Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door @vonnie
#39101
Hallo allemaal,

Ik zit hier al een tijdje mee te lezen en heb nu besloten om mijn honden anders te gaan voeren. Maar hoe weet ik nog niet en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik zal proberen mijn situatie te schetsen en mijn vragen erbij.
Ik ben in het bezit van drie labradors waarmee ik de jacht doe. Ze krijgen alle drie Prins brokken met af en toe Duck (in de avond of een hele vleesdag). De oudste teef (nova) is 4,5 jaar en eet eigenlijk alles, zoals een echte labrador :) Het is een hele energieke hond (wat ook te danken is aan haar verleden), maar ik heb wel gemerkt dat ze bij een teveel aan eiwitten (dit was me ooit verteld) veel onrustiger en drukker is. Ze zit dan niet lekker in haar vel. De middelste is een reu van bijna 2 jaar die van alle de meeste aanleg heeft om te dik te worden. Hij staat me af en toe werkelijk vragend aan te kijken waarom hij zo weinig brokken van me krijgt, maar als ik meer geef wordt hij gewoon een tonnetje :(
De jongste is nu 16 weken en dus volop in de groei. Ze heeft met 8 weken een flinke darminfectie gehad en daarom kreeg ik RC van de dierenarts mee om haar darmen te ontlasten. Ik heb haar toen overgezet op Prins en Duck en nu gaat het prima.

Maar wat moet ik nu doen? Ik wil ze eigenlijk niet meer continu op de brokken hebben, omdat ik er zo onderhand ook van overtuigd ben dat dit "junk food" is voor mijn hondjes en wil wat anders. Ik heb al vreselijk veel zitten lezen, boeken, internet noem maar op. Kan ik eens gewoon een tijdje kijken hoe ze het op complete vers vlees voeding doen (bv carnibest ofzo) met af en toe een dag brokken ertussen door, of iets anders? Ik hoop op jullie reacties!
Door Lizzy
#39123
Hallo @vonnie, nou, fantastisch dat je bent gaan lezen over voeding voor jouw hondjes! En, toppie dat je ze anders wilt gaan voeren!

Ik heb even een vraagje. Jouw Nova, je schrijft dat ze drukker en onrustiger wordt wanneer ze teveel eiwitten krijgt. Bedoel je teveel eiwitten in brokken of ook teveel eiwit in rauwe/verse voeding? De meeste honden kunnen rauwe dierlijke eiwitten juist erg goed verdragen. Maar, je zou er ook voor kunnen kiezen om haar een versvleesvoeding te geven en daar een beetje gepureerde groente aan toe te voegen.

Ik denk dat je alle drie jouw honden op een versvlees voeding kunt zetten! Misschien kun je jouw middelste reu zetten op een versvleesvoeding waar heel weinig koolhydraat in zit (daar worden de meeste honden dik van hoor - en van brokken blijven ze dus dik omdat daar zo gigantisch veel koolhydraat in zit). Je zou ook kunnen kiezen om hem bijv. Bibimix of Carnibest light te geven. Je kunt ook Enerique ofzo geven hoor. Dat bevat ook weinig koolhydraat. Voor hem zou ik zeggen: gewoon zo min mogelijk brokken!

Jouw jongste hond kun je zomaar over zetten op een versvlees! Hartstikke goed juist! Ik maak me sterk dat jouw hond het hier zeer goed op zal doen en zeer mooi en gelijkmatig zal opgroeien!

En, natuurlijk zou je nog na kunnen denken over het zelf samenstellen van voeding. Maar, ik krijg het idee (als ik jouw vraag/onderwerp lees) dat je liever een complete rauwe voeding geeft. Dat is beslist heel gezond en misschien vind je het ook leuk om in de toekomst ook zelf eens een dagje iets lekkers te maken voor jouw honden!

Al met al zou ik zeggen: probeer ze zoveel mogelijk versvlees en zo weinig mogelijk brokken te geven!

Groetjes, Lizzy enne: welkom op Barfplaats trouwens!
Door @vonnie
#39126
Hoi hoi,

Bedankt voor je antwoorden! Dat met de eiwitten van nova bedoelde ik dus eigenlijk met de brokken. Nu ik een voer heb waar minder eiwitten inzitten gaat het beter, maar nog niet naar m'n zin.

Het belangrijkste is idd mijn jongste hondje. Ik wil natuurlijk dat ze goed groeit en mijn bedoelingen voor haar zijn ooit een nestje te kunnen fokken, en dan zeker in goede gezondheid natuurlijk. Ik merk aan haar dat ze best een gevoelige huid heeft en snel een reactie geeft (jeuk/schilfers) en ik hoorde dat dat voor een groot deel aan de voeding ligt.
Voorlopig wil ik het eerst maar houden op complete rauwe voeding houden, omdat ik vind dat ik van het zelf samenstellen gewoonweg nog niet genoeg weet. Het lijkt me wel leuk om te doen, maar daar wil ik eerst nog genoeg over leren/kijken/horen noem maar op.
Nog een (voorlopig ;)) laatste vraag. Kan het geen kwaad om ze een tijd achter elkaar op die complete vlees voedingen te zetten of moet ik af en toe met wat anders afwisselen?
Door Lizzy
#39153
Hoi @vonnie, graag gedaan. Tja, veel honden kunnen niet zo goed tegen een hoog eiwit gehalte in brokken... Dat heeft voornamelijk te maken met de kwaliteit van het eiwit.... Ik weet bijna zeker dat ze met verse/rauwe voeding nergens last van zal hebben!

Die kleine (pup) zal alleen maar floreren op een goede versvleesvoeding! Dus, nee, het kan helemaal GEEN kwaad om ze een tijd lang achter elkaar compleet versvlees te geven. Ik zou zelfs zeggen: in tegendeel! Het is juist ontzettend gezond! Het is beter als brokken!

Je kunt eventueel kiezen om diverse merken versvleesvoeding met elkaar af te wisselen. En, je kunt ook 1 merk gaan geven waar jouw honden het het beste op doen. Lees gerust even verder in de kant-en-klaar versvlees categorie. Je ziet daar diverse mensen die hun ervaring vertellen over allerlei versvleesmerken.

Dit zijn ze trouwens (de versvleesmerken in Nederland/Belgie):

AHV, Bandit, Bibi, Carnibest, Duck, Energique, Frostifit (niet compleet), Kivo Versvlees (ken ik niet), Prins versvlees (= Energique maar dan duurder), Rodi, Smuldier (in de winkel laten liggen), Runner (ook in de winkel laten liggen).

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 12 jan 2004, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door