Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Aura
#386854
Vanmiddag zei onze dierenarts toch zoiets raars.
Volgens hem mag je geen knoflook geven, omdat het bloedarmoede veroorzaakt (dat verhaal kennen we al) en bovendien zei hij dat knoflook wel een klein beetje schijnt te werken tegen vlooien, maar dat het helemaal niet werkt tegen wormen. Het zou trouw wel werken tegen salmonella, maar wel in een grote hoeveelheid (welke salmonella?)

Ik dacht toch dat knoflook juist wel werkt tegen wormen, en maar een klein beetje tegen vlooien en teken ::)
Door amber2
#386909
Teveel knoflook kan inderdaad bloedarmoede veroorzaken. Volgens mij is dit vooral een bekend verschijnsel bij paarden die vaak gedroogde knoflookpoeder krijgen; hiervan geef je natuurlijk veel eerder te veel dan van knoflookteentjes (wat de meeste mensen hier volgens mij aan hun honden geven). Maar de aanbevolen hoeveelheden zijn veilig hoor, al zou ik het voor de zekerheid niet het hele jaar door elke dag geven. Knoflook zuivert het bloed dat is zeker, dus op die manier werkt het tegen vlooien en teken omdat het dier minder aantrekkelijk voor dat soort beestjes wordt want hij heeft minder afvalstoffen in zijn bloed. Het is natuurlijk wel heel erg afhankelijk van wat je je hond verder voert; als je gewoon een of andere goedkope brok met allerlei troep erin blijft voeren dan kan knoflook daar vanzelfsprekend niet tegenop. Ik weet zelf niet of er weleend een goed onderzoek is gedaan naar de invloed van knoflook op wormen, of dat nou alleen preventief werkt of dat het ook echt een bestaande worminfectie kan oplossen. Tegen wormen zou ik eerder een kuurtje van de essentiele olie van knoflook-olie gebruiken want dit is veel geconcentreerder, ik gebruik dit zelf alleen voor onze paarden een paar keer per jaar afgewisseld met reguliere wormkuren en dat bevalt goed (de dosering en info hierover staat ook in het boekje over essentiele olien van Margriet Dudok-van Heel van de opleiding natuurgeneeskunde Silverlinde).
Door Truus
#386976
Ze krijgen hier regelmatig knoflook en of het helpt weet ik niet. Wel weet ik dat ze geen last van vlooien hebben gehad tot nu toe. Teveel is natuurlijk niet goed.
Door Aura
#386984
Ze krijgen hier ook af en toe knoflook hoor. In het voorjaar hebben ze een knoflookkuurtje gehad. Geen idee of het werkt, maar het valt me wel op dat Aura nauwelijks last heeft van vlooien en teken.

Maar ik vond het gewoon een beetje raar dat de da dat zo zei. Eigenlijk wilde ik hem uithoren over zijn mening over vers vlees, maar dat heb ik maar achterwege gelaten.
Door tieneke
#387048
In de grote hoeveelheid groentenmix gaan aardig wat tenen knoflook,ook hier geen vlooien ;)
En wormen zijn er ook niet ;D ;D
Door Lizzy
#387052
Aura schreef: Vanmiddag zei onze dierenarts toch zoiets raars.
Volgens hem mag je geen knoflook geven, omdat het bloedarmoede veroorzaakt (dat verhaal kennen we al) en bovendien zei hij dat knoflook wel een klein beetje schijnt te werken tegen vlooien, maar dat het helemaal niet werkt tegen wormen. Het zou trouw wel werken tegen salmonella, maar wel in een grote hoeveelheid (welke salmonella?)

Ik dacht toch dat knoflook juist wel werkt tegen wormen, en maar een klein beetje tegen vlooien en teken ::)
Volgens mij is beide niet wetenschappelijk bewezen. Vroeger, toen er nog geen wormenmiddelen bestonden, werd er zeker-te-weten knoflook (en ook ui!) gebruikt om honden te 'ontwormen'. Het zal misschien niet altijd helpen en misschien ligt het ook aan het type worm en de ernst van de besmetting. Als mijn honden wormen zouden hebben, dan zou ik ze gewoon ontwormen met een regulier middel. Ik geef knoflook (een beetje) omdat het gezond is en omdat ik toch ergens zeker geloof dat knoflook helpt om wormbesmettingen te voorkomen (net als pompoenpitten en probiotica).
Door Aura
#387115
Lizzy schreef: Volgens mij is beide niet wetenschappelijk bewezen.
Is het wel onderzocht dan?
Door Sofie
#387344
Aura schreef: Is het wel onderzocht dan?
Ik dnek dat dit eerder zo 'grootmoederskuurtje' is!
Door 202spots
#387503
Lizzy schreef: Volgens mij is beide niet wetenschappelijk bewezen. ).
Er zijn 'n paar onderzoeken gedaan met knoflook tegen wormen en vlooien..

http://www.diagnose-me.com/treat/T23003.html
Studies in humans support the use of garlic to treat various worms, including pinworm. [Garlic: The Science and Therapeutic Application of Allium sativum

http://www.angelfire.com/me/debear/pets.html
David Smith,DVM, of North Hills, CA, commonly prescribes garlic as part of his flea prevention program and for treating and preventing allergy flare-ups. He also believes it may help prevent certain cancers in pets. Researchers at California's Loma Linda University School of Medicine attribute garlic's ability to control parasites to its powerful antibacterial action.They say it controls the growth of microorgani.

http://www.mediarelations.ksu.edu/WEB/N ... s7159.html
Dryden, an associate professor of parasitology and an internationally known flea researcher, said herbal flea preventatives, such as adding garlic or flaxseed oil to pet food or using the scents of cedar, lavender, mint or rosemary to keep fleas at bay, haven't been proven to do the job.
"There is no data available to substantiate the efficacy and safety of herbal flea preventatives," Dryden said. "There's been one study on the use of garlic as a flea preventative and it showed nothing."

Ik denk dat 't voor de ene hond misschien beter zal werken dan de andere,maar zolang de knoflook voor mijn honden wel helpt tegen vlooien en of wormen, hoef ik eigenlijk geen wetenschappelijk bewijs.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door