Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dogsunlimited
#392902
Wie van jullie voert op deze manier en wat is jullie ervaring hiermee? Op dit moment hou ik een verhouding van 60% bot/vlees aan, maar 1 hond voer ik al minder (40%) bot ivm moeilijk ontlasten. De andere hond heeft daar dus geen enkel probleem mee. Stel, ik voer 10% bot per dag volgens het prooimodelschema. Loopt hij dan tekorten op?
Door Lizzy
#392911
barfje schreef: Wie van jullie voert op deze manier en wat is jullie ervaring hiermee? Op dit moment hou ik een verhouding van 60% bot/vlees aan, maar 1 hond voer ik al minder (40%) bot ivm moeilijk ontlasten. De andere hond heeft daar dus geen enkel probleem mee. Stel, ik voer 10% bot per dag volgens het prooimodelschema. Loopt hij dan tekorten op?
Hihihi, toevallig heb ik pas nog gevraagd wie er echt volgens het prooidier-model voert. De uitkomst was: niemand. Sommige een beetje (of wat meer) in de richting. Want onder prooidier-model versta ik niet alleen het 10% voeren van bot. Ik versta daar ook onder: geen groente/fruit-mixen, geen graanmixjes en allerlei soorten zuivel, geen of nauwelijks supplementen enzo.

Ik denk dat 10% bot erg weinig is. Ik zou zelf liever 15% a 20% geven. Ja, ondanks de theorie dat een prooidier maar voor maximaal uit 10% bot bestaat. Ik weet het, ik weet het. Ik heb dus zelf mijn honden wel 10% bot gevoerd en mij beviel het niet. Ik vond de ontlasting te dun worden, ik vond de tanden op de duur minder schoon. Maar goed, ik denk dat een hond sec. gezien helemaal niet tekort komt op 10% bot en als ie volgens het prooidiermodel gevoerd wordt. Hoewel ik wel een dikke vette "mits" zie. Mits je dus werkelijk ook hele prooidieren kunt voeren en mits je vooral (en da's nog veel belangrijker) heel afwisselend kunt voeren. Alleen kip en lamsribben/vlees en pens (bijvoorbeeld he): is niet genoeg. Ik zou ook zeker aanbevelen ook tenminste 1 keer per week vette vis te voeren of anders wel te supplementeren met visolie. En verder zou het prachtig zijn als zo'n menu met echt wild vlees of biologisch vlees aangevuld kan worden! (dus zo min mogelijk bio-industrie vlees).

Nou ja, en dan is het monitoren hoe het met je hond gaat. Zoals met alle manieren van voeren trouwens!
Door dogsunlimited
#392951
Lizzy schreef: Hihihi, toevallig heb ik pas nog gevraagd wie er echt volgens het prooidier-model voert. De uitkomst was: niemand. Sommige een beetje (of wat meer) in de richting. Want onder prooidier-model versta ik niet alleen het 10% voeren van bot. Ik versta daar ook onder: geen groente/fruit-mixen, geen graanmixjes en allerlei soorten zuivel, geen of nauwelijks supplementen enzo.

Ik denk dat 10% bot erg weinig is. Ik zou zelf liever 15% a 20% geven. Ja, ondanks de theorie dat een prooidier maar voor maximaal uit 10% bot bestaat. Ik weet het, ik weet het. Ik heb dus zelf mijn honden wel 10% bot gevoerd en mij beviel het niet. Ik vond de ontlasting te dun worden, ik vond de tanden op de duur minder schoon. Maar goed, ik denk dat een hond sec. gezien helemaal niet tekort komt op 10% bot en als ie volgens het prooidiermodel gevoerd wordt. Hoewel ik wel een dikke vette "mits" zie. Mits je dus werkelijk ook hele prooidieren kunt voeren en mits je vooral (en da's nog veel belangrijker) heel afwisselend kunt voeren. Alleen kip en lamsribben/vlees en pens (bijvoorbeeld he): is niet genoeg. Ik zou ook zeker aanbevelen ook tenminste 1 keer per week vette vis te voeren of anders wel te supplementeren met visolie. En verder zou het prachtig zijn als zo'n menu met echt wild vlees of biologisch vlees aangevuld kan worden! (dus zo min mogelijk bio-industrie vlees).

Nou ja, en dan is het monitoren hoe het met je hond gaat. Zoals met alle manieren van voeren trouwens!

OK bedankt Lizzy. Dat is vrij helder. Niemand dus, ben ik gauw klaar. ;D Ik moet zeggen dat ik niet echt voorstander ben volgens het prooimodel te voeren, omdat ik dan idd geen groentemix etc. er naast kan geven en daar reageert hij dus wel erg goed op.
Dat kan ik aanvullen met orgaan en visolie etc. wat weer laxerend werkt. Vette vis als makreel en sardines krijgt hij 1x per week. Kan ik dit zonder problemen opvoeren naar 3x per week verschillende vis?
Nu voer ik elke dag 's avonds een 50/50 verhouding vlees/bot met wat extra spiervlees erbij (= paard/kip/kalkoen/rund/kalf/lam/geit) en visolie of een ei (ei = 3x per week). 's ochtends krijgen ze lichtere maaltijden zonder bot. Dan laat ik er 1x per week een dag tussenzitten waarop ze alleen vlees/vis of pens krijgen zonder bot.
Ik wil daar 2 dagen van maken en kijken hoe hij daarop reageert. Graan krijgen ze niet en de zuivel (cottage cheese) krijgen ze nu hooguit 2x per week. Het valt me op dat het met periodes errrrrrug goed gaat en dan nu even een terugvalletje heeft naar slecht ontlasten.
De andere hond doet het echt perfect op alles en dan is het wel eens moeilijk uitdokteren. Bijna iedere dag krijgen ze extra visolie en 2x per week zeewier. En 1x per week geef ik brandnetel over het vlees of door de zuivel voor een goeie darmwerking. Iemand hier een mening over?
Die mening weet ik eigenlijk al; pro-biotica capsules wat ik al eerder heb gelezen. Maar dan wil ik graag een goed merk weten en wat moet je uit het dieet laten, omdat je dan die capsules geeft?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Door Lizzy
#392960
barfje schreef: OK bedankt Lizzy. Dat is vrij helder. Niemand dus, ben ik gauw klaar. ;D Ik moet zeggen dat ik niet echt voorstander ben volgens het prooimodel te voeren, omdat ik dan idd geen groentemix etc. er naast kan geven en daar reageert hij dus wel erg goed op.
Je zou ook eens kunnen proberen volgens je eigen model te voeren en bijv. 20% bot te geven (kaal, dus dat is ongeveer 40% rmb's - ik vind 60% rmb's ook teveel hoor. Mijn honden hebben dan echt te harde ontlasting) en wel groentes te geven! Ik weet niet wat voor groentes je geeft, maar je zou de moeilijk ontlastende hond alleen bladgroentes kunnen gaan geven. Dat laxeert ietsjes.
Dat kan ik aanvullen met orgaan en visolie etc. wat weer laxerend werkt. Vette vis als makreel en sardines krijgt hij 1x per week. Kan ik dit zonder problemen opvoeren naar 3x per week verschillende vis?
Ik vind zelf 3 keer per week vis wel weer heel veel. Zou eerder voor 2 keer gaan.
Nu voer ik elke dag 's avonds een 50/50 verhouding vlees/bot met wat extra spiervlees erbij (= paard/kip/kalkoen/rund/kalf/lam/geit) en visolie of een ei (ei = 3x per week). 's ochtends krijgen ze lichtere maaltijden zonder bot. Dan laat ik er 1x per week een dag tussenzitten waarop ze alleen vlees/vis of pens krijgen zonder bot.
Klinkt mij heel goed! Lekker afwisselend!
Ik wil daar 2 dagen van maken en kijken hoe hij daarop reageert.
Ja, dat kun je zeker proberen. Je kunt ook minder bot geven en meer vlees, per maaltijd.
Graan krijgen ze niet en de zuivel (cottage cheese) krijgen ze nu hooguit 2x per week. Het valt me op dat het met periodes errrrrrug goed gaat en dan nu even een terugvalletje heeft naar slecht ontlasten.
Klinkt ook allemaal goed. OK, realiseer me nu pas dat je al op 40% zit en dat je hond nog steeds problemen heeft met ontlasten. Mag ik vragen wat voor botten je voert? Ik vind bijv. zelf wel dat bot van eend, kip, parelhoen, konijn, fazant, kwartel, etc. minder harde ontlasting geeft als geit, lam, kalf, etc. Grotere botten/dieren dus. Als je ook regelmatig dat soort botten geeft, dan zou je ook eens kunnen proberen deze helemaal weg te laten en alleen botten van gevogelte/konijn te voeren.
De andere hond doet het echt perfect op alles en dan is het wel eens moeilijk uitdokteren. Bijna iedere dag krijgen ze extra visolie en 2x per week zeewier. En 1x per week geef ik brandnetel over het vlees of door de zuivel voor een goeie darmwerking. Iemand hier een mening over?
Die mening weet ik eigenlijk al; pro-biotica capsules wat ik al eerder heb gelezen. Maar dan wil ik graag een goed merk weten en wat moet je uit het dieet laten, omdat je dan die capsules geeft?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Probiotica zijn alleen goede bacterieen. Je hoeft niks uit je dieet weg te laten als je deze voert. Dit kan zonder 1 enkel probleem/risico "extra" gevoerd worden.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 27 sep 2005, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dogsunlimited
#392962
Laura2004 schreef: Geef je gedroogde brandnetel (waar je thee van kan zetten)? Ik heb dat ook in huis, maar ik was bang dat dat niet goed zou verteren.
Ja klopt, niet van de supermarkt maar van de Dierendrogist. Laat ik eerst wat 'trekken' in het vleesvocht en kiep het dan over het vlees.
Door Laura2004
#392969
Ok, dan ga ik dat ook eens geven. Ik heb het bij een reform zaak gekocht. Het schijnt wel heel goed te zijn. Ik drink soms brandnetel thee als ik misselijk ben en als ik buikgriep heb en het helpt wel.
Door dogsunlimited
#392978
Lizzy schreef: Je zou ook eens kunnen proberen volgens je eigen model te voeren en bijv. 20% bot te geven (kaal, dus dat is ongeveer 40% rmb's - ik vind 60% rmb's ook teveel hoor. Mijn honden hebben dan echt te harde ontlasting) en wel groentes te geven! Ik weet niet wat voor groentes je geeft, maar je zou de moeilijk ontlastende hond alleen bladgroentes kunnen gaan geven. Dat laxeert ietsjes.
Ik vind zelf 3 keer per week vis wel weer heel veel. Zou eerder voor 2 keer gaan. Klinkt mij heel goed! Lekker afwisselend! Ja, dat kun je zeker proberen. Je kunt ook minder bot geven en meer vlees, per maaltijd. Klinkt ook allemaal goed. OK, realiseer me nu pas dat je al op 40% zit en dat je hond nog steeds problemen heeft met ontlasten. Mag ik vragen wat voor botten je voert? Ik vind bijv. zelf wel dat bot van eend, kip, parelhoen, konijn, fazant, kwartel, etc. minder harde ontlasting geeft als geit, lam, kalf, etc. Grotere botten/dieren dus. Als je ook regelmatig dat soort botten geeft, dan zou je ook eens kunnen proberen deze helemaal weg te laten en alleen botten van gevogelte/konijn te voeren.Probiotica zijn alleen goede bacterieen. Je hoeft niks uit je dieet weg te laten als je deze voert. Dit kan zonder 1 enkel probleem/risico "extra" gevoerd worden.
Ze krijgen kippennek, kipkarbo's, lamsschouderblad, lamsribben met veel vlees, kalfskraakbeen (werveldelen) en kipkarkas. Eend moeten ze niet en aan de rest kan ik niet komen. Ik weet zeker dat de moeilijk ontlastende hond niet goed reageert op die kipkarkas, dus dat krijgt ie zeker niet meer. Het lijkt dat hij wel goed reageert op kalfskraakbeen en lamsrib met veel vlees. De 'moeilijke' hond ontlast ook maar 1x per dag (nu sinds een paar weken weer wat moeilijker) en de andere vaak 2 x. Voor de rest is hij bijzonder actief en kerngezond op het moeilijke ontlasten na dan.
Die pro-biotica capsules ga ik nu zeker geven.
Bedankt voor je advies. Ik ga die tips is uitproberen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#393052
Lizzy schreef: Hihihi, toevallig heb ik pas nog gevraagd wie er echt volgens het prooidier-model voert. De uitkomst was: niemand. Sommige een beetje (of wat meer) in de richting. Want onder prooidier-model versta ik niet alleen het 10% voeren van bot. Ik versta daar ook onder: geen groente/fruit-mixen, geen graanmixjes en allerlei soorten zuivel, geen of nauwelijks supplementen enzo.

Ik denk dat 10% bot erg weinig is. Ik zou zelf liever 15% a 20% geven. Ja, ondanks de theorie dat een prooidier maar voor maximaal uit 10% bot bestaat. Ik weet het, ik weet het. Ik heb dus zelf mijn honden wel 10% bot gevoerd en mij beviel het niet. Ik vond de ontlasting te dun worden, ik vond de tanden op de duur minder schoon. Maar goed, ik denk dat een hond sec. gezien helemaal niet tekort komt op 10% bot en als ie volgens het prooidiermodel gevoerd wordt. Hoewel ik wel een dikke vette "mits" zie. Mits je dus werkelijk ook hele prooidieren kunt voeren en mits je vooral (en da's nog veel belangrijker) heel afwisselend kunt voeren. Alleen kip en lamsribben/vlees en pens (bijvoorbeeld he): is niet genoeg. Ik zou ook zeker aanbevelen ook tenminste 1 keer per week vette vis te voeren of anders wel te supplementeren met visolie. En verder zou het prachtig zijn als zo'n menu met echt wild vlees of biologisch vlees aangevuld kan worden! (dus zo min mogelijk bio-industrie vlees).

Nou ja, en dan is het monitoren hoe het met je hond gaat. Zoals met alle manieren van voeren trouwens!


ow, dan voer ik aardig volgens dat prooidier gebeuren.
Ik vind dat alleen niet omdat uk geen hele prooidieren voer en ook geen wild ofzo, maar hier krijgen ze geen groentenmixen meer , geen granen en praktisch geen suplementen. (alleen visolie af en toe)
Door Lizzy
#393066
sylvia schreef: ow, dan voer ik aardig volgens dat prooidier gebeuren.
Ik vind dat alleen niet omdat uk geen hele prooidieren voer en ook geen wild ofzo, maar hier krijgen ze geen groentenmixen meer , geen granen en praktisch geen suplementen. (alleen visolie af en toe)
En je voert 10% bot?
Door dogsunlimited
#393139
Lizzy schreef: En je voert 10% bot?
Daar ben ik ook heel benieuwd naar. M.n. omdat ik zie dat jij ook een grote hond hebt. Weliswaar een pup die andere hoeveelheden nodig heeft. Maar heb jij altijd zo weinig bot gevoerd of ben jij van 60% overgestapt naar 10%? En hoe zorg jij dan dat ze makkelijk kunnen ontlasten als je geen groentemixen erbij geeft?
Meen me te herinneren dat jij probioticacapsules gaf. Kun jij me een goed merk aanbevelen?
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op di 27 sep 2005, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#393147
barfje schreef: Daar ben ik ook heel benieuwd naar. M.n. omdat ik zie dat jij ook een grote hond hebt. Weliswaar een pup die andere hoeveelheden nodig heeft. Maar heb jij altijd zo weinig bot gevoerd of ben jij van 60% overgestapt naar 10%? En hoe zorg jij dan dat ze makkelijk kunnen ontlasten als je geen groentemixen erbij geeft?
Meen me te herinneren dat jij probioticacapsules gaf. Kun jij me een goed merk aanbevelen?
Ik denk dat als ze 10% bot voert dat het ontlasten helemaal vanzelf zal gaan, zonder groentes.... Maar, we wachten in spanning op het antwoord van Syl :D!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#393239
Ik voer in iedergeval geen 60% maar ik geef wel eierschaal bij als ik denk dat er te weinig bot wordt gegeten, ik heb geen kale botten dus eten ze hier als er pens , of ander spiervlees gegeten wordt geen bot en doe ik er af en toe eierschaal bij.

Dit eten ze bv

cockers Pleunie

maandag; 200 gram kuikenbout 400 gram bibi
300 gram
Kuikenbout

Dinsdag 200 gr kopvlees 350 gr bibi
400 gram kopvlees

woensdag 200 gram pens 350 gr bibi
400 gram pens
met eierschaal

donderdag 200 gram org/kipnek 350 gram bibi
400 ons org/kipnek

vrijdag 200 gram vlees ribben 350 gr. bibi
400 gr vleesribben

zaterdag vasten of 750 gram bibi
of 350 gr bibi en 400 gram kliekjes
(spier /orgaan en eventuele nekken)

zondag 200 gram kopvlees 350 gram bibi
400 gram kopvlees
met eierschaal



laat de procenten maar los
Door Lizzy
#393249
Ja je bent lekker, laat je ons het werk doen >:( ;D

(ben je trouwens niet bang dat je veel te zuur voert aan Pleunie? Tenslotte is ze wel een Dalmaat met een urine-systeem afwijking).
Gebruikersavatar
Door sylvia
#393256
Lizzy schreef: Ja je bent lekker, laat je ons het werk doen >:( ;D

(ben je trouwens niet bang dat je veel te zuur voert aan Pleunie? Tenslotte is ze wel een Dalmaat met een urine-systeem afwijking).
Pleunie krijgt zuivel extra (yoghurt) en overgebleven groenten van ons eten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door