien werken voor hun maaltje. Het geeft hun overduidelijk heel erg veel plezier.
Zelf zou ik het veel te eenzijdig vinden om alleen kip te voeren, al zou ik dan wel heerlijk goedkoop uit zijn.
Maar ik geef dus kip, lam, kalf en vis. En kom ik nog andere dingen tegen, die een beetje betaalbaar zijn, dan graai ik dat hebberig mee ;D
Ik denk dat dat een van de basisregels is van rauw voeren; variatie.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door