Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door eefje
#391905
wat krijgt een hond normaal voor entingen als je zeg maar gewoon komt en niet weet wat ze erin spuiten?
wat zit er in de coktail?
en wat enten jullie nog wel?
onze hond moet in mei en ben even alvast aan het uitzoeken wat er wel en niet meer moet.
in zijn boekje staat het volgende:
'04 heeft ie gehad;vanguard 7(cpv-lepto) en vabguard7 (da2pi)groen stickertje
'05 vanguard (cpv-lepto)
ik heb geen idee wat dit voor enting is dus ik hoop dat hier iemand mij een beetje op weg kan helpen.
onze andere hond moet in oktober voor de 1e keer voor de jaarlijkse enting en ben ook een beetje benieuwd of jullie dat doen en wat er dan geent word.
ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.
groetjes eefje
Door Lizzy
#392032
eefje schreef: wat krijgt een hond normaal voor entingen als je zeg maar gewoon komt en niet weet wat ze erin spuiten?
wat zit er in de coktail?
en wat enten jullie nog wel?
onze hond moet in mei en ben even alvast aan het uitzoeken wat er wel en niet meer moet.
in zijn boekje staat het volgende:
'04 heeft ie gehad;vanguard 7(cpv-lepto) en vabguard7 (da2pi)groen stickertje
'05 vanguard (cpv-lepto)
ik heb geen idee wat dit voor enting is dus ik hoop dat hier iemand mij een beetje op weg kan helpen.
onze andere hond moet in oktober voor de 1e keer voor de jaarlijkse enting en ben ook een beetje benieuwd of jullie dat doen en wat er dan geent word.
ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.
groetjes eefje
Welke entingen de hond krijgt hangt helemaal af van de dierenarts. Want ondanks dat de Nobivac cocktail voor 2 jaar geregistreerd staat voor Parvo/Hondenziekte/HCC zijn er zat dierenartsen die er ieder jaar deze cocktail in spuiten (en dat is dus Parvo, Hondenziekte, HCC, Para Influenza) + lepto. Voor alle fabrikanten gelden overigens andere registratie (beschermings) duren.

In Vanguard CPV-Lepto zit volgens mij:
Hondenparvovirus en Lepto (ziekte van Weil).

Vanguard 7 (da2pi) bevat:
Hondenparvovirus
Hondenziektevirus
Hondenadenovirus
Hondenpara-influenzavirus

Dus met andere woorden is je hond in 2004 met de cocktail ingeent + Leptospirosis (en dubbel parvo?) en in 2005 gevaccineerd met Parvo en Leptospirosis.

Dus in 2006 zou deze hond weer aan de beurt zijn voor de cocktail + lepto (als je de wetten wilt volgen - ik ent zo zelf niet. Ik zou een titers voor Parvo/Hondenziekte laten doen en al dan niet alleen Lepto laten enten).

Je andere hond: ik neem aan dat deze hond zijn puppy-entingen heeft gehad? Dan zou hij nu in aanraking komen voor een cocktail + Lepto. Ik zou zelf dus maximaa titers voor hondenziekte/parvo doen en alleen lepto laten enten.
Door eefje
#392161
en wat houdt titers in?
wat doet een dierenarts dan?
want ik wil idd niet meer zo overdadig enten en vroeg me dus echt af wat er nu echt noodzakelijk is(dus niet volgens de wet)
dus lepto moeten ze echt elk jaar hebben en de rest eigenlijk niet?

oje en de pup heeft idd de pupentingen gehad,maar die zou je dus ook alleen maar lepto geven?

alvast bedankt voor de uitleg!
groetjes eefje
Laatst gewijzigd door eefje op ma 26 sep 2005, 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#392168
eefje schreef: en wat houdt titers in?
wat doet een dierenarts dan?
want ik wil idd niet meer zo overdadig enten en vroeg me dus echt af wat er nu echt noodzakelijk is(dus niet volgens de wet)
dus lepto moeten ze echt elk jaar hebben en de rest eigenlijk niet?

oje en de pup heeft idd de pupentingen gehad,maar die zou je dus ook alleen maar lepto geven?

alvast bedankt voor de uitleg!
groetjes eefje
Hoi Eefje, op dit moment is Tannetje Koning de enige dierenarts in NL die titers voor Parvo/Hondenziekte doet. Zij heeft een praktijk in A'dam en Almere.

En helaas kan een ander voor jou niet bepalen hoe je moet enten... het is namelijk een te ingewikkelde materie waar vele kanten aan zitten. Zo speelt er altijd jouw eigen gevoel over wat nog wel en niet veilig is.

Om je een voorbeeld te geven: Parvo en Hondenziekte en HCC geven waarschijnlijk (alle entingen dus) 3 tot 5 tot 7 jaar bescherming. En mogelijk zelfs levenslang. Bij een titersbepaling meet je de antistoffen in het bloed maar je meet niet de geheugencellen (die naar alle waarschijnlijkheid OOK informatie over de ziektes hebben opgeslagen. Geheugencellen moet je zien als een soort archiefkast. Er ligt data opgeslagen. En als de hond dan in aanraking komt met de ziekte, dan wordt dat bepaalde deel over de ziekte uit de archief. Denken we want we weten daar maar weinig van).

Zo ent ik mijn honden dus niet meer tegen deze ziektes omdat ze jaren achter elkaar inent zijn. Mijn pup heeft 2 puppy entingen gehad (in plaats van 3) en 1 titerbepaling en Weil. Volgend jaar laat ik titers bepalen voor Parvo en Hondenziekte en als die goed zijn, dan ent ik alleen Weil of niks. Mijn volwassen honden: ik weet niet eens of ik ze volgend jaar weer tegen Weil laat enten (wat een rot enting is dat zeg!). Maar dat is zoals IK het zie en zoals IK het wil. Ik loop daarmee dus ook zekere risico's (loop je ook als je teveel ent) maar ik heb die risico's zelf gecalculeerd en ik kan er mee leven als er wat gebeurd. En dat moet dus ieder voor zich bepalen.
Door eefje
#392174
Lizzy,
Oke ik loop een risico maar dat valt volgens mij allemaal wel mee,het enige waar ze echt kans op hebben ivm zwemmen is weil maar zelfs dan zwemmen ze meestal in zee of in een meer waar stroming in zit.
Ik lees dat epilepsie aangewakkerd kan worden door enten en dat ze er soms sowieso zieker van worden dan dat het ze goed doet dus daarom heb ik zoiets van nou als ze dan toch nog geldig zijn waarom zou ik dan enten ???
tis wel lastig en idd jij doet het op jou manier.
mijn da kan dus niet titeren en dus moet ik gewoon de gok nemen of gewoon enten of natuurlijk naar tannetje maar dit gaat niet alleen over mijn hond en je moet nog maar afwachten wat die mensen willen.
maar als ik besluit om geen cocktail te doen dan zou je lepto aanraden?

groetjes eefje
Door bordeaux
#393404
Hallo, ik zit ook met heel veel twijfel over dat enten. De situatie wordt bij mij nog moeilijker gemaakt omdat mijn Max een bordeaux dog reu van bijna 2 jaar behoorlijk ziek is en allerlei medicijnen slikt.Prednison en metrazol. Hij heeft ook de parasiet giardia gehad en daarvoor pannacur geslikt, dus je begrijpt een weerstand van nul.
Ik heb het gevoel dat als ze in deze hond nog een heleboel rommel spuiten het niet echt goed kan zijn voor hem Groeten Willy
Door Mevroi Kruim
#393437
Een zieke hond moet je helemaal niet enten! Enten is een behoorlijke belasting voor het immuunsysteem, en als een dier al een weerstand van nul heeft zoals je schrijft moet je d'r netjes afblijven en op z'n minst wachten totdat hij weer gezond is.
Door Lizzy
#393639
Hallo Willy, als de dierenarts de bijsluiter van de entingen even goed bestudeerd, kan hij daar zelf lezen dat zieke honden helemaal niet gevaccineerd mogen worden. De kans dat je hond nog veel zieker wordt en zijn immuunsysteem een hele harde optater krijgt is eigenlijk 100%.
Door Timmy
#393657
Lizzy schreef:Vanguard 7 (da2pi) bevat:
Hondenparvovirus
Hondenziektevirus
Hondenadenovirus
Hondenpara-influenzavirus

Dus met andere woorden is je hond in 2004 met de cocktail ingeent + Leptospirosis (en dubbel parvo?) en in 2005 gevaccineerd met Parvo en Leptospirosis.

Da2pi bevat volgens mij disptemper, adeno2 en para-influenza. Er wordt dus niet dubbel gevaccineerd als je daar parvo/lepto bijdoet.

Gr.
Linda
Laatst gewijzigd door Timmy op wo 28 sep 2005, 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eefje
#396379
wat zouden jullie doen als je niet titers kunt bepalen?
wel of niet enten?
de hond is momenteel nog niet helemaal lekker dus geent word ie nog niet maar zit echt in dubio wat te doen.
toen ik zeg maar deed wat de dierenarts aanraadde was ie elke maand 2keer op visite bij de da en nu ik gewoon een beetje kijk wat hier links en rechts aangeraden word is ie al een half jaar niet meer bij de da geweest voor diaree of andere kwaaltjes.
ik kreeg voor hem dat ie weil,lepto en hondenleverziekte moet hebben,is dit nu echt nodig of niet?
is die enting nog geldig of is ie echt maar een jaar veilig?
groetjes eefje
Door Lizzy
#396957
In feite hebben we hier al meerdere malen antwoord op gegeven. En ik blijf erbij dat jij zelf moet bepalen hoe je je honden geent wilt hebben. Op basis van jouw eigen onderzoek en op basis van wat jij veilig vindt en niet.
Door eefje
#397080
ik vraag om jullie ervaring en wat zouden jullie doen.
ik heb er namelijk geen verstandvan en snap er ook weinig van en jullie zijn hier meer in thuis dan ik.
maar goed ik zie wel.

de oudere hond van mijn moeder heeft vorig jaar ook zijn enting niet gehad en hij is er niet ziek van geworden dus ik kijk wel gewoon of het ervan komt en anders gaat ie volgend jaar wel weer denk ik.
er is geen antwoord gegeven of die entingen die hij gehad heeft nog werkzaam zijn,er is alleen gezegd dat ik titers zou kunnen laten bepalen.

nou ja ik kijk wel wat ik doe.

groetjes eefje
Door Peet
#397088
Eefje,

hoe oud is je hond, en vanaf welk jaar is hij geent?
Door Lizzy
#397139
Nou Eefje, ben het toch niet helemaal met je eens, als je het niet erg vindt.

Dit schrijf jij:

'04 heeft ie gehad;vanguard 7(cpv-lepto) en vabguard7 (da2pi)groen stickertje
'05 vanguard (cpv-lepto)

En dit antwoord ik:

Dus met andere woorden is je hond in 2004 met de cocktail ingeent + Leptospirosis en in 2005 gevaccineerd met Parvo en Leptospirosis.

Dus in 2006 zou deze hond weer aan de beurt zijn voor de cocktail + lepto (als je de wetten wilt volgen - ik ent zo zelf niet. Ik zou een titers voor Parvo/Hondenziekte laten doen en al dan niet alleen Lepto laten enten).

Je andere hond: ik neem aan dat deze hond zijn puppy-entingen heeft gehad? Dan zou hij nu in aanmerking komen voor een cocktail + Lepto. Ik zou zelf dus maximaal titers voor hondenziekte/parvo doen en alleen lepto laten enten.

------------------

Volgens mij geef ik in bovenstaande antwoord op wat je zou moeten laten enten. En ook op wat je eventueel kunt titeren. Weil kun je niet titeren en ja, Weil werkt echt maar maximaal 1 jaar.

Maar goed, als jij dus niet kunt/wilt laten titeren: tja, dan moet je nu dus zelf beslissen of je volgens de , regels ent of risico's neemt. En nogmaals, ik ga, kan en wil dat niet voor jou bepalen. Want wat nou als ik zeg "neuh, laat maar niet enten" en jouw hond sterft volgend jaar aan 1 van deze ziektes? Daarom zeg ik: onderzoek zelf en neem zelf een beslissing. En denk er over na dat ALS je besluit NIET te enten wat de gevolgen kUnnen zijn en of JIJ daar mee kunt leven (het is dus niet rot bedoeld dat ik je niet ga vertellen hoe je zou moeten enten).
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 04 okt 2005, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door