Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Solange
#397083
Ik heb een superlieve labrador die echt alles lust. Zijn maaltijden bestaan uit ofwel Duck uitmuntend of geite-vlees,gekookt. Hierbij doe ik dan ook steeds een boterham. Tussendoor eet hij ook wel een stukje fruit of wortel. Mijn vraag is : hoe stel ik nu zelf een maatijd samen met een goede verhouding vlees/groente. Hoeveel gram vlees en gram groente geef ik als je weet dat onze Neo 35 kg weegt en veel beweging krijgt.(waarom is brood niet goed voor een hond?)

groetjes Solange
Laatst gewijzigd door Solange op di 04 okt 2005, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#397100
Duck Uitmuntend is al een perfecte, complete maaltijd.
Daar hoef je niets aan toe te voegen. Waarom kook je dat geitevlees? Zonde, er gaan dan veel goede voedingsstoffen verloren.

Waarom brood niet goed is? Een hond is een carnivoor, en zijn maag-darmstelsel is niet gemaakt om veel koolhydraten (brood = granen = koolhydraten) te verteren. Het is dus nogal belastend voor zijn systeem. Daarbij komt dat granen in 99% van de gevallen de oorzaak zijn van slechte huid, jeuk en allergien.

Als je in de categorie Zelf Samenstellen - Hond kijkt, zie je daar heeeel veel menu's staan :D
Succes ;)
Laatst gewijzigd door Peet op di 04 okt 2005, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Solange
#397614
Omdat ik deze site nog maar pas heb ontdekt en nog niet wist wat "barfen" was en het waarom ervan, dacht ik om het geitenvlees te koken, met wat groentjes erbij en wat rijst of brood. Dat ruikt trouwens zeer lekker!
Nu snapt ik waarom ik dat beter niet doe. Ik had er nooit verder bij nagedacht. Heeft deze site een info over barfen? Waarom, hoe, zo iets waarin je alles kunt lezen om nog meer ovetuigd te raken van hoe goed het wel is? Zoals ik reeds zei, ik ben nog maar nieuw op deze site en heb nog niet alles gelezen. Sorry, als ik hier achter iets stoms vraag. In alle geval , een interessante site. Ik ben blij dat ik deze heb ontdekt.
Laatst gewijzigd door Solange op wo 05 okt 2005, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#397619
Neem lekker even rustig de tijd om deze site uit te pluizen....je komt hier echt genoeg te weten over barfen....Rome was ook niet in 1 dag gebouwd... ;)
Door Lizzy
#397628
Solange schreef: Omdat ik deze site nog maar pas heb ontdekt en nog niet wist wat "barfen" was en het waarom ervan, dacht ik om het geitenvlees te koken, met wat groentjes erbij en wat rijst of brood. Dat ruikt trouwens zeer lekker!
Nu snapt ik waarom ik dat beter niet doe. Ik had er nooit verder bij nagedacht. Heeft deze site een info over barfen? Waarom, hoe, zo iets waarin je alles kunt lezen om nog meer ovetuigd te raken van hoe goed het wel is? Zoals ik reeds zei, ik ben nog maar nieuw op deze site en heb nog niet alles gelezen. Sorry, als ik hier achter iets stoms vraag. In alle geval , een interessante site. Ik ben blij dat ik deze heb ontdekt.
Stomme vragen bestaan niet hoor! Maar misschien heb je wel wat aan de link die Binno gegeven heeft. En misschien is onze ondersteunende site ook leuk voor je:
http://www.barfclub.nl/een_handleiding_tot_barf2.htm
Door Solange
#397642
dank u wel voor het snel reageren. Dit is wat ik zocht! Heel interessant. Dit is voor mij lectuur om te verslinden ( om het op z'n" barfs " te zeggen )

groetjes solange
Door Solange
#397666
Bij mijn ouders thuis wordt er wel een een geitje geslacht ( speciaal voor de hond). Erg bedenk ik nu, als je weet dat er zoveel honger in de wereld is.
Zolang er geitjes zijn , krijgt onze Neo 1 maaltijd duck en 1 maaltijd geitevlees ( wat ik nu voortaan rauw zal voorschotelen) Is het geitevlees op , dan krijgt hij 2 maaltijden Duck. Voor onze lieve knuffelbeer wil ik wel elke dag vers eten bereiden. Of eventueel een grotere hoeveelheid invriezen .
Laatst gewijzigd door Solange op wo 05 okt 2005, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#397678
Solange schreef: Bij mijn ouders thuis wordt er wel een een geitje geslacht ( speciaal voor de hond). Erg bedenk ik nu, als je weet dat er zoveel honger in de wereld is.
Zolang er geitjes zijn , krijgt onze Neo 1 maaltijd duck en 1 maaltijd geitevlees ( wat ik nu voortaan rauw zal voorschotelen) Is het geitevlees op , dan krijgt hij 2 maaltijden Duck. Voor onze lieve knuffelbeer wil ik wel elke dag vers eten bereiden. Of eventueel een grotere hoeveelheid invriezen .
In feite kun je de hele geit rauw aan je hond voeren, inclusief de organen en botten, behalve de harde botten die gewicht gedragen hebben. Alleen vind ik zelf alleen geit wel wat te eenzijdig dus het is goed om er ook wat anders bij te voeren. Dat kan zijn: andere dieren (zoals kip, konijn, eend, etc) of Duck.

Je hond moet wel eerst botten leren eten/verteren. Meer daarover in: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801
Door Solange
#398289
Is het echt nodig om de groenten te pureren? Is heel fijn snijden ook goed? Of misschien heel even blancheren en dan snijden? Ik heb namelijk geen pureermachine, vandaar mijn vraag.

Bevat kraakbeen ook calcium?

Mag ik Neo varkensribben geven met vlees aan hé?

alvast dank, Solange
Laatst gewijzigd door Solange op do 06 okt 2005, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#398293
Solange schreef: Is het echt nodig om de groenten te pureren? Is heel fijn snijden ook goed? Of misschien heel even blancheren en dan snijden? Ik heb namelijk geen pureermachine, vandaar mijn vraag.
Wanneer de groente rauw word gegeven dan MOET het gepureerd worden, wanneer je de groente gaat koken dan kan je het wel fijn snijden of in iets grovere stukjes hakken, maar door het koken raak je wel wat van de voedingswaardes kwijt.
Als je geen keukenmachine hebt, heb je dan misschien 'n staafmixer of 'n blender wat je kan gebruiken?

Kraakbeen bevat minder calcium dan hardere botten.
Varkensvlees/ribben word niet aangeraden om aan je hond te geven i.v.m Aujeszki
Door Lizzy
#398335
Solange schreef: Is het dan goed om bevoorbeeld een grotere hoeveelheid groentemoes in porties in te vriezen?
Vitamineverlies?
Ja, er is altijd wel iets vitamine verlies bij het invriezen van rauwe groentes, maar in het volkomen diepvriesboekje van mij staat dat het toch wel drie weken behoooorlijk goed blijft!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door