Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#392180
Gisterenavond kreeg Linga een bak pens + groente en toe een rib. Om het vlees en vet af te kluiven (er zit veel vlees en vet aan deze ribben). En, normaal als ze klaar is met het vlees eraf trekken, laat ze het bot liggen en nemen we het direct weg.

Hoe anders ging het gisterenavond....... Het bot was haast kaal gegeten en in een fractie van een seconde slikte ze het bot in 1 keer in...... Een rib van 15 a 20 cm. Het ging zo snel dat we het met geen mogelijkheid meer hadden kunnen pakken.

Dus, we hebben direct de dienstdoende DA gebeld (1 minuut later) en die vond het geen goed idee om haar te laten braken (mijn eigen DA denkt daar anders over, zo vertelde hij vanmorgen en hij had haar wel laten braken). Ze zei dat het bot waarschijnlijk wel verteerd.

Met Kuma nog vers in ons geheugen heeft Leo vannacht beneden geslapen. Vanmorgen heeft Linga geplast en gepoept, was ze speels, heeft ze wel een stukje vet + derrie uitgebraakt, had ze honger als een paard en hebben we in overleg met onze eigen DA haar weer wat te eten gegeven. En nu dus maar hopen en bidden dat het bot netjes verteerd.... We blijven alert. De DA is op de hoogte en mocht het mis gaan (veel braken, suf worden, etc.): zitten we als de wiedewaai bij de DA.

Wij willen deze ervaring met jullie delen op Barfplaats om te voorkomen dat jullie dezelfde 'fout' maken als wij gisterenavond hebben gemaakt. Wij hebben hiervan geleerd dat je een schrokkop/pup nooit lange dunne botten moet geven. Je kunt beter de ribben korter zagen en stukken geven waar meerdere ribben/vlees naast elkaar liggen (in korte stukken dus). Want eerlijk = eerlijk: dit wil je gewoon niet meemaken.

Overigens: gisteren bereikte ons het bericht dat de afgelopen week een pup geopereerd is omdat deze een buffelhuid in 1 keer had ingeslikt. Buffelhuid verteerd helemaaaaal niet goed, gaat verkleven en dus heeft de DA het hondje geopereerd. Ik zet dit er wel bij om bovenstaande ook in perspectief te plaatsen: het blijft altijd oppassen geblazen en shit happens.
Door Daisy75
#392184
Jeetje joh dat is wel schrikken...ik hoop mee voor jullie dat het netjes verteerd...
Wel een duidelijke waarschuwing voor iedereen hier..

Ik moet zeggen dat ik daar al heel erg rekening mee hield hier, want die honden van mij zijn ook zo wild als iets met eten, vreselijke scrokkoppen..
vandaar ook die vraag met die makreel enzo, omdat ik weet dat daar behoorlijk heftige graten in zitten en mijn honden dus niet normaal kunnen eten...
Ik heb hier nu ook kippenekken, die zijn in porties verdeeld in stukken, omdat ik gewoon weet dat zo'n nekkie er in 1 keer in gaat...

Nou Lizzy laat ons maar even horen hoe het afgelopen is verder oke...sterkte!
Door Lil
#392189
Veel sterkte, hopelijk loopt alles met een sisser af.
Wel inderdaad een waarschuwing (als mijn vader de beesten nog een maal laat eten en zelf weggaat, dan wurg ik hem >:()
Gebruikersavatar
Door Angelique
#392191
Oeps :-\ ja dat is inderdaad schrikken geblazen. :o

Ik gaf de dametjes toendertijd maar een kwart ribbenkast, zodat die nooit in 1 keer weg kon. Korter zagen deed ik ook niet omdat het soms vrij simpel is om de rib van de wervel af te bijten en dan hebben ze nog een te kort stukkie in het bekkie.
Door Lizzy
#392195
Angelique schreef: Oeps :-\ ja dat is inderdaad schrikken geblazen. :o

Ik gaf de dametjes toendertijd maar een kwart ribbenkast, zodat die nooit in 1 keer weg kon. Korter zagen deed ik ook niet omdat het soms vrij simpel is om de rib van de wervel af te bijten en dan hebben ze nog een te kort stukkie in het bekkie.
Ja, we zijn ons werkelijk helemaal het apenzuur geschrokken. Ik heb Leo nog nooit ZO wit gezien als gisteren.

Maar als je een kwart ribbenkast geeft, kunnen ze er dan ook niet 1 rib afbijten?

Overigens is het nu 16 uur geleden. Zou het bot al verteerd zijn of voor een groot deel verteerd zijn?
Door jon
#392201
Hoi Lizzy.
Kom net thuis en lees je berichtje. Wat zullen jullie geschrokken zijn. Ik denk dat er na 16 uur toch wel een flink stuk verteerd moet zijn dus hopelijk zijn er verder geen 'complicaties'. Sterkte want je zult toch nog wel even in spanning zitten.

Groetjes Jon
Door irmaa
#392207
Ik denk niet dat botten zo snel verteren.. denk dat je nog een paar dagen allert moet zijn.
Dat van buffelhuid is een bekend probleem, ook daar na dagen kan je nog problemen verwachten. ( volgens onze dierenarts gebeurd het zo vaak dit soort dingen met botten en buffelhuid enz...) .. denk dat ook daarom veel da's niet zo blij zijn met botteneters ;) Ook perforaties door botten komen zeer regelmatig voor.
Kan me voorstellen dat je je rot schrok, eng hoor.......!!
irma
Door Nelly
#392208
Hoi Lizzy, nou dat is schrikken zeg! Maar ik denk eigenlijk dat je je nu niet meer echt ongerust hoeft te maken; vermoedelijk is het bot al hard onderweg om te verteren. In een andere topic heb ik laatst nog verteld dat ik zoiets met Andor heb gehad met een stuk strot wat hij in een keer inslikte. Nu zit daar nog niet eens echt bot in, maar kraakbeen, maar het stuk was dermate groot dat hij er in stikte! Gelukkig heb ik het uit z'n keel kunnen krijgen. Hij kauwt nu wel beter trouwens. Maar uit dit soort incidenten blijkt maar weer eens dat je je hond NOOIT alleen moet laten met eten of kluiven, zelfs niet met een pensstaafje.
Door Lizzy
#392210
irmavgog schreef: Ik denk niet dat botten zo snel verteren.. denk dat je nog een paar dagen allert moet zijn.
Dat van buffelhuid is een bekend probleem, ook daar na dagen kan je nog problemen verwachten. ( volgens onze dierenarts gebeurd het zo vaak dit soort dingen met botten en buffelhuid enz...) .. denk dat ook daarom veel da's niet zo blij zijn met botteneters ;) Ook perforaties door botten komen zeer regelmatig voor.
Kan me voorstellen dat je je rot schrok, eng hoor.......!!
irma
Hoe goed bedoeld ook Irma, dit is gewoon niet waar. Ten eerste is het zo dat, normaal gesproken, ik om 6 uur 's avonds botten voer en deze er de volgende morgen al verteerd uitkomen. Ten tweede is het zo dat dierenartsen helemaal niet regelmatig geperforeerde magen of dergelijke hebben door RAUWE vleesbotten. Rauwe vleesbotten verteren normaal gesproken prima (maar je moet dus niet doen wat wij gisteren hebben gedaan). De botten die dierenartsen er nogal eens uit staan te peuteren zijn over het algemeen gekookte/gerookte botten van de dierenwinkel.

En ik kan alleen maar zeggen dat wij natuurlijk hopen dat Linga dit bot inderdaad verteerd en de dierenarts dit stuk er niet uit hoeft te halen.... En gerust zijn we dus inderdaad ook nog niet nee.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#392237
Lizzy schreef: Ja, we zijn ons werkelijk helemaal het apenzuur geschrokken. Ik heb Leo nog nooit ZO wit gezien als gisteren.

Maar als je een kwart ribbenkast geeft, kunnen ze er dan ook niet 1 rib afbijten?

Overigens is het nu 16 uur geleden. Zou het bot al verteerd zijn of voor een groot deel verteerd zijn?
Tja een wilde miep zal alles wel voor mekaar krijgen, maar hier kregen ze gewoon niet genoeg grip op zo'n lap ribben en omdat het stuk vrij groot was gingen ze er automatisch mee liggen, lapje tussen de voorpootjes en kluiven maar.
Ik denk niet dat het al helemaal verteerd is. Dat kan toch makkelijk 24 tot 48 uur duren dacht ik.
Door irmaa
#392254
Lizzy schreef: Hoe goed bedoeld ook Irma, dit is gewoon niet waar. Ten eerste is het zo dat, normaal gesproken, ik om 6 uur 's avonds botten voer en deze er de volgende morgen al verteerd uitkomen. Ten tweede is het zo dat dierenartsen helemaal niet regelmatig geperforeerde magen of dergelijke hebben door RAUWE vleesbotten. Rauwe vleesbotten verteren normaal gesproken prima (maar je moet dus niet doen wat wij gisteren hebben gedaan). De botten die dierenartsen er nogal eens uit staan te peuteren zijn over het algemeen gekookte/gerookte botten van de dierenwinkel.

En ik kan alleen maar zeggen dat wij natuurlijk hopen dat Linga dit bot inderdaad verteerd en de dierenarts dit stuk er niet uit hoeft te halen.... En gerust zijn we dus inderdaad ook nog niet nee.
Nou Lizzy, ik denk niet dat die botten zo snel verteren.. maar goed, en ik (de dierenarts) had het dus niet over gekookte botten of de botten uit de dierenwinkel.. maar gewoon de botten die mensen soms geven, zoals kniestukken enz... en inderdaad die verfoeide buffelhuiden daarvan zou je dus ook denken dat ze makkelijk zouden verteren.. in tegendeel... ken diverse honden die dus geopereerd zijn.. schrokoppen die zo'n buffelhuid gewoon binnen no time naar binnenwerken.
... maar ik begrijp je angst dan niet... als het zeker is als de hond die botten gewoon makkelijk verteerd.... ;) Ik zou zeker bang zijn omdat ik nl niet ervan overtuigd ben dat de honden het zo goed en makkelijk en snel verteren ::)
Laatst gewijzigd door irmaa op ma 26 sep 2005, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#392264
irmavgog schreef: Nou Lizzy, ik denk niet dat die botten zo snel verteren.. maar goed, en ik (de dierenarts) had het dus niet over gekookte botten of de botten uit de dierenwinkel.. maar gewoon de botten die mensen soms geven, zoals kniestukken enz... en inderdaad die verfoeide buffelhuiden daarvan zou je dus ook denken dat ze makkelijk zouden verteren.. in tegendeel... ken diverse honden die dus geopereerd zijn.. schrokoppen die zo'n buffelhuid gewoon binnen no time naar binnenwerken.
... maar ik begrijp je angst dan niet... als het zeker is als de hond die botten gewoon makkelijk verteerd.... ;) Ik zou zeker bang zijn omdat ik nl niet ervan overtuigd ben dat de honden het zo goed en makkelijk en snel verteren ::)

En ik begrijp eigenlijk niet welk punt jij nou wilt maken.

Overigens vind ik je laatste opmerking echt ronduit vervelend Irma. Hallo zeg, mijn pup heeft een 15 tot 20 cm lang bot in 1 keer ingeslikt. Normaal gesproken wordt op een bot gekluift, gaat het in stukjes naar binnen en verteerd het daar. En ik ben toch wel in zoverre ervaringsdeskundig dat ik je kan zeggen dat bot op DEZE manier snel verteerd. Maar nogmaals, het bot is nu in 1 keer ingeslikt en ik weet niet waar dat lange stuk bot nu uit hangt.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 26 sep 2005, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door