Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Tarek
#392815
Hallo, Ik wil beginnen met Barfen.Mijn reu is bijna 7 en mijn teef bijna 3. Ze hebben altijd brokken gehad maar ook wel eens vers.Pas heeft Tarek nog een week vers gehad en ik las wel eens een vers dag in.Dit kan zonder problemen.Ze krijgen ook wel eens tafel resten( zo om de dag), rauwe botten,yoghurt,melk,vis en fruit ook dit zonder problemen.
Nu dacht ik zelf om te beginnen met kip of ander gevogelte en groente en dat 2 x p/wk.Daarna 3x p/wk en als ze op een volle week zitten na ongeveer 4 weken eens ander vlees en andere groente en daarna ook weer de frequentie opvoeren tot ze na zo'n 2 a 2 1/2 maand over zijn.
Is dit een goed idee of moet het anders?

Ook zou ik graag willen weten hoeveel in totaal gegeven moet worden.Ik zag de rekenhulp maar snap em niet.

Alvast bedankt.
Door Lizzy
#392821
Tarek schreef: Hallo, Ik wil beginnen met Barfen.Mijn reu is bijna 7 en mijn teef bijna 3. Ze hebben altijd brokken gehad maar ook wel eens vers.Pas heeft Tarek nog een week vers gehad en ik las wel eens een vers dag in.Dit kan zonder problemen.Ze krijgen ook wel eens tafel resten( zo om de dag), rauwe botten,yoghurt,melk,vis en fruit ook dit zonder problemen.
Nu dacht ik zelf om te beginnen met kip of ander gevogelte en groente en dat 2 x p/wk.Daarna 3x p/wk en als ze op een volle week zitten na ongeveer 4 weken eens ander vlees en andere groente en daarna ook weer de frequentie opvoeren tot ze na zo'n 2 a 2 1/2 maand over zijn.
Is dit een goed idee of moet het anders?

Ook zou ik graag willen weten hoeveel in totaal gegeven moet worden.Ik zag de rekenhulp maar snap em niet.

Alvast bedankt.
Als jouw honden een heel gevoelig spijsverteringssysteem hebben, dan is het raadzaam om langzaam over te schakelen. Maar als ik het zo eens lees wat je je honden nu voert: dan hebben ze volgens mij geen gevoelig spijsverteringssysteem. In tegendeel! Je zou dus gewoon vandaag of morgen over kunnen stappen op rauwe/verse (zelf samengestelde) voeding. En OK, dan kun je bijv. met kip, kippennekken en een eenvoudige groentemix beginnen. Maar volgens mij hoef je ook niet iedere vier weken iets nieuws te introduceren, maar kan dat ook veel sneller. Wat je beter wel langzaam op kunt bouwen is het eten van botten. Daarmee is toch wel wat voorzichtigheid geboden.

Meer over het eten van botten: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Meer over zelf samenstellen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9326

Hoe zwaar wegen je honden?
Door Laura2004
#392825
Ik zou gewoon helemaal overgaan op vers. Ik begrijp dat je wilt gaan Barfen toch?
Ik ben met mijn honden gewoon in een keer gaan Barfen en dat is prima gegaan en als jouw honden het er ook goed op doen dan denk ik dat het bij jou ook geen problemen zal opleveren.

60% rauwe vleesbotten (50/50)
15 -20% orgaanvlees
15% groentes (rauwe gepureerde)
5-10% tafelresten (yoghurt, rauwe noten en overgebleven gekookte groentes etc.)

Ik zelf geef ook 1 of 2 keer in de week visolie. Je moet gewoon berekenen wat jouw honden nodig hebben per week (tenminste ik doe het per week) en dan kan je de percentages uitrekenen. Ik geef ongeveer 25 gram per kilo lichaamsgewicht. En als blijkt bij jouw honden dat het teveel of te weinig is dan moet je meer of minder geven.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en anders gewoon blijven vragen ;)
Door Laura2004
#392826
Lizzy schreef: Als jouw honden een heel gevoelig spijsverteringssysteem hebben, dan is het raadzaam om langzaam over te schakelen. Maar als ik het zo eens lees wat je je honden nu voert: dan hebben ze volgens mij geen gevoelig spijsverteringssysteem. In tegendeel! Je zou dus gewoon vandaag of morgen over kunnen stappen op rauwe/verse (zelf samengestelde) voeding. En OK, dan kun je bijv. met kip, kippennekken en een eenvoudige groentemix beginnen. Maar volgens mij hoef je ook niet iedere vier weken iets nieuws te introduceren, maar kan dat ook veel sneller. Wat je beter wel langzaam op kunt bouwen is het eten van botten. Daarmee is toch wel wat voorzichtigheid geboden.

Meer over het eten van botten: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Meer over zelf samenstellen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9326

Hoe zwaar wegen je honden?
Je was me voor ;)
Door Laura2004
#392828
Laura2004 schreef:
60% rauwe vleesbotten (50/50)
15 -20% orgaanvlees
15% groentes (rauwe gepureerde)
5-10% tafelresten (yoghurt, rauwe noten en overgebleven gekookte groentes etc.)
Dit zijn dus ongeveer de percentages waar ik me aan houd en de meeste mensen op Barfplaats ook. Ik had het niet echt duidelijk opgeschreven.
Door Tarek
#392831
Tarek weegt +/- 44 kg en Yvanka +/- 30 kg.
De verdeling van de percentages had ik begrepen,maar hoe je dat uitrekend is nog ff zoeken :-\ ( heb het ergens gezien)
En heb ook gelezen dat je honden beter langzaam kunt overzetten om ontgiften zoveel mogelijk te voorkomen.Op een engelse site.
Ik moet ook eerst nog "de boer op" voor adresjes en een gehakt molen etc.Wil eerst alles op de rit hebben en dan beginnen,vandaar dat ik me nu aangemeld heb om de nodige vragen te stellen. ;D
Laatst gewijzigd door Tarek op di 27 sep 2005, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#392838
Tarek schreef: Tarek weegt +/- 44 kg en Yvanka +/- 30 kg.
De verdeling van de percentages had ik begrepen,maar hoe je dat uitrekend is nog ff zoeken :-\ ( heb het ergens gezien)
En heb ook gelezen dat je honden beter langzaam kunt overzetten om ontgiften zoveel mogelijk te voorkomen.Op een engelse site.
Als we als voorbeeld Tarek nemen, van 44 kilo en je zou hem 2% van zijn lichaamsgewicht willen voeren (hangt af van je hond. Sommige honden hebben meer nodig), dan zou je in totaal per week (ik heb dat even in de rekenhulp gegooid) 6160 gram moeten voeren, wat neer komt op 880 gram per dag. Ongeveer he.

Als je dan 50% vleesbotten zou voeren en 15% groentemix en 15% orgaanvlees en 5% tafelrestjes en 15% spiervlees (ik vind 60% vleesbotten namelijk wel veel), dan komt dat neer op de volgende hoeveelheden per week:


3080 gram vleesbotten
920 gram groentes
920 gram orgaanvlees
310 gram tafelrestjes
920 gram spiervlees

Ook weer ongeveer! Nou, je hoeft helemaal niet iedere dag alles te geven, dus je zou bijv. 2 keer per week een orgaanvlees maaltijd kunnen geven van 460 gram (met bijv. wat groentes en een botje toe).

Nou ben ik niet erg handig met excel, maar ik wil best een poging wagen om je uit te leggen hoe het werkt! Overigens staat hier uitgelegd hoe je het handmatig uitrekend: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=5670

Misschien vindt je dat makkelijker?

En tja, qua overschakelen en ontgiften: mijn ervaring is dat de meeste honden (die al een beetje fatsoenlijk gevoerd werden) helemaal geen last krijgen van ontgiften of in milde vorm. Maar als jij je prettiger voelt door langzaam over te schakelen: dan moet je dat zeker doen! Want kwaad kan het sowieso niet!
Door Laura2004
#392846
Ik dacht dat 60% gewoon goed was. Is 25 gram per kilo lichaamsgewicht dan ook teveel, want dan zou het bij Tarek uitkomen op 1100 gram per dag (wel veel), maar ja, Ziggy die eet 1000 gram per dag en weegt 24 kilo (zij is ook wel heeeel erg hyper).
Door Lizzy
#392848
Laura2004 schreef: Ik dacht dat 60% gewoon goed was. Is 25 gram per kilo lichaamsgewicht dan ook teveel, want dan zou het bij Tarek uitkomen op 1100 gram per dag (wel veel), maar ja, Ziggy die eet 1000 gram per dag en weegt 24 kilo (zij is ook wel heeeel erg hyper).
60% is ook goed. Ik vind het voor mijn honden teveel. Ze poepen dan te hard en te wit dus ik zit zelf nu op 40% a 50% (50% maximaal) rauwe vleesbotten.
Door Laura2004
#392860
En hoe zit het met die 25 gram per kilo lichaamsgewicht? Daar houden sommigen zich toch ook aan. Met Kai houd ik me daar dus aan en met Sarah aan die 2% of minder (aanleg om dik te worden), want de verschillen zijn wel heel groot tussen die 25 gram en 2%.
Door Tarek
#392870
>>2% van zijn lichaamsgewicht<<
Is dit een goed uitgangspunt voor iedereen?
Dan snap ik em. :)
Door Lizzy
#392871
Laura2004 schreef: En hoe zit het met die 25 gram per kilo lichaamsgewicht? Daar houden sommigen zich toch ook aan. Met Kai houd ik me daar dus aan en met Sarah aan die 2% of minder (aanleg om dik te worden), want de verschillen zijn wel heel groot tussen die 25 gram en 2%.
Volgens mij wordt die 25 grams richtlijn vooral aangehouden bij sommige kvv's? Volgens mij komt het neer op ongeveer 2,5% van het lichaamsgewicht? Overigens is 2% wel het minimum hoor. Ik voer zelf 3%. En dat is best een groot verschil!

2% voor een hond van 44 kilo = 880 gram per dag
3% voor een hond van 44 kilo = 1320 gram per dag

Neem ik 25 gram per kilo lichaamsgewicht, kom ik op 1100 gram per dag voor een hond van 44 kilo.
Door Laura2004
#392880
Ik dacht dat het voor Barf ook aangehouden werd. Dan heb ik me vergist. Voor Kai kan het inderdaad wel die 25 gram, maar Sarah die wordt moddervet als ik haar zoveel geef.
Door Lizzy
#392881
Tarek schreef: >>2% van zijn lichaamsgewicht<<
Is dit een goed uitgangspunt voor iedereen?
Dan snap ik em. :)
Nou, laat ik het zo zeggen: voor grote honden die normaal lichaams beweging krijgen is 2% vaak prima. Maar voor kleinere of zeer actieve honden is 2% vaak niet genoeg. Je zou kunnen zeggen dat je tussen de 2% en 5% kunt nemen als uitgangspunt. Maar zou je voor jouw 44 kilo wegende hond 5% nemen, kom je op 2200 gram per dag ;D. Ik moet de eerste hond van 44 kilo nog tegen komen die dit per dag moet eten!

Maar, als je een hond van 15 kilo hebt, die echt heel actief is, dan is het niet echt onmogelijk dat de hond 5% nodig heeft (oftewel 750 gram per dag).

Het zijn maar richtlijnen dus. Voor een hond van 44 kilo zou ik zelf beginnen met 2%. Als hij te dun wordt: meer voeren! (naar bijv. 2,5 of 3% gaan). Echt, het lijkt nu ingewikkeld, maar dat is het niet ;D!
Door Tarek
#393093
ok,dank je wel.
Wat voor gehaktmolen gebruiken jullie en kan ik met een staafmixer groentes mixen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door