Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door daanentous
#385746
Ik zit al een tijdje met de volgende vragen.
Toucha en Pino krijgen allebei Carnibest. 1 (soms 2) dagen in de week, stel ik zelf samen. Deze maaltijden bestaan bijvoorbeeld uit: Kippenhartjes, levertjes, maagjes, runderhart, gemalen pens, ribrunderlappen, lamslapjes, lamshart, kalfsnier, lamsbal, kippennekken, lamsribben, kippenbouten of vleugels, yoghurt, groentemix, eitje. (niet allemaal tegelijk natuurlijk)

Nou ben ik me er van bewust dat hier een hoop orgaanvlees bij zit en ik lees hier vaak dat je beter niet zoveel orgaanvlees kunt geven als je ook KVV voert.
Maar wat voor spiervlees kun je nog meer geven? Liefst waar je ook een beetje makkelijk aan kunt komen, want geit of eend kom ik helaas zelden of nooit tegen en konijn alleen rond de kerst.....Het enige wat ik nu dus geef is runderlap of lamslapjes. Kassa :-\
Of kan dat orgaanvlees niet zoveel kwaad 1 keer per week? Grote lappen pens durf ik ook niet meer te geven, nadat Pino er een keer bijna in gestikt is.


Vleesbotten vind ik nog altijd een beetje eng. Ik houd ze altijd voor ze vast. Nou heb ik de laatste tijd gemerkt dat toucha de ochtend nadat ze zo'n bot heeft gehad, vaak wat gal spuugt met wat kleine stukjes bot er in.
Kan ik dit nu beter niet meer geven? Of kan het geen kwaad. Want als ik dit soort botten niet meer geef, dan weet ik helemaal niet meer wat voor spiervlees ik moet geven? Ik geef trouwens wel altijd wat grote stukken vlees voordat ik botten geef.

Van vis gaat Toucha trouwens ook over haar nek. Ik heb het al meerdere malen met verschillende soorten geprobeerd, maar ze kotst ze allemaal weer uit. Heel eet ze het zowieso al niet, dus ik snij ze in stukken, maar ook dat komt er dus weer uit.....Alleen uit blik, dat gaat wel goed ::).

Het verhaal is wel wat lang geworden, maar ik hoop dat iemand nog wat goede tips voor me heeft. Alvast bedankt :-*
Door Lizzy
#385789
daanentous schreef: Ik zit al een tijdje met de volgende vragen.
Toucha en Pino krijgen allebei Carnibest. 1 (soms 2) dagen in de week, stel ik zelf samen. Deze maaltijden bestaan bijvoorbeeld uit: Kippenhartjes, levertjes, maagjes, runderhart, gemalen pens, ribrunderlappen, lamslapjes, lamshart, kalfsnier, lamsbal, kippennekken, lamsribben, kippenbouten of vleugels, yoghurt, groentemix, eitje. (niet allemaal tegelijk natuurlijk)

Nou ben ik me er van bewust dat hier een hoop orgaanvlees bij zit en ik lees hier vaak dat je beter niet zoveel orgaanvlees kunt geven als je ook KVV voert.
Maar wat voor spiervlees kun je nog meer geven? Liefst waar je ook een beetje makkelijk aan kunt komen, want geit of eend kom ik helaas zelden of nooit tegen en konijn alleen rond de kerst.....Het enige wat ik nu dus geef is runderlap of lamslapjes. Kassa :-\
Of kan dat orgaanvlees niet zoveel kwaad 1 keer per week? Grote lappen pens durf ik ook niet meer te geven, nadat Pino er een keer bijna in gestikt is.
Ja, ik vind het beter om de hoeveelheid orgaanvlees te beperken wanneer je voor het grootste deel kvv voert. Maar 1 keer per week orgaanvlees: dat kan nou ook weer geen kwaad hoor.

Pens kun je ook in stukken geven. Dat hoeft niet persee in lappen.

Verder kun je kalkoenvlees geven, maar zou ik vooral gaan shoppen voor snijlingen/snijdsels! Je zou daarom kunnen vragen bij Islamitische slagers en slachterijen en zelfslachtende boeren. Je kunt dan snijlingen proberen te scoren van geit, lam, schaap, paard, koe (kopvlees is net zo goed en veeeeeeeel goedkoper als rundlappen!).
Vleesbotten vind ik nog altijd een beetje eng. Ik houd ze altijd voor ze vast. Nou heb ik de laatste tijd gemerkt dat toucha de ochtend nadat ze zo'n bot heeft gehad, vaak wat gal spuugt met wat kleine stukjes bot er in.
Kan ik dit nu beter niet meer geven? Of kan het geen kwaad. Want als ik dit soort botten niet meer geef, dan weet ik helemaal niet meer wat voor spiervlees ik moet geven? Ik geef trouwens wel altijd wat grote stukken vlees voordat ik botten geef.
Mijn honden hebben dat in het begin ook gedaan, geel + botstukjes spugen. Ik heb me er nooit druk om gemaakt. Nu doen ze dat nog zelden, hoewel als een bot niet lekker valt, wil Pinkel nog wel eens gal+botstukjes kotsen. En nog steeds maak ik me er nie druk om. Wordt vanzelf minder! Geef desnoods eens een tijdje extra probiotica capsules (van bijv. Akropharma - te koop bij veel reformwinkels). Dat maakt maag/darm sterker. Als je het echt eng vindt en eng blijft vinden: probeer dan eens de harde botten achterwege te laten en 'hele prooidieren' te gaan voeren. Denk daarbij toch eens aan eend of parelhoen. Bij de meeste poeliers te krijgen of te bestellen, soms bij de Lidle te krijgen en altijd verkrijgbaar bij zaken als VEN. En laat dan de harde botten achterwege en probeer aan snijlingen te kopen. Want ik vind dus dat je je er ook zelf lekker bij moet voelen, bij het voeren van botten!
Van vis gaat Toucha trouwens ook over haar nek. Ik heb het al meerdere malen met verschillende soorten geprobeerd, maar ze kotst ze allemaal weer uit. Heel eet ze het zowieso al niet, dus ik snij ze in stukken, maar ook dat komt er dus weer uit.....Alleen uit blik, dat gaat wel goed ::).
Dan geef je geen vis! Ja, ik zou ook geen voedingsmiddelen geven die mijn honden altijd uitkotsen! Want blijkbaar valt het gewoon niet goed bij haar. Overigens, Pinkel kotst ook vrij veel vissen uit, behalve zalm/zalmkoppen. Ten eerste vindt ze die het aller, allerlekkerst en ten tweede heeft ze daar dus nooit last van.... gek he? Je zou dus nog wat zalm kunnen proberen. En 1 keer per week een blikje vis is ook niet verkeerd hoor. Ja, rauw is beter maar ach, af en toe een blikje.....
Het verhaal is wel wat lang geworden, maar ik hoop dat iemand nog wat goede tips voor me heeft. Alvast bedankt :-*
Ik hoop dat je nog meer reacties krijgt! En dat je wat met m'n antwoorden kunt.
Door daanentous
#385804
Hoi Lizzy,

Bedankt voor je anwoord. Vooral dat van die snijsels moet ik echt eens gaan vragen. Dat zal een hoop schelen in de portemonnee!! Ik ben altijd een beetje bang dat ik het verkeerde mee krijg omdat ik geen flauw idee heb waar ik het over heb :-[ Ik eet zelf heel weinig vlees, en ik kan nog net een kipfilet van een biefstuk onderscheiden :P Maar ik ga de stoute schoenen aantrekken.

Gelukkig kan het gal spugen dus niet zoveel kwaad.
Ze vind die vleesbotten namelijk wel heeeeeel erg lekker. Ze vergeet daarom ook nog wel eens te kauwen, vandaar het vasthouden. Ach, samen eten is ook wel gezellig hoor. En als ik het echt heel erg vies vind, dan laat ik het door mijn stoere vent doen.
Pro biotica geef ik al regelmatig. Ik heb nu Sana Pron, ken je die ook?

Een lekker stukje zalmfilet lust ze idd. Ze weet wel wat ze eet die :-X Als ik zelf wel eens een zalmfiletje eet, dan krijgen de honden natuurlijk ook wat. Maar hele vis, met huid en organen enzo dat dus niet. Jammer, maar helaas.

Nogmaals bedankt en als ik niet uit de snijsels kom, hoor je nog wel van me ::)
Door Anneke V
#385811
Pluto krijgt in de weekends rauw vlees & in de week kvv.
Ik minder ook het orgaanvlees omdat het al in de kvv zit....De katten krijgen in de weekends veel orgaanvlees met een beetje rundsvlees & Pluto eet meestal runds met een klein beetje orgaanvlees ( voor de smaak omdat hij het zo lekker vind), soms geef ik ook een hele kip, als deze in promotie staan. Ik snij/knip ze dan in stukken & de botten mep ik toch nog altijd plat met een hamer...Ik blijf het scherpe botten vinden & ben er dan niet gerust in (sorry :( ). Hetzelfde doe ik met konijn (staat regelmatig in ster aanbieding in de Makro)

Mijn rundsvlees ga ik halen in een slachthuis, het is versneden 1€/kg, onversneden ( dus in stukken van 1kg of meer) 0,75€/kg. Ik vraag altijd rundsnijlingen voor de hond, maar er is altijd meer mager vlees aan als vet, dus dat is wel goed! ;)

Als ik in de supermarkt kom kijk ik ook altijd eens of er geen vlees in promotie staat of dat er geen vlees is dat de dag zelf weg moet & aan de helft van de prijs staat.

Pluto wil ook alleen maar sardientjes of vis uit blik ::) Het enige dat hij eet van vis dat niet uit blik komt is zalm!
Door Anneke V
#385813
Oh, wat ik soms ook doe is in de Makro een pak rundsmerg benen kopen...Zijn spotgoedkoop!!!
Er hangt vlees aan & er zit merg in...Ik laat ze het vlees & merg eraf kluiven & dan gooi ik het bot weg ( het is te hard).

Ook kan je vaak in de Delhaize voor een spotprijs kalfsbeentjes kopen, dit is meer knotsachtig ipv echt been, het is niet zo hard!

Van dat laatste geeft Pluto soms ook stukjes terug over, maar ik denk dat dit gewoon niet goed verteerd ??? Of soms heeft hij weer eens gras gegeten ::)
Door daanentous
#385821
Ik heb helaas geen Makro pas, zal eens in m'n omgeving gaan vragen of iemand anders die heeft.
Dat van die slachthuizen is wel een tip. Zal eens gaan kijken. Of weet iemand hier toevallig iets in de buurt van Zaandam??
Door Anneke V
#385885
daanentous schreef: Ik heb helaas geen Makro pas, zal eens in m'n omgeving gaan vragen of iemand anders die heeft.
Dat van die slachthuizen is wel een tip. Zal eens gaan kijken. Of weet iemand hier toevallig iets in de buurt van Zaandam??
Hier in België kan iedereen praktisch een Makro pas aanvragen... Je moet alleen statuten hebben of iemand kennen die een Makro pas heeft & je bij in zijn "club" wil nemen...Is het in NL moeilijker?
Door daanentous
#385938
Alkmaar ligt wel in de buurt ja, maar nou ook weer niet dat je zegt om de hoek. Kom er zelf eigenlijk nooit. is denk ik toch nog wel een uurtje rijden ofzo?
Maarrrrrr.....Ik heb net eens aan mijn Turkse baas gevraagd of hij niemand kent, hij heeft altijd overal mannetjes voor ;D En ja hoor, zijn neef is slager! Stom, nooit eerder aan gedacht (was misschien ook een beetje bang dat hij zou denken dat ik gek ben :P) Hij wilde best eens aan hem vragen of hij niet wat overblijfseltjes voor me had. Hij vroeg zich alleen af of je afval zo mag vervoeren? Geen idee???
Door Peet
#385943
Afval????

Nee joh, dat is soepvlees 8) en jij gaat heel veel soep maken!! En BBQ doen en zo!! Niks afval!

(als het gewoon slachtafval is dat geschikt is voor consumptie - dus geen hersenen en ruggemerg ivm gekke koeieziekte - dan mag je dat gewoon vervoeren hoor).
Laatst gewijzigd door Peet op wo 14 sep 2005, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door daanentous
#385949
Mooi ;D Dus geen hersenen en geen ruggenmerg, maar verder mag hij alles voor me meenemen. Ik zal het aan hem doorgeven. Bedankt! Dat wordt smullen, voor de hondjes dan :P
Door Lizzy
#385954
Vlees wat overblijft van het snijden van lapjes: dat is geen afval! Dit gaat normaal voor een paar eurocent de kilo naar de kroket en frikandelfabriek.
Door Anneke V
#385960
daanentous schreef: Mooi ;D Dus geen hersenen en geen ruggenmerg, maar verder mag hij alles voor me meenemen. Ik zal het aan hem doorgeven. Bedankt! Dat wordt smullen, voor de hondjes dan :P
Alles behalve varkensvlees... ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door