Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Aura
#387125
Ik lees steeds over inactieve en actieve omega 3 of 6 vetzuren. Maar wat is nou het verschil tussen actief en inactief?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#387161
Aura schreef: Ik lees steeds over inactieve en actieve omega 3 of 6 vetzuren. Maar wat is nou het verschil tussen actief en inactief?
Actief is voor onze honden een vetzuur van dierlijke afkomst. Deze wordt direkt opgenomen in het lichaam.

Inactief zijn vetzuren van plantaardige oorsprong zoals lijnzaadolie. Hiervoor moet het lichaam eerst een extra handeling maken om het op te nemen.
Door Lizzy
#387162
Aura schreef: Ik lees steeds over inactieve en actieve omega 3 of 6 vetzuren. Maar wat is nou het verschil tussen actief en inactief?
Het een moet nog in het lichaam omgezet worden (niet-actief) en het ander kan direct opgenomen worden door het lichaam (actief).

Meer over olie (en omga's): http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=821

En http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg324651:

"Dierlijke vetten (melk, kaas, vlees) bestaan over het algemeen uit verzadigd vet, plantaardige vetten (olijfolie, zonnebloemolie) meestal uit onverzadigd vet. Dit klopt niet helemaal, want visolie bestaat weer uit onverzadigd vet en visolie is natuurlijk niet plantaardig. Uitzonderingen bevestigen de regel. Binnen de onverzadigde vetten heb je omega 3, 6 en 9 vetzuren.

Omega 3 is linoleenzuur en omega 6 is linolzuur, simplistisch gesteld.

Binnen iedere vetzuurgroep (neem bijv. Omega 3) heb je actieve en niet-actieve vetzuren. De niet-actieve vetzuren moeten in het lichaam nog om gezet worden in actieve vetzuren. Deze vragen dus nog werk aan de winkel van het mensen of hondenlichaam.

Lijnzaadolie is vooral rijk aan omega 3 vetzuren maar aan niet-actieve omega 3 vetzuren. Visolie is rijk aan omega 3 vetzuren en dit zijn actieve omega 3 vetzuren.

Zonnebloem olie is omega 6 en dat noemen we ook wel niet-actief. Het bevat LA en LA = linolzuur.

Borage olie is omega 6 en deze noemen we ook wel actief want deze bevat zowel LA als GLA=Gamma Linolenic Acid). Omega 6 vetzuren zoals Gamma-linolenic acid zitten in zeldzame olie als zwarte bessen, bernagie, teunisbloem en borage olie (da's dus die actieve). Niet-actieve omega 6 vezturen (LA) zitten in zonnebloemolie, maisolie, saffloerolie.

OK, Linolzuur wordt in het lichaam, via Gamma Linoleenzuur (GLA) en 'di homo gamma-linoleenzuur' omgezet in archidonzuur. Omega 6-vetzuren zijn goed voor het lijf (het werkt bloeddrukverlagend en onstekingsremmend en cholesterolverlagend, maar!, wanneer er archidonzuur wordt aangemaakt, dan is dat heel slecht. Uit dit zuur worden namelijk stoffen gemaakt die JUIST onstekingsbevorerend werken en koort opwekken. Als je vlees eet, krijg je veel van dit zuur binnen want, het dier heeft het linolzuur al omgezet in archidonzuur. Je kunt dit omzettingsprocess in archidonzuur vertragen door het toevoegen van Omega 3 vetzuren.

In omega 3 vetzuren komt ALA voor (alpha linoleen zuur) en dit komt vooral voor in lijnzaadolie, maar ook in groene bladgroentes, walnoten en granen. ALA kan een mens of hond zelf niet aanmaken, het moet uit de voeding komen. In visolie zit vooral EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur). Deze vetzuren kan de mens en de hond in principe zelf aanmaken uit ALA. Maar, deze omzetting van ALA naar EPA en DHA lukt niet goed is wanneer er geen balans is tussen de verschillende vetzuren en wanneer er een teveel is aan omega 6 vetzuren (die dus in margarines en plantaardige olie zitten)".
Door Lizzy
#387345
Sofie schreef: Is het eigenlijk noodzakelijk dat je een hond deze extra's geeft?
Dat ligt eraan. Als je zelf samenstelt en je geeft veel kip en weinig vette vis/noten/groentes: dan is het raadzaam om omega 3 vetzuren te geven. Als je een versvlees geeft waar al vis of lijnzaadolie in zit: dan hoef je in principe geen extra omega 3 vetzuren te geven. Olie als borage olie kan in sommige gevallen raadzaam zijn. Bijv. bij huidproblemen wil een beetje extra borage olie nog wel eens goed helpen.
Door Aura
#387744
Dank je Lizzy! Ik begin het al bijna te snappen ;D

Kan het trouwens zijn dat iemand niet tegen Omega 3 kan? Ik ken iemand die niet tegen vis kan en ook niet tegen andere dingen waar omega 3 inzit. Of zou het dan met dat archidonzuur te maken kunnen hebben? :-\
Door Lizzy
#387771
Sofie schreef: Ik dacht niet dat er in Duck vis of lijnzaadolie zit. Dus best wat visolie ernaast bijgeven?
Kan. Mag. Maar ik mag aannemen dat Duck op een andere manier heeft gezorgd voor een juiste omega 3/6 vetzuur balans? (lijnzaadolie misschien?).
Door Lizzy
#387773
Aura schreef: Dank je Lizzy! Ik begin het al bijna te snappen ;D

Kan het trouwens zijn dat iemand niet tegen Omega 3 kan? Ik ken iemand die niet tegen vis kan en ook niet tegen andere dingen waar omega 3 inzit. Of zou het dan met dat archidonzuur te maken kunnen hebben? :-\
Ik heb geen idee. Ik kan me wel iets voorstellen dat iemand niet tegen vis kan. Maar niet tegen alles waar maar omega 3 vetzuur in zit...? Dat vind ik op zich wel wat vreemd.... Tenzij iemand gewoon niet goed tegen vet in het algemeen kan misschien?
Door Sofie
#390604
Lizzy schreef: Kan. Mag. Maar ik mag aannemen dat Duck op een andere manier heeft gezorgd voor een juiste omega 3/6 vetzuur balans? (lijnzaadolie misschien?).
Owja uiteraard.... :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door