Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sofie
#393649
Hey!

Ik las in het boek van Mogens Eliasen dat de maag van een hond 70% van het hele spijsverteringssysteem omvat en dat deze bedoeld is voor grote hoeveelheden voedsel in 1 keer te verwerken en niet zoals bij de mens regelmatig kleine beetjes.
Dus eigenlijk zou het dan voor de hond beter zijn van slechts 1 maaltijd per dag te geven.

Wat denken jullie? Wat is nu het beste?
Door Laura2004
#393653
Ik geef mijn honden wel 1 maaltijd per dag, maar meer omdat ik het een gedoe vind om twee maaltijden per dag te geven. Ik weet niet of het goed is, maar ik merk wel dat mijn honden na het eten echt voldaan zijn en ze hebben dan zo'n lekker bol buikje en na het eten ga ze echt tevreden slapen.
Door Lizzy
#393658
Ten eerste is het natuurlijk niet zo dat alles wat Mogens zegt ook echt waar is ;D! (hij schrijft wel meer dingen waarvan ik denk: ???).

Ik voer 2 keer per dag. Om dat ik vind dat dat bij mijn honden het beste past. Maar, ik heb proefondervindelijk wel vast kunnen stellen dat het een slecht idee is om iedere dag op exact dezelfde tijdstippen te voeren. De hond heeft dat namelijk heel snel in de gaten en begint al van te voren maagzuur aan te maken. En als het eten dan niet een keer om exact 8 uur 's ochtends gegeven wordt, dan is de hond misselijk. En ik denk dat er meer honden zijn die door deze misselijkheid een bloat krijgen wat gevolgd wordt door een maagtorsie. Ook niet wetenschappelijk aangetoond. Maar, het zou eventueel een verklaring kunnen zijn waarom veel honden een maagtorsie krijgen op nuchtere maag. Goed, Mogens Eliasen heeft hier dus (vind ik) een erg sterk punt! Want het gaat niet alleen om of je 1 of 2 maaltijden voert, maar ook om het tijdstip waarop.

OK, ik voer ook niet altijd dezelfde porties. Ik voer vaak 1 kleine maaltijd per dag en 1 grote. Het is dus niet zo dat mijn honden nooit een vol gevoel hebben want ze krijgen hier 's avonds gerust 1 kilo voer te verwerken in 1 portie. En 1 kilo voer is voor een Dalmaat van 24 kilo best een hoop ;D.

Ik denk dus zelf dat men eerst moet definieren waarom iets goed of niet goed is. Waarom zou je je hond 1 keer per dag voeren? Omdat de wolf ook 1 keer per dag eet? (dat is nog maar helemaal de vraag! Ja, een wolf vreet zich vol wanneer hij 1 grote prooi heeft kunnen bemachtigen. Maar wat nou op dagen dat hij geen grote prooi heeft kunnen vangen?). Of moet je de hond in 1 maaltijd voeren omdat dat beter is voor de maag, als spier? En zo ja, waarom? En wat nou als het resultaat daarvan je niet bevalt? Blijft men het dan toch doen, 1 keer per dag voeren, omdat Mogens Eliasen het zegt?

Ik geef je een voorbeeldje: veel honden in Nederland (en helemaal in Amerika) zijn vandaag de dag gecastreerd. En vooral reuen hebben de neiging om dik te worden na de castratie. Dus moet de hoeveelheid calorieen omlaag. De hond krijgt dus porties waar een niet gecastreerde hond niet meer op kan leven. En nou geef je dat portie in 1 keer. En ook al geef je het in 1 keer: het blijft een verrot klein portie! Dus de maagspier wordt niet getrained, de hond zit ook niet vol. En wat gaat zo'n hond vaak doen? Snaaien. En van straat vreten. En sommige honden (met name Labradors) zijn niet erg kieskeurig met wat ze naar binnen werken. Ik heb al vele malen in de praktijk gezien dat deze honden beter af zijn met 2 maaltijden per dag. En soms zelfs 3.

Er zijn al eens eerder discussies geweest dat je bij 2 kleine porties per dag de maagspier (de maag is 1 grote spier) niet traint enzo. En dat juist honden met een ongetrainde maag meer kans hebben op maagtorsie. Ik heb het wetenschappelijke bewijs daarvan nooit gezien (waarmee ik niet zeg dat het dus niet waar is). Ik denk zelf dat het begrip maagtorsie erg moeilijk is en van zoveel factoren afhankelijk is dat je zoiets helemaal niet kunt stellen. Om te beginnen heeft de maagtorsie in mijn ogen pas echt z'n intrede gedaan sinds de brok en sinds de mens zeer koolhydraatrijk is gaan voeren (omdat dat zo lekker goedkoop is). En dus is dat al zo niet te vergelijken met een hond die rauw/vers gevoerd wordt. Om zulke uitspraken te kunnen doen zou je eerst 1000 Deense Doggen moeten nemen, deze allemaal met vers af moeten spenen en daarna er 500 1 keer per dag vers voeren en de andere 500 2 keer per dag. En dan nog heb je geen enkel genetisch aspect meegenomen in je onderzoek, maar goed, dan begint het al ergens op te lijken!

Ik vind het dus eerlijk gezegd persoonlijk niet correct om te stellen dat je 1 keer per dag moet voeren. Punt. Ik vind dat het namelijk afhangt van de hond en zijn omstandigheden en zijn constitutie. En dan nog vind ik het eigenlijk best heel erg ritmisch om altijd 1 maaltijd per dag te geven. Dus als je de natuur wat meer zou willen nabootsen, dan kunnen ze volgens mij beter nog onregelmatiger te eten geven. Dus bijv. de ene dag 1 grote maaltijd, de dag erop weer 1 grote maaltijd, de dag erop 3 kleintjes, de dag daarop niks, de dag erop weer 1 maaltijd, de dag erop 5 kleintjes, de dag erop 2 middelgrote, de dag erop weer niks. En dit op verschillende tijdstippen per dag. Nogmaals, dit is voorbeeldje. En dit moet je natuurlijk niet van de een op de andere dag gaan doen, want hier moet je hond aan wennen. Maar goed, voor de meeste mensen, in onze huidige maatschappij is zoiets niet echt gemakkelijk praktisch uitvoerbaar......
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 28 sep 2005, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#393662
(overigens, met bovenstaande wil ik niet zeggen/beweren dat het slecht zou zijn om 1 keer per dag te voeren! In tegendeel! Ik denk dat het prima is, als dat voor de hond en voor de eigenaar goed uit komt en goed bevalt!!).
Door conleeuw
#393665
nou wil ik niet zeuren, maar maag torsie is niet de enige torsie waar deze rassen last van hebben, dus ik wil pleiten dat de hoeveelheid eten zeker niet de enige factor is, maar wel een bijdragen tot risico levert.
Deze rassen (bijv. Deense Dog) hebben ook de mogelijkheid van een long trosie en of een milt torsie (pas nog met de dog van een vriendin gebeurd) en er is (nog) geen bewijs dat dit iets met tijdstip of hoeveelheid of type voedsel te maken heeft. Zou het zo simpel zijn als twee of drie of wat mij betreft vijf keer per dag voeren, dan ken ik geen honden eigenaar die dat niet had gedaan om een torsie te voorkomen.

Ik ben het er wel mee eens dat het stipt voeren op bepaalde tijden in mijn opinie geen toegevoegde waarden heeft voor mijn honden. Inderdaad is de anticipatie vaak de oorzaak van gal achtige braak parijen (nou ook weer niet alle honden schijnen daar last van te hebben) maar buiten dat worden ze drammerig (hier tenminste wel) en zeuren ze om eten soms zelfs een uur voor de tijd, dus ik doe het al lang niet meer. Komt mij zeker beter uit, de honden zijn niet lastig en ik ben niet gebonden aan een schedule.

;D
Door Mevroi Kruim
#393726
Ja, Mogens heeft heel interessante dingen te melden, maar hij spreekt zichzelf ook nog wel eens tegen ;)
Ik voer zelf 1x per dag, en mijn honden vasten meestal 2x per week, wat wil zeggen dat ze per maaltijd vaak maar niet altijd flinke hoeveelheden krijgen. Ik varieer de hoeveelheid per maaltijd ook, en het tijdstip van voeren, en mij bevalt dat zeer prima, en de hondjes doen het er goed op. Maar ik ga niet zover als Mogens aanbeveelt, om ze op vastendagen nooit iets te geven. Als het zo uitkomt krijgen ze op de training bv gerust een lekkertje, of wel meer ook. Ik denk dat ze in het wild ook niet braaf helemaal niks eten op een dag dat ze geen grote prooi vangen, ze pikken dan ook een muisje of een handje bramen mee als ze die tegenkomen.

Maar Mogens zegt ook met nadruk dat wat voor Voorvader Wolf geldt niet noodzakelijk iedere huishond past. Hij is een voorstander van het volgen van het wolvendieet, omdat dat naar zijn idee het dichtst bij de ideale voeding voor de hond komt. Maar als het de hond slecht bekomt doordat hij bv bepaalde afwijkingen of kwalen heeft, of significant anders in elkaar zit dan de wolf, dan pas je je voeding natuurlijk aan, zegt hij. Hij geeft het voorbeeld van chihuahua's die een bepaald spijsverteringsenzym missen waardoor ze meerdere keren per dag gevoerd moeten worden. Er zijn misschien wel honden die een anders gebouwde maag hebben waardoor ze geen grote hoeveelheden in een keer aankunnen, en zo zijn er nog legio mogelijkheden.
Door Sofie
#393871
Bedankt! Dit is zeker interessant te lezen!
Lady krijgt ook niet echt op vaste tijdstippen...soms is het 2 uur vroeger of later!

Dus als ik het hier goed lees is het niet echt belangrijk hoe vaak je voert...maar dat je eerder voor afwisseling moet zorgen?
Door Daisy75
#394260
Mijn honden krijgen ook 2 keer per dag eten, ik doe dat altijd al, en vind dat het fijnst.
Alleen ze krijgen NOOOOIT hetzelfde tijstip eten, niet omdat ik dat niet wil doen maar omdat dat niet kan vanwege onregelmatige diensten van me werk, dus varieert behoorlijk hier.
Maar nu lees ik net van Lizzy dat het ook veel beter is om niet regelmatig in tijd te voeren....doe ik toch perongeluk al jaren iets goed hahahah ;)
Door Lil
#394396
KayleighShanden schreef: Mijn honden krijgen ook 2 keer per dag eten, ik doe dat altijd al, en vind dat het fijnst.
Alleen ze krijgen NOOOOIT hetzelfde tijstip eten, niet omdat ik dat niet wil doen maar omdat dat niet kan vanwege onregelmatige diensten van me werk, dus varieert behoorlijk hier.
Maar nu lees ik net van Lizzy dat het ook veel beter is om niet regelmatig in tijd te voeren....doe ik toch perongeluk al jaren iets goed hahahah ;)
Leuk toch, ik doe blijkbaar ook iets ongewild goed. Ik studeer en soms heb ik 's middags les en soms 's ochtends met het gevolg dat ik de ene keer 's ochtends heel erg vroeg al voer en de andere keer eerst 's ochtends de grote wandeling ga maken en daarna pas rond het middaguur voer. In het begin was ik nog te veel brokjes mens, maar met mijn huidige ingredienten kan het niet ander dan dat ze de ene keer een hele grote portie krijgen en de andere keer bijna niets. En o, ja vergeet de wedstrijddagen niet, dat is bijna een hele dag vasten, ook best wel gezond (volgens mijn hond niet, maar ik probeer hem al vier jaar duidelijk te maken dat een hond niets te zeggen heeft, maar goed... ;D )
Laatst gewijzigd door Lil op do 29 sep 2005, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#394850
De cockers hier krijgen 1 x op een dag eten, ze eten 200 gram op een dag en als ik dat ga verdelen dan vergaan ze de hele dag van de honger.
De enige tijd dat ze meerdere keren krijgen is als pup en als ze drachtig/zogend zijn.
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 30 sep 2005, 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#394867
Sofie schreef: Bedankt! Dit is zeker interessant te lezen!
Lady krijgt ook niet echt op vaste tijdstippen...soms is het 2 uur vroeger of later!

Dus als ik het hier goed lees is het niet echt belangrijk hoe vaak je voert...maar dat je eerder voor afwisseling moet zorgen?
Ik denk dat hoe vaak je voert moet afhangen van je hond en zijn constitutie. Sommige honden zijn beter af met 3 maaltijden per dag, andere met 1. En verder denk ik zelf (op basis van wat Mogens daarover heeft geschreven) dat het voeren op vaste tijdstippen geen goed idee is.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#394907
We zijn blijven steken bij 2 x per dag. Kaio heeft smorgens al honger (kan ook al de bevestiging zijn dat hij weet dat er eten komt en zijn maagzuur zich heeft ingesteld) s'avonds eet hij na ons, weet hij inderdaad ook. Maar dat verschilt nog wel een beetje. Moet zeggen dat hij met enige regelmaat eten krijgt. Had het inderdaad nog niet zo bekeken met het aanmaken van maagzuur. Maar dat klopt wel ja dat was toch Pavlov met zijn belletje ja. hmm stof tot nadenken.
Kaio krijgt op een actieve watersport dag wel meer.
Maar ik moet wel zeggen dat ik denk dat er veel mensen of fokkers zijn van grote rassen die over hun nek zouden gaan van onregelmatig voeren (soms een dag niet) vooral in de groei. (doen veel al met vers hoor :P, ook een aantal niet gelukkig!, waaronder onze eigen geeft vers en heeft bijv goede HD)Of is dit dan meer voor volwassen honden van toepassing. Want moet toegeven dat ik op gevoel bij een snelgroeiend ras ook niet helemaal gerust ben op die stelling dat je af en toe een dag niet voert.
En wat betreft de maagspier, vind voor onze hond zijn portie in een keer ook niet echt veel in vergelijking met zijn grote...
Door Mevroi Kruim
#394980
Puppen moeten ook niet vasten! Dit geldt voor volwassen honden.
En wb honger hebben, tja, dan hebben ze hier pech 8) volwassen honden kunnen zeer prima zonder eten gedurende een langere tijd, een dagje is niks voor ze. Exemplaren met spijsverteringsafwijkingen uitgezonderd natuurlijk, maar die zijn nogal zeldzaam.
En als ze dan weer wel eten krijgen is een portie voor 2 dagen lekker veel, maagje vol, tevreden hondjes.
Ik doe het vaak zo dat ik ze een 2-daagse portie geef na een dag dat ze veel gedaan hebben (bv 4 uur met de paarden mee op zondag). Dan krijgen ze de maandag een rustige vastendag, bescheiden wandelingetjes, lekker uitbuiken, dat werk. En dan dinsdag weer een redelijk grote maaltijd, meestal met vis erin (dat lusten ze niet zo graag ;D). De dag erop wat minder, dan weer een gewone portie, dan weer een dag vasten, dan weer een flinke maaltijd ... zo iets dus.
Op de vastendagen krijgen ze dus wel eens een lekkertje bij de training, en ze vinden zelf ook nog wel eens wat :-X gisteren vonden ze maiskolven die na het oogsten waren blijven liggen, dus daar werden de korreltjes afgepeuterd, en vervolgens ving Tara drie muizen. Kátur had niks, die is te langzaam ;D dus die ging bramen plukken, dat doet Tara weer niet want die is kleinzerig.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op vr 30 sep 2005, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door avalon
#395342
Meestal geef ik twee keer op een dag, maar het komt nogal eens voor dat ik vergeten ben iets uit de vriezer te halen en dan krijgen ze dus maar 1x iets. (wel gelijk alles). Soms slaan ze wel eens een dagje over, dan krijgen ze de dag erop weer meer. Echt vaste tijden heb ik niet, gewoon waneer ik opsta en naar bed ga. Voor het slapen gaan krijgen ze meestal het meeste, kunnen ze de hele nacht uitbuiken. Angie heeft trouwens de laatste tijd weer de behoefte om gelijk na de maaltijd met haar speeltje te gaan rennen ::) dan pakt Avalon het af en rennen ze samen of wij trappen er weer eens in om dat bestje weg te gooien dat ons op subtiele wijze op de schoot of in het gezicht wordt geduwd om vervolgens met grote ronde ogen te blijven staren tot het wordt weggegooit. Lijkt me eingelijk ook niet helemaal goed met volle maag. Krijg tenslotte zelf ook last van mijn maag als ik te kort voor het sporten gegeten heb.
Door Sofie
#395504
sylvia schreef: De cockers hier krijgen 1 x op een dag eten, ze eten 200 gram op een dag en als ik dat ga verdelen dan vergaan ze de hele dag van de honger.
De enige tijd dat ze meerdere keren krijgen is als pup en als ze drachtig/zogend zijn.
Pppfff ben ik blij dat te horen! Ik dacht altijd dat Lady te weinig eten kreeg....ze krijgt ook 200gram per dag en momenteel in 2 maaltijd en het lijkt idd of ze dan nog steeds reuzenhonger heeft.... Zal eens zien als ze 1 maaltijd krijgt.... ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door