Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lil
#396955
Voordat jullie metteen beginnen over hoe slecht het is heb ik toch een serieuze vraag...
De dag voor de behendigheidswedstrijden gaf ik vroeger (toen ik brok voerde) altijd een grote portie macaronie. Op de dag zelf moeten ze vasten, maar ook nog eens in zeer korte tijd heel snel sprinten en springen. Sprinters gebruiken ook macaronie (lange afstandssporten juist vet). Nu valt me op dat sinds ik het niet meer doe (nu al een jaar), omdat ik barf Boris het laatste (derde) onderdeel niet meer presteert en uitgeput en langzaam is. Nu heb ik hem de laatste twee wedstrijden weer macaronie gegeven en toen was hij veel sneller en had ook aan het einde van de dag nog energie. Macaronie toch vergig voor de hond, of toch maar liever geven??????
Door Lizzy
#396959
Macaroni bevat veel koolhydraat en koolhydraat is een snelle energie-leverancier. Als je iedere dag behendigheid zou doen en iedere dag veel macaroni moet voeren: dan zou ik daar zelf niet erg dol op zijn.... Eiwitten en vetten zijn overigens ook energie-leveranciers. Wel langzame. Maar vet geeft ook meer energie als koolhydraat en eiwit. Je zou ook eens kunnen proberen hoe ze reageren wanneer je een vette maaltijd geeft. En tja, ik weet niet hoe vaak je wedstrijden hebt, maar als dat niet te vaak is, dan zou je kunnen besluiten om wat koolhydraten te voeren.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 04 okt 2005, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#396960
(vaag staat me bij dat Andre van de sledehonden hier ook mee heeft lopen tobben. Hij voerde Bibi en volgens mij hadden zijn honden niet lang genoeg energie en heeft Bertus het voer toen voor hem aangepast. Ik weet nou niet meer of Bertus er extra vet of koolhydraat aan toe heeft gevoegd.... Weet iemand dat nog?).
Door Lil
#396963
Ja, daarom vraag ik het. ik heb dus een maal per maand wedstrijd, is dus niet zo heel erg vaak, maar toch twaalf keer per jaar...
Vet wil ik inderdaad wel eens proberen, je bedoelt dus vetspiervlees geven en daarbij een lekker stuk schapenvet. Zat dus inderdaad met de vraag is vet niet te traag, want op een slechte dag is het parcours in 35 seconden beeindigd (goede dag 27 a 28 seconden), ik geloof niet dat je dan al vetten verbrand hebt...
Laatst gewijzigd door Lil op di 04 okt 2005, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door maximus
#396969
het zal toch geen kwaad kunnen om af en toe (je hebt het over 12x per jaar) macaroni te geven? Hij verbruikt daarna genoeg energie om er niet dik van te worden. Ik geef Max ook wel eens macaroni (als tafelrestje). Hij heeft geen aanleg om dik te worden maar ik ben van mening dat af en toe echt geen kwaad kan. Wij eten toch ook niet altijd gezond?!?!
Door Lil
#396971
maximus schreef: het zal toch geen kwaad kunnen om af en toe (je hebt het over 12x per jaar) macaroni te geven? Hij verbruikt daarna genoeg energie om er niet dik van te worden. Ik geef Max ook wel eens macaroni (als tafelrestje). Hij heeft geen aanleg om dik te worden maar ik ben van mening dat af en toe echt geen kwaad kan. Wij eten toch ook niet altijd gezond?!?!
Nee, gezond eten we zeker niet altijd! (de hond eet gezonder als de baas) Boris heeft gelukkig ook geen aanleg om dik te worden, hij is nu vier en een half en voor het eerst in zijn leven op het juiste (lees minimum) gewicht, voorheen kon je altijd de ribben tellen op twee meter afstand.
Door Lizzy
#396976
Het beperken van koolhydraten in een dieet van de hond doe je natuurlijk niet alleen omdat ze er dik van worden.... Koolhydraten zijn gewoon niet zo gezond voor de hond, zeker in grote hoeveelheden. Maar voor 12 keer per jaar zou ik me er helemaal niet druk om maken nee.
Door Lil
#396979
ok, dat wilde ik dus horen, is het echt super slecht of valt het in die hoeveelheden wel mee. Dan gaan we gewoon door met hoe we het deden en de laatste twee uitslagen zijn veelbelovend, dus wie weet komende maand promotie....
Door Doedels
#397374
Bij krachtexplosies van 30 sec. gebruikt een hond eerst ATP en CP. Dat bouw je op door intervaltraining. Na 15 sec. gaat de hond over op glycogeen voorraden. Daar kan je elke vorm van koolhydraat voor gebruiken. Waarom gebruik je geen rijst? Dat bevat geen tarwe. Het beste werk het als je twee dagen van tevoren de glycogeenvoorraad leegloopt met duurtraining en op de rustdag de glycogeenvoorraad volledig vult met koolhydraten. Dan staat niets die promotiepunten meer in de weg ;)
Door Lil
#397530
He, dat is een goede, rijst verdraagt hij inderdaad veel beter. Die duurtraining loopt meestal wel los, omdat ik alleen op zondag wedstrijden kan lopen (zaterdags moet ik werken) en ik vrijdags altijd grote wandelingen met andere honden ga maken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door