Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lupa
#3953
ik bedacht me ineens iets(beter laat dan nooit),
ik geef mijn honden 3 dagen bibi en andere dagen het nodige ,organe +botten,
maar in bibi zit er ook bot in verwerkt, de verhoudingen die ooit aanbod zijn gekomen(voor de crasch) zijn gebazeert op het volledige barfen, dus hoeveel bot mag ik geven aan mijn honden?
Door Ink
#3954
Da's dus het lastige van kantenklaarvlees: je weet niet (precies) wat erin zit in welke verhoudingen.
In Bibi zit ook een dot orgaanvlees dus volgens mij moet je dat spaarzaam bijgeven. Ik heb ooit gehoord (geen idee of dat nog zo is) dat er in Bibi 40% gemalen kippenbot zit. Als je uitgaat van een procent of 10, max 25 voor een volwassen hond, dan schiet het dus lekker op.
Om te kunnen weten wat je 'kan' bijvoeren moet je dus weten wat je als basis geeft.
Kijk eens op het etiket en vraag bij Bibi welke percentages zij precies aanhouden per onderdeel.
Door Lupa
#3955
nou lees ik net dat er in bibi natuur mix kippenbottenzit, ik geef lams of kalf ,ik neem aan dat deze botten onderling verschillen hebben dus hoe kan ik rekenen hoeveel kalf of lams botten mogen ze hebben? ik begrijp (denk ik) dat ik niet veel kippen botten moet geven want dat is al in de voer verwerkt.
Door Ink
#3956
Lupa picture this:

Je rijdt in een auto zonder kilometerteller, snelheidsmeter, weet ik hoe zo'n ding heet. Je wilt precies 100 gaan rijden. Moet je nu harder of zachter gaan dan je nu rijdt?
Ik denk dat je geen flauw idee hebt want je weet immers niet met welke snelheid je nu de wegen onveilig maakt.

Nou, da's hetzelfde met kantenklaar voer. Je weet niet wat je erbij moet doen, want je weet niet wat erin zit.
Door Lizzy
#3958
Lupa picture this:

Je rijdt in een auto zonder kilometerteller, snelheidsmeter, weet ik hoe zo'n ding heet. Je wilt precies 100 gaan rijden. Moet je nu harder of zachter gaan dan je nu rijdt?
Ik denk dat je geen flauw idee hebt want je weet immers niet met welke snelheid je nu de wegen onveilig maakt.

Nou, da's hetzelfde met kantenklaar voer. Je weet niet wat je erbij moet doen, want je weet niet wat erin zit.
Kolere Ink, heb je hier lang over na gedacht of heb je deze zo uit je mouw geschud? Ik vind 'm COOL, deze vergelijking!

Ik denk dat, wanneer je versvlees geeft, inderdaad een beetje uit moet kijken met wat je daarnaast allemaal geeft...!

Groetjes, Lizzy
Door SHIVA
#3959
Lupa picture this:

Je rijdt in een auto zonder kilometerteller, snelheidsmeter, weet ik hoe zo'n ding heet. Je wilt precies 100 gaan rijden. Moet je nu harder of zachter gaan dan je nu rijdt?
Ik denk dat je geen flauw idee hebt want je weet immers niet met welke snelheid je nu de wegen onveilig maakt.

Nou, da's hetzelfde met kantenklaar voer. Je weet niet wat je erbij moet doen, want je weet niet wat erin zit.
???HOI IEDEREEN ALS IK HET GOED BEGRIJPT MAG JE HOND NIET TE VEEL KIPPEVLEUGELS EN BIBI VLEES VOER EN DAN OOK NOG EENS EEN KEER PER WEEK EEN VLEESBOT DE GROENTEN MET FYTO MIX KRIJGEN ZE TWEEKEER PER WEEK IS DAT OOK TE VEEL GR SHIVA
Door Lizzy
#3960
???HOI IEDEREEN ALS IK HET GOED BEGRIJPT MAG JE HOND NIET TE VEEL KIPPEVLEUGELS EN BIBI VLEES VOER EN DAN OOK NOG EENS EEN KEER PER WEEK EEN VLEESBOT  DE GROENTEN MET FYTO MIX KRIJGEN ZE TWEEKEER PER WEEK IS DAT OOK TE VEEL  GR SHIVA
Hoi Shiva (je mag de caps lock uitzetten hoor ;D), je kunt best eens in de plaats van Bibi wat kippenvleugels geven. Maar, ik raad je af dit te vaak te doen en ik raad het ook af de vleugels te combineren met Bibi. Want, in Bibi zit al genoeg calcium/fosfor. Dus, breng de Bibi dan in mindering. Maar, dat neemt dus niet weg dat je best een paar kippenvleugels kunt geven per week! En, je mag ook best 1 vleesbot per week voeren! En, twee keer per week groente (mag ook door het vlees) en fytomix is ook prima. Je kunt ook de fytomix prima combineren met vlees. Dus, je doet het eigenlijk gewoon goed!

Wat Ordell zegt is ook waar: een volwassen hond poept een teveel aan calcium uit. Met andere woorden: als jouw hond TE witte en TE harde ontlasting krijgt, dan weet je dat je TEVEEL bot geeft. Het komt er dus wel weer uit, maar van die hele keiharde ontlasting is ook niet zo prettig voor de hond.

Maar Ordell, jij geeft een konijn toch ook ipv een Bibi maaltijd? Ik denk ook dat een heel konijn niet vergeleken mag worden met bijv. een groot vleesbot. In 1 konijn zit ongeveer 10% of 15% bot en de rest is vlees. En, de hoeveelheid calcium en fosfor in een konijnen-bot ligt ongetwijfeld vele malen lager als in een bot van een groot dier (kalf, lam, geit), hoewel ik er dus geen analyse van heb...

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 06 jul 2003, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#3961
<< Met andere woorden: als jouw hond TE witte en TE harde ontlasting krijgt, dan weet je dat je TEVEEL bot geeft. Het komt er dus wel weer uit, maar van die hele keiharde ontlasting is ook niet zo prettig voor de hond.<<


Juist Lizzy, van te harde ontlasting krijg je onder andere spleetogen . ;) ;)

<< In 1 konijn zit ongeveer 10% of 15% bot en de rest is vlees. En, de hoeveelheid calcium en fosfor in een konijnen-bot ligt ongetwijfeld vele malen lager als in een bot van een groot dier (kalf, lam, geit), hoewel ik er dus geen analyse van heb...<<


Ja das juist, een wild konijn zit rond de 9 % en een tam (Vlaamse reus)rond de 12 à 13%, heb ik zelf nagegaan aan de hand van 17 proefkonijnen! Was niet zo simpel !
Wat de harde botten van grotere dieren betreft, die worden volgens Mech niet gegeten ........ en die kan 't weten .......


Gr.
Roger.
Door Janet
#3962
Ik geef meestal 6 dagen bibi en 1 dag zelfmaakprut. Op de bibi-dagen komt er weinig extra's bij. Af en toe een kippenvleugeltje, lamsribje, wat fruit etc.
Op de zelfmaak-dagen probeer ik de verhouding vlees-bot op 50-50 te houden.
Door Sylvie
#3963
Ehhm, ik heb nog geen koffie gehad, dus misschien ga ik nou onzin uitkramen, maar...
als je een complete versvleesvoeding geeft op bepaalde dagen, dan heb je dus voor die dagen (omdat het compleet voer is) als het goed is, die botten in een goeie hoeveelheid (mag je hopen) gehad, toch?
Dan zou het toch geen kwaad kunnen om op andere dagen botten te geven? Orgaanvlees misschien niet, maar botten? Zeker als het een volwassen hond is, kan dat toch niet zo'n kwaad?
Door sylvia
#3964
hier krijgen ze 6 dagen carnibest zonder iets erbij,en één dag krijgen ze een bak vuile verse pens en botten,kippenvleugels,nekken of lamsribben.
Door Angelique
#3965
Altijd gedacht dat jouw 7e dag een vastendag was ;D
hier krijgen ze 6 dagen carnibest zonder iets erbij,en één dag  krijgen ze een bak vuile verse pens en botten,kippenvleugels,nekken of lamsribben.
Door sylvia
#3966
Altijd gedacht dat jouw 7e dag een vastendag was ;D
ja tot dat ik met botjes begon,mijn hondjes zijn dan ook heel blij met een mevrouw uit zundert die botjes ging verkopen ;D
Nee ik ga niet één dag aan rotzooien en dan nog een dag vasten,dan houden ze maar 5 dagen over waar ze kompleetvoer eten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door