Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bandji
#393418
Hier heb ik een vraag over ik lees hier veel over kippennekken enz. maar mij is altijd verteld dat kippenbotten gevaarlijk zijn voor honden :-[
Wie wil mij dit uitleggen ;)
Door Mevroi Kruim
#393429
Nou, da's simpel: kippenbotten zijn niet gevaarlijk 8) 8)
En al die mensen die zeggen van wel kletsen uit hun nek en weten niet waar ze het over hebben.
Let wel: wij hebben het hier over RAUWE ONVERHITTE botten. Altijd. Nooit gekookt, gebakken gebraden of die gerookte ondingen van de dierenwinkel. Verhitte botten veranderen van structuur en worden onverteerbaar, splinteren enz. enz.
Rauwe kippenbotten zijn zacht; braadkippen zijn dan ook eigenlijk kuikens van 6 tot 9 weken en gebruikten hun poten toch al niet, dus die botjes zijn rubberig elastisch, je kunt ze buigen. Bijna alle honden kunnen dat zonder enig probleem verteren (er zijn altijd hele zeldzame uitzonderingen).
En van de kippenbotten zijn nekken het veiligst. Hoe meer vlees er om een bot heen zit hoe veiliger het is om te eten, dan zit het netjes ingebed en de hond moet het kauwen zodat hij geen grote stukken bot binnenkrijgt. Nekken zijn helemaal erg zacht en bestaan voor 50% uit vlees. Zelfs mijn tandeloze ouwe mini-katje kan platgeslagen nekken aan.
Dus: kippennekken zijn prima eten. Tenzij je een hele grote schrokophond hebt. Die slokken zo'n nekje zo naar binnen. en da's niet de bedoeling, ze moeten op botten kauwen. Dus als je een grote hond hebt zijn wat grotere zachte botten (lam of kalf) vaak beter.
Door Bandji
#393469
dank je wel voor de uitleg dan ga ik maar ff kijken voor lam of kalfs botten ;D Want ik denk dat die kippennekkies hap slik weg zijn ;D
Door Daisy75
#393564
Bandji schreef: dank je wel voor de uitleg dan ga ik maar ff kijken voor lam of kalfs botten ;D Want ik denk dat die kippennekkies hap slik weg zijn ;D
haha zo te zien heb je staffords??

Ja dan kan je idd beter zachtere botten geven whahhaa ik zie namelijk hoe die twee van mij alles wegslikken alsof het nix is, ik moet ook alles in stukjes snijden want de dame en heer slikken nog een hele kip door als ze de kans krijgen, schrokkoppen!!! ;D
Door Laura2004
#393651
Ik heb ook een (am)stafford en die kauwt gewoon overal netjes op ook op kippennekjes. En als je nog nooit botten hebt gegeven dan zou ik toch met kippennekken beginnen die andere botten zijn harder en als een hond geen botten gewend is kunnen ze die moeilijker verteren. Je kan de kippennekken gewoon vasthouden, zodat je honden wel moeten kauwen erop. Zo heb ik dat ook gedaan en trouwens ook al zouden ze een kippennek in 1 keer doorslikken dan kan dat nog geen kwaad.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op wo 28 sep 2005, 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bandji
#394248
KayleighShanden schreef: haha zo te zien heb je staffords??

Ja dan kan je idd beter zachtere botten geven whahhaa ik zie namelijk hoe die twee van mij alles wegslikken alsof het nix is, ik moet ook alles in stukjes snijden want de dame en heer slikken nog een hele kip door als ze de kans krijgen, schrokkoppen!!! ;D
Ja klopt ik heb 2 Am staff's 1 van 19 maanden en 1 van 5 maanden ;D
Ben nog niet zolang geleden begonnen met Energique te geven aan mijn pup en Misty krijgt vanaf morgen ook alleen nog Energique die heb ik eerst langzaam laten wennen ;D
Maar omdat ik toch nog het idee heb dat die paar schijfjes te weinig voor haar is zat ik te kijken voor andere dingen die ze mag eten ;D
Maarre mijne zijn geen schrokops hoor vooral de pup geeft heel veel problemen dat hij niet wil eten sinds maandag eet hij pas gewoon ik doe het nu ff in de magnetron dat het warm/lauw is en dan eet hij wel ;D
Door Bandji
#394250
Laura2004 schreef: Ik heb ook een (am)stafford en die kauwt gewoon overal netjes op ook op kippennekjes. En als je nog nooit botten hebt gegeven dan zou ik toch met kippennekken beginnen die andere botten zijn harder en als een hond geen botten gewend is kunnen ze die moeilijker verteren. Je kan de kippennekken gewoon vasthouden, zodat je honden wel moeten kauwen erop. Zo heb ik dat ook gedaan en trouwens ook al zouden ze een kippennek in 1 keer doorslikken dan kan dat nog geen kwaad.
Ze kregen nu steeds buffelkauwstangen en omdat ik las dat dit eigenlijk heel slecht is ben ik aan het kijken voor vervanging ;D
Door debby
#394294
ik hou de kippennekken ook vast, maar als ik ze gewoon zou geven is het ook slik weg.

( 2 staffs waarvan er 1 kip krijgt ;))
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door