Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anneke V
#386251
Heeft er iemand een idee waarom honden boomschors eten ??? ???

Pluto heeft altijd al takken & hout gegeten, maar hij spuwt de helft terug uit, het is meer om te spelen.
Maar onze pup bijt de boomschors van de bomen ::) ???

Of zou dit alleen zijn om zijn tandjes ergens te kunnen inzetten ???
Door aaltje
#386267
Ik heb ooit ergens gelezen dat ze boomschorspoeder te koop hadden. Het argument om het voor de hond te kopen was, dat ze in het wild ook boomschors eten. Maar waarom precies dat weet ik niet. Mijn hond eet het ook. Dat doet ze al vanaf puppie. Vooral verrotte takken schijnen erg lekker te zijn. Ze eet dan echt de schors eraf. Soms zitten er larven onder en die barft ze meteen mee.
Door conleeuw
#386279
hier wordt ook verotte/ muffe takken en boomschors van stompen hout verwijderd om smaakvol binnen verscheurd en opgepeuzeld te worden :), Dot van mij is er gek op. Gelukkig heb ik een industriele stofzuiger. ;D
Ik denk dat schors van sommige bomen een lekker smaak heeft. Paarden die een smaak hebben ontwikkeld voor beuke schors zullen zo een beuke boom van zijn schors ontdoen als ze een kans krijgen, schijnt lekker zoet te smaken. Douglas spar heeft ook een heerlijk geur (vanille achtig), wie weet mischien is dat wel de reden waarom ze het eten.
Volgens mij is wat mijn hond vreet gewoon muffig van geur/ smaak, maar kennelijk is her heerlijk, want ze blijft het doen.
Door Nelly
#386284
Andor eet ook schors van takken, hij heeft een hele verzameling stokken buiten liggen ::)
Door Lizzy
#386294
aaltje schreef: Ik heb ooit ergens gelezen dat ze boomschorspoeder te koop hadden. Het argument om het voor de hond te kopen was, dat ze in het wild ook boomschors eten. Maar waarom precies dat weet ik niet. Mijn hond eet het ook. Dat doet ze al vanaf puppie. Vooral verrotte takken schijnen erg lekker te zijn. Ze eet dan echt de schors eraf. Soms zitten er larven onder en die barft ze meteen mee.
Boombastmeel bedoel jij waarschijnlijk?

Dit komt van de http://www.sanavesta.nl/middelenmain.htm

"Bestaat o.m. uit de bast van de olm en de populier. Het heeft een regulerende werking op de darmen. Het verbetert de spijsvertering en is vooral van belang voor jonge honden bij het overstappen op ander (vast) voedsel. Ook oudere honden kunnen duidelijk baat hebben bij dit boombastmeel wanneer de spijsvertering problemen oplevert".
Door Anneke V
#386298
Nelly schreef: Andor eet ook schors van takken, hij heeft een hele verzameling stokken buiten liggen ::)
Die van ons ook... ::)

En we hadden een grote stapel hout in de tuin liggen omdat wij de bomen in ons recent gekocht huis hadden laten snoeien ( ze waren 20m hoog)...Mijn vader kwam het hout halen voor zijn kachel, iedere blok hout werd verbrouwereerd met zijn neus erop gevolgd tot in de aanhangwagen & hij was echt kwaad omdat we "zijn "hout wegnamen ;D...Hij is de aanhangwagen gevolgd tot op straat ::)
Door Anneke V
#386300
conleeuw schreef: hier wordt ook verotte/ muffe takken en boomschors van stompen hout verwijderd om smaakvol binnen verscheurd en opgepeuzeld te worden :), Dot van mij is er gek op. Gelukkig heb ik een industriele stofzuiger. ;D
Ik denk dat schors van sommige bomen een lekker smaak heeft. Paarden die een smaak hebben ontwikkeld voor beuke schors zullen zo een beuke boom van zijn schors ontdoen als ze een kans krijgen, schijnt lekker zoet te smaken. Douglas spar heeft ook een heerlijk geur (vanille achtig), wie weet mischien is dat wel de reden waarom ze het eten.
Volgens mij is wat mijn hond vreet gewoon muffig van geur/ smaak, maar kennelijk is her heerlijk, want ze blijft het doen.
Allé, dan zijn mijn honden toch nog een beetje normaal...... ::)
Door Nelly
#386401
Anneke V schreef: Die van ons ook... ::)

En we hadden een grote stapel hout in de tuin liggen omdat wij de bomen in ons recent gekocht huis hadden laten snoeien ( ze waren 20m hoog)...Mijn vader kwam het hout halen voor zijn kachel, iedere blok hout werd verbrouwereerd met zijn neus erop gevolgd tot in de aanhangwagen & hij was echt kwaad omdat we "zijn "hout wegnamen ;D...Hij is de aanhangwagen gevolgd tot op straat ::)
Hahaha, wij hebben zelf een (hout)terraskachel, dus ook een houtopslag, een beetje weggestopt achter een stuk schutting. Op gezette tijden zie je Andor quasi onschuldig - als het ware fluitend 8)- achter die schutting piepen om weer met een stuk hout terug te komen. De mand met hout die direct voor het stoken gebruikt wordt, moeten we bovenop de terrastafel bewaren ::) Iedere paar dagen sprokkelen we het rondliggende hout bij elkaar, ruimen het op en dan begin het spel weer opnieuw ;D
Door Mevroi Kruim
#386424
Tara eet ook rottend hout, ouwe eikeltjes, modder, zand en andere vreemde zaken. Kátur vindt dat maar heel raar (gelijk heeftie ;D)
Zou ze last hebben van haar ingewandend? Misschien eens groene leem voeren ...
Door Daisy75
#386703
Hier ook van die leipies, vooral kayleigh die eet zelfs de beukensnippers uit de vogels hun kooien ::)
dacht dat alleen ik zon debiele hond had hahah fijn te lezen...
Door tieneke
#386904
Tinus en Tara hebben, voordat we Nederland gingen verlaten nog even de grote notenboom van een aardig stuk bast ontdaan ::) ::)
Hele happen gingen eruit ;)...was zelf al bezorgd dat het kwaad kon....nee dus ???
Laatst gewijzigd door tieneke op vr 16 sep 2005, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#386905
Onze paarden doen dit trouwens ook,meestal in het najaar.
Ze schijnen dan tekorten te hebben wordt er gezegd.
Door Gaia
#386916
Gaia eet ook boomschors, als ze een stuk vind gaat ze uitgebreid liggen in het bos, om het heerlijk op te peuzelen! ;D
Laatst gewijzigd door Gaia op vr 16 sep 2005, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#386951
Timo en Mila eten dit ook, vooral Timo is altijd in de weer met een lekker boomschorsje. Ik heb me ook altijd afgevraagd, waarom ze dit doen.
Heel normaal dus.
Door Yari
#389078
Hier idd ook zo'n schors en rottende takjes vreter; blijkt dus niet geheel abnormaal te zijn als ik het zo hoor.
Maar de mijne is zowiezo net een biobak. Praktisch alles verdwijnt erin joh! ;D ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door