Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pup
#387798
Buck moet echt geen groente, vermengen met yoghurt, fruit, brood, noem het maar op. Hij vertikt het gewoon. Nu heb ik wat potjes Olvarit gekocht en dit gegeven. Dat eet ie wel. Er zitten ook groenten in, gekookt danwel, wat aardappelen en rund of kip.
Zo af en toe een Olvarietje kan dat kwaad? Heeft het uberhaupt wel zin? Of dan maar geen groenten en wel wat fruit geven?
Door Lizzy
#387804
pup schreef: Buck moet echt geen groente, vermengen met yoghurt, fruit, brood, noem het maar op. Hij vertikt het gewoon. Nu heb ik wat potjes Olvarit gekocht en dit gegeven. Dat eet ie wel. Er zitten ook groenten in, gekookt danwel, wat aardappelen en rund of kip.
Zo af en toe een Olvarietje kan dat kwaad? Heeft het uberhaupt wel zin? Of dan maar geen groenten en wel wat fruit geven?
Nee, kwaad kan het niet, denk ik. Maar hondenvoer vind ik het ook niet. Ik zou geen groentes en fruit meer geven maar gewoon vooral ontzettend lekker afwisselend volgens het prooidier-model gaan voeren. Eventueel zou ik zelf wat chlorella supplementeren.
Door pup
#387815
oja...prooidiermodel....wat was dat ook alweer. Hele kippen, konijnen enzo toch? Hoe moet ik dat zien als dit een oplossing is voor een niet-groente eter?
Fruit vind ie lekker hoor, dus dat blijf ik wel geven.
Hij is nu bijna 7 maanden, kan hij al hele prooidieren eten dan ivm harde botten?
Door Aura
#387819
Werkt het ook niet als je steeds een heel klein beetje groenten (halve eetlepel ofzo) door z'n voer mengt, en het dan voorzichtig opbouwt?
Door Elvira
#387836
De groente mengen met gehakt hielp bij Zingaro. Ik kan op de markt ook gemalen kipkarkassen kopen. Daardoor lust hij z'n groente wel, hij vindt het zelfs heerlijk. (Je moet wel goed mengen).
Door Lizzy
#388001
Hele prooidieren of denkbeeldige prooidieren. Dus spiervlees, vleesbotten, organen, hele/rauwe vissen, af en toe een eitje. En van zoveel mogelijk verschillende diersoorten.

Of het een oplossing is weet ik niet. Ik was zelf niet 100% tevreden over deze manier van voeren. Mijn honden miste blijkbaar hun normale portie groentes. Maar ja, er zijn veel honden die op deze manier worden gevoerd en die het wel heel goed doen. En als je hond gewoon vertikt om groentes te eten, dan kun je beter een goede diversiteit aan vlees, vleesbotten en orgaanvlees voeren.
Door 202spots
#388165
Ik zou liever 'n kleine beetje overgebleven gekookte tafelresten groentes geven dan de olvarit.
Door Laura2004
#388170
pup schreef: Buck moet echt geen groente, vermengen met yoghurt, fruit, brood, noem het maar op. Hij vertikt het gewoon. Nu heb ik wat potjes Olvarit gekocht en dit gegeven. Dat eet ie wel. Er zitten ook groenten in, gekookt danwel, wat aardappelen en rund of kip.
Zo af en toe een Olvarietje kan dat kwaad? Heeft het uberhaupt wel zin? Of dan maar geen groenten en wel wat fruit geven?
Heb je het geprobeerd te mengen met gemalen pens van smuldier ofzo? Dat kan je gewoon bij de supermarkt kopen.
Door Lizzy
#388210
202Spots schreef: Ik zou liever 'n kleine beetje overgebleven gekookte tafelresten groentes geven dan de olvarit.
Ja, dat ben ik wel met je eens hoor Dory! Tafelrestjes passen trouwens prima in het prooidiermodel dieet. Niet teveel natuurlijk, maar gewoon een procentje of 5% a 10%. En misschien dat hij gekookte groentes wel graag eet!

Ik weet niet hoe je Engels is? Want anders is de rawfeeding email groep wel een aanrader: http://groups.yahoo.com/group/rawfeeding/

Ze voeren daar overigens ongeveer 10% a 15% bot (kaal). Dat is heel wat minder als de gemiddelde barf-schrijfer voorschrijft. Zij voeren 10% a 15% omdat een gemiddeld prooidier ook niet voor meer als 10% a 15% uit botten bestaat.

(ik snap alleen niet zo goed waarom ze Tom Lonsdale aanbevelen terwijl hij, als ik daar kritisch naar kijk, ook op meer als 15% bot uit komt met zijn bulk aan RMB's zoals hij dat beschreven heeft op http://www.rawmeatybones.com - maar ja, die discussie zullen we vast nog wel een keer voeren hier).
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 19 sep 2005, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pup
#388831
Hmmmm....toch maar weer proberen om de groenten te mengen. Ik kan ook aan gemalen kipkarkassen komen, maar weet dan de verhouding vlees/bot niet. De poelier is er zelf ook niet zeker van dat het 50/50 is.
Maar als ik op die manier de groenten er wel in krijg, dan ga ik dit toch af en toe eens doen.
Mengen met orgaan en/of gehakt heb ik ook al geprobeerd. Ik zal het met wat minder groenten proberen, zodat ie het net niet ruikt ;)
Door Martine2
#389326
Persoonlijk zou ik ook in het begin een beetje neutraal smakende groentes nemen zoals komkommer, wortel etc. Succes trouwens.
Door aaltje
#389401
Toen mijn hond zo'n 7 maanden was moest ie ook ineens geen groente meer. Onder geen beding. Heb het maar zo gelaten en regelmatig carnibest gegeven. Na 2 maanden ben ik weer gaan proberen. Had het extra lekker gemaakt met kleine stukjes vlees erin en het vleesvocht erdoor. Het werd met smaak opgegeten.
Ik maak wel elke dag een verse prak. Er zitten niet veel soorten groenten in per dag. Heeft als voordeel dat ik nu weet wat ze niet lekker vind, oesterzwammen bijv. vind ze heel vies. Maar wortel vind ze heel erg lekker. Een beetje honing erdoor wil ook wel eens helpen. Mijn hond is erg gek op zoet.
succes
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door